Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #8
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Standard Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 12.000 km |
Ees Tesla 3 SR+...aardig, zeker niet ideaal
- 5.800 km
Eind 2019 moest ik na 4 jaar mijn trouwe Octavia Station inleveren. En eerlijk gezegd: dat ging met een beetje pijn in het hart.
Omdat mijn kinderen inmiddels groter zijn was een formaat verhuiswagen niet meer nodig. Kosten waren ook een grote factor. De Skoda kostte mij netto 340 per maand, dus het gemak, gebruik, comfort van een nieuwe auto is daaraan afgemeten.
Mijn shortlist:
BMW 4 gran coupe
Skoda Kodiaq Sportline
Peugeot 508
Polestar 2
Dus geen Tesla 3. De Skoda omdat dit vermoelijk de laatste keer is dat we, met huidige regels, nog zo'n zeecontainer kunnen leasen. Goor veel ruimte en niet heel duur. Netto leaseprijs € 500+
De BMW 4 GC omdat dit zo'n ontzettend mooie auto is. Wel pas, als de auto is aangekleed met 10-15k aan opties. Netto Leaseprijs: 600+
De Peut 508 vind ik een zeer mooi exterieur hebben. Maar dat kart stuurtje...Netto leaseprijs € 480+
Ultimo wil ik dus de Polestar 2, met performance pakket. Echt wat anders, mooi interieur, mooie buitenkant (subjectief). Netto leaseprijs €380
Maar die was nog niet bestelbaar toen ik moest leasen. Omdat kosten belangrijk zijn, besloten een tussenauto te nemen waar ik, indien nodig, snel vanaf kan. Netto leaseprijs € 230 eind 2019.
Dus een Tesla 3 besteld, in het rood, met 19" velgen. Meer opties waren er niet,behalve de trekhaak.
Dus via een vreemd proces, bij een Tesla3. Ik vind de auto....gemixt.
Achterkant is prima. Voorkant: ik snap niet waarom ze die lelijke koplampen hebben. Door de dagrijverlichting weg te halen zou een veel mooiere lijn ontstaan. Maar goed.
Het interieur is ruim genoeg en ik ben inmiddels best een fan van clean design. De bouwkwaliteit is redelijk. Stoelen zijn goed voorin, tablet is ok. Spiegelt wel erg snel en die vette vingers...
Praktisch?
Voor dagelijks woon werk, in mijn eentje in de auto: ja
Kofferbakken zijn echt voldoende ruim.
Comfort in de file is prima.
Standaard radio klinkt echt al best ok.
En ja: de software van Tesla is onovertroffen kwa snelheid, updates. Gemak zou nog beter kunnen, als ik zelf het hele scherm zou mogen indelen.
Acceleratie is al vaak besproken en van tijd tot tijd handig. De SR+ id al snel, laat staan de LR en Performance.
Het bereik? Ik was tevreden, maar dat neemt af. Simpelweg omdat de theorie niet haalbaar is. Ik rij gemiddeld 170 Wh/km, wat met veel snelwegverkeer echt best goed is. Maar een beetje wind tegen, en het verbruik stijgt explosief. Gisteren naar familie in Brabant (145km) en vertrokken met 350km in de accu. Bij aankomst na de heenrit was de resterende range 145km...ofwel er was 200km range af. Dus op de terugrit langs een powercharger, toch weer 20 minuten vertraging. Op zich ok, daar dus de range weer naar 250 km gebracht. Bij thuiskomst was nog 50 km over.
Ofwel wat 290km had moeten zijn, heeft ruim 400km range gekost. 33% meer! En dat terwijl ik 110 reed waar ik 130 mocht en 100 waar 120 mocht. Ik snap dat wind veel effect heeft en dat het zichtbaarder is bij een EV, maar dit is toch wel echt belachelijk.
Dus mijn financieel enthousiasme wordt gedempt door de praktische obstakels. Normaal is het opladen dagelijks een routine geworden, dus dan valt het minder op. Maar dit is gewoon irritant.
Ik weet dat deze ritten niet heel vaak gebeuren, en ik ben 100% voor het comfort en rust en stilte en vermogen van EV rijden. Maar of ik de Tesla 3 SR+ nog lang blijf rijden...ik twijfel.
Op vakantie naar Frankrijk
- 12.000 km
Door de Covid19 crisis staat de Model 3 erg veel stil. Dus kwa kilometers tikt het niet echt aan. Maar wel een vakantie gedaan naar midden Frankrijk, ongeveer 650 kilometer. Dat ging prima.
Vol in NL: 370 km range
Opladen in Charleville (315km) met nog 40km range over, wel met rustige rijstijl. In 40 minuutjes weer 80% vol.
Opladen in Troyes, in 20 minuutjes van 30 weer naar 70%. En daarna naar de bestemming.
Met rustig rijden en het laden was de reistijd 9 uur ipv 8 uur met mijn Skoda. Wel veel relaxter aangekomen.
Negatieve ervaring: door de hitte moest de airco behoorlijk aan het werk. Voor is dat te doseren en richten, maar de kinderen achter hebben een permanente koude luchtstroom tegen hun benen. Nauwelijks te richten en niet te doseren. Dat doen de simpelste autos beter, echt gemist door Tesla.
Maar goed. Een goede ervaring dus. En nu ik nauwelijks meer rij heb ik liever iets voor de deur dat 200+ euro per maand kost, dan een auto die 500+ per maand kost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 Long Range 350pk AWD 75 kWh Panoramadak NLauto Leder Autopilot
- 2019
- 167.052 km

Tesla Model 3 Long Range AWD 75 kWh 86% SOH Trekhaak (1.000kg)
- 2019
- 174.085 km

Tesla Model 3 RWD Plus 60 kWh, panoramadak, leder, bjr 2020, Nederlandse auto met nationale auto pas
- 2020
- 89.272 km