Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #2

autoreview

Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)
Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Standard Range Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst27.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1,5 maand later en roadtrip Berlijn in Model 3 SR+

  • 5.200 km

De Tesla Model 3 Standard Range Plus ofwel SR+ heb ik besteld begin april 2019. Het bestellen was voor mij best apart. Je betaald 2500 euro aan en dan.. Wachten. Voor mijn model, de SR+ was toen ook nog geen levertijd bekend. Inmiddels is dit anders en als je nu besteld heb je jouw SR+ binnen een paar weken wel binnen.

Op 29 juni 2019 kwam de auto door een Tesla medewerker naar mijn huis gereden. Ik was geselecteerd voor het Tesla direct programma en hoefde mijn auto dus niet op te halen in Tilburg of Amsterdam. Waarom of wie geselecteerd worden? Niemand weet het.

Het fijne aan de SR+ is dat hij net onder de 50K inclusief BTW is. Dit scheelt volgens mij best in premie. Let wel op met verzekeren want ik heb offertes van 200 euro per maand tot mijn huidige 42,50 euro per maand voor all-risk gehad. (13 schade vrije jaren). Shoppen loont dus!

Inmiddels heb ik de nodige kilometers gemaakt (+-5300). Laten we beginnen bij het verschil tussen de Model S en model 3 naar mijn ervaring. De M3 is een stuk wendbaarder, voelt directer op de weg en is naar mijn gevoel ook wat 'sneller'. Dit heeft waarschijnlijk met het verminderde gewicht te maken. Ook vind ik de S gewoon te groot. Voor lange mensen is het achterin ook goed zitten, maar de achterbank is vrij laag, waardoor je een wat vreemde houding kan krijgen bij een lange zit. De model 3 heeft alleen geen luchtvering, iets minder goed geïsoleerd, waardoor je iets meer windgeruis hoort en heeft geen biohazard mode (geavanceerde HEPA filter). Toch zou ik echt voor de Model 3 gaan. De extra's van de S mis ik eigenlijk niet.

De standaard range plus is op dit moment de basis uitvoering. Deze uitvoering heeft wel premium interieur (vegan leather bekleding en glazen dak oa.) Mijn auto heeft ten opzichte van de Long Range en Performance wel een aantal dingen minder. Naast natuurlijk dat mijn SR+ een geadverteerd bereik heeft van 415 KM (echt bereik 360). En de Long range en P volgens mij dik 100KM meer bereik hebben.

Echter de vervelendste vermindering vind ik laadsnelheid. De SR+ is op dit moment gelimiteerd tot 100KW bij de supercharger**. De longrange en performance kunnen tegenwoordig tot wel 150KW aan. De limitatie is omdat het accupakket wat kleiner is van de SR+ (50KW itt 75KW) Ik verwacht wel dat met toekomstige software-updates de snelheid van de SR+ nog verhoogd wordt, maar LR en P zullen vanwege de chemie van de accucellen altijd met een iets hoger wattage kunnen laden. [ **EDIT 14-10-2019: Inmiddels is een verhoging aangekondigd van de laadsnelheid!]

De andere zaken die de SR+ niet heeft in tegen stelling tot de LR en P mis ik eigenlijk niet. Ja, de audio is in de duurdere modellen iets beter, maar met het aanpassen van je EQ in de SR+ is audio ook erg goed. Sowieso moet je die EQ aanpassen, Bassen hoger, Trebble lager, want anders is de audio niet mooi!

Een webbrowser en realistische satelliet overzichten van moeder aarde ipv een kaart mis ik ook niet en Spotify ook niet want dat doe ik toch via mijn iPhone en bluetooth naar de Tesla. Dat je geen live verkeersinformatie kan zien is misschien wat minder leuk, maar de planner en rij-tijd-aanduiding houdt wel degelijk rekening met files en routeert je zonodig om. Waarschijnlijk kun je deze functies overigens later dit jaar met een klein abonnementje wel activeren in de SR+! **[ EDIT 24-10-2019, inmiddels is voor de SR+ de webbrowser en ook Spotify actief. Samen met Netflix en Youtube. Vooralsnog zonder extra abbo via 4G]

De trip naar Berlijn... Thuis katsvolladen om de volgende ochtend vol goede moed Berlijn in de boordcomputer te tikken.. Tesla gaat rekenen... Eerste stop, Supercharger Apeldoorn.. Vreemd. De routeplanner is wel heel erg conservatief hoor. We gaan gewoon rijden en zetten route naar Lauenau Supercharger. 300 kilometer precies. Mocht het niet lukken is er ook nog net voorbij Bad Bentheim een supercharger. Nouu Als je gewoon 100-110 rijdt lukt het makkelijk en met ruim 50 kilometer reserve kwamen we aan. Dikke prima! Goedkope koffie, burger King, heerlijk! Mijn vriend had zijn burger nog niet op of de Tesla App gaf al aan dat we klaar moesten maken want het laden was gedaan. (25/30 minuten).

Dit voelde niet als wachten. Dit was WC, koffie, hamburgertje en gauw weer door!

Op naar Irxleben, 170 kilometer verder. Aangekomen zien we dat dit een echt laadparking is. Alles is er, Allegro, Tesla, en.. IONITY! Een nieuwe speler met vloeistofgekoelde kabels voor nog sneller laden! Gooi je accu vol voor de flat fee van 8 euro! Dealtje hoor! Dat heb je bij F*st*N*d (ahum) niet.

Hier laden we de accu helemaal vol tot 90% in +- 20 minuten. Prima zo. Koffietje rondje lopen en weer door!

Ja toen was het nog maar 160 kilometer tot Berlin P&R Tempelhof. Auto gratis geparkeerd met +- 200 KM to go op de meter. Zorg wel dat je met voldoende sap gaat parkeren op een publieke P&R want we zetten uiteraard wel Sentry Mode aan. Deze beveiligingsmodus zorgt ervoor dat de camera's voor en aan de zijkant gaan opnemen zodra iemand +- binnen een meter van de auto komt. Hoewel een erg veilige gedachte en uiteraard een tip om te doen, kost deze modus voor nu nog best veel stroom, omdat de computer moet aanblijven. Na twee en een halve dag Berlijn hebben wij 50 kilometer bereik verloren aan deze modus. Geen probleem, op de terugweg in Beelitz (onder Potsdam) even helemaal bijgeladen. Mooie omgeving in de bossen en lekker voor een kwartiertje wandelen.

Nog nooit zo relaxed en goedkoop een round-trip Berlijn gedaan. Voor ieder een aanrader en prima te doen in de SR+.

Edit: Nav reacties toegevoegd:
Reistijd heen: 7,5 uur inclusief 30 minuten file
Reistijd terug: 9 uur inclusief 120 minuten file

Voor wat betreft rustig rijden. Elke keer als ik naar Berlijn ging kon je echt niet relaxed 130+ doorrijden. De route is druk en er is regelmatig (veel) file. Heeft mijn inziens geen enkele zin om harder te gaan rijden. De file was vervelend en koste meeste tijd. Maar met Autopilot geen stress en rustig muziekje luisteren en om je heen kijken.

[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]


Antwoorden nav reacties:

@GERBRICH, Actieradius verschilt en hangt samen met temperatuur, wind, regen etc. Mijn ervaring is dat de aangegeven actieradius goed overeen komt met de werkelijke. Dus voor de SR+ bij een volle 'tank' zeker 350 KM. Maar.. De winter moet nog komen.

@DEES1957 Vegan leather is een marketing naam voor leer, maar dan niet van echt leer. Het voelt bijna als echt leer en is zeer goed schoon te houden. Komen ook geen vlekken op of in. Ik vind het erg praktisch. Het stuurwiel is wel van 'echt' leer.

@ARN 1453079 & CK 1462058
Ik weet niet of het wel goed is hier verzekeringsmaatschappijen te gaan noemen.. Maar vergelijk de grote met elkaar pas zodra je je kenteken hebt! Ik kon er twee vinden met een premie onder de 50 euro per maand all risk en ik heb 13 schadevrije jaren en rij particulier.

@VINUZIO
Volgens mij is de SR+ prima voor u als auto. En jazeker bereik is nog het zelfde. Op dit moment is helaas het Spotify streamen in een Tesla wel 'domme' bluetooth. Ik hoop dat bij toekomstige updates ook afspeellijstselectie etc komen. Dus nog wel even friemelen op de telefoon voor vertrek. Waze is helaas niet als app beschikbaar. Later in het jaar komt Tesla met premium connectivity opties voor de SR+ aldus Tesla. Lang leve de updates.

@ FRANKY BOY
Interessant over de snelheid! Ik ga er wat meer over lezen. En inderdaad, ik heb daar met IONITY geladen. Erg fijn en erg snel.

@TB NL
Ik zat geloof ik op 11KW/100 KM maar als ik flink doortrap zit ik op de 13-14KW per 100 KM als ik mij niet vergis. Dit was mijn eerste 'trip' en denk inderdaad dat er ook harder gereden kan worden :)

@JANNES 8206581
Voor woon/werk rijd ik 70KM per dag. Ik kan op mijn werk traag laden met stopcontact. 18KM per uur komt er dan bij. Ervaring is dat 3 kwart van de week de batterij vol is haha! Als ik wat meer uitstapjes door de week maak dan laad ik thuis soms even bij of natuurlijk bij de Superchargers, maar eigenlijk nog niet vaak voorgekomen.

Gister en vandaag overigens tripje Amersfoort - Bree (BE) - Brugge - Oostende - Amersfoort gedaan. Ging heerlijk, Superchargers genoeg dus lekker 130 gereden. Supercharger van Eindhoven gepakt 20 minuten. via Bree naar Antwerpen, daar lekker gegeten en Supercharger gebruikt 40 minuten (was langer vanwege eten!) Toen Brugge in gedoken, drankjes gedaan volgende dag naar Oostende daar lekker op het strand gezeten en op de terugreis nog even bij Antwerpen Noord 30 minuten gecharged en Croque Monsieur gegeten. Was weer top met de SR+! (en lekker goedkoop).

Veilige kilometers iedereen!!

23K en wederom Berlijn

  • 23.000 km

Winter, wat een verschil. Nu weer Berlijn gereden. Ik denk 30% minder bereik en ik weet niet waardoor. Naja.. ik weet het wel, temperatuur.. Door de kou heb je gewoon minder bereik. Daarbij komt dat ik winterbanden heb laten monteren en de aero covers vergeten ben op de wielen te plaatsen. Deze covers zorgen voor betere luchtweerstand en daarmee 4% meer bereik. Ook helpt het niet dat de Model 3 geen warmtepomp heeft maar een weerstand-verwarming (zeg maar een grote föhn), daardoor wordt het snel warm en behaaglijk, maar kan ook veel stroom vreten! Enkel stoelverwarming gebruiken is veel efficiënter, maar niet leuk. ;)

Is het erg? Nee. Voor de SR+ is de supercharge snelheid omhoog gegaan via een update van 100 naar 170KW echter haalt hij in de praktijk 150 max totdat Tesla nieuwe laadpalen installeert. Maar toch, het scheelt enorm!

Wederom relaxed en zeker 80% van de tijd op Autopilot. Nu de SR+ ook op praktisch 150 KW gaat laden zou ik niet meer rustig rijden. 130/140 is prima. Laden gaat sneller inmiddels dan dat je bespaard door rustig te rijden. Echter, Tesla.. er mogen wel meer Superchargers geplaatst worden in Duitsland. We hebben een keer 10 min moeten wachten op een vrije plek! Dat is niet leuk... (gelukkig wel big bang theory op Netflix)

Ik heb even mijn Tesla account gecheckt en hierbij nog wat leuke weetjes! We hebben voor heen en weer naar Berlijn rijden in totaal 257KWh aan stroom getankt. Dat is ongeveer evenveel stroom als een wasmachine voor een klein gezin per jaar verbruikt. Omgerekend bevat een liter benzine gemiddeld 8.9 kWh., we hebben dus heen en weer naar Berlijn gereden voor +- 30 liter benzine. De kosten die we zouden hebben is 60 euro aan Supercharge kosten.

Totale afstand: 1.235 km
257 KWh
Equivalent 30 liter benzine
Kosten 60 euro

Benzine auto:
6 liter per 100km
75 liter benzine nodig
Kosten : +- 115 euro

En voor de groenen... We hebben door Tesla te rijden met deze rit 208 kg CO2 bespaard.

[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

Wintersport naar Zell am See Oostenrijk!

  • 27.000 km

Hoe gaat het bevallen? Op wintersport naar Oostenrijk! En dat met de SR+!

Voorbereiding is alles dus eerst maar winterbanden laten monteren op de 18 inch velgen. Ook de aero-covers, die platen op de velgen maar weer gemonteerd. Deze zorgen voor dik 4% meer bereik door verbeterde aerodynamica rondom de velg.

Het belooft een lange reis te worden. Ik lees op fora mensen die wel 15-16 uur over hebben gedaan voor de +-1000 kilometer. Vrienden van mij die mee-rijden zijn zelf ondertussen al aan het rekenen geslagen en komen met een optimistische 12 uur durende trip.. Ik probeer de verwachtingen maar wat te dempen door zeker 13 uur aan te houden!

Helemaal naar 100% laden en we vertrekken uit Amersfoort om via Den Bosch (vrienden ophalen) uiteindelijk met 4 man totaal plus bagage naar Zell am See te rijden. Eerste stop Moers! Geen hond natuurlijk om 04 uur in de nacht. Dankzij de 170KWh update (in de praktijk 140 vanwege ‘oudere’ laadstations toch binnen no time 36 kwh geladen. Ik zag overigens dat er bij de supercharger Moers extra Tesla laadpalen waren geplaatst als noodvoorziening. Mogelijk toch anticiperen op de vakantiedrukte? Hup gauw weer door, volgende stop Oberhonnefeld om 0615. Hier in totaal 24 kw geladen. Door naar Gensingen, weer 35 kwh geladen om 08:12. Ondertussen lekker ontbijtje genomen. Wat mij op viel was ook hier meer superchargers dan normaal. Helemaal leeg. Ergens ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als 30k + model 3’s in de crocusvakantie die route gaat nemen..

Het is overigens prima vertoeven zo met 4 man in de model 3. Heerlijk dat 4g werkt, ook in Duitsland. Zo kunnen we de hele rit Spotify afspeellijsten luisteren en Q-music (die toevallig ook in Zell am See aanwezig is) horen!

Nu ging het fout.. we dachten slimmer te zijn dan de Tesla boordcomputer en vonden op internet een supercharger bij Wiesbaden.. snellere route dachten wij... ERROR! Die supercharger daar is alleen voor model S en X (met oudere niet CCS aansluiting)!! OEPSSS met 14% batterij en dichtgeknepen billetjes naar de volgende supercharger zichtbaar op de Tesla map.

Next stop! Bad Rappenau waar we 45 kwh tanken. Ja nu even veel laden ja.. maar ach kwamen ook goed leeg aan haha!

In Ulm nog eens 36 kwh en Wayern 45kwh. Dat laatste zoveel zodat we met best een reserve in Zell zouden aankomen.

Allemaal gelukt. Had ruim 25% batt toen we aankwamen. We hebben het in 14 uur gered inclusief dus een uurtje omrijden door onze supercharger fout. Was het helemaal waard!

De terugreis ging nog sneller 13 uur waarbij we zelfs met 5 mensen terugreden! Ach je moet toch elke twee uur even uitstappen. Dan is het vol te houden. Bij de laatste supercharger ( vd valk eindhoven) even een wijntje gedaan met iedereen om te vieren dat we goed in Nederland waren. Wintersport? Met de SR+ Tesla prima te doen. Ben wel benieuwd naar stau in de vakantieperiode want dat hadden we niet. Drive safe!

Heenreis 220 KWh 14 uur
Terugreis 190 KWh 13 uur

[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (88)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.