Tesla Model 3 Performance AWD (2019) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Performance AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 10.463 km |
Wachten in een tent maar de moeite waard.
- 876 km
De laatste zaterdag van het jaar mocht de Model Performance opgehaald worden. Met de trein richting Amsterdam Sloterdijk om vervolgens met een Tesla Shuttle (Model X) gereden te worden richting het Koopman terrein. Eenmaal uitgestapt gaat het hek van het terrein toch zeker een 2 meter open om vervolgens je te melden binnen de tent.
Hele andere ervaring dan mijn vorige auto (Audi A4 2018) want na het aanmelden om 11.45 werd er mij verteld te wachten totdat mijn naam omgeroepen zou worden.
Want zoals voor zovelen bekend de afgelopen december Tesla maand. Het is druk.
Na een 2 en half uur wachten werd ik gebeld door een prive nummer: Tesla Delivery. "Meneer we hebben geen kopie van uw rijbewijs." Vreemd want ik hem me netjes aangemeld hier in Amsterdam met mijn rijbewijs. "Dat klopt maar de registratie gebeurd in Tilburg, we sturen een email als u daar op kunt antwoorden met een kopie van uw rijbewijs kunt u de auto ophalen."
Bijzonder maar de email kwam binnen en na het opsturen van mijn rijbewijs werd ik 30 minuten later opgeroepen.
Eenmaal aangekomen bij de auto was het tijd voor een inspectie rondje. Rechtsachter zat een kras. Even iemand zoeken met een oranje hesje. Na de dubbelcheck van de Tesla medewerker werd er een collega bijgeroepen die met de auto naar een loods reed om vervolgens de kras weg te polijsten. 20 minuten later kwam de auto voorrijden en stapte de Tesla medewerker uit om te laten zien dat de kras nu netjes hersteld was. Tijd om de auto in te stellen en rond 16.00 eindelijk richting huis te gaan rijden.
De accu had nog een 200 km bereik dus bij normaal rijgedrag moet de rit naar huis prima te halen zijn. Nu zijn er maanden voorbij gegaan voordat de auto opgehaald kon worden dus heb ik alle tijd gehad om heel YouTube af te gaan met Tesla Model 3 filmpjes. Het instellen was zo gebeurd en de rit naar huis kon gaan beginnen.
De eerste 10 tot 50 km waren wat rumoerige km's. Het stuurde trilde een beetje bij 100 km per uur en je wilt direct auto pilot aanzetten maar die moet nog even leren tijdens de rit om aan gezet te kunnen worden.
Maar na een tussenstop om een hapje te eten (wat nodig was aangezien er geen eten was voorzien op het terrein...) ging de rit verder en waren alle systemen paraat en was ook de trilling uit het stuur verdwenen bij 100 km per uur.
Ondertussen staat er bijna 900 km op de teller.
Dat is al aardig wat maar dat komt voornamelijk omdat het wel erg lekker rijd en vooral snel rijd. Stil vind ik hem tot 100 km per uur wel maar daar boven was de Audi A4 duidelijk stiller. Even alles op een rijtje:
+ Erg snel
+ Gadget gehalte, ik heb de auto bijna een week en ben al 4 updates verder?!
+ Ondanks de 20 inch wielen en de verlaging is het niet oncomfortabel. De korte oneffenheden voel je wel maar niet storend en ook drempels gaan goed.
+ Audio systeem is meer dan prima.
+ Veel instel mogelijkheden zodat je de auto naar wens kunt instellen (stoel, stuur, spiegels maar ook uitstapassistent etc).
- Stoelen hebben niet heel veel zijdelingse steun.
- AutoPilot houd wel erg snel in bij 130 km per uur, nog voordat je naar links kunt gaan gaat de auto al afremmen. Zorgt er voor dat je wel heel erg vroeg naar links moet om in te halen.
- Superchargen gaat prima maar ik haal niet de snelheden die ik zou willen, veelal is het 50 tot 100 kW ipv 150 of meer.
- Superchargers zijn goed bezet wat niet vreemd is met de grote hoeveelheid Model 3's die zijn afgeleverd.
Over het verbruik/range kan ik nog weinig zinnigs zeggen, daar heb ik nog niet echt op gelet.
Thuis staat een publieke laadpaal en ook op het werk is een laadpaal voorzien. De eerste lange rit is ook nog niet gedaan.
Al met al ben ik zeer tevreden over de auto maar er zijn nog wel wat nukken die beter kunnen. Maar goed met al die updates die om je oren vliegen moet het toch op een punt komen dat de meeste ook zijn opgelost.
Eerste krasjes en 6000 km verder
- 6.800 km
Ondertussen meerdere lange ritten gemaakt waarvan 1 naar Hasselt in België. Ruim 300 km en bij thuis komt was er nog een 160 km over wat betreft de range. Geen probleem om thuis te komen, wel viel het op dat er in België nog weinig laadplaatsen zijn in bijvoorbeeld parkeer garages.
Nu was het niet nodig maar je kijkt toch altijd even of je ergens kunt laden als je ergens verblijft.
Nog maar 1 keer echt moeten laden omdat de SoC onder 5% zat.
Dit was op een zaterdag waar ik de gehele dag heb rond gereden zonder te laden (430+km) en ik nog een 80 km moest af gaan leggen. Mezelf een beetje verkeken in wat ik die dag allemaal zou gaan rijden.
Verder iedere dag woon-werkverkeer van 50 km heen en 50 km terug waar het mogelijk is om bij mijn werkgever op te laden. Op het werk wordt de auto geladen tot 90% en bij thuiskomst heb ik tussen de 75-80% over.
Doordeweeks gaat de Model 3 dan ook thuis niet aan de lader.
In het weekend is het wel eens nodig om thuis te laden aan de publieke laadpaal die bij ons op de parkeerplaats staat.
Daarbij maak ik gebruik van de Shell Recharge app, werkt prima maar is zeker niet de goedkoopste. Wel heeft Shell Recharge een goede dekking dus mocht het nodig zijn ergens anders te laden werkt deze vrijwel altijd.
Voor woon-werkverkeer is de Model 3 een hele fijne auto met autopilot is filerijden minder vervelend en ook de muziek installatie helpt hierbij.
Wel heb ik buiten de snelweg mindere ervaringen met autopilot/cruisecontrol.
Onderweg naar mijn ouders op een 60 weg al meerdere malen een noodstop meegemaakt omdat de Model 3 de wegen niet snapt.
Het gaat hier om een weg met 2 belijningen aan de buitenkant van de weg , dus bij een tegenligger denkt de Model 3 dat hij op dezelfde baan rijd.
Schrikken en jammer omdat het niet mogelijk is op dit soort wegen autopilot of je cruise control te gebruiken.
Dan nog even over de rust in de auto, deze is tot 100 km gelijk aan die van de Audi A4 maar daarna is hij toch een stukken rumoeriger. Nu maakt dat binnenkort niets meer uit natuurlijk. Opvallend maar het is niet veel luider in de Model 3.
Wat er in de Audi ook beter voor elkaar was de navigatie. Niet zo zeer tijdens het rijden maar voornamelijk bij het plannen van de route. Waar de Audi je 3 opties geeft krijg je bij de Tesla geen opties. Ook een tussenstop is niet mogelijk, al mis ik die functionaliteit niet. Wat dan wel goed gedaan is bij Tesla dat je kunt zien hoeveel lading je over hebt als je aankomt op je bestemming, dat is vrij accuraat. Hier is nog wel iets te halen voor Tesla.
Ondanks bovenstaande bevalt de Model 3 erg goed.
Het rijd goed: range is prima, performance is meer dan prima, wegligging is goed, comfort is voldoende.
Wel heb ik zoals er in de titel staat de eerste krasjes en dat is dan wel op velg linksvoor. Erg mooi 20 inch maar zelfs het laagste stoeprandje kan je geld kosten... Jammer maar helaas, afspraak is gemaakt om dit te herstellen.
Eerste rammeltjes en service ervaringen
- 10.109 km
De bouwkwaliteit is altijd wel een aandachtspunt geweest als je alle ervaringen leest en hoort.
Zo zijn er ook bij deze Model 3 hier en daar rammeltjes te horen.
Bij oneffen wegdek maar ook met muziek (bass) rammelt het in de bestuurdersdeur. Zeker bij een elektrische auto valt dat erg op dus tijd voor een afspraak om dit op te lossen.
Afspraak maken gaat eenvoudig via de Tesla app, werkt fijn en snel genoeg.
Eenmaal op de dag van de afspraak netjes op tijd aangekomen bij Tesla Tilburg. Het was er redelijk druk maar de iedereen hield netjes afstand en ook waren er de nodige aanpassingen gedaan vanwege de corona pandemie.
Na een anderhalf uur wachten werd de Model 3 eindelijk naar binnen gereden om het probleem op te lossen. Nog een half uur later werd ik vriendelijk opgeroepen en werd er uitgelegd dat de rammel een los paneel zou zijn in de bestuurdersdeur. Met het naar huis rijden bleek de rammel nog niet helemaal weg te zijn. Helaas, maar weinig zin om nog een eens een tijd te wachten om de rammel weg te gaan halen.
Twee weken later werd de rammel steeds luider dus toen even op me gemak gekeken waar de rammel vandaan komt.
Nog steeds uit de deur maar nog luider direct naast me oor.
Auto geparkeerd en gekeken naar de panelen rondom de gordel... dat hangt helemaal los. Foto gemaakt en direct een nieuwe afspraak gemaakt.
Dit keer bij Tesla Rotterdam. Netjes gebeld met de vraag wat er precies speelt. Nu nog even afwachten hoe deze service ervaring gaat zijn.
Bouwkwaliteit is dus niet op hetzelfde niveau als Audi maar goed daar had ik al rekening mee gehouden (ergens bijzonder dat je dat doet...). Wel zijn de rijeigenschappen nog steeds super en heb ik wat betreft het auto rijden er geen spijt van. Wel balen van dit soort dingen.
Blindelings vertrouwen in de software?
- 10.191 km
Gisterenavond bij het achteruit parkeren ging het fout.
Normaal als de auto in zijn achteruit staat zie je de camera aanspringen en zodra je hem in drive zet gaat de camera uit.
Tijdens het parkeren tussen werkte de camera prima en toen de auto aangaf om te stoppen, remde ik netjes en zette de auto in Drive.
Camera beeld verdween en ik trapte op het pedaal om te rijden... tot mijn schrik schiet ik naar achter in plaats van naar voren!
Na de schrik direct op de rem getrapt maar helaas te laat om te voorkomen dat ik tegen een geparkeerde auto aanreed.
En ja linksboven in het scherm stond nog wel duidelijk dat hij in R stond maar helaas vertrouwde ik blind op het feit dat de achteruitrijcamera uit beeld verdween. Mogelijk niet voldoende de hendel omlaag gedrukt.
Nu valt de schade mee maar het zet je weer wel aan het denken dat software niet altijd reageert zoals het zou moeten.
Dubbel check is noodzakelijk... weer een baal moment.
Prima service en geen rammeltjes
- 10.463 km
Dit keer dus bij Tesla Rotterdam voor het oplossen van de het losse paneel en de rammeltjes.
Netjes ontvangen en meer dan voldoende ruimte in de wachtruimte.
Een tiental minuten later werd de auto al naar binnen gereden om vervolgens 40 minuten later klaar te zijn.
Paneel zit weer vast en ook de rammeltjes zijn verdwenen uit de deur.
Prima opgelost!
Een betere ervaring dan Tilburg. Rotterdam is iets verder rijden maar het is beter bevallen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.