Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #9
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Model 3: eerste indrukken
- 2.500 km
Medio april heb ik mijn Tesla Model 3 op kunnen halen. Sneller dan verwacht stond hij klaar. De versie die ik heb gekozen: Longe Range AWD, Blauwe lak, 19" Sportvelgen, Wit interieur en Volledige autopilot. Met name de combinatie van de blauwe lak met het lichte interieur spreekt mij aan. Over de aflevering kan ik kort zijn: dit werd zeer netjes gedaan. Na een korte instructie kon ik wegrijden.
Over het rijden: alles bij elkaar is het een zeer comfortabele ervaring. Het comfort zit hem in verschillende zaken: De stilte van de auto valt elke keer weer op. De autopilot neemt je echt veel werk uit handen (daarover in een latere review meer). De stoelen zijn goed en meervoudig instelbaar. Geluidskwaliteit van het multimediasysteem is zeer goed (ik kan de 1e viool partij goed onderscheiden van de 2e viool partij als ik Rachmaninov luister).
Naast het comfort valt de snelheid van de auto op. Het snel optrekken is elke keer weer een belevenis. Vooral leuk als je naast jongens met een getunede Golf of Civic staat :-). ook tussentijds accelereren gaat bijzonder snel.
Het interieur is zoals bekend zeer eenvoudig. Ik houd wel van het minimalistische en mis geen knoppen. Zelfs ruitenwissers laten zich bedienen via het scherm. Dit activeer je zeer snel door 1 keer op de hendel te drukken (ruitenwissen gaat 1x af) en vervolgens de gewenste modus te kiezen. Het interieur is verrassend ruim. Veel kofferbakruimte (frunk en trunk) en ook achterin is er genoeg beenruimte.
Veel gestelde vragen die ik krijg van mensen:
- Actieradius; hoe is het in de praktijk?
Tot nu toe haal ik 500 km op 1 lading. Ik laad hem echter meestal tot 90% vol (beter voor de accu) en rijd hem niet tot 0 km leeg. In de praktijk laad ik daarom elke 350-400 kilometer. E.e.a. hangt natuurlijk af van je rijstijl. Mijn rijstijl is behoorlijk a tempo (maximale snelheid daar waar het kan). Als ik mijn best zou doen zou ik ook richting de opgegeven 560 km aan range kunnen komen. Het veel genoemde 'Range anxiety' ken ik in het geheel niet.
- Je kunt niet laden bij je huis, hoe doe je dat dan...
Ik woon in de binnenstad en heb daardoor geen laadpaal aan huis. Echter is het geen probleem omdat er genoeg laadpalen in de buurt beschikbaar zijn, die vaak genoeg vrij zijn.
Minpunten?
Tot nu toe niets noemenswaardig. Wat kleinere punten: Waar ik zelf op gesteld ben zijn goede stoelen en die van Tesla zijn zeker goed te noemen. Echter tippen ze nog niet aan bijvoorbeeld de comfortstoelen die ik gewend was in mijn vorige auto (BMW 1 serie High Executive). Met name de zijdelingse steun had iets beter gemogen.
Verder is de beenruimte achterin goed, maar staan de stoelen wat laag.
Volgende review:
Ik zal bij een volgende review ook mijn ervaringen van een buitenlandtripje opnemen, evenals de ervaring bij het laden bij snellaadstations (Fastned) en Superchargers (Tesla) in het buitenland (nog geen gebruik van gemaakt). Ook kan ik tegen die tijd de autopilot wat beter beoordelen.
Tripje naar Italië
- 10.000 km
Met een trip naar Italië achter de rug, leek het me goed om een update te plaatsen. Door deze trip ook meer ervaring gekregen met superchargers.
Superchargers
Dit systeem werkt buitengewoon goed. De superchargers (SuC) liggen op strategisch heel handige plekken en ik heb er deze trip 8x gebruik van gemaakt (4x heen, 4x terug). Bij alle stops is wel gelegenheid tot koffie drinken en als je terug bent kun je weer verder rijden. De SuCs waren in alle 8 de gevallen niet druk bezet, waardoor ik meteen kan inpluggen. Voor lange afstanden (lees: wintersport, vakantie Italië etc) zijn de SuCs wat mij betreft geen vertragende factor vergeleken met brandstof auto's (pauze nemen en koffie drinken wil je toch op zo'n afstand..) Ik ben van Milaan naar Nederland gereden (1100 km) in 15 uur, dit is inclusief superchargen (ongeveer 2 uur mee bezig in totaal, tegelijkertijd met koffie/lunch/avondeten en wat files.
Hoe snel laad je dan? Reken zo'n 500-750 km/h. In Italië zelf bij het verblijf 's nachts geladen via het stopcontact. Dat gaat traag (12 km/h), maar het is wel voldoende.
Nu ik terug in NL ben, verwacht ik dat ik SuCs voorlopig weinig zal gebruiken omdat de laadpalen voldoende beschikbaar zijn. Overigens nu ook een keer Fastned gebruikt, ook snel, maar niet zo snel als een SuC..
Autopilot
Op dit moment geef ik de Autopilot (AP) het voordeel van de twijfel. Zelf vind ik AP het beste werken op wegen waar het heel druk is (lees: file en langzaam rijdend verkeer), of juist heel rustig. 98% van de tijd doet AP wat het moet doen, maar 2% van de tijd doet AP dingen waar ik de menselijke factor mis, en toch moet ingrijpen. Dit is vooral bij vrachtwagens - die vindt de Tesla nog altijd spannend - ingangen van tunnels en lage stand van de zon. Of een combinatie van deze 3 factoren.
Maar toch, in veel gevallen doet het precies wat het moet doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.