Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #43

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)
Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst35.750 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geen blauwtje gelopen

  • 35.500 km

Ja, onderaan mijn review van mijn vorige auto, een mooie Passat GTE uit 2015, meldde ik al dat ik een Tesla Model 3 had besteld. En gelijk een reactie van iemand dat het wel wennen zou zijn voor mij, wennen aan het kwaliteitsniveau van Tesla. Goed, ik geef toch eerst maar even mijn eigen mening. Eerst algemeen, dan in de winter en dan daarna de blauwe wrap . . .

*Waarom deze Model 3 besteld?*
Ik heb een eigen bedrijfje en ging, nadat mijn Passat mij 2 keer in 3 maanden letterlijk had laten staan aan het begin van 2019, toch maar eens een berekeningetje maken wat mij dat zou kosten. Het plan was eigenlijk de Passat langer aan te houden, maar nadat de uitkomst van de berekening duidelijk was en ik een proefrit had gemaakt in de 3 van een kennis, was ik om. De proefrit was geweldig!* Natuurlijk bleek de AWD LR supersnel, maar de zit, het sturen, het weggedrag, de demping: precies zoals ik het zou willen hebben. Ik ben als eerste over de veelbesproken drempelweg door Weipoort gereden, zie ook mijn eerdere klaagzang over m’n 530dAt van wat jaren terug. Perfect: niet keihard, maar lekker stevig waardoor geen gestuiter optreedt over drempels. Dus in augustus 2019 de Model 3 AWD LR besteld, kleur wit (gratis) en in september kon ik hem al ophalen.
* Een proefrit via Tesla bleek in augustus 2019 niet mogelijk. Een verhaal op zich, ga ik hier niet doen, maar de woorden klantvriendelijk, professioneel en beschoft komen in het verhaal niet voor.

De algemene ervaringen
+ Tsjonge, qua gadgetgehalte heeft Tesla het echt goed voor elkaar. Je telefoon als sleutel herkennen via bluetooth: werkt prima. Je stapt in, trapt op de rem en de stoel en het stuur en de spiegels gaan in jouw stand: briljant. De app om op afstand van alles te bedienen: perfect. Nou, ok, dat is niet helemaal waar, een paar dingen zouden beter kunnen: waarom kan ik de laadklep niet vanaf het hoofdmenu ontgrendelen en waarom kan ik de laadstroom niet bijstellen vanuit de app?
- Nee, de achterklep is niet handig, die had ik graag groter gezien. Nee, ja, jammer ook dat ie niet elektrisch sluit bij een auto van 59k.
+ Onderhoudskosten heb ik nu na 15 maanden en 35.000 km nog niet gehad. Zero. Bij de GTE bleek ik elke 15.000 de olie te moeten laten vervangen!
+ Heb een paar garantievervangingen gehad (kras op rand van de middenconsole, vocht in achterlicht, binnenplaat achterklep) en die komt Tesla gewoon op afspraak via de app aan huis (of elders). Top service, echt! Bij mijn Passat GTE waren er ook een aantal garantiedingen, maar daarvoor moest ik meerdere keren naar de garage en met vervangend vervoer etc. Veel meer gedoe.
+ Bandenslijtage valt heel erg mee. Na 27.000 km op de zomerbanden is er nog lang geen sprake van noodzaak tot vervanging. Bij m’n Passat GTE moesten de voorbanden elke 20.000 km vervangen worden! Die slipte ook door bij snel optrekken bij een stoplicht. De 3 slipt eigenlijk nooit door, ook niet als je heel hard van kiet gaat, en dat scheelt blijkbaar behoorlijk in de bandenslijtage. Het broodje aap over snellere slijtage van EV’s kan misschien wel in de prullenbak? En nee, ik ben niet een heel rustige rijder, ik rijd lekker door, hou van mooie bochten, maar ga niet met piepende banden door die bochten, dat dan ook weer niet.
+ Het weggedrag van Model 3 LR is gewoon erg goed en precies zoals ik het graag zou zien. Aan de sportieve kant, maar niet keihard, je kan heel hard, je kan ook heel hard door bochten of bochten uitaccelereren, op een natte weg zelfs met een beetje kwispelen, maar de electronica grijpt vrij vroeg maar respectvol in, beter dan in de VW of BMW (ok, kom maar, ik weet dat je op dit forum niet moet zeggen dat iets beter is dan BMW, maar het is mijn eigen ervaring, dus die deel ik graag).
+ De stereo in de LR is prima! De subwoofer is iets te hard, met name als je de bank neerklapt, maar die valt met een 5-kanaals equalizer terug te regelen. Had in de Passat een Dynaudio-optie, maar in de GTE ontbeert die een subwoofer, waardoor het laag net wat fundament mistte. Qua detaillering was die Dynaudio net wat beter, maar overall kan het Tesla systeem de concurrentie aan.
- De Autopilot is superslim gemarket, iedereen heeft het erover, maar de werking is niet beter dan die op mijn eerdere Passat. De lanekeeping assist van VW vond ik vele malen beter omdat die me nog wel zelf liet sturen, maar dan binnen de lijnen. De Tesla forceert je, bij het inschakelen van autosteer direct naar het midden van de rijstrook, je kan zelf niets meer corrigeren, terwijl ik een vrachtwagen liever een beetje links in mijn rijstrook inhaal. Verder wacht de Tesla met versnellen totdat je voorligger volledig naar de andere rijstrook is. Dat is onnatuurlijk lang. Tenslotte remt de Autopilot soms ineens (ghost breaking), dit deed de VW nooit. Doodeng, maar je went er aan. Is na diverse softwareupdates wel een stuk verbeterd, maar het komt nog steeds wel eens voor.
+ Het opladen bevalt geweldig, als je maar thuis kan opladen. Bij ons kan het op de oprit, ik heb een leuke Zappi-laadpaal geïnstalleerd die ook specifiek vanaf de zonnepanelen kan voeden. Als je thuis kan opladen hoef je eigenlijk nergens meer naar een laadpaal te smachten, want hoe vaak rijd je nou meer dan 400 km op een dag? Alleen als ik op familiebezoek ga in Groningen dus. En vind ik daar geen laadpunt, dan heeft Tesla zijn eigen laadnetwerk zodat ik onderweg kan bijladen, werkelijk briljant van Tesla! Geen pas nodig, gewoon stekker erin, en Elon herkent je auto.
Als je geen laadpaal aan huis hebt, of niet in het zicht van je huis, dan zou mijn laadervaring wel wat minder positief zijn denk ik.
0 De stoelen zijn ok, maar ook weer niet veel meer dan dat. Ze zouden iets steviger mogen zoals die Ergocomfort-stoelen in mijn Passat; die bevielen me voortreffelijk. Verder is de zit achter het stuur en de instelbaarheid daarvan prima. De zit achterin is niet zo best. De ondersteuning van de bovenbenen ontbreekt omdat de bank te laag is aan de voorzijde. Tsja, die accu’s zitten in de weg. Gelukkig hoeft er bij ons meestal maar één kind op achterbank?
0 Het zicht naar achteren is echt vaginaal (eens kijken of ik dit woord mag gebruiken van AW!)! De achterruit loopt niet ver genoeg naar onderen door en vervolgens zit de camera achterin vrij laag (boven de nummerplaat). Ik ben zo ook al eens achteruit tegen een laadbox in een parkeergarage gereden met een nare deuk in de bovenrand van mijn kofferbakklep tot gevolg. Oeff. Maar ok, je went er langzaam wel aan, je leert de camera’s beter te gebruiken na verloop van tijd.
+ Na verloop van tijd wordt je fan van Björn Nyland op Youtube. Mijn familie noemt hem mijn vriend uit Noorwegen omdat ik vaak zijn fimpjes kijk. Als zij ‘Yo, what’s up?’ horen, weten ze al hoe laat het is. Hij heeft op Youtube alles uitgeprobeerd met zijn Tesla wat je maar kan verzinnen! Hoelang kan je ‘m op de luchthaven parkeren voordat de batterij leeg is? Hoe bevalt een speciaal matras voor in de auto als je in het hoge noorden van Noorwegen overnacht in je 3 met de airco in ‘camping mode’? Wat is het verschil in verbruik tussen een natte en een droge weg? You name it, he did it!
+ Je kan op internet allerlei leuke accessoires voor je M3 vinden. Zo heb ik een afdekdop voor onderste deel laadaansluiting, extra bakje in de middenconsole, een krat voor in de geweldige ‘kelder’ in de kofferbak, beschermfolie op tablet, een usb-hub en fellere lampjes in de kofferbak. Webwinkel Torque Alliance heb ik goede ervaringen mee.

Wintersportervaringen
Dit jaar ben ik twee keer op wintersport geweest met de 3, toen het nog mocht, zeg maar. En wat rijdt dat tof in de sneeuw! Ik heb niet eerder vierwielaandrijving gehad, maar op sneeuw rijd je met je winterbanden met volledige controle rond. Op die helling in Gargellen waar ik eerder met mijn BMW530d niet naar boven kwam en met een tractor naar boven getrokken moest worden, kon ik nu steeds zonder kettingen beheerst naar boven. Jodelahietie! Wat een genot.

En de reis ernaartoe: relaxed hoor. Iedereen vraagt natuurlijk naar het opladen: hoever kom je. Dat blijkt helemaal niet boeiend. Je rijdt gemiddeld 2 à 2,5 uur en dan moet je een half uurtje laden. Als je dan even een kop koffie drinkt moet je opletten dat je de auto niet verder oplaadt dan nodig. De navigatie-app ABetterRoutePlanner is wel een echte aanrader trouwens! Kan je ook instellen met hoeveel procent je bij je laadpunt of je bestemming wil aankomen. Wel zo prettig omdat de ingebouwde navigatie van Tesla nog wel eens op de grens gaat zitten waardoor je op een gegeven moment je maximum snelheid moet aanpassen om de laadpaal te halen met 7% of zo. Feit is wel dat de accu sneller geladen kan worden naarmate ie leger is, dus wel begrijpelijk dat ze daar op aansturen, maar als beginnend Teslarijder is dat te eng.

En nee, we hebben nergens bij de laadpalen hoeven te wachten, geen één keer. Bij de krokusvakantie zijn we wel op vrijdag vertrokken met een overnachting in Duitsland, maar dit deden we altijd al. Sta je lekker vroeg en fris (!) op zaterdag op de skies. En Tesla had bij de drukke superchargers mannetjes geregeld die in de gaten hielden als er dan mensen moesten wachten, wie de volgende was die aan de beurt was.

Er heb wel enkele nadelen ervaren bij winterse omstandigheden, dus deze ook even naast de voordelen op een rijtje gezet:
+ Heerlijke grip in sneeuw
+ Zeer neutraal weggedrag bij gladheid dankzij de AWD
+ Voorverwarmen van auto, stoelen en voor/achterruit via de app
- IJsvorming tussen glasdelen van het dak: mooi dak, maar als er ijs/sneeuw tussen bevriest, gaat dat bij het rijden kraken en krakken, en dat klinkt niet fijn. Er is niets stuk gegaan, maar volgend jaar moet er wel zo’n rubber strip tussen zitten.
- Als er een pak sneeuw op de achterruit ligt moet je uitkijken dat dit niet zo de kofferbak in glijdt als je de klep opendoet. Ontwerpfout, inderdaad.
- Als er bevroren sneeuw onder de voorruit op de auto ligt en je opent de frunk, dan drukken de hoeken van de klep van de frunk in die ijsmassa. Kan niet goed zijn voor de lak op de frunkklep.

Wrappen
En ja, die kleur!? Ik heb best wel over de kleur zitten nadenken voor het bestellen en uiteindelijk voor wit gekozen omdat ik die kleur mooi vond op de 3 en wit toen gratis was en ik al plannen had om ‘m te wrappen. Mijn initiële plan was dat groen waarmee Porsche de Taycan introduceerde, maar dat kreeg ik thuis niet door de welstandscommissie. Leek me wel leuk, zo’n letterlijk en figuurlijk groene wagen. Dus werd het uiteindelijk blauw. En dan krijg je van die staaltjes van 5 bij 10 cm en denk je: ja, dat is een leuke kleur. . .

En dan zie je hem voor het eerst in zijn nieuwe jasje staan op die dag in april bij Wraptor. Zoooo, dat knalt je kegeltjes in! Ben ik daar niet te oud voor? Het heeft me een week of twee geduurd om er aan te wennen, maar uiteindelijk ben ik er erg blij mee. Ik vind de 3 in het wit eigenlijk best mooi, maar ik kan geen ritje maken, of ik kom er minimaal 3 tegen. En de reacties zijn overwegend positief, van opgestoken duimen onderweg tot kinderen die langslopen (“zo, da’s een mooie Tesla”). Wat wel opvalt is dat 60-plussers nog wel eens de vraag stellen: “waarom?”. Jongere mensen nooit. De kleur heet trouwens Satin Perfect Blue, van 3M.

Wel is het zo dat voor het wrappen ik beter een zwarte basislak had kunnen hebben. Nu zie je toch wel in kieren tussen de panelen nog witte delen en als je de deuren opent dan valt de witte lak rondom de deuropening meer op dan wanneer de auto zwart was geweest. Maar e.e.a. is door Wraptor in Nootdorp netjes uitgevoerd en ik vind het al met al niet heel erg storend. En ja, als het goed is beschermt de wrap mijn originele lak.

Verbruik en management summary

  • 35.750 km

Het verbruik
Ok, dat hoort ook in zo’n review. Op voorhand denk je bij een EV heel erg na over het bereik en dus ook over het verbruik, maar eigenlijk is dat in de praktijk lang niet zo kritisch of eng als dat je vooraf denkt. En ja, heel soms moet je op lange afstanden even inhouden om een supercharger te halen, maar dat heb ik in 15 maanden nu misschien 2 keer gehad.
Mijn gemiddelde verbruik over 35.000 km is 19,7kWh/100km. Ik woon in de randstad, werk in de randstad met gemiddelde woon/werk afstand van 2x45km (sinds 13 maart 2x0km) en ben twee keer naar Oostenrijk geweest en één keer naar zuid-Frankrijk en zo’n 15 keer naar Groningen heen en weer (2x235km).
In de praktijk merk je dat de airco van deze auto veel verbruikt, je kan ‘m ook niet op de ecostand zetten, wat in de GTE wel kon. De gehanteerde snelheid maakt ook veel uit. Zo heb ik een keer op de heenweg naar Groningen zo'n 105 km/h gereden en op de terugweg 135 km/h waar dat mocht met als resultaat dat ik op de heenweg 50% accu nodig had en op de terugweg 70%. Dus 40% meer verbruik bij een dikke 130 dan bij een dikke 100 km/h, dat scheelt nogal wat!

Management summary
Fijne auto.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.