Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Standard Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 113.509 km |
Tesla ophalen
- 8 km
3 jaar terug ben ik een youngtimer (Mercedes C-klasse station V6 2001) gaan rijden. Dit met het idee dat ik daarna elektrisch wilde gaan rijden. Door de komst van de Model 3 SR+ en het 4% bijtellingsvoordeel heb ik in september de Model 3 SR+ besteld, met als enige optie de trekhaak.
Na een klein beetje onduidelijkheid over de ophaaldatum heb ik uiteindelijk de Tesla zelf opgehaald uit Amsterdam. Dit ging allemaal vrij soepel. Alleen de accu was nou niet heel vol, er was nog 60km range. Dus eerst maar naar de supercharger in Badhoevedorp. Daar vrij snel de auto geladen tot zo'n 90% en toen door richting Groningen. Alles een beetje uitproberen, mooi werk.
Bij Drachten weer even aan de supercharger, omdat ik nog geen thuislader had en die dag gratis superchargen was.
Vanuit de Mercedes viel het me op dat de Model 3 ruim is. Breed, meer bewegingsruimte voorin en ook op de achterbank veel meer ruimte. En de auto heeft natuurlijk veel meer snelheid in zich dan een brandstof auto, maar dat is nu wel alom bekend.
Op naar een nieuw tijdperk van autorijden!
Wintersport in Oostenrijk
- 4.800 km
Het plan was om met 6 man verdeeld over 2 auto’s vanuit Groningen naar Konigsleiten te gaan waarbij 1 auto met dakkoffer ging rijden. We kozen de Tesla en de VW Polo. De Polo naam de skikoffer mee waarin de ski’s konden, zodat er geen lange voorwerpen in de Tesla hoefden en de derde man op de achterbank lekker de ruimte had om te pitten.
Uiteindelijk werd het in totaal 5 man met 2 auto’s; 2 man in de Polo en 3 in de Tesla. De Tesla zou via Zevenaar gaan, om daar iemand op te pikken die in Utrecht woont. Zevenaar was met de trein goed te bereiken en vanuit Groningen een goede laadstop gezien de afstand van zo’n 180 kilometer. De reistijd van supercharger naar NS station lag ook redelijk op de route, dus Zevenaar werd de eerste stop voor de Tesla.
Om even voor 19:00 uur vertrok ik met 100% accu uit Groningen en via Haren vertrokken we daar om 19:22 richting Zevenaar. Het idee was om gewoon de Tesla routeplanner van de auto te gebruiken, omdat op die manier de stukken tussen het laden zo’n 1,5 uur waren waardoor we wat meer rusttijd in de auto hadden. De Tesla routeplanner stelde voor om dus in Zevenaar te laden, vervolgens in Mogendorf, Wertheim, Hilpoltstein en als laatste in Irschenberg waarna we makkelijk Konigsleiten zouden halen.
In Zevenaar hadden we zo’n 40 minuten de tijd, waardoor we we met > 90% konden vertrekken (voorspelde accupercentage bij aankomst was 5%). Onderweg richting Mogendorf kwam op de Duitse autobahn al redelijk snel het bericht dat we niet harder dan 115 km/h moesten rijden om de volgende stop te kunnen halen. Door een stijgende buitentemperatuur en wat Baustelles, kwamen we na 232,2 kilometer aan met zo’n 10% resterende accucapaciteit waarbij het verbruik 177 Wh/km was. We hebben ook een tijdje 110 km/h gereden, maar het laatste stuk weer 120-130 km/h omdat we zagen dat we het makkelijk zouden halen. Dit was het langste stuk in kilometers van de reis. Na dik een half uur laden vertrokken we richting Wertheim.
De rit naar Wertheim was met 186 kilometer iets korter. Ook hier was het verbruik 177 Wh/km. Buitentemperatuur 9 graden en weinig tot geen wind. Het volgende stuk naar Hilpoltstein was 181 kilometer. We kregen door dat we prima 130 km/h konden rijden. Het verbruik was daardoor met 196 Wh/km wat hoger. Van Hilpoltstein naar Irschenberg was 182 kilometer. Hier was het verbruik 188 Wh/km, temperatuur 7 graden.
Het laatst stuk naar Konigsleiten was 131 kilometer, waarbij de bergpas die van 500 naar 1600 meter gaat was inbegrepen. Dat laatste stuk was met een verbruik van 200 Wh/km.
Uiteindelijk was de heenreis 1104 kilometer vanaf mijn huisadres. Inclusief 2 vrienden oppikken (wat niet aan de snelweg was) en 5x laden zijn we 13 uur en 40 minuten onderweg geweest. Het laden ging telkens van zo’n 10% tot ongeveer 80%.
Omdat de route in de navigatie stond konden we tijdens het laden precies zien met hoeveel procent accu we zouden aankomen. Hierbij hielden we telkens 10% aan. De ervaring leert dat wanneer je max 130 km/h rijdt, deze prognose conservatief is en je met een vollere accu aan komt dan vooraf berekend. Dit onder meer door langzamer rijdend verkeer en wegwerkzaamheden.
Wintersport terugweg
- 5.900 km
Bij aankomst in Konigsleiten hadden we nog 25% accu over. Een dag later was dit 17%, waarbij de auto wel in kou-modus was. Ik had verwacht dat we in de parkeergarage wel een stopcontact konden vinden om daar in een nacht weer vol te laden, maar dat was niet het geval. Uiteindelijk na wat research bleek bij de VVV een gratis wallcharger te zijn waarmee de Model 3 lekker een paar uurtjes met 11KW kon laden. Met 61% de auto weer teruggereden naar het appartement en daar heeft ie nog 2 nachtjes gestaan.
De terugweg zouden we anders doen. Ik had via abetterrouteplanner.com een route berekend waarbij we vaker zouden laden waardoor de reis van Konigsleiten via Zevenaar naar Gorningen 12,5 uur zou zijn. We vertrokken ‘s ochtends om iets voor 4 met 50% accu. De eerste stop was weer Irschenberg. Daar hebben we ontbeten en daardoor wat meer geladen dan nodig was. Via de webbrowser kun je inloggen op abetterrouteplanner.com en vervolgens ook bij Tesla inloggen, zodat ABRP je live auto gegevens kan gebruiken om de route te plannen. Dit werkt allemaal best mooi.
Van Irschenberg gingen we naar Hilpoltstein. Daar aangekomen hadden we op de hele reis zo’n 10 minuten vertraging. Het laden duurt meestal langer dan verwacht. Van Hilpoltstein ging het naar Wertheim en vanaf daar zouden we 2 kortere stops doen. De eerste kortere stop (11 min) zou in Wiesbaden zijn. Daar aangekomen zagen we niet direct de supercharger. Deze bleek op het parkeerterrein van een hotel te staan, achter het hotel. Vanaf dat moment was de planning in de war. Het bleek dat die supercharger geen Model 3 aansluiting had. We hadden nog 13% accu over, te weinig om een andere supercharger te halen. Naar een Aldi gereden waar geen lader bleek te zijn. 5km verderop weer naar een Aldi, daar konden we met 11kw laden… Op den duur hadden we genoeg range om een supercharger te bereiken en konden we weer van supercharger naar supercharger rijden.
Uiteindelijk was de terugreis 16 uur… De fout is gemaakt bij het plannen via ABRP. Bij de routeopties staat standaard namelijk Tesla SC aangevinkt. Daarnaast kun je nog Tesla CCS aanvinken (en CCS en nog een paar). Ik had bij het plannen Tesla SC en Tesla CCS aangevinkt staan. Hierdoor is dus de supercharger in Wiesbaden in onze route gekomen. We hebben in Wertheim in de routeplanner ingevoerd: ‘Supercharger Wiesbaden’ en dat vindt Google gewoon als locatie. We vonden het wel vreemd dat we op de auto navigatie niet een marker van een supercharger zagen. Dat bleek dus wel te kloppen, want in de auto worden alleen de CCS supercharger als marker op de kaart getoond…
Al met al een heel verhaal. Als je de tijd neemt is het zelfs met een SR+ prima te doen om in 1 (lange) dag zo’n 1000km af te leggen. Het rijdt heel relaxed, door de cruise control, autopilot, het geluidsniveau en de ruimte in de auto. We hebben in totaal 2280 km gereden waarbij het verbruik 185Wh/km was. In totaal 423 kWh verbruikt.
Als je geen haast hebt gebruik je gewoon de Tesla navigatie en rijd je probleemloos van supercharger naar supercharger. Het kan echter sneller, dan moet je vaker stoppen om te laden. Dit omdat de Tesla van zo’n 5% tot 60% sneller laadt dan na de 60%. Via ABRP is een snellere route goed te plannen, mits je dus de juiste laders aanvinkt.
In februari ga ik nog een keer naar Oostenrijk, dan gaan we voor de vaker-stoppen strategie en kijken we of het sneller kan.
Ga je ook een Tesla bestellen? Gebruik m’n referral link voor 1500km gratis superchargen :-)
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
Hoe ver kun je nou?
- 101.000 km
Omdat je toch nogal de vraag krijgt; 'hoe ver/hoe lang kun je nou rijden?' , heb ik een afbeelding geupload van wat ik tijdens de rit naar- en van Oostenrijk in de winter bijhoud. Dat is over het algemeen de worst-case qua verbruik wat je door een jaar heen meemaakt. In dit geval gaat het om een volgepakte auto (zonder ski's) met 2 volwassenen en 2 kleine kids van 2 en 4 jaar.
Andere ervaringen zal ik binnenkort ook weer eens toevoegen.
51 maanden verder
- 113.509 km
Wij gebruiken de auto als enige auto in ons gezin. Woon-werk is voor mijn vrouw en ik niet zo ver, dus als eentje de auto nodig heeft kan de ander op de e-bike. De auto wordt dus voor alles ingezet, nu dik 4 jaar. Je vergeet eigenlijk hoe makkelijk de Tesla is. Instappen en rijden, direct je media beschikbaar zonder verbinding te maken met telefoon oid, geen koude motoren en wachten op verwarming, geen zorgen over tanken (bij dagelijks thuis-gebruik), geen verplichte onderhoudsbeurten en door onze zonnepanelen schrik je ook niet van de kosten van een tankbeurt.
De auto heeft in die 110k km amper onderhoud nodig gehad. Ik heb aan regulier onderhoud nu 1x los het interieurfilter laten vervangen en 1x een 'beurt' waarbij de vloeistoffen, remmen en banden werden gecontroleerd, ruitenwissers en interieurfilter werd vervangen. Dat kostte 140€ ex BTW. Dit was via mobile service, dus lekker op zelf gekozen locatie en kostte geen tijd.
Naast regulier onderhoud heb ik wel een tegenvallertje gehad met de ophanging. Ik kreeg ook het kraken van de voorwielophanging, zoals alle M3s. Helaas kwam het pas na afloop van de garantie. Er werd wel een coulance regeling gehanteerd, maar het kostte in totaal wel zo'n 900€ incl. BTW.
Qua bandenslijtage doet de Tesla niet veel onder dan andere auto's die ik heb gehad.
Afgelopen voorjaarsvakantie zijn we met z'n 4en naar Oostenrijk geweest, dit keer weer met de MFT BackBox trekhaakkoffer (zie foto) erop. Ideaal, die doet bijna niets extra's in verbruik en de ski's kunnen zonder problemen mee. Daarbij is er nog genoeg ruimte voor wat lichter spul zoals alle skikleding, scheelt weer ruimte in de kofferbak.
Heenweg doen we met overnachting, terug in 1x. Dat is wel een lange rit, 1051km met drukte op de weg kostte dit keer in totaal 15:15 uur inclusief laden. We hebben 6x gestopt, 2:58 uur geladen, 185 kWh, het laden kostte €79,18 en gemiddeld verbruik van 184 Wh/km bij -4 graden bij vertrek en vanaf de middag 4 graden +, einde middag 8 graden en buiig.
We laten de Tesla routeplanner de laadstops kiezen, soms nog met een handmatige aanpassing als we zien dat er toch genoeg accu is om net even een laadpunt verder te pakken. Het kan vast sneller, maar dit bevalt goed. Het is wel zo dat wanneer de autobahn wat rustiger is en het om de laatste 400km gaat, de brandstof auto wel wordt gemist. Op dat moment wil je gewoon naar huis knallen en niet nog weer een x moeten stoppen. Maar goed, dat is maar 1x per jaar...
Wat bevalt er niet? Ik mis het snelweg comfort van de Mercedes. Dan bedoel ik vooral het onderstel, range op autobahn en geluidsisolatie. Het onderstel en de geluidsisolatie schijnt in de M3 Highland veel beter te zijn, ik ben benieuwd. Ook de automatische ruitenwisser is echt ruk, die werkt voor geen meter. Dus meestal komt dit op handmatig instellen aan. Dit kan overigens vrij simpel zonder het scherm, door stengel en de knopjes op het stuur te gebruiken.
Vooralsnog rijden we nog even door, ondanks het zicht op een lage restwaarde... Tot de volgende!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.