Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)
Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst177.000 km
Lezerswaardering: 55%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie

  • 177.000 km

Introductie,
Tsja, onverwacht dan toch een mogelijkheid een nieuwe wagen uit te zoeken.
Verwachting was nog ff door te rijden aangezien door de Covid toestanden de kilometers in 2020 minder waren dan voorzien.

Eerste idee was gewoon weer een Talisman, immers voldeed deze meer dan goed.
Helaas was er van de facelift niks bekend.
En de ik weet niet hoe de verkoop bij de Renault dealer werkt maar ondanks hints mijnerzijds geen enkele actie om ff te polsen wat ik mss zou overwegen als volgende wagen. Gemiste kans imo.
Mss had ik anders mss best een plug in Megane wagon overwogen. ( wist niet eens dat die kwam toen ik de Tesla bestelde ).

Maar dan..... andere optie, ?
Volvo V60, mooi, es kijken.. ja zeker een optie, in de B3 mild hybrid uitvoering.

Ok, dan de domper, oer 01-07 nieuwe WLTP meetmethode voor uitstoot.
En dat in combinatie met de nieuwe norm in het autoreglement.

Dit was voor mij wel een domper aangezien ik altijd rekening heb gehouden met werk qua wagen ( en trekgewicht).

En dan,.... een benzine is geen optie, alles in het beetje comfortabele segment boven de norm hybride, is duur.
( inmiddels komt er meer beschikbaar zag ik , maar een week of 12 geleden nog niet).

Dus toch tegen wil en dank es bij Tesla binnen gelopen.
Prettig gesprek in de showroom en na een paar dagen ff een proefrit gepland.
(Wow. Dat rijd echt goed..)

Waarna we dachten ff bij Volvo de polestar bekijken.
( dat werd um dus niet in Groningen, sterker nog was een domper deze showroom te bezoeken).

Dus, na een prettig gesprek en overtuigende proefrit de Tesla besteld.
Mijn wederhelft was gelijk overtuigd door paarlemoer wit dus dat moet um dan maar worden,
icm 19 inch wielen en donker interieur.
Eerste planning Week 43 leveren.
Laadstation plaatsen week 42.

( gelijk maar een wrap besteld voor de middenconsole in zelfde motief als de dashboard strip ivm krassen van het lak zwarte materiaal, en opfleuren van het interieur)

Ivm Covid laadstation plaatsen verplaatst naar week 44.
Grrr.

Update 26-11-2020
Vandaag was het zover, de Renault inleveren en de Tesla halen .
Wat fijn dat bij Tesla Groningen een redelijk normale aflevering kon worden gedaan.
En wat kwa er onder het "laken" vandaan?
Jawel een MY2021 Model 3 Lon Range.
Een aangename verrassing.
Want ondanks dat ik al een wrap had liggen voor de middenconsole is de nieuwe versie wel beduidend fraaier dan het "oude" .
En een automatische achterklep is ook wel handig. ( en was ik ook gewend).
De nieuwe wielen tsja, mss iets minder fraai. Maar goed over all.
Leuk weer es voorop te lopen met iets nieuws.
( net als destijds met de single frame grille op de Audi A3 sportback :-) )
Als bonus ook iets meer range natuurlijk en dubbel glas in de voorportieren.

Hoe rijdt het?
Tsa. Top,ik kan miet anders zeggen.
Redlijk stug maar niet te in mijn beleving.
Mooi stil op de snelweg.
En qua sturen mss niet heel communicatief maar wel strak.

Heb gelijk ff de clean slate van chemicalguys gepakt om hem ff goed te wassen en morgen goed in de sealant te zetten.
Dan is tie goed beschermd voor de winter. ;-)

02-12-2020 459Km.
Ff een kleine update. Vandaag de eerste echte rit met de Tesla.
Afspraak in Sneek, daarna ff door naar Wolvega om via Veendam weer huiswaards te keren. En ik moet zeggen dat de Model 3 een heerlijk ontspannen reisgenoot is.
Navigatie werkt super (en de spraakbediening is echt top, spreek gewoon in "navigeer naar ....adres" en de navigatie voert het in, hier had ik tot op heden beduidend mindere ervaring mee)

Enige dingetje was ff dat mijn telefoon niet geschikt is voor draadloos laden (Grrr). En de nieuwe Model 3 wel usb aansluitingen heeft maar dan wel USBc. Dus onderweg telefoon bijna leeg, en bij de derde winkel had ik dan toch nog een passend laadkabeltje. :-)

Wat het in de sealant zetten afgelopen vrijdag betreft ( voor de geinteresseerden).
Plan was twee laagjes Hydrocharge met daar overheen twee laagjes hydroslick ( Chemicalguys) maar door de lage temperatuur heb ik het bij twee laagjes Hydrocharge gelaten. ( die is iets vluchtiger dan Hydroslick).
Werkt top en super hydrofoob..

Update 09-12-2020 1150Km rij nog steeds weinig door de hele Covid toestand. Maar moest ff. Naar kantoor .. goed 200 km enkele reis.
Mooie gelegenheid om de Model 3 in de dagelijkse praktijk te ervaren.
En eerlijk is eerlijk het is een fijn ding.
Gisteravond de laadkabel er aan gehangen en voor alle gemoedsrust laden geplamd op 100% en vertrektijd er in gezet. En voilla bij vertrek vanochtend het interieur heerlijk warm en accu vol.
( de app had ik al geprobeerd boj eerdere ritten maar toch)
En op naar kantoor. Bestemming ingegeven via spraak, werkt erg goed ( was ik sceptisch over aangezien zowel bij de volvo als de renault dit erg matig functioneerde) maar echt in de tesla, top zelfs bij playlistst aangeven op spotify gaat het echt goed.

En het rijden?
Mag ik het zeggen? 'T is gewoon een fijn ding om mee onderweg te zijn.
De adaptieve cruisecontrol is erg prettig en accuraat. Heb de afstand ondertussen afgesteld zodat ik die prettig vind. Niet te dichtbij en niet te ver af. En remmen gaat tot aan stilstand. Waarna bij optrekken van voorganger de snelheid weer op loopt.
Is wel ff wennen en vertrouwen krijgen naar functioneerd zeker op de snelweg top.
Kleinere weggetjes waar ik gewend was de "gewone" cc te gebruiken ben ik mee gestopt want regelmatig onnodige remacties door tegenliggers en bomen langs de weg. ( jammer maar helaas) .

Over all best tevreden eigenlijk tot op heden.
( geheel onverwacht zelfs complimenten over de wagen van die en gene onderweg )

24-12-2020 2075Km.
Vanaf dag 1 had ik melding autopilot camera's niet beschikbaar.
In beeld. Niet dat ik dit miste, immers had tot op heden altijd een "gewone" cruisecontrol en was daar ook nu prima tevreden mee geweest. Hoewel ik omdertussen de adaptieve cruisecontrol best ben gaan waarderen tijdens snelweg ritten. Enige dingetje is dat op smallere wegen nog wel eens remingrepen gedaan worden die naar mijn idee onnodig zijn. ( en ik dus de cruisecontrole maar niet aan zet terwijl ik dat met "normale" cruisecontrol wel gedaan zou hebben)
Door de Covid situatie rijd ik weinig momenteel dus geen haast er naar te laten kijken. Uiteindelijk gisteren afspraak er naar te kijken. 1 camera vv, maar toen gaf de andere storing. ( helaas geen nieuw type voorradig) . In het nieuwe jaar maar een vervolgafspraak.
Verder tot op heden zeer content met de model 3.
De wagen rijdt heerlijk ontspannen. En dingetjes als ff via de app de climat control aan kunnen zetten voor vertrek zijn simpelweg erg fijn.

10-01-2021 3350Km.
Door de huidige covid toestanden rij ik nog steeds beduidend minder dan normaal. Gelukkig was ik deze week zowaar ff een paar dagen op pad, voor wat langere ritten zodat ik de Model 3 weer wat beter heb leren kennen.

Ik blijf het opvallend vinden dat veel mensen het een begerenswaardige wagen vinden, sinds de Audi A3 sportback die ik in 2007 in ontvangst nam ( een van de vroege met destijds de "single frame grille" ) heb ik niet zoveel positieve reacties gehad op een nieuwe wagen :-)
Terwijl ik zelf het ontwerp echt niet op alle fronten "geslaagd" vind.
Hoewel ik moet zeggen dat de waardering voor het design wel groeit naarmate ik um langer heb, en ik denk dat dit mede komt doordat ik de wagen met de hand was.
Op die manier zie je alle details van je wagen terwijl je wast.
De "heupen" achter de achterportieren. De achterklep met soort van geintegreerde spoiler. De stijlloze ramen.
Stuk voor stuk ( in mijn beleving ) fraai.
De voorzijde? Tsja, wat zal ik zeggen..... niet fraai..( maar da's mijn mening)
Bel wel blij dat ik net het geluk had al MY 2021 te hebben gekregen, de middenconsole oogt en voelt hoogwaardiger, en het zwart ipv chrome ziet er in mijn beleving mooi uit icm de paarlemoer lak.

Dan de dagelijkse praktijk.
Deze week zoals gezegd een paar wat langere ritten gemaakt en zelfs voor het eerst onderweg moeten laden.
Had de fastned app al geinstalleerd ( tank/laadpas werkt niet icm superchargers helaas en om nu iedere keer te gaan declareren is ook vervelend).
En ging werkelijk top.
Laden gecombineerd met wat telefoontjes en administratief werk en na een half uurtje weer op pad.
Op basis van mijn dagelijkse routine wist ik dat ik regelmatig ff de auto parkeerde om eea aan werk te doen op de laptop, en dat dit net zo makkelijk zou kunnen bij een laadlocatie, dit lijkt voor nu goed uit te komen.

Hoe voldoet de Model 3 dan?
Goed.
Ik ben zoals ik eerder al aan gaf met een zeer gezonde scepsis dit avontuur aan gegaan. En weet niet of ik mocht het kunnen ik nu alsnog zou switchen naar en "normale" wagen.
Het van a naar b verplaatsen in dit ding ( kan het haast geen auto noemen, 't is meer een rijdend gadget) is simpelweg erg relaxed.
Hij is snel als je wilt, maar overall gewoon erg relaxed.
Redelijk stug geveerd en gedempt maar niet te, zodat het comfort echt ok is.( zelfs met de optionele 19 inch wielen) . Ff snel een mooie doordraaiende afrit nemen? No problem,... heerlijk.
En het zitcomfort is goed ook op langere ritten. ( voor mij met mijn 1meter 80)
Waar ik erg aangenaam door werd verrast is de spraakbediening.
En dan met name de goede werking hiervan.
Heb door de jaren heen verschillende wagens gehad met "voicecontrol" maar eigenlijk altijd matige ervaringen gehad.
Maar in de Model 3 is ".... bellen" voldoende om die persoon dan ook daadwerkelijk aan de lijn te krijgen.
Navigeer .... en jawel navigatie werk.
En zelfs zoiets als "velvet revolver afspelen" resulteerd in daadwerkelijk in het afspelen van een playlist hiervan.
Al met al tot op heden zeer tevreden.

10-02-2021 4900Km
Ff een korte update naar aanleiding van het huidige winterse weer.
diverse mensen vroegen me naar de ervaringen van de Model 3 in de sneeuw.
Ik had tijdens het besluitvormingsproces het idee dan AWD wel te prefereren zou zijn boven RWD gezien het beschikbare koppel vanuit stilstand.
En ik kan zeggen, de model 3 long range AWD voldoet op glad wegdek echt top. (in combinatie met erg fijne vredestein winterbanden)super veel tractie, en de beschikbare veiligheidssystemen reageren super snel en accuraat.
Bij ff iets agressief gaspedaal intrappen in een bocht is een klein stapje opzij het resultaat. (beetje speels van me ;-) )
Mss niet spannend voor de liefhebber maar wel veilig.
To be continued

17-03-2021 8500Km.
Korte update na 8500Km.
Blijft een erg prettig ding om in onderweg te zijn.
Met de huidige covid toestanden waarbij met name korte stukjes wordt gereden is het erg prettig om smorgens in een voor verwarmde (en opgeladen) wagen te stappen.

Wat me tijdens de laatste wasbeurt op viel was dat er nu al steenslag aanwezig is achter de beide achterportieren (dus op het randje van de achterste spatschermen).
In mijn beleving zou hier iets van PPF moeten worden aangebracht voor aflevering, dat voorkomt dit soort schade.
Mss kan Tesla dit bij het verkoopgesprek aankaarten, denk dat menigeen dit dan laat doen.
(N.B. zit op mijn vader's Mazda 2 standaard op die plek)
To be continued.

06-05-2021 14000Km
Vandaag weer even een dag onderweg geweest met de Model3. Helaas door de nog steeds te weinig naar mijn zin.
Maar de wagen bewijst zich keer op keer als fijne cruiser.
Snel als je wilt, comfortabel, en heerlijk ontspannend.
Fijn een playlist van spotify aan ( radio luisteren vind ik erg vervelemd momenteel met al die propaganda tussen de muziek door) en rijden maar.
Wat mij en ook de vrouw des huizes op is gevallen, is dat als het begint te regenen, de airco ineens koudere lucht begint te blazen.
Ook vandaag bij de drie buitjes die ik onderweg ben tegen gekomen telkens weer.
Is mij bij geen enkele auto die ik tot op heden heb gereden op gevallen.
Hier een model3 rijder die dit fenomeen heeft opgemerkt?

Update 21-07-2021 22300Km. foto toegevoegd van een van de dorpels. viel me op dat er op diverse plaatsen de grondlak zichtbaar werd door los latende lak. (wss door steenslag?) lijkt dat de lak daar niet goed hecht aan de grondlak. En los komt.
Is dit een gekend probleem?

Update 20-08-2021 26000Km.
Eergisteren naar de dealer geweest ivm een recall voor iets met de koeling.
Toen ik daar toch was nog es gevraagd de lakbeschadiging even samen te bekijken aangezien ik het niet eens ben met de reactie van Tesla dat dit "veroorzaakt is door invloed van buitenaf".
Ja zeker de aanleiding zal zijn opgeworpen vuil, maar je mag van de dorpel van een auto verwachten dat ter plaatse de lak zo is dat er niet gelijk hele vellen van af gaan. zoals bij mijn wagen wel het geval is.

Heb door de jaren heen verschillende wagens gereden maar nooit dit zien gebeuren zelfs niet bij kilometerstanden van ruim 200000Km.

Heb eea kenbaar gemaakt bij de leasemaatschappij, zodat het in elk geval is gedocumenteerd.
Maar de manier hoe Tesla hier mee om gaat vind ik erg slecht.
En geeft me denken of ik aan het einde van de leasetermijn weer voor een Tesla zal kiezen....
Zijn er hier meer ervaringen die soortgelijk zijn of is dit exemplarisch?.
Ik hoor graag de ervaringen.

Verder eigenlijk geen nieuws, de wagen rijdt onverminderd goed.
In een andere review las ik over de "hulpsystemen" in moderne voertuigen die wel es gek doen.
En ja dat ervaar ik ook wel eens.
heb het idee dat bijvoorbeeld een schaduw van bijvoorbeeld een ander voertuig de camera's wel es kan "foppen" waardoor een remactie wordt gedaan. (ff snel voet op de gaspedaal is dan het devies)

Update 22-10-2021 33500Km.

Na 11 maanden en 3500Km een korte terugblik.
Winterbanden zijn deze week weer gemonteerd klaar voor de winter.

Hoe voldoet een Model3 LR als dagelijks vervoer.?.
( in de ogen van een autoliefhebber met toch stiekum wel een grondige voor liefde voor oud engels blik, en de geur van leer en benzine)

Was aanvankelijk bang voor laadstress maar dat is uitgebleven.
Eerlijk is eerlijk heb veel minder gereden de afgelopen tijd dan ik gewend was.

Plus:
Rijdt echt lekker, vering/demping zijn goed evenals stuurgevoel.
Goede zitpositie en fijne stoelen.
Goede navigatie.
Beste voicecontrol die ik ken.
Snel als het moet.
One pedal driving voldoet erg goed ( had ik niet verwacht op voorhand)

Min:
In het buitenland veel minder laadmogelijkheden dan in NL
Beperkte laadruimte door de kleine achterklep ( maar ik was dan ook stationcar gewend)
Erg minimalistisch dashboard ( is uiteraard smaakgebonden)
Totale abscentie van emotie ( evenals hierboven wellicht smaakgebonden)
Tesla is zeer incoulant ( zie eerdere melding aangaande lakproblematiek)
Nep leer in het interieur. ( jammer in mijn beleving, )

Resumerend kan ik zeggen, de Model3 LR is simpelweg een fijn ding om mee onderweg te zijn.
Voor een liefhebber van oud Engels blik als mijzelf is het wel prettig dat er naast de Tesla nog de mogelijkheid is om nog even te genieten van de geur van benzine, olie en echt leer. In de vorm van een rit met de Rover of Jaguar.

En ik denk wel eens wat brengt de toekomst?
Zijn er straks nog autoliefhebbers? Of is elke showroom straks even emotieloos.

Update 31-01-2022 43900Km.
Inmiddels is de eerste onderhoudsinspectie (aan huis) uitgevoerd.
Moet zeggen, super geregeld.
Had twee opmerkingen hierbij, eerstens recentelijk weer veel windgeruis bij de B-stijlen van de voor portierruiten, en de achterklep gaat af en toe niet helemaal open. (stopt halverwege en geeft het piepsignaal dat ie ook geeft als je de openingshoek programmeert.)
Vooralsnog lijkt alles netjes verholpen.

Update 06-05-2022 54600Km
Helaas de automatische achtkerklep vertoonde al snel weer het euvel van niet geheel openen.
Erg vervelend, maar goed een afspraak was snel gemaakt.
(en deze werd als gelijk verzet ivm te bestellen onderdelen)
Toen de monteur uiteindelijk ter plaatse kwam kreeg ik te horen dat er daags voor de afspraak een servicebuletin was binnen gekomen dat er een software update aan komt die dit euvel moet verhelpen.
Zou te maken hebben me de kalibrering van de sensoren die voorkomen dat de klep door duwd als deze ergens tegenaan komt.
Er zijn blijkbaar meerdere Model3's die dit zelfde euvel hebben.
Versie 16 van de software zou soelaas moeten bieden.
We zijn benieuwd.
Verder doet de wagen wat ie moet doen.

En sinds ik deze in de Carpro CQUK V3.0 coating heb gezet glanst ie meer dan ooit.
Glanst mooier dan bij aflevering.
En blijft merkbaar langer schoon.
duurzaamheid zou minimaal 2 jaar moeten zijn bij juist onderhoud.

Update 29-07-2022 64500Km.
Heb sinds een week of 2 software update 16.3
En het euvel van de achterklep die vaak niet goed werkte lijkt zowaar verholpen te zijn. Erg blij mee.
Verder geen noemenswaardige zaken of het moet al zijn dat gedurende de warme dagen de afgelopen tijd ik de bediening van de wagen via de app erg ben gaan waarderen.
Want hoe fijn is het voor vertrek van kantoor alvast even de climatcontrol te activeren zodat bij het wegrijden het interieur op een aangename temperatuur is. :-)

Update 14-10-2022 72100Km.
Eerder deze week even bij tesla service centre geweest. rechter achterlichtunit vervangen (zat vocht in) en zitting van de bestuurdersstoel vervangen (zat stiksel los).
Heeft even deduurd vooraleer de items binnen waren. (supplychain is een dingetje momenteel) maar snel en netjes geholpen.

14-04-2023 93500Km.
Kleine update, winterbanden weer laten vervangen door zomerbanden.
Grappig dat de "robot" die de beoordeling van banden blijkbaar doet de compleet versleten voorbanden als "goed" had beoordeeld. En die waren dan ook opgestuurd om weet te monteren. (hoofdgroeven waren blijkbaar nog voldoende, maar de binnekant was compleet kaal)
Nu heb ik 4 verse Goodyear zomerbanden.
Tot nu toe dus in een kleine 94000Km 2 winterbanden en 4 zomerbanden versleten.
Verder doet de M3 het in doornsee goed.
Het is een fijn ding om in onderweg te zijn.
maar vervelend is, Elon blijft erg bemoeierig en regelmatig loeit er een waarschuwing door het interieur en meldt ie dat ie voor mijn veiligheid een stuurcorrectie heeft gedaan. (eerder bezorgt ie me ongevraagd een hartverzakking)
Of remt ie voor de schaduw van een tegenligger.
Zou mooi zijn als die "veiligheidsvoorzieningen" uit konden.
Of dat er een update komt die deze onhebbelijkheden verhelpt.
Sterker nog ik heb het idee dat dit door de tijd heen eerder erger dan minder erg is geworden.
Herkenbaar voor M3 rijders? (of rijd ik echt zo beroerd ;-) )

19-7-2023 103800Km
Zonder gekkigheid weer een aantal maanden verder.
Waarbij wel de voorruit is vervangen in verband met een barst. (steen opgeworpen door een tegenligger, waarbij eerst geen schade was, maar de volgende ochtend ineens wel)
Waarna ineens zonder aanleiding de ruitenwissers (soms wel soms niet) spontaan beginnen te wissen bij het rijden onder een viaduct door, of onder schaduw van bomen door.
Vervelende is dat blijkbaar de automatische wissers altijd aan gaan bij ingeschakelde cruisecontrol. (dus kan niet uit als cc aan staat)
dus regelmatig maar ouerwets voet op het "gaspedaal".
Ben er nog niet toe gekomen een afspraak te maken hiervoor.

Wel een kleine upgrade gedaan in de vorm van een kofferklep spoilertje.
Net ff onderscheidend.
to be contimued.

19-02-2024 129.000Km.
Onderhoud gepland duurt ff, en dat alles via de app moet is niet heel handig. Maar goed het zij zo.
Vervelend (en jammer) is dat de zitting van de bestuurders stoel na vervanging niet goed geplaatst lijkt te zijn, en tot overmaat van ramp het stiksel op exact de zelfde plek weer stuk is na goed een jaar. Waarbij Tesla aan geeft, dit is geen garantie. bizar (in mijn beleving).
Om te zwijgen over de dorpels die ondertussen onderhand geheel in grijze primer kleur zijn, en zelfs roest achter het rechter voorwiel.
(ik raad niemand aan deze wagen prive aan te schaffen).

Even iets anders:
Recentelijk pas werd ik geconfronteerd met laad problematiek.
Vakantie doen we niet meer met de oplaadbare auto.
Die narigheid moet je niet willen.
De autonomie van een brandstof wagen is verreweg te prefereren. geen app nodig, geen abonnement op een laadpaal, gewoon tanken en weer 1000 km (bij een beetje diesel wagen) verder.
Pas nog een niet eens een heel lange rit, (300Km) maar Elon (zoals we de oplaadbare wagen noemen) vond dat we toch moesten laden ondanks
100 % lading. Ok ff fastned na een uurtje of andehalf rijden (wat wel via de laadpas kan) ok, alle laadpunten bezet en 4 wachtenden, doen we de volgende, Oops, vol, en zelfs file,...... dan maar de supercharger, die Elon voor stelde, zowaar, 2 vrij . maar super traag want op 2 na allemaal bezet. Ook op kantoor is het inmiddels dramatisch door beperkt aantal palen, en niet heen en terug kunnen op een volle accu. Hopelijk snel gezond verstand terug, en gewoon benzine of diesel tanken. (al dan niet hybride, want ook mild hybride is een optie, waarmee bijvoorbeeld Mazda goed bezig is)
Ben zelf inmiddels niet meer zo happy met de Tesla, en zou blij zij weer een wagen te hebben met meer range zonder gedoe (om te zwijgen nog van de invasieve systemen, met geluid en ingreep. (ik zal wel beroerd rijden ;-) )
Ik geniet veel meer van het rijden in de Rover 200 BRM of de Jaguar XJ ondanks dat deze bij lange na niet de spec's hebben van de model 3. Dat zegt wel iets denk ik.

To be continued.

Update 28-03-2024
Inmiddels zomerbandjes weer gemonteerd, en het geplande onderhoud laten uitvoeren bij Tesla.
Afspraak om 08:30, en de deur gaat ook geen minuut eerder open dan dat.
Even in de (prima uigeruste wachtruimte) gaan werken op mijn laptop.
Maar op enig moment toch even in de app kijken of de wagen uberhaubt al is aangepakt.
Zie ik tot mijn schrik, eindtijd 16:55.
Dit was me niet gemeld toen ik de wagen bracht, en ook niet gevraagd of vv vervoer gewenst was oid.
na wat heen en weer gepraat, kon eea omgezet worden en de wagen gereed om 12:30.
En op mijn opmerking over het wederom defecte stiksel. ?
"daar blijft u vast met uw broek achter haken".
Tsja..

Ik blijf het zeggen, voor puur woon/werk verkeer is de M3 een fijn ding.
En prive voor de boodschapjes en zo, no problem
Maar voor ritten waarbij een 400+Km op een dag worden afgelegd is het om het zo maar te zeggen "omslachtig".
Is mijn persoonlijke ervaring. (er zullen vast EV adepten zijn die dit helemaal niet zo ervaren, maar goed ieder z'n eigen beleving)
Aangezien je er echt rekening moet houden tijdig te laden.
Zeker nu er meer en meer oplaadbare wagens rijden.
En de meeste ff tijdens lunchtijd een laadplek zoeken.
Is een vol laadstation geen utopie meer.

Ben inmiddels aan het nadenken wat hierna te kiezen?
Zou fijn zijn als tegen die tijd (mild) hybride een optie is.
Maar ben er bang voor dat het nog een periode van de zelfde sub optimale automobiele beleving kan gaan worden.
to be continued.

08-12-2024 158800Km.
En dan komt het bericht binnen dat de wagen uit contract gaat lopen.
Wat zijn de opties als opvolger van de M3.
Liefst gewoon weer een stationcar, maar die zijn tegenwoordig dun gezaaid.
Helaas moet het weer een oplaadbare wagen worden.
De Tesla viel voor mij hierbij af.
Vanwege de kofferruimte die te smal is. ( de Y is net zo smal als de M3)
Daarnaast vind ik het persoonlijk vervelend dat de dealer alleen via de app is te benaderen.

Lang verhaal kort, had drie wagens op mijn lijstje staan, Skoda Enyaq, Renault Scenic, en de zojuist gelanceerde Ford Capri.
Proefritten gepland, waarbij de Skoda af viel vanwege de hoge zit, en naar mijn beleving logge rijbeleving.
De Renault viel af wanwege de te smalle kofferruimte.
Blijft over de Ford, welke een boven verwachting royale kofferruimte heeft.
Interieur ziet er netjes uit, met fraaie stoelen.
Daarbij rijdt de wagen erg prettig.
Gekozen voor de extended range in Premium uitvoering.
In de kleur “Blue my mind”
Na 17 jaar terug bij Ford…

22-05-2025 177.000Km.
Slot van deze review.
En dan is het zover.
De nog een paar dagen dan nemen we afscheid van de Elon mobiel.
En om eerlijk te zijn zie ik wel uit naar de nieuwe wagen.
Afgelopen tijd nog aardig wat op pad geweest met de M3 en de remacties gedurende rijden op de cruisecontrol (bepaalde plekken ken ik inmiddels, en dan hou ik mijn voet al bij het gaspedaal om de remactie te voorkomen) en de vreemde eigenschap dat Elon soms niet maar vaak wel wil dat ik mijn telefoon uit mijn zak haal alvorens de deuren van slot te doen als ik wil instappen irriteren behoorlijk.
Maar niet overdrijven, vaak is het ook gewoon een fijn ding om in van A naar B te gaan.

Maar daarin zit um de crux, (denk ik bij alle EV's trouwens) het mist emotie/ziel/gevoel.
De beleving van het mechaniek.
Maar goed, daarin ben ik wellicht een uitzondering.

Aangaande de wagen nu na een 4,5 jaar gebruik en een kleine 180000Km.
Verbuik 160WH/Km gemiddeld over deze kilometers.
Van de week een paar lange ritten binnendoor (100Km/h-80Km/h wegen)
130WH/Km gemiddeld.
Wel is de batterij minder geworden want waar ik een paar jaar geleden Bottrop heen en terug op 1 lading kon doen moest ik vorige maand op dit zelfde traject echt ff laden op de terugweg. (iets van 30 kilometer of zo kwijt qua range)

Resumerend kan ik na deze ervaring oprecht zeggen dat voor sommige mensen een EV best een leuk alternatief is.
als je werkt op relatief korte afstand van je woonplaats. of als tweede wagen voor bezoek/boodschappen doen. prima.
Maar voor doeleinden zoals ik zelf zakelijk regelmatig veel onderweg blijf ik er bij dat het onhandig is.
Een diesel zoals ik gewend was is zo veel prettiger qua autonomie.
Gelukkig heeft de nieuwe (helaas weer EV) in elk geval een 100 Km meer range aldus de WLTP meet methode dus kantoor heen en terug zou haalbaar moeten zijn. (had ik gehoopt met de M3 maar ging toch niet in de praktijk).

Dit was het wat de M3 aan gaat voor mij.
Volgende week komt de oplaadbare Ford.
Ik hoop dat deze review informatief is voor mensen die een M3 overwegen.
Bedankt voor de interesse.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.