Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #3

autoreview

Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Standard Range Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst95.000 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla Model 3 Standard Range Plus

  • 600 km

Naar veel verhalen te hebben gehoord over de aflevering bij Tesla in Tilburg mocht ik het zelf gaan ervaren. De aflevering stond gepland voor vrijdag 23 augustus. Een avond van te voren krijgen we een berichtje dat de afspraak is verzet naar donderdag 29 augustus. De tijd kwam niet zo goed uit, naar geprobeerd te bellen en te mailen of de afspraak een uur eerder kon mij er maar bij neergelegd en de auto op de aangegeven tijd opgehaald.
Bij Tesla aangekomen werd je in een gedeelte van een fabriekshal die was omgetoverd tot ontvangstruimte vriendelijke ontvangen. De man achter de balie gaf aan er die week ongeveer 500 af te leveren. Ik begrijp dat het dan allemaal iets minder persoonlijk wordt. Hij voerde de gegevens in en gaf ons dat de auto in de hal staat met de keycards er in, als er vragen zijn loopt er een medewerker rond aan wie je vragen kan stellen. In de loods staan ongeveer 10 auto's klaar, waarvan de meeste ook op dat moment werden opgehaald. De rode viel goed op tussen alle donker gekleurde modellen. Naar de auto te hebben bekeken en de keycards aan de telefoons te hebben gekoppeld konden wij vertrekken. Al met al duurde het ophalen van de auto zo'n 20 minuten.

Mijn vorige auto, een Seat Leon 1.8 TSI FR 180 pk, was al een fijne auto om in te rijden, maar de Tesla rijdt echt heerlijk. hij zweeft als het ware over de weg. Het optrekken gaat vanzelf en hij gaat soepel de bochten door. De voorstoelen zijn vrij laag en je zit redelijk recht vooruit met je benen, voor mij geen probleem, maar als je wat langer bent kan het minder prettig zitten. De stoel kan je goed verstellen en je kan de instellingen opslaan. De bediening van de tablet gaat erg makkelijk, je bent er heel snel aan gewend en er zitten soms ook grappige gadgets op (zeker volgens mijn kinderen).
Persoonlijk vind ik de adaptive cruisecontrol (auto pilot) van Tesla minder prettig dan die ik had op de Seat Leon. Hij reageert erg snel, soms ook als er een auto op de andere reisstrook zit, ook de lane assist (auto pilot) is erg aanwezig. Als je die aan hebt staan hoor je een luid signaal en hij stuurt abrupt terug. Voor een auto met zo veel sensoren, die in principe zelfstandig kan rijden, vind ik dat minder.

De opbergruimte is redelijk goed, je kan achterin de kofferbak twee flinke koffers en een trolley kwijt, daarnaast kan er omheen nog bagage geplaatst worden en voorin kan ook nog een trolley.

Hij rijdt zeer rustig, dat in combinatie met het minimalistische interieur maakt het helemaal rustig. Persoonlijk hou ik daar wel van. Het windgeruis is bij hogere snelheden natuurlijk goed te horen, maar dat heb je bij de meeste andere auto's ook. Ik stoor mij er niet aan.

Inmiddels heb ik er 600 km mee gereden met een gemiddeld verbruik van 155 wh/km. Daarmee zou je zo'n 320 km kunnen afleggen met een volle accu. Nu moet ik zeggen dat ik er regelmatig zeer snel mee heb opgetrokken en paar grote afstanden heb gereden. Ik verwacht dat dit verbruik nog wel iets zuiniger zal worden.

Ik laad de auto meestal thuis op, maar ook heb ik een Tesla supercharger geprobeerd. Het werkt zeer eenvoudig en de laadsnelheid was ongeveer 80 kwh. Dan zou binnen een half uur je accu weer bijna vol hebben.

Voor mij zijn de plussen en minnen:
Plus:
Rustig rijden
Acceleratie
Tablet werkt zeer makkelijk
Redelijk goede uitrusting

Min:
Bereik (maar supercharger netwerk werkt goed)
Ik vind de adaptive cruise control en lane assist (auto pilot) wat snel ingrijpen
Stoelen zijn vrij laag
Ziet snel vingers op de lak

Mocht je ook een Tesla willen bestellen gebruik dan mijn referrallink en ontvang 1500 km aan gratis opladen bij een supercharger. [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]


Na drie weken

  • 2.700 km

Inmiddels drie weken en meer dan 2000 km verder. Ik ben zeer tevreden over de auto, het rijdt echt heerlijk. Het rijden is erg rustig, geen schakelmomenten, hij houdt nooit in en gelijk vol vermogen.
Het verbruik zit gemiddeld op 153 wh/km. Met dat verbruik kan je ongeveer 325 km op een volle accu rijden. Ik rijd met name veel snelweg kilometers, op het moment dat er veel stadsverkeer bij zit gaat het verbruik omlaag. Ik laat hem altijd 's nachts thuis op en af en toe bij een supercharger van Tesla. Dat laatste gaat meestal met 100 kw. Maar heb ook gehad dat het langzamer gaat, hangt af van hoe vol de accu en of de accu al warm is. Soms begrijp ik niet waarom het langzamer gaat, maar over het algemeen is het goed te doen. Het lijkt ook een soort sociale ontmoetingsplek te worden als je bij de superchargers staat.

Het minste aan de auto vind ik nog steeds de autopilot. Soms geeft hij wel een signaal bij overschrijding van de markering en soms niet. Hij kan vrij abrupt remmen bij een iemand die langzamer rijdt en soms houdt hij in voor een auto op de andere rijbaan.

De bagageruimte vind ik ruim voldoende voor een gezin met twee kinderen.

Het scherm laadt zich heel makkelijk bedienen en is redelijk overzichtelijk.

Schade

  • 5.875 km

Vier weken geleden een aanrijding gehad op de snelweg. Voorkant was 20 cm korter. (Zie foto’s)
Auto afgesleept naar Haans autoschade in Tilburg. De ontvangst daar was goed en ook leasemaatschappij Alphabet schadelijk zeer snel. Binnen 1,5 uur stond er een vervangende auto vanuit Alphabet bij het schadebedrijf.

Naar alle verhalen over moeilijk te verkrijgen onderdelen was ik bang dat het wel een flinke tijd zou duren voor de auto weer klaar zou zijn.
Binnen vier weken was de auto klaar, ondertussen zijn wij door het schadebedrijf goed op de hoogte gehouden over de voortgang.

Alles ziet er weer netjes uit.

Nu het kouder is merk ik wel dat de range minder is en hij iets minder zuinig rijdt.

Na 3,5 jaar

  • 95.000 km

We hebben de Tesla inmiddels 3,5 jaar in bezit en ongeveer 95.000 km gereden. Het verbruik blijft liggen op gemiddeld 154 wh/km. Het verschil tussen zomer en winter is wel erg groot. Wanneer de auto bij koud weer langer stilstaat loopt de accu redelijk snel leeg, kan ik een nacht wel 20 km schelen. Afgelopen zomer op vakantie geweest naar Duitsland, Zwitserland, Italie en Frankrijk. Het opladen verliep relatief makkelijk, overal waren voldoende Tesla Superchargers, daar kwamen we met name Nederlanders tegen. Als je onderweg rekening houdt met wat extra tijd voor het laden valt het allemaal wel mee.
Naast wat kleine ongemakken weinig problemen gehad met de auto. Het enige is dat er in de kofferbak water kwam. Dit hebben ze snel opgelost door hem te stellen, de monteur kwam gewoon aan huis en was snel geregeld.
De auto rijdt prima, alleen is er redelijk wat windgeruis, maar niet storend.
Als ik de auto vergelijk met andere modellen dan vind ik hem erg uitgebreid qua opties. Zelf heb ik alleen een matje voor draadloos opladen als extra accessoire aangeschaft.
Conclusie; ik vind dat je voor de prijs van een Tesla bijna geen andere auto aan kan schaffen met dezelfde opties, laadmogelijkheden onderweg en de snelheid van het laden.

Mocht je een Tesla aan willen schaffen kan de koper en degene met al een Tesla punten verdienen, dus mocht je een Tesla aan willen schaffen kan het via deze link: [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.