Tesla Model 3 Performance AWD (2019) #6

autoreview

Tesla Model 3 Performance AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Performance AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken en km's!

  • 35.000 km

Sinds deze week ben ik in het bezit van een Model 3 LR Performance. Belangrijk detail, het betreft een zogeheten "Stealh"(of "Sleeper") versie. De prestaties van een Performance uitvoering maar dan zonder de uiterlijke typerende kenmerken zoals je deze tegenkomt bij ander Performance uitvoeringen. Ik "mis" o.a. de rode remklauwen, spoiler en 20" velgen. Het voelt overigens absoluut niet als een gemis. Deze "Stealth" uitvoeringen schijnen ook niet tot amper in de configurator te zijn verschenen maar enkel via fysieke dealers te bemachtigen zijn.

Terug naar de auto, ik ben geen kenner maar wel een liefhebber van auto's en na maandenlang wachten kreeg ik afgelopen week de sleu.. eh, kaart van de Model 3. Ik heb de afgelopen 10 jaar de mazzel gehad om een lease auto te mogen rijden, maar heb - op 1 auto na - nooit vrije keuze gehad. De enige auto welke ik zelf heb samengesteld was de Peugeot 308SW, inderdaad, de bijtellingknaller van 2015. Prima auto overigens.

Toen ik anderhalf jaar geleden van werkgever veranderde kreeg ik voor de time-being de beschikking over een Volvo V60 D6 Hybride, in R-Design. Wat een beest! Ruw, zwaar, maar wat een geweld. Heerlijke reis auto, afgelopen september nog in één ruk mee naar Gerlos gereden zonder gemauw. Deze liep vorige maand uit contract, en al enige tijd is mij bekend dat ik bovengenoemde Tesla mocht overnemen van een collega. Model uit 2019, dus ook zeker fiscaal interessant, laten we er geen doekjes om winden. Aan de andere kant hecht ik waarde aan duurzaamheid dus maakte dit een simpele optelsom. "Goed" voor het milieu, én de knip. ;)

Over het rijden in de Model 3 kan ik kort zijn, wat een genot om zoveel power uit een stille auto te zien komen. Het is even wennen, maar eenmaal onderweg went het snel. Alles werkt intuïtief en snel, echt een verademing.
Vandaag wordt de laadpaal geplaatst, dus laden kan nu thuis en op 't werk. Alleen maar lof? Bijna! Je gaat toch vergelijken met de vorige auto, de V60, en het comfort en bouwkwaliteit van die auto was toch van een iets hoger niveau. Daar is ook al genoeg over geschreven, de Model3 blinkt niet uit in bouwkwaliteit. Ook de lak is niet puntgaaf, maar a la.

Al met al zijn de eerste ervaringen zeer positief en verheug ik me op de komende kilometers. Ik zal de review bijwerken als ik de eerste echte ritten zijn gemaakt.

De volgende 5000 km's

  • 40.000 km

4 maanden en 5000 km's verder...

Ik kan niet anders zeggen dat de auto enorm goed bevalt. Het is elke keer weer een genot om in te stappen. Ik ben nu wel in de gelegenheid om enkele kritiekpunten te benoemen welke de vorige keer nog niet aan bod zijn gekomen.

Zitpositie

Zo heb ik voor mijn gevoel nog steeds geen ideale 'zit' gevonden, en probeer ik regelmatig de positie zo aan te passen dat 't schikt. De stoelen zijn redelijk, en op tig standen verstelbaar, maar heb af en toe het idee dat ik op de 'rand' zit. Ik ben niet perse grof qua omvang, hier ligt het niet aan. De stoelen in mijn vorige auto (V60, 2015) waren echt een genot vergeleken met de stoelen in de M3..

Kraken

Daarnaast kraakt er iets (vering?) bij het rechterachterwiel bij het optrekken. Ik kan de vinger nog niet op leggen, maar je hoort het wanneer de muziek niet te luid staat. Irritant, ik ga in een komende vakantie wel eens contact opnemen.

Stijf geveerd

Het valt mij op, en wellicht zelfs tegen, dat de auto vrij hard geveerd is. Mijn benchmark is hierin mijn vorige auto, de V60, wat misschien niet helemaal fair is, maar toch betrap ik me er zelf op elke drempel of oneffenheid in het wegdek in een slakkentempo te nemen om maar niet te stuiteren. Nu weet ik niet of dit ook komt door de uitvoering, of dat dit een vastgesteld feit is van de M3 in het algemeen.

Al met al, nog steeds er content met de Tesla. Nee, het is geen ultieme reis- en gezinsauto, maar dit wordt gecompenseerd door de rij-ervaring, eenvoud en sublieme software. Vorige week kreeg ik voor een paar dagen een Kia Niro mee en ik wist me geen raad met al die knoppen en poespas. Ook geen zin om het te ontdekken daar het maar voor een paar dagen is, maar ik kon niet wachten totdat de Tesla weer terug kwam van onderhoud. En geloof me, de Kia is een meer dan prima auto, maar je went (te?) snel aan de eenvoud en de rij-beleving van de M3.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.