Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #46

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tsjaaa een Tesla

  • 45.000 km

Om te beginnen heb ik in 2019 een Tesla Model 3 Long Range gekocht uit pure financiële overwegingen. En dan denkt iedereen natuurlijk aan die verschrikkelijke dure aanschafprijs maar kijk eens verder en kijk naar de prijs per maand en neem daarmee alles mee, zoals:

4% bijtelling
MIA investering (zakelijk)
Volledige BTW teruggave
Geen wegenbelasting
6km per 20 cent (inderdaad, wow)
Weinig tot geen onderhoud

TIP: in Duitsland schijnen nogal veel M3's verkocht te worden uit het jaar 2019 voor een betere prijs als in NL.

Persoonlijk ben ik echt een doorrijder. Ik haal bijna altijd in en trek altijd wel een paar keer per rit sneller op. Dit om aan te geven dat met een Model 3 zeker niet langzaam gereden hoeft te worden om genoemd verbruik te halen.

Op het moment dat ik de M3 kocht, had ik een Audi Q7 met een 3.0 TFSI V6 wat machtig mooi is om in te rijden. Veel ruimte voor een gezin met 3 kids (11, 10 en 8) en een hemels geluid. 7 Zitter wat handig is wanneer je een keer je schoonouders moet meenemen.
Deze Q7 was voor erbij, voor in het weekend om de leuke ritjes met het gezin mee te doen. Maar al snel moesten we door prive omstandigheden heel Nederland door wat resulteerde in 700 euro aan brandstofkosten. Toen ben ik aan het rekenen geslagen en kwam de model 3 in beeld. Het was eind 2019 en er waren een aantal model 3's beschikbaar als voorraad modellen. Mijn zwager rijdt al jaren lang een model S dus ik was enigszins bekend met Tesla maar niet overtuigd.
Destijds toch de stap gezet en de model 3 besteld.

Idee was destijds om de langere ritten met mijn zoon met de M3 te gaan doen om te besparen op de brandstofkosten van de Q7. En dat lukte!
Het bijzondere was dat zowel mijn vrouw (anti Tesla destijds) en de kids het toch wel heeeeeel erg leuk vonden om de Tesla mee te nemen. Hij is klein (ruim van binnen), wendbaar, supersnel maar functioneel gezien erg makkelijk in de omgang (navigatie, spotify etc).

Toen stond ineens de Q7 op de parkeerplaats en de Tesla werd volop gebruikt.
Uiteindelijk besloten om de Q7 weg te doen en de Tesla als gezinsauto te gebruiken.

Enorme besparing sinds de Q7 eruit is en de Tesla brengt ons overal waar we willen.

Zoals ik al schreef heb ik de Tesla gekocht uit financiële redenen. Het is niet de auto waarvan ik zeg WOW wat gaaf. Het is niet de auto waar ik instap en waarbij een gevoel loskomt waar ik de kriebels van krijg. Ik ben nog steeds fan van duitse auto's en krijg ook de kriebels als ik de nieuwe modellen zie uitkomen maar kijk ik naar het kostenplaatje, laat ik het snel weer gaan. Niet omdat ik het mezelf niet kan veroorloven maar omdat ik op een andere manier ben gaan kijken naar auto's. Het is en blijft een vervoersmiddel en ik ga liever 3 keer op vakantie dan dat ik een auto rij die heel mooi is maar waar ik 10000-en euro's afschrijf per jaar.

Maar om even terug te komen over het gevoel bij de Tesla. De Tesla heeft mij wel weten te pakken door de eenvoudigheid van de auto. De eenvoudige bediening en handzaamheid die de auto biedt. Ondanks dat er geen motorgeluid in zit, er toch een enorme sensatie vrij komt wanneer je het pedaal intrapt. Een motorrijder je niet kan bijhouden vanwege de enorme power die ineens vrijkomt. En dan nog niet te spreken over de AWD en wegligging. Ja, daardoor ben ik de Tesla echt gaan waarderen.

Even wat statistieken voor de personen die niet bekend zijn met elektrisch rijden:

1. Altijd weg met een volle accu, betekend dus nooit meer 's ochtends, 's avonds of in de winterochtenden bij de pomp staan.
2. Via de app even de auto opwarmen, stoelverwarming aan etc etc. Het werkt allemaal zo eenvoudig.
3. Nog maar 4 keer in 1 jaar en 7 maanden een supercharger moeten gebruiken. (Klinkt eigenlijk ongelovelijk maar dat is dus waar iedereen zich druk om maakt). Dit betrof ritten vanuit Gelderland naar Maastricht en voor de zekerheid even 10 minuten langs de supercharger.
4. Verbruik zit gemiddeld op 170 Kw per km. Dit betekend dus 6km voor 20 cent. In vergelijking met brandstof met de prijzen van nu (1,70/l) rij je dus 51km voor de prijs van 1liter benzin.
5. Geen problemen gehad bij afhalen of andere zaken.
6. De trekhaak heeft mij al 100 keer geholpen met het verplaatsen van grotere spullen.

Nadelen:
1. Geen normale kofferbak zoals bij een station. Mijn honden moeten bij vervoer op de achterbank.

Ik ben helemaal over op elektriciteit, maar.... Wat als je nu een nieuwe auto moet kopen, de voordelen van het gebruik van de elektrische auto verdwenen zijn. Dan wordt het simpelweg weer een balans opmaken en misschien dan toch weer die duitse auto...

Ik kom over enkele tijd terug met een interessante post omtrent deze auto, dus hou het in de gaten ;-).

Mocht je het leuk vinden wat ik schrijf, gebruik dan mijn referral bij aanschaf van jouw nieuwe Tesla: https://ts.la/tom87127


Vakantie Sicilië met 3 kids in M3

  • 60.000 km

Aangezien alles onzeker was door Covid en onze vlucht was geannuleerd, zat er niks anders op dan met de Tesla naar Sicilië te reizen. We zijn al vaker met de auto geweest maar het blijft een barre rit van 2400km enkele reis. Normaliter met een brandstof auto reden we in 1x door maar nu wisten we dat het anders moest. We zagen eigenlijk best op tegen het laden elke keer en mijn zwager reed ook nog eens met ons mee.

De Tesla biedt prima navigatie met daarin duidelijk de stops die nodig zijn om het einddoel te bereiken. Ik heb zelf alleen iets voorwerk gedaan omdat ik weet dat het bereik van de Model 3 erg groot is en ik liever iets verder rij en dan iets langer stop. Uiteindelijk kwam ik uit op elke 300 km laden en daarbij laadde ik op tot 85% en kwam ik met 15-20% aan bij de supercharger. Ik was werkelijk verbaasd want dat betekend dat een 500km zeker haalbaar was. Ik reed gemiddeld ongeveer 110-120km/u omdat we toch samen reden met mijn zwager en je anders elkaar steeds kwijt raakte.

Onderweg waren de superchargers bijna niet bezet. Voornamelijk in zuid-Italie waren deze helemaal niet bezet. Daar stonden zelfs de superchargers bij een verlaten plek of gesloten hotel.

Op Sicilië zelf is het wel een beetje uitzoeken. Gelukkig hebben we op 20 minuten rijden een supercharger van Tesla en we laden hem daar op wanneer we boodschappen gaan doen. Verder kan je prima gebruik maken van de Enel chargers via de JuicePass app waar je een creditcard aan kan koppelen. De 60kW laders zijn 0,40 cent / kWh dus dat valt mee qua prijs.

Uiteindelijk een zeer ontspannen heen en terugreis gehad met iets meer stops waardoor het wel ontspannen was alleen anders als met een brandstofauto.

De reis gemaakt met 3 kids die op geen enkel moment gezeurd hebben en genoeg ruimte hadden achterin.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.