Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #13
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Standard Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Still going strong
- 21.000 km
Na 20.000 kilometers is het wellicht goed om mijn ervaringen met jullie te delen. Daarnaast hebben we ook een VW ID3 1st, aangeschaft in 2020. Ook die ervaringen zal ik delen.
Ook ik was één van de bijtellingsvluchteling in 2019 om over te stappen naar een elektrische auto, nooit wat gehad met het milieu. Naar veel wikken en wegen toch voor de goedkoopste Tesla gekozen. Het enige doel was om te komen tot een elektrische auto van onder EUR 50.000 om maximaal van de 4% bijtelling te profiteren. Dus in het wit (eerst meerprijs en later zonder meerprijs) en met de standaardvelgen. Persoonlijk had ik liever een blauwe gehad, maar tja de bijtelling....
Gelet wat er op dat moment op de markt was gelet op mijn enige doel (niet zoveel soeps) ben ik ook niet verder wezen kijken (en ook niet verder verdiept in andere zaken; ik zie een auto niets meer als een vervoersmiddel op 4 wielen en een stuur). Hiervoor altijd een nieuwe sedan uit D-segment gereden (Audi of BMW) als hoofdauto.
Het enige wat mij weerhield, was het uiterlijk van de auto. Waar de model S in uitblinkt, hebben ze bij de M3 een afslag gemist. Met name de voorkant is echt moeilijk te verteren, zelfs tot op vandaag. Als ik een M3 voorbij ziet rijden (je kan ze bijna niet missen), is het net zo'n ruimteauto van de Jetsons. Ik mis een gril.
Zomer 2019
"In the blind" op de website Tesla de auto besteld. Klik, klik, voorschotbetaling, done! Appeltje, eitje, een tijdsbesteding van 2 minuutjes (net het mannelijk aandeel bij het verwekken van een nieuw leven).
In september de auto opgehaald in Tilburg. Aangekomen met de trein en overgestapt op de bus. De buschauffeur ziet aan de warrig OV handelingen al aan de persoon, waar hij moet uitstappen. Vervolgens met een klasje naar de Tesla loods. Intake in het Engels en vervolgens met een busje naar een ander terrein met de aanwijzing "ergens daar". Een echte kille supply chain ervaring. Zelfs de aflevering van de Opel Corsa had meer warmte.
Ingestapt in de auto en zonder ervaring met een automaat heb ik een kwartier lopen klungelen. Met schaamrood op de wangen ben ik geholpen door een meisje op het terrein.
Eindelijk de openbare weg op. Wat een trekkracht en power. En tegelijk een raar gevoel: het kleine stuur, het geruisloos zoeven, het grote scherm en het cleane interieur.
Het is wat ze zeggen; eenmaal gewend aan elektrisch rijden én automaat en je wilt nooit meer wat anders (tegen elke prijs?).
Laden: geen issues. Veelal thuisladen met de zonnepanelen. Zelfs met de range van de SR in Nederland is het geen probleem, 95% van de ritten gaat dit lukken. En anders een laadpaal of netspanning op je bestemming of een Tesla supercharger als je onderweg bent naar je vakantiebestemming in het buitenland (vakantiebestemming in Nederland is geen issue). Ik moet eerlijk zeggen dat het geen aparte mindset behoeft tav een benzineauto, zeker gelet de laadpaaldichtheid in Nederland.
Rijden: ik reed met de benzineauto's al rustig; actieradius van circa 1.000KM met een tankinhoud van 50-55 liter. Met de M3 wordt het zelfs een sport om zoveel mogelijk km te rijden. Inmiddels is het bij mij helemaal ingeburgerd om zonder AC te rijden (back to the 80 and 90). Rustig optrekken, rijden met 100km/h op de snelweg, ook na 19 uur.
Het geeft ook een bepaalde rust (zen momenten tijdens het rijden) met de wetenschap dat je altijd PK en trekkracht in de reserves hebt.
Gemiddeld genomen haal ik ongeveer 350KM op een volle laadbeurt in de winter en 390KM in de zomer. Het verval is relatief beperkt, zeker als ik dat vergelijk met de ID3 (400KM in de winter en 520KM in de zomer).
Wel vreemd ik dat bij het 100% volladen, maximaal 350KM wordt aangegeven (zowel zomer als winter).
Userinterface: geen issues. Het scherm en menuopbouw werken zeer intuïtief, binnen no time aangeleerd. Werkt leuker soepel en snel.
Feitelijk is het een Ipad op wielen. OTA verloopt soepel.
Betrouwbaarheid: geen issues. Qua interieur geen Audi of BMW.
Tot op heden 2 keer een eigen reset gepleegd.
Het enige waar ik wel last van heb is groene uitslag op de raamrubbers en op de "heupen" van de achterzit (zie foto).
Verschillen tussen M3 en de ID3:
M3 beter dan ID3
- Zuiniger
- Bagageruimte
- Snellere userinterface
- OTA
- Uitstraling/imago
ID3 beter dan M3
- Goedkoper in aanschaf (EUR 11K)
- Groter bereik
Gelijk
- Binnenruimte
- Geruisloos rijden
- Betrouwbaarheid
Zou ik wederom een M3 SR kopen? Gelet op de huidige bijtellingsregels zou ik eerder gaan voor de ID3. Wanneer de gunstige bijtelling voor elektrische auto's over zijn, dan weet ik het nog niet.
Het verschil qua aanschafwaarde (dus niet TCO) is best nog wel behoorlijk en aangezien de bijtelling de aanschafwaarde betreft, is een mild hybrid bijtelling technisch misschien verstandiger. Of een 911 met minder dan 500KM privé :-).
Piepen en kraken
- 27.000 km
Het wordt warmer, maar dat zie ik maar ten dele terug in een hogere range. Waar ik in de winter bij een SOC van 100% circa 340 tot 350KM kon bereiken, red ik nu 370KM (de range van de ID3 op het scherm is van 370KM togenomen naar 510KM; ik ga nog eens uitproberen of ik dat in echte kilometers kan omzetten).
Pasgeleden heb ik de auto proberen te "kalibreren" door hem 5% leeggereden en met een grannyloader opgeladen tot 100%. Ik krijg hooguit 345KM als range te zien. Komt dit misschien door de teruggang van de accu?
Voorts heb ik keer geprobeerd met 100% echt te hypermilen (achter vrachtwagens, banden op spanning, niet sneller dan 100KM/U, airco uit, etc), maar zelfs dan haalde ik net aan 395KM. Ik snap echt niet dat de Tesla een range van 410KM aangeeft.
Maar dat zijn de mindere issues. Alles verliep lekker met de auto tot aan afgelopen weekend. Ik weet niet of het verband hield met een OTA (lijkt mij sterk), maar het onderstel piept en kraakt wanneer ik de straat (normale straat) uitrij. Nog erger wordt het als ik verkeersdrempels overga. in de tussentijd is er niets gebeurd met de auto: geen ongeluk gehad, dezelfde banden, zelfde bandspanning, gewicht bestuurder.
Ik ben benieuwd of andere M3 rijders deze onaangename ervaring ook hebben en wellicht nog belangrijker: een oplossing hiervoor hebben.
Piepen en kraken (deel 2)
- 28.000 km
Eigenwijs zoals ik ben, had ik de adviezen voor het piepen en kraken niet opgevolgd. De reden voor deze eigenwijsheid was dat het piepen en kraken de volgende dag weg was. Ik dacht echt dat ik gek was, maar gelukkig kan mijn dochter het verhaal beamen.
Dus in de afgelopen weken geen issue en probleemloos verder gereden.
Tot aan vandaag. Naast dat het scherm tijdens het rijden op de snelweg plotseling op zwart ging (ik kon wel verder rijden, na 15 seconden ging het scherm weer opstarten), is het gepiep en gekraak weer terug. De enige overeenkomst met de vorige keer was de temperatuur; destijds was het net als vandaag circa 23-25 graden. Ik heb de serviceafspraak net op app aangemaakt, maar ik ben wel benieuwd naar de reactie van Tesla. Ik vrees dat de komende dagen het euvel er niet meer is aangezien de temperatuur lager wordt. Sta ik lekker voor paal.
We kunnen uiteraard op de warme dagen met de ID3 en de koude dagen met de Tesla.
Piepen en kraken (opgelost)
- 29.000 km
Hoewel de laatste tijd het piepen en kraken verdwenen was (ook bij de hogere buitentemperaturen), heb ik het advies op dit forum opgevolgd en ben ik naar het Tesla servicecentrum geweest.
Alles is naar tevredenheid opgelost. Er zat vocht in de draagarmen. Dus ondanks de lage kilometerstand, normaal tot truttige (of lees: anticiperende) rijstijl en de enigszins jonge leeftijd van de auto kwam het volgens de servicemedewerker van Tesla vaker voor, vooral bij hogere buitentemperaturen.
Overigens heb ik onlangs met de hogere temperaturen (rond 20 graden) mijn afstandsrecord kunnen verbeteren op 1 100% lading. Ik ben 400 km ver gekomen met nog 8% op de teller. Ik moet wel bekennen dat dit mij alleen is gelukt door grotendeels achter vrachtwagens te rijden. Zonder dat lukt het (mij) echt niet. Maw zo'n WLTP actieradius lukt volgens mij alleen via een theoretische laboratoriumopzet. Alleen met anticiperend rijden zonder de limiet van 100 km/h te overschrijden gaat het in de praktijk niet lukken!
Even geheel iets anders. Hoewel het fiscaal verstandig is om nog 2 jaar verder te rijden met deze 4% bijtellingsauto ben ik links en rechts wel aan het kijken. De propositie van de Renault E Megane is wel een sterke. Bij een bezoek aan een Renault garage was ik ook positief verrast met de inruilwaarde van mijn Tesla. Ook rekening houdend met de MIA en BTW-aftrek zou de afschrijving op de auto zeer beperkt zijn (meestal is dit nl de grootste kostenpost van een auto). De Renault garage gaf aan dat zo'n tweedehands 4% momenteel "goud" waard is.
De komende tijd moet uitwijzen of ik mijn hart of mijn (fiscale) hoofd volg....
Stank in de auto
- 30.500 km
Eigenlijk nog steeds blij met de auto. Het softwarematige gedeelte van Tesla ga je steeds meer waarderen (zeker als ik het vergelijk met de ID3). Recent nog stoelverwarming voor de achterbank gekocht: kind kan de was doen.
Ik ben benieuwd welke software matige updates er nog meer in de auto zitten.
Nog 1,5 jaar kan ik genieten van de 4% bijtelling, maar ik werd wel laatst getrokken door de mega aanbieding van de Tesla Y voor net geen EUR 50.000. Als schoonheid van de auto je niets deert (en dat doe je als je een model 3 rijdt), is dit wel een kiloknaller voor het geld. Echter, als je dan kijkt naar de bijtelling; die is wel pijnlijk. In vergelijking met de huidige 4% komt dat harder aan dan de prijsstijgingen van mijn variabele energiecontract. Ik heb even het verstand laten prevaleren en heb het idee van de Y maar even laten varen.
Ondanks dat ik de stroom niet hoef te betalen, vind ik het toch een sport om zo zuinig mogelijk met te rijden. Ik heb zelfs het gevoel dat ik momenteel zuiniger rijd dan in het begin. Mijn gemiddelde is gezakt van 126 naar 121 (zie foto).
Wel heb ik sinds 2 weken last van stank in de auto. Ik weet eerlijk gezegd niet waar het vandaan komt. Ik las dat stank in de auto veelal wordt veroorzaakt voor schimmels bij de airco, maar aangezien ik deze vrij weinig gebruik weet ik niet of dit het euvel is. Of kan het zijn, dat het interieurfilter vervangen moet worden? De auto is in de afgelopen 3,5 jaar nog geen onderhoudsbeurt gehad.
Op reis naar Noord Italië en terug
- 39.000 km
Last minute had mijn vrouw besloten om met de auto naar Noord Italië af te reizen met tussenstops in Duitsland en Zwitserland. Doordat het zo last minute was, had ik geen tijd om de benodigde vignetten te bemachtigen, waardoor we genoodzaak waren de Tesla op reis te gaan in plaats van met onze benzine auto.
Ik was enigzins bang voor de beperkte range van de SR en het laden. Achteraf totaal geen probleem geweest gelet op het Supercharge netwerk (en de routering via de navigatie), zelfs niet de terugreis dat we in 1 keer van Milaan terugreden naar Rotterdam. We reden s'avonds terug om de drukte te mijden bij de tunnel in Zwitserland en de talloze wegwerkzaamheden in Duitsland.
Weliswaar reden gemiddeld genomen 100 km/uur (ook in Duitsland, waarbij we door tientallen Nederlanders voorbij gereden werden). De ritten waren best comfortabel, doordat je gelet op de beperkte range (van 350 km wanneer mijn vrouw reed en 400 km als ik reed) na ruim 3 uur "gedwongen" werd een pauze te houden. Elk nadeel heeft zijn voordeel.
Je verliest weliswaar tijd (ik schat in circa 1,5 uur), maar je bent gewoon veel vitaler en scherper op de weg (hetgeen ook goed is voor je medewegebruikers).
Mede doordat we hebben kunnen laden bij de 3 vakantiehuisjes (wel hebben dit vooraf gevraagd), bedroegen de laadkosten van in totaal 3.000 km, welgeteld iets minder dan EUR 100. Ik geloof dat mijn werkgever van wie ik de leaseauto heb, hier enorm blij mee is.
Er vielen wel een paar zaken op gedurende de ritten:
- Het lijkt soms wel een broedergenootschap bij een Supercharge locatie. Ik meen mij te herinneren dat ik bij 4 keer heb moeten zwaaien naar een Teslarijder die een charger verliet.
- Voor de terugreis heb ik 3 laadsessies gehad (100% bij aanvang en bij thuiskomst op 15%); met een M3 LR was misschien 1 laadsessie voldoen geweest.
- Electificatie lijkt in Italië nog geen vat te hebben gehad. Behoudens niet-Italianen met een BEV, was het vooral ICE auto's. Terwijl er bij elke grote supermarkt bij ons in de buurt wel een (lege) (snel)laadplaats was.
- Soms was het billenknijpen met de navigatie en de laadaanwijzingen van Tesla. Hij leidde ons soms met 1 tot 5% SOC naar de volgende laadplek.
Slotsom is dat het totaal niet spannend is om met een BEV op vakantie te gaan, zelfs niet met een SR. Vooraf was ik sceptisch, maar ik kan het een ieder zeer aanraden.
Wat is nu mijn accucapaciteit (1)
- 41.000 km
Vooraf excuses voor de vage foto, maar op een een of andere manier krijg ik met mijn nieuwe telefoon geen goede scherpe foto's.
Mijn vraag is hoeveel accucapaciteit mijn auto nu heeft. In de EV database wordt aangegeven dat mijn auto ongeveer 50kWh accucapaciteit heeft.
Nu viel mij laatst op dat ik bijna mijn volledige accu had leeggereden (opgeladen tot 100%): in totaal had ik 381 km gereden en nog een restactieradius van 35km. en dus bijna op (nog 10% over).
Echter, als ik op het rittenscherm keek, stond daarom vermeld dat ik in totaal 38 kWh gebruikt had. Dus op ik de optelsom maak van 38 + 5 (10% van 50), dan kom ik op totaal 43 kWh ipv de 50 kHw.
Maak ik een denkfout?
Verder qua rijden geen bijzondere zaken. Net ook de APK keuring gehad, geen issues.
Wat is nu mijn accucapaciteit (2)
- 41.000 km
In aanvulling op mijn eerdere bericht (en zie ook foto's) heb ik de auto met een SoC van 10% opgeladen tot 100%; volgens het scherm had ik 42 kWh geladen. Rekening houdend met de SoC van 10% zou dat een totale accucapaciteit zijn van circa 47 kWh.
Resume:
- Ik had hem vorige keer tot 100% opgeladen en daarmee had ik 381 km gereden met nog 10% over. Het scherm gaf aan dat ik voor die 381 km, 38 kWh gebruikt had. Op grond van deze cijfers bedraagt de accucapaciteit circa 38+5 = 43 kWh
- Daarna heb ik weer tot 100% geladen; volgens het scherm had ik 42 kWh geladen. Rekening houdend met de SoC van 10% zou dat een totale accucapaciteit zijn van circa 47 kWh.
Het lijkt mij vreemd dat beide getallen afwijken. Daarnaast wijken beide uitkomsten ook af van de in e EV database opgegeven waarde van 49-51 kWh (netto en bruto).
Oriënterend naar volgende auto
- 46.000 km
Door de weliswaar zachte winter is mijn gemiddelde verbruik van 119Wh/per km gestegen naar 120Wh/per kilometer. Na 4,5 jaar gebruik kan ik concluderen dat een model 3 SR ruim voldoende is voor Nederland en voor de vakantieritten meer dan 1.000 kilometer moet je 10% reistijd erop toe nemen (kun je wel lekker de benen strekken, naar het toilette gaan en/of koffie drinken; je bent frisser op je bestemming).
Kostentechnisch kun je bovendien iedereen uitlachen, zelfs met de iets hogere laadkosten (dan in 2019). Zelfs met de aankomende hogere MRB (als hier heen correctie op komt) en de talloze Teslaprijsverlagingen (en daardoor hogere afschrijvingskosten) ben je goedkoper uit dan een vergelijkbare benzine auto.
Qua rijden ging alles oke, nooit storing gehad met de auto (behoudens de draagarm, maar dit is allemaal netjes geregeld zoals terugroepacties bij andere autobedrijven), alleen soms storing bij een openbare laadpaal.
Echter, tijd voor een nieuw hoofdstuk. Net als 25.000 andere 4% bijtelling Teslarijders ben ik aan het kijken voor een nieuwe auto van de zaak. Fiscaal is helaas het feest voorbij en we gaan weer wikken en wegen vanuit de eigen portemonnee, althans ik wel.
Ondanks het fijne elektrisch rijden vrees ik dat ik de overstap ga maken voor benzine. Immers lagere cataloguswaarde en dus lagere bijtelling. Bovendien omdat ik eigen baas ben, word ik economisch eigenaar van de auto van de zaak. Ik ben gaan rondkijken voor een auto onder de EUR 25.000, ook omdat de restwaarde van deze auto’s na 5 jaar behoorlijk zijn:
- Volkswagen Polo
- Toyota Yaris
- Peugeot 208
Nu hebben we de luxe dat we nog twee auto’s hebben, een elektrische en een benzineauto. Nu kwam er tijdens het hardlopen in de bossen ineens een flamboyant idee op. Ik kan natuurlijk ook een (tweedehands) Porsche kopen van maximaal EUR 100.000 en deze de komende 5 jaar alleen zakelijk rijden. Bovendien heb ik dan een behoorlijke aftrekpost (die ik wel kan gebruiken).
Nu is de vraag of het dan een 718 of de lang gekoesterde 911 wordt. Overigens zie ik best ontwenningsverschijnselen:
- Van elektrisch naar benzine
- Weer naar de pomp
- Van ultra zuinig rijden naar ……
Ter voorkoming dat het een nachtmerrie wordt, is mijn vraag of je zomaar naar de Porsche dealer kan lopen om een afspraak te maken. Ik kan mij namelijk nog borrelverhalen van vrienden herinneren (weliswaar 10 jaar geleden), dat niet iedereen even vriendelijk en/of serieus wordt behandeld bij een dergelijk verzoek
Afscheid van 5 jaar trouwe dienst
- 55.000 km
Na 5 jaar neem ik afscheid van dit voertuig. Destijds waren de eerste meters een unieke ervaring, maar na 5 minuten merkte je dat het gewoon een auto was.
Geen noemenswaardiger problemen, geen laadstress, geen gepiel met laadpassen, niet meer bij een tankstation geweest. Niets dan lof.
Mijn record is op 1 lading 450km te hebben gereden, waarmee ik zelfs de WLTP scores versla (zomer 2023)!
Onlangs ook de unieke ervaring van de Tesla thuisservice mogen beleven: melding maken met de app, kostenraming ontvangen en accepteren, afspraak maken, monteur naar de afgesproken locatie en zonder aanwezig te hoeven zijn worden de afgesproken werkzaamheden uitgevoerd en tenslotte betalen. Op werk heb ik af en toe op "ja" moeten drukken in de app, terwijl ik in de tussentijd declarabele uren kon maken.
Wel toch 1 teleurstelling aan het eind: de eindafrekening. Ik had de auto aangemeld bij de ANWB verkoopservice en ik zou er welgeteld EUR 16.000 voor terugkrijgen [SLIK].
Eindelijk heb ik de auto voor deze prijs "geschonken" aan mijn zwager.
Ondanks het genot van electrisch rijden (in een oerlelijke Tesla) ben ik overgestapt naar geheel iets anders: Porsche 911 991.2 (het instapmodelletje). Ik wilde eigenlijk een nieuwe 718 Cayman kopen, maar met alle gewenste basic opties (cruise control, Apple carplay, etc..; allemaal meerprijs :-)) kon ik maar beter gaan voor het echte werk. Misschien maak ik daar later een review van.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.