Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #37
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 196.423 km |
de échte verbruikscijfers van mijn smurfmobiel
- 47.709 km
Bereik na 100.000 elektrische km's. Check de test in de laatste update :-)
Wil jezelf ook in zo'n ding rijden en vind je mn review goed/leuk genoeg, gebruik dan mn referral link, dan krijgen zowel jij als ik 750 gratis kilometertjes bij de supercharger :-) hier komt ie: https://ts.la/julien12834
auto: Tesla Model 3 Dual Drive Long Range (4wd)
kleur: hysterische smurf
vermogen: 449 pk
koppel: 600 Nm
acceleratie: 4,6 sec (0-100 km/u)
topsnelheid: 233 km/u
snelladen: 250 kW
verbruik volgens Tesla: 158 Wh/km
mijn gemiddelde verbruik tot 1 april 2020: 171 Wh/km
mijn gemiddelde bereik tot 1 april 2020: 424 km
aankoop: 29 maart 2019
kilometers na 1 jaar: 47.709
Allereerst toch maar ff over die kleur...... ;-) Laat ik t er maar op houden dat de kleur op t staalkaartje er toch ietsje anders uitzag dan toen ik de auto terug kreeg :-D Inmiddels vinden mn vriendin en ik de kleur eigenlijk wel retecool...
Op autojunk kreeg ik al hilaaaarische comments over die kleur, dus laat maar komen, ik zit er klaar voor ;-)
Goed, daar gaan we dan, de zoveelste review van een Tesla, maar dan pas na 1 jaar en best een hoop kilometers rij-ervaring.
Na vrijwel uitsluitend in oldtimers te hebben gereden, onder meer jaarlijks zo'n 40.000 km in mijn snoek (Citroën DS 21 Pallas uit 1967) van 2007 tot 2019, mocht ik tijdens een weekendje met oud-dispuutsgenoten in een Tesla rijden. Dát was het moment voor mij om eindelijk de overstap te maken naar een hedendaagse auto, of beter gezegd, de overstap te maken naar een auto uit de toekomst. Zo kwam het althans op mij over. De eerdere ritjes in Alfa's. Volvo's en Porsches van vrienden waren allemaal wel leuk en aardig, maar konden mij maar niet uit die ouwe snoek trekken. De Tesla was echter een compleet nieuwe ervaring voor mij, dus dat werd 'm dan. Het laat zich raden wat het onderhoud kost van een snoek bij zoveel kilometers en elke 10.000 km een beurt...dus de rekensom was gauw gemaakt: een nieuwe Tesla rijden is vele malen goedkoper voor de (vele) dagelijkse kilometers dan de snoek, dus die gebruik ik alleen voor de leuke ritjes.
Welnu, mijn aanvankelijke enthousiasme voor de Tesla is in geen enkel opzicht afgenomen, integendeel, ik ben echt superblij met mn smurfmobiel en kan me op dit moment geen andere auto wensen. Uiteraard vind ik het heerlijk om af en toe flink lawaai te maken op mijn caféracertje of af en toe rond te tuffen in een oldtimertje, maar voor de dagelijkse (veelal snelweg-) kilometers geniet ik echt enorm van enerzijds de rust, souplesse en luxe en anderzijds -wanneer ik daar zin in heb- de dynamiek, wegligging en acceleratie van de Tesla.
Inmiddels heb ik ook geleerd dat er echt wel een verschil is tussen rijden in een auto met verbrandingsmotor en een elektrische auto, althans wanneer je behalve prettig en ontspannen ook efficiënt wilt rijden. Het is een beetje vergelijkbaar met het verschil tussen skiën en snowboarden: met beide kom je de berg af, maar toch is het anders. En soms zitten ze elkaar in de weg. Dat merk ik ook met elektrisch rijden. Ik weet eigenlijk pas sinds een aantal maanden hoe je het regeneratief remmen het meest efficiënt inzet. Dat is ook te merken aan mijn verbruikscijfers.
Aanvankelijk was mijn gemiddelde verbruik 171 Wh/km, maar naarmate ik beter weet hoe je nou met een EV moet rijden, hoe lager het gemiddelde verbruik.
Ik woon in Utrecht en rij niet vaak meer dan 400 km op een dag, dus ik laad eigenlijk zelden bij een snellader, maar gewoon 's-nachts bij een openbare laadpaal. Op en neer naar Maastricht, Groningen of Middelburg gaat in elk geval prima zonder onderweg te hoeven laden, maar in de praktijk kun je m tijdens t parkeren in de stad die je bezoekt natuurlijk ook vaak laden. Van laadstress is dus geen enkele sprake. En mocht je toch naar de snellader gaan, dan kun je uiteraard tijdens t laden relaxed een spelletje doen, je mail bijwerken of een Netflix-aflevering kijken met de stoelverwarming aan.
Nog even de kosten. De eerste onderhoudsbeurt zal plaatsvinden twee jaar na aanschaf ongeacht het aantal gereden kilometers. En voor wat betreft de banden: het is natuurlijk een vierwielaangedreven auto, maar de nadruk van de aandrijving zit op de achterwielen. De banden vóór vertonen dan ook nog nauwelijks slijtage, maar de achterbanden verwacht ik rond de 55.000 - 60.000 km te moeten vervangen. Voor wat betreft de remmen: eerlijk gezegd verwacht ik dat deze het wel de rest van het mobiele leven van de Tesla zullen gaan volhouden aangezien je eigenlijk nauwelijks het rempedaal gebruikt vanwege het regeneratieve remmen via het stroompedaal (gaspedaal, zo je wilt).
Staan er dan geen verbeterpunten op mijn wensenlijstje? Eerlijk gezegd ben ik supertevreden: de rust, de rijbeleving, de rijdynamiek, de geluidsinstallatie, de acceleratie, autopilot, het verbruik, de lage kosten, etcetera. Maar juist vanwege die geweldige eigenschappen zou het fijn zijn als de isolatie verbeterd zou worden zodat wind en banden minder hoorbaar zouden zijn bij hogere snelheden. Een open dakje zou natuurlijk ten koste gaan van dat prachtige glazen panoramadak, maar zou de rijbeleving -wat mij betreft- nog fijner kunnen maken. Net zo min als snowboarden voor iedereen leuk is en velen liever skiën, is het wel leuk om beide uit te proberen. Dat geldt ook voor elektrisch rijden, misschien denk je dat t niks is voor jou, maar probeer t gewoon eens uit, je zult versteld staan. Groetjes aan Gargamel vanuit mijn smurfmobiel ;-)
de échte verbruikscijfers (deel 2)
- 52.733 km
verbruik volgens Tesla: 158 Wh/km
mijn gemiddelde verbruik tot 13 mei 2020: 166 Wh/km
mijn gemiddelde bereik: 437 km
(by the way: met een benzine en/of lpg-auto is t me overigens nog nooit gelukt om de fabrieksopgave qua verbruik zo dicht te naderen als met de Tesla, althans niet gemeten over ruim 50.000 kilometers....)
Zo, weer 5.000 km verder met de smurfmobiel. Inmiddels is het medio mei in Corona-tijd en rij ik minder kilometers dan voorheen en zeker minder snelweg-kilometers. Ik had de vorige keer een nogal stoere voorspelling gedaan dat ik de volgende 5.000 km gemiddeld 130 Wh/km zou verbruiken. Welnu, deze slome hark is natuurlijk geholpen door de verlaging van de topsnelheid van 130 km/u naar 100 km/u, maar dit heeft dus wel mooi geresulteerd in een gemiddeld verbruik van 123 Wh/km over de laatste 5000 voorjaarskilometers. Er is dus wel degelijk een verschil tussen de winterkilometers en de lentekilometers, maar het verschil is wel minder groot dan dat ik vaak lees in commentaren. Hoe dan ook, voor zowel de EV-gelovigen als de EV-ketters zal ik als bewijs steeds de foto's van het verbruik plaatsen ;-)
Zoals gezegd: ik heb de auto nu 14 maanden. Kosten: € 0,00 afgezien van ruitensproeiervloeistof, uiteraard de roze want die past beter bij de kleur van de smurfmobiel :-D
Okéeeee, voor de cijfernerds (waartoe ik mezelf ook reken, moet ik helaas bekennen):
Het gemiddelde verbruik over de tot op heden gereden 52.733 kilometers is gezakt van 171 Wh/km naar 166 Wh/km
Dit betekent voor het gemiddelde bereik van de Tesla: 437 km, voorwaar geen slecht resultaat en stukken beter dan sommige EV-ongelovigen ons willen doen geloven ;-)....... (hierbij ben ik uitgegaan van de BRUIKBARE accucapaciteit van 72,5 Kw en ben ik dus niet, zoals ik in mijn eerdere review VERKEERD heb gedaan, uitgegaan van de officiële accucapaciteit van 75.0 kWh)
Mocht je niet steeds tot 100% laden maar tot 90% (om wat langer te kunnen genieten van je auto) en de Tesla niet de laatste paar meters wil duwen naar de laadpaal en dus bij 5% accucapaciteit gaan laden, dan gebruik je dus 85% van de bruikbare accucapaciteit van 72,5 Kw. Dit resulteert in een gemiddeld bereik, gemeten over het gehele kalenderjaar, van 371 km.
That's all Folks
Julien
t échte verbruik en de échte kosten
- 56.362 km
verbruik volgens Tesla: 158 Wh/km
mijn gemiddelde verbruik tot 11 juni 2020: 164 Wh/km
mijn gemiddelde bereik tot 11 juni 2020: 442 km
Sinds de aanschaf op 29 maart 2019 heb ik de eerste kosten gemaakt met mn smurfmobiel. Na 56.362 km te hebben gereden, heb ik de achterbanden vervangen. De theorie dat je bij elektrische auto's de banden eerder moet vervangen dan bij auto's met verbrandingsmotoren, gaat in de praktijk dan ook niet op, althans niet bij mij. Vreemd genoeg zijn de voorbanden nog niet aan vervanging toe. Ik schat in dat deze pas bij zo'n 75.000 km vervangen zullen moeten worden.
Kosten voor twee banden: € 358,96 (incl BTW) via www.bandenleader.nl
Kosten voor montage, afvoer en balanceren: € 40,00 (incl BTW) via bandencentrum Utrecht
Het betreft 18 inch Michelin Pilot Sport 4 235/45 ZR18 98Y XL, MFS, Tesla, Acoustic.
Dan het verbruik: mijn gemiddelde verbruik is na 56.362 km weer verder gedaald.
Verdere kosten: voor mijn geplande kampeervakantie naar Frankrijk heb ik een Tesla Roof Rack (dakdragers) gekocht. Vanwege het glazen dak en omdat ik geen garantierisico wil lopen bij de montage (kans op barsten van panoramadak bij onjuiste montage) heb ik gekozen voor de Tesla dakdragers, terwijl deze echt schreeeeeeuwend duur zijn, namelijk € 480,00 (incl BTW)!
Vóór de aanschaf heb ik twee vrienden die ook in een Tesla Model 3 rijden, zo ver (of zo gek) gekregen om de kosten van de dakdragers (én van een hoogglans zwart 440 liter dakkoffer) met mij te delen. Hoe vaak gebruik je die dakdragers nou helemaal.... dus delen is geen gek idee bij zo'n grote uitgave. Dus uiteindelijk € 160,00 pp betaald voor de dakdragers en € 83,00 pp betaald voor t koffer (Dakkoffer Perfectfit Strike 440 hooglans zwart)
Ik ben echt heeeeel benieuwd wat de invloed zal zijn op het verbruik van mn smurfmobiel, met zo'n mega-koffer op t dak.
Ik hou jullie op de hoogte!
Mocht iemand nog op vakantie gaan met zn model 3 en mn dakdragers/dakkoffer willen huren, dan kan dat uiteraard. Deeleconomie.....je weet toch ;-)
Ik zal een zacht prijsje berekenen ;-)
Fijne zomer en groet,
Julien
de échte verbruikscijfers (deel 4) + de kosten
- 70.101 km
verbruik volgens Tesla: 158 Wh/km
mijn gemiddelde verbruik tot 17 september 2020: 158 Wh/km
mijn gemiddelde bereik tot 17 september 2020: 459 km
Ja hoor, t kan dus wel :-)
Al die indianenverhalen dat het werkelijke bereik van een EV significant afwijkt van het opgegeven WLTP-bereik, blijkt (in mijn geval) dus niet waar te zijn. En ja, ik rij dan ook bewust zuinig, maar na 70.000 km lijkt mij dit toch echt een realistische weergave van het werkelijke verbruik: op de vlakke wegen in Nederland en in de bergen in Frankrijk, in mn eentje of met een volgepakte auto, mét en zonder dakdragers en dakkoffer, hypermilend achter een vrachtwagen of ff lekker doorjakkeren.
Op vakantie naar en in Frankrijk, mét dakdragers en dakkoffer hebben we zo'n 5.000 km gereden. De dakkoffer is er niet af geweest en we verbleven in de bergen. Behalve het heerlijke weggedrag van de Tesla op de bochtige bergweggetjes is me ook opgevallen hoe zuinig de Tesla nog steeds was. Mijn gemiddelde "vakantie-verbruik" was dan ook 145 Wh/km. Dat is ongeveer 20% meer dan ik normaal verbruik. Een dakkoffer scheelt dus kennelijk ongeveer 20% (en wellicht dat ie ook marginaal meer verbruikt in de bergen, maar je "wint" daarentegen ook enorm veel energie met regeneratief remmen). "Brandstof"kosten voor deze 5.135 vakantiekilometers zijn dus 747 kWh x € 0,25 (vrijwel uitsluitend bij TESLA supercharger geladen) = € 186,75.
Van enige degradatie van de accu na 70.000 km te hebben gereden, merk ik eigenlijk niets. Ik weet ook niet precies hoe dit te meten, anders dan van 100% tot 0% te rijden en kijken hoe ver je komt. Eerder deze zomer heb ik dat één keer gemeten (aangezien ik liever niet te vaak tot 100% laad) en kwam ik 551,3 km ver op één lading (accu van 100% tot 2% leeg gereden).
Goed, is het dan alleen maar halleluja met de Tesla? Nee, zeker niet. In Frankrijk heb ik op een bergweggetje de bocht iets te enthousiast genomen, met als resultaat een lekke rechterachterband. Mijn fout natuurlijk, maar niettemin extra kosten gemaakt: En dat bleek een stuk duurder dan in NL. Bij euromaster een nieuwe band besteld en erop laten zetten bleek bijna € 300,00 te kosten! Tesla bleek gelukkig goed bereikbaar en behulpzaam te zijn, maar het beleid is kennelijk dat ze de auto alleen vervoeren naar een Tesla Center binnen een straal van 80 km van de plek waar je panne hebt. Resultaat: Tesla heeft de auto laten vervoeren naar een bandenboer, in mijn geval dus Euromaster in Orange. Deze hadden de specifieke band uiteraard niet op voorraad en bovendien zit je dus in Frankrijk, alwaar een goede dienstverlening en klantvriendelijkheid niet bepaald de volksaard definiëren ;-) Een en ander zou sneller zijn gegaan als de Tesla wél zou zijn getransporteerd naar het Tesla Center.
Voorts had ik nóg meer pech. Weliswaar ook mijn fout, maar niettemin vervelend. Bij het aandraaien van de dakdrager is er een scheur gekomen in het dakraam. Hiermee heb ik gewoon kunnen doorrijden en het raam is -na terugkomst in Nederland- kosteloos vervangen.
Zo mensen, dat was t dan weer voor nu. De volgende update zal ik ongetwijfeld vóór de winter schrijven en ik verwacht dat mijn gemiddelde verbruik dan lager zal zijn dan de WLTP-opgave. Ik schat in..... zo'n 155 Wh/km. On verra ;-)
En als iemand een andere methode kent om eventuele accu-degradatie te meten, hoor ik dat heel graag. Fijne dag. Julien
Oh ja, nog één dingetje. Ik dacht dat de Tesla na 70.000 km de eerste beurt zou krijgen, maar ik begreep gisteren van het Tesla Center dat de eerste beurt pas twee jaar na aanschaf wordt ingepland, ongeacht het aantal gereden kilometers. Die gaan het eind 2021 dus heeeeel druk krijgen ;-)
de échte verbruikscijfers (deel 5) + de kosten
- 75.594 km
verbruik volgens Tesla: 158 Wh/km
mijn gemiddelde verbruik tot 31 oktober 2020: 155 Wh/km
mijn gemiddelde bereik tot 31 oktober 2020: 468 km
Herfst, regen, kortere dagen: tijd voor een nieuwe update.
Vandaag flinke rit gemaakt: Utrecht-Zwolle-Arnhem-Duiven-Grave-Evertsoord-Utrecht, total; 438,9 km. Voor vertrek geladen tot 99% (verder ging ie niet) en bij terugkomst nog 20% in de accu (zonder bij te laden). Dat is toch wel heel gaaf aan een Tesla. Geen tijdverlies met laden en totaal geen laadstress :-) Check de foto...
Kosten: was Tesla-kaartje kwijt en heb een nieuwe gekocht: € 13,-
Toekomstige kosten: na 75.000 km moet ik voor het eerst nieuwe voorbanden kopen (nieuwe achterbanden had ik al eerder gekocht).
Daarnaast overweeg ik een voorbumper bij het Duitse tuningbedrijf Startech aan te schaffen. Ik moet de showroom nog bezoeken (vlakbij Venlo). Op de plaatjes vind ik m echt gaaf en verandert de duckface in een Urus-neus ;-) Ik hou jullie op de hoogte!
Klachten: ik hoorde een bonkend geluid links-áchter, maar het bleek de bovenste draagarm van het linker-voorwiel te zijn ;-) Ik ben duidelijk geen Max Verstappen als het om technische feedback gaat :-) Tesla vervangt deze kosteloos, ik moet alleen ff n gaatje in mijn agenda zoeken want het vervangen duurt ongeveer twee uur! (en ze bieden geen gratis vervangend vervoer)
De wrap van de Tesla wordt na een jaar toch echt minder mooi. Ik ga Centipede in Loosdrecht vragen of dit kosteloos kan worden hersteld, maar wacht eerst ff of ik wel of niet die andere bumper bij Startech koop.
Hatseflats, dat was m weer.
Fijn weekend, mensen
Julien
kosten
- 76.435 km
Eergisteren is de bovenste draagarm van het linkervoorwiel vervangen door Tesla, kosteloos gelukkig ;-) De service was snel en uitstekend. De dagen van overbelaste aftersales zijn dus voorbij en ik kon de dag na het inplannen via de app en nabellen via de telefoon al terecht. Ik woon in Utrecht en vermijd bewust de vestiging in A'dam omdat mijn ervaringen in Arnhem (of Duiven om precies te zijn) louter positief zijn.
Ik heb gelijk -na ruim 76.000 km- het profiel van mijn voorbanden laten checken en deze zijn nu echt aan vervanging toe. Voorwaar geen slecht resultaat: ruim 76.000 km op één set banden. Kosten bij Tesla: € 550,00. Aangezien ik bij 56.000 km mijn achterbanden heb vervangen, weet ik dat het goedkoper kan, dus ik heb bij bandenleader twee banden gekocht voor € 377,78 (vreemd genoeg bijna twee tientjes duurder dan voorheen). Bij bandencentrum Utrecht kan ik deze voor € 40,00 laten monteren. Scheelt toch weer € 130,00 :-) Het betreft hier overigens de 18 inch Michelin Pilot Sport 4 235/45 ZR18 98Y XL, MFS, Tesla, Acoustic. Fijne banden met goede grip en bovendien zuinig in verbruik en kennelijk heel slijtvast!
Over het verbruik zal ik later opnieuw berichten. Ik heb een schermpje gereserveerd voor het verbruik van mijn herfstkilometers vanaf 1 oktober 2020. Mijn gemiddelde verbruik vanaf 1 oktober 2020 (ruim 5.000 km's) is thans 128 Wh/km, maar dit geweldige verbruik zal ongetwijfeld hoger worden naarmate de dagen natter en kouder worden... Maar goed, tot nog toe is mijn herfst-bereik dus nog steeds een ongelooflijk fraaie 566 km.
bereik na 100,000 Tesla-kilometers
- 100.738 km
Zo, de eerste 100.000 Tesla-kilometers zitten erop:-) Behalve één set nieuwe banden, heb ik tot nog toe geen verdere kosten gehad, dus ook niet aan onderhoud.
Omdat ik vreselijk benieuwd was naar de accu-degradatie na 100.000 elektrische kilometers heb ik deze week de accu tot 100% geladen en leeg gereden tot 1%. Bedenk wel dat het nu ideale weersomstandigheden zijn, dat ik geen skibox op het dak had, geen caravan trok, met raampjes open heb gereden (dus geen airco) en steeds tussen de 90 en 103 km/u heb gereden, liefst achter een busje ;-) Kortom, met dit rijgedrag en onder deze omstandigheden, dacht ik de WLTP-opgave wel te kunnen benaderen, maar hoe zit dat na 100.000 km? Hoeveel accu degradatie is er nu opgetreden?
Welnu, check de foto's: wir haben es geschafft ;-) Het bereik met één accu-lading is: 583,5 km!!!! Dus nog beter dan de WLTP-opgave. En ik had nog 1% over, dus theoretisch is het maximale bereik zelfs 589 km, maar goed, daar heb je natuurlijk geen fluit aan.
Notabene, mijn gemiddelde verbruik over de laatste 15.000 km is hoger hoor, namelijk 140 wh/km, dus dit was echt een zuinigheids-run, maar niettemin merk ik NIETS van accu-degradatie na 100.000 km. Fijn voor mij, maar dat is minder belangrijk. Het is vooral fijn voor degenen die van plan zijn om over één of twee jaar een tweedehands Tesla aan te schaffen, maar bang zijn voor degradatie van de accu. Vrees dus niet, beste Padawan, je kunt nog jaaaaaaaren vooruit :-)
bijna 4000 km door de Franse bergen met dakkoffer
- 111.811 km
Zo, 3.898 elektrische kilometers later, zit de vakantie in Frankrijk er weer op. We hebben vooral bergritten gedaan door de Ardennen, Morvan, Drome, Ardeche, Alpes-Maritimes en de Cevennen. Geweldig hoe soepel, zeker, stil, snel en lichtvoetig de Tesla zich beweegt over de bergpassen. Nooit onderstuur, nooit overstuur, ook niet bij hevige regenval en dat regelmatig met behoorlijke snelheden. Ondanks de gekozen bergroutes, de volle bepakking, de dakkoffer en de regelmatige inhaalacties hadden we een gemiddeld verbruik van 150 wh/km. (zie foto als ondersteuning) Onder alle Franse omstandigheden dus een bereik van tussen de 450 en 500 km. Dat betekent dus ook geen laadstress of laadplanning zoals in andere EV's helaas nog wel vaak het geval is. Met de creditcard vooral geladen bij "e-born" of gewoon bij een Tesla supercharger als die op onze route lag. In Frankrijk is laden wel minder goedkoop dan in Nederland. Het totale verbruik over de 3.898 km was 584 kWh. De gemiddelde prijs per kWh zal waarschijnlijk rond de € 0,37 zijn geweest. Aan brandstofkosten hebben we dus zo'n kleine € 220,00 uitgegeven voor 3.898 km. (dat is dus ongeveer 5,5 cent per km). Inmiddels 111.613 km gereden met de Tesla en de banden zijn tot op heden 1 keer vervangen (eerst de achterbanden, daarna pas de voorbanden). Ik verwacht dat ik pas bij een stand van tussen de 130.000 en 150.000 km de banden opnieuw zal moeten vervangen. Dat was althans de voorspelling van Kwikfit (op dag voor vertrek naar Frankrijk).
*Morgen moet ik overigens wel naar Autotaalglas voor de (hopelijk kostenloze) vervanging van de voorruit, want die heeft een flinke ster opgelopen in La France :-/
Inmiddels is de voorruit inderdaad kosteloos vervangen door Autotaalglas. Goede service van deze club. Ze houden je keurig op de hoogte, je krijgt een MINI mee als leenwagen en zelfs zo'n spuitding met glasreiniger. Tesla rijdt naar Autotaalglas om een en ander te calibreren, gaat supersnel. Zodra je weer rijdt wordt de calibratie automatisch afgerond.
Oh ja, de vakantiekilometers dus gereden op de standaard 18 inch velgen zónder aerocaps. Ik heb de velgen begin 2019 voor een paar tientjes gespoten met zwarte plastidip, maar na ruim 2 jaar ziet dat er echt niet meer zo fraai uit. Ik denk dat ik het gewoon eraf pel en vervolgens óf opnieuw spuit met plastidip óf dat ik de aerocaps er weer op zet. In het verleden heb ik de aerocaps door Tesland laten bestickeren, en toen was ik er best tevreden mee (sort of tevreden.... ik blijf t een beetje suf vinden), dus wellicht dat ik dat ga proberen. Zou bovendien tot een (nóg) lager verbruik moeten leiden. Nou, dat was het dan voor nu. Ik hou jullie op de hoogte ;-)
Korte aanvulling: vanochtend de aerocaps op de wielen bevestigd.... dubbel gevoel. Ik vind de velgen toch echt mooier dat die aerocap-wieldoppen. M'n vriendin vindt die wieldoppen al helemaal afgrijselijk. Maar goed, misschien is het wel de toekomst of eigenlijk meer "back to the future". Als het in het verbruik scheelt en je bereik dus groter wordt (en je het milieu dus minder belast), zou het best wel eens de nieuwe trend kunnen worden. Eigenlijk zie je het ook al terug in het ontwerp van de velgen voor de nieuwste EV's van Audi, Tesla, Mecedes-Benz etcetera, deze kenmerken zich allemaal door een heel gesloten velg vanwege de aerodynamica, dus eigenlijk een soort van wieldop-design. Ik hoop dat de toekomstige Mazda-EV's dan een nieuwe variant op die beertjes-wieldoppen maken :-) Wat mij betreft de leukste wieldoppen ooit ;-)
aerocaps (wieldoppen) zuiniger?
- 119.697 km
Toch maar even een korte update, waarom niet: eind augustus 2021 had ik die aerocaps (soort wieldoppen) op de wielen bevestigd. Ik vind het er nog steeds een beetje suf uit zien... maar goed, de vraag was eigenlijk: zijn die doppen nou zuiniger? Antwoord: yepperdepep! Ik denk dat het minimaal 5% scheelt. Mijn rijgedrag is immers niet echt veranderd en het weer is sinds augustus redelijk stabiel en goed gebleven, maar mijn gemiddelde verbruik is gezakt naar 125 wh/km. Dat is overigens het gemiddelde vanaf augustus 2021. Mijn gemiddelde over een langere periode (vanaf februari 2021) is inmiddels 134 wh/km (en dat is dus inclusief de vakantie in Frankrijk met dakkoffer en volle bepakking door de bergen). Nu komen de natte en koudere maanden er natuurlijk aan, dus mijn verbruik zal ongetwijfeld flink gaan toenemen. In februari 2022 zal ik het jaargemiddelde exact weten, want dan kan ik precies het verbruik over het laatste jaar zien (exclusief het verlies terwijl de auto is geparkeerd!). Ik verwacht dat het ergens tussen de 14 kWh en 15 kWh per 100 km zal zijn, maar dan wel mét die dubieuze wieldoppen ;-)
Na die tijd ga ik toch maar eens nadenken over die 20inch velgen, een gave Startech voorbumper en een nieuwe hysterische wrap. Fuck dat obsessieve gedoe van mij met "zo zuinig mogelijk rijden" , rácen met dat apparaat!!! Ik doe nu waarschijnlijk stoerder dan ik ben, en blijf een slome Harrie...... ;-)
Oh ja, nog steeds geen onderhouds- of reparatiekosten gehad, maar die interieurfilters moet ik nu echt een keer bestellen (Tesland in Almere) en vervangen (instructievideo te zien op je eigen scherm in de Tesla). En verder binnenkort maar weer eens naar Kwikfit rijden voor het checken van het bandenprofiel....volgens mij zit het nog wel snor, maar checken kan geen kwaad.
Ik zag overigens zojuist op de site www.tesland.com dat zij ook HEPA-luchtfilters verkopen. Met een prijs van € 47,19, zijn deze filters dus wel een stukje duurder dan de gewone Tesla luchtfilters. Of het zinvol is met dat rijdende hondenhok van mij, betwijfel ik op voorhand (want Bello rijdt meestal mee), maar weet iemand of zo'n HEPA-filter onzin is of écht een verbetering? Zij schrijven hierover immers op de site: "De Tesla Model 3 heeft geen Biohazard-modus als optie. Maar met deze HEPA-luchtfilters krijg je vergelijkbare gefilterde lucht van hoge kwaliteit als in de Model S / X. Dit 3M HEPA-filtermateriaal is hetzelfde als wat wordt gebruikt op intensive care-units in een ziekenhuis. Het heeft ook geactiveerd houtskool om nare geurtjes te bestrijden."
Tesla als trek-ezel
- 122.029 km
kleine anekdote.... ;-) Vorige week had ome Sjaak zijn (flinke) camper achter de woonboerderij geparkeerd omdat hij de camper op zaterdag wilde gaan wassen en vertroetelen. Regen, regen en nog eens regen. Sjaak had de camper evenwel niet op het grind maar op het gras geparkeerd..... gevolg: de bestuurderskant van de camper was bijna tot op de bodemplaat weggezakt in het gras. Uiteraard geen trekker te vinden dus had Sjaak buurman Mark opgetrommeld om de camper uit het gras te trekken met de Volvo XC60 van Mark. No way José, geen beweging in te krijgen, niets.... En Mark deed alles goed hoor, maar de voorwielaandrijving van de Volvo was simpelweg niet opgewassen tegen de zware camper in het gras... Ondanks hoongelach van zowel Sjaak als Mark heb ik toch aangedrongen om het met de Tesla te mogen proberen. Mijn argument: vierwielaandrijving, laag zwaartepunt, enorm veel koppel, geen rokende koppelingsplaten en een rete-geile kleur ;-) ...Maar eerst nog ff uitzoeken waar dat sleepanker ingedraaid moest worden (sleepanker zit onder het tesla-matje in de frunk). Aan de voorkant van de Tesla kan het sleepanker worden bevestigd (let op: tegen de klok in vastdraaien!). En ja hoor, zonder een centje pijn trok de Tesla de camper pardoes uit het gras :-D
Geen wereldschokkende gebeurtenis natuurlijk, maar ik vond het zelf erg vermakelijk, zeker omdat ik te maken had met twee heren die aanvankelijk nogal cynisch stonden tegenover mijn voorstel om het met de Tesla te proberen ;-)
Black Friday deal
- 125.306 km
Zo zeg, hier zit een tevreden man. Zojuist bij Kwik-fit 4 banden besteld met fikse korting (maar liefst 25%!). Het betreft de 18 inch Michelin Pilot Sport 4 235/45 ZR18 98Y XL, MFS, Tesla-only, extra load, Acoustic. Vier stuks voor € 651,00, dus per stuk: € 162,75. Ik ga tevreden voor me uit zitten staren :-)
De voorbanden zijn nog lang niet aan vervanging toe (dus twee banden gaan voorlopig de berging in), maar de achterbanden zijn heel binnenkort wél aan de beurt. Ik heb inmiddels 68.944 km gereden met de huidige achterbanden, dus een bandenvreter is de Tesla Model 3 long range geenszins :-) Dat vervangen doe ik overigens bij bandencentrum Utrecht, want dat is stukken goedkoper dan bij Kwik-fit.
Daarnaast vandaag ook maar gelijk een HEPA-interieurfilter bij Tesland besteld. Tesla noemt deze de bio hazard filter :-D Met 15% black friday korting kost deze filter nu € 38,22 (inclusief BTW). Dat zijn buiten banden en ruitensproeiervloeistof dus de eerste onderhoudskosten aan de Tesla (na 125.000 km!) Deze filter ga ik er toch maar zelf inzetten, denk ik.... waarom niet ;-)
achterbanden vervangen
- 126.572 km
Nadat ik met Black Friday vier nieuwe Michelins bij Kwik-Fit had besteld (25% korting), heb ik vanochtend de banden opgehaald en beide achterbanden laten vervangen bij Bandencentrum Utrecht voor € 35,00 (inclusief afvoer oude banden). Mijn achterbanden zaten nog nét binnen de marge. Met de eerste set achterbanden heb ik 56.362 km gereden en deze set achterbanden hebben het zelfs 70.210 km (!) volgehouden. Deze Michelin Pilot Sport 4 (tesla only, 98Y, eXtra Load) hebben niet alleen geweldige rijeigenschappen maar zijn in combinatie met de Tesla dus ook nog eens heel duurzaam. De overstap naar 19inch of 20inch heb ik wel overwogen, maar ik ben dusdanig tevreden over de rijeigenschappen (en de extreme zuinigheid) van deze 18inch banden, dat ik lekker hiermee verder rij. De voorbanden heb ik vooralsnog in de berging opgeslagen, want de voorbanden van m'n tesla slijten nóg langzamer dan de achterbanden. Ik verwacht tussen de 80.000 en 90.000 km met de voorbanden te kunnen rijden (uiteraard binnen de marge).
Mogelijk ga ik de velgen wel laten poedercoaten. Ik kreeg de tip om dat bij Van Rijn in Utrecht te laten doen, maar ik heb nog geen definitieve beslissing genomen en moet eerst even onderzoeken wat een redelijke prijs is voor het (matzwart) poedercoaten... als jullie tips hebben (goede kwaliteit tegen redelijke prijs) dan hoor ik t graag :-)
winterkilometers
- 133.754 km
Eerst maar even over kosten en onderhoud. Inmiddels heb ik de Tesla bijna drie jaar en heb ik er een dikke 133.000 km mee gereden. Lezers van het forum en volgens mij vooral mensen die zelf geen Tesla rijden, spreken vaker over de kwaliteit van Tesla's. En opmerkelijk genoeg: in negatieve zin. Uit vele onderzoeken blijkt evenwel dat juist Tesla-rijders het meest tevreden zijn over en met hun eigen auto, zelfs veel meer dan rijders van andere merken. Zij delen die tevredenheid met Porsche 911-rijders :-D (voorwaar geen slecht gezelschap dus).
Na 133.754 km heb ik de volgende kosten aan onderhoud gehad: twee keer de achterbanden gewisseld en één keer de voorbanden. Daarnaast heb ik ettelijke keren ruitensproeiervloeistof gekocht en bijgevuld en tot slot heb ik een nieuwe interieurfilter gekocht (maar nog steeds niet geplaatst....). That's it Folks ! Ik word er zelfs onzeker van. Moet ik niet een keer naar de Tesla-store om de auto een beurt te laten geven? Nee dus, volgens Tesla zijn er geen onderhoudsintervallen en hou je die centjes dus in de knip ;-)
Goed, dan het verbruik. Ik heb een foto bijgevoegd van vandaag. Buitentemperratuur 2 graden Celsius, verbruik 13,1 kWh/100 km, extreem laag dus (zie foto). Maar eerlijk is eerlijk, één ritje zegt helemaal niks.
De meting van mijn winterkilometers heb ik laten ingaan op 4 november 2021. Het aantal winterkilometers bedraagt tot nog toe 11.666 km. Het gemiddelde winterverbruik is 14,8 kWh/100 km (zie foto).
Het jaarverbruik (alle seizoenen samen) is uiteraard lager. Gemeten vanaf 5 februari 2021 (dus ietsje langer dan een jaar) heb ik 47.238 km gereden. Het gemiddeld verbruik is 13,8 kWh / 100 km.
Dát is de voorsprong van Tesla.
Als je een EV rijdt vanwege klimaatoverwegingen is er dus maar één merk dat je zou kunnen overwegen (indien je portemonnee dat toelaat).... Tesla is zo ontzettend veel zuiniger dan de concurrentie.
Mijn bereik in de winter is dus gemiddeld ruim boven de 450 km.
Opmerkingen over vermeende slechte kwaliteit herken ik dus volstrekt niet, op geen enkel vlak: geen vreemde kieren en naden, geen accudegradatie, geen verminderde dynamiek, integendeel, want door de vele gratis over-the-air updates wordt de auto juist beter in plaat van minder. Wel herken ik de kraakjes. Na 130.000 km hoor ik kraakjes vanuit de bestuurdersstoel komen. Uit de rest van het interieur hoor ik geen kraakjes komen, dus ik overweeg wel om naar de bestuurdersstoel te laten kijken indien ik voor iets anders naar de Tesla-store zou moeten gaan. Misschien moet er iets worden aangedraaid of moet ik het vegan leder behandelen met een of ander goedje. Al met al dus superrrrrrrrtevreden. Ik peins er dan ook niet over om een andere auto aan te schaffen. De 250.000 km wil ik ook nog aantikken. Ik hoop dat ik het geduld heb ;-)
Accudegradatie deel 1
- 136.462 km
Een paar weken geleden had de altijd aardige autoweek-redacteur Nic de Boer in een of ander filmpje een praatje gehouden over accudegradatie. Kort gezegd: Autoweek wil wat onderzoek doen naar de accudegradatie van EV's. Super-interessant natuurlijk voor de mensen die een tweedehands EV willen aanschaffen en een idee willen hebben hoe goed zo'n EV dan nog is. Autoweek werkt hiertoe samen met Aviloo. Mogelijk betaalt Aviloo hieraan mee, geen flauw idee, maar goed, het is natuurlijk ook reclame voor dat bedrijf aangezien zij iets hebben ontwikkeld om de degradatie te kunnen meten.
Hoe dan ook, n.a.v. dat filmpje van Nic heb ik een mailtje gestuurd naar de Autoweek-redactie dat mijn Tesla intussen zo'n 135.000 km achter de kiezen had en dat ik wel benieuwd was naar de staat van de accu bij zo'n kilometrage. Nu er in 2019 ruim 30.000 Tesla's Model 3 op de Nederlandse markt zijn gekomen is het aannemelijk dat we volgend jaar een enorm aanbod gaan zien op de tweedehandsmarkt. De meeste exemplaren hebben veel minder kilometers gereden dan ik, dus de meting van mijn accudegradatie kan relevant zijn voor de kopersgroep die geïnteresseerd is in een tweedehands Tesla, vooral omdat er voor de rest niet zoveel kapot gaat aan een EV.
Via Aviloo kreeg ik een kastje thuis opgestuurd. Dat moest ik aansluiten. Ik moest de auto vervolgens laden tot 100% en vervolgens leeg rijden tot (onder de) 10%.
Nou, dat heb ik serieus opgepakt want vandaag kwam ik -enigszins bezweet- met 0% lading aankakken bij de Tesla Supercharger in Bunnik, pffffff, best spannend. ;-)
Ik heb 509 winterkilometers gereden van 100% accu naar 0% accu. Misschien zaten er nog wat kilometertjes in de accu, maar dat durfde ik echt niet meer uit te proberen. Temperaturen varieerden van 6 tot 15 graden Celsius en ik heb vrijwel uitsluitend snelwegkilometers gereden. (gisteren vanuit Utrecht op en neer naar Middelburg en op en neer naar Molenpolder en vandaag opnieuw op en neer naar Molenpolder en vervolgens vanuit Utrecht naar Arnhem en terug tot de Tesla Supercharger in Bunnik).
Volgens de email die ik eerder had ontvangen van Aviloo heeft mijn Tesla Model 3 Long Range (4wd) een Panasonic accupakket van 77,8 kWh. Hoeveel daarvan bruikbaar is, is onbekend. Ik meen eerder te hebben gelezen dat mijn Tesla een accu heeft van 75 kWh met een bruikbare accucapaciteit van 72,5 kWh. Ik weet niet precies wat er nou wel en wat er niet klopt. Wat ik wel weet is dat ik 509 winterkilometers heb gereden met mijn EV met een auto die er al 136.462 km op heeft zitten. Petje af dus voor mijn Smurfin :-)
Op vrijdag 18 maart 2022 gaat Autoweek een filmpje opnemen en wordt tevens bekend gemaakt hoeveel accudegradatie er inmiddels is opgetreden. Ik vind het best spannend eigenlijk, vooral omdat ik onlangs het eerste Autoweek-filmpje voorbij zag komen over accudegradatie. Dat ging over een witte BMW i3 en die had maar liefst 20% accudegradatie.... Hopelijk doet de Tesla het wat beter :-D
Ik hou jullie op de hoogte!
naar Puglia (Italie) met de Tesla
- 140.378 km
Deze update alleen een vraag, misschien kan iemand van jullie mij helpen. Volgende week gaan we naar Puglia (Zuid-Italie). Welke laadpas of laadpassen moet ik meenemen?
Is het een Ferrari?
- 160.000 km
Geintje he, van die foto, anders krijg ik gelijk alle Autoweek-Tiffosi op mn nek... En je ziet het aan de foto, op mijn laatste reis naar Italië bleven de Ferrari-hekken gesloten voor mijn Tesla ;-)
Inmiddels heb ik in 3,5 jaar tijd 160.000 km gereden met de Tesla.
Is het nou een goed idee om een tweedehands Tesla aan te schaffen nu er binnenkort heel veel op de tweedehandsmarkt gaan komen?
Mijn gemiddelde verbruik: 13,7 kWh per 100 km (dit is het werkelijke gemiddelde verbruik gemeten over de laatste 70.000 km, dus niet een enkel zonnig dagje, maar het echte gemiddelde gemeten onder alle omstandigheden in alle seizoenen in verschillende landen).
Dat betekent dus dat ik met de Tesla per "getankte" kWh gemiddeld (ruim) 7,2 km kan rijden.
Na 160.000 km is er evenwel sprake van accudegradatie. Volgens een test via Aviloo zou de accu nu nog 66,24 kWh groot zijn.
Mijn gemiddelde bereik is dus nu nog steeds 66,24 kWh x 7,2 km = 477km! (in de winter dus ruim 400 km en in de zomer ruim 500 km)
Mocht je dus een tweedehands BEV overwegen, dan hoef je de Tesla in elk geval niet te laten staan vanwege het verbruik, het bereik of de kwaliteit (onderhoudskosten: geen) En let wel: de meeste Tesla's zullen een beduidend lagere kilometerstand hebben dan de mijne. Maar goed, het mooie is dus: die kilometerstand maakt dus eigenlijk helemaal niet zoveel uit, althans in veel mindere mate dan bij een benzine-, lpg- of dieselauto.
Bijgaand nog een link naar dat Autoweek filmpje: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/hoeveel-capaciteit-heeft-accu-van-tesla-model-3-lr-na-ruim-130-000-km/
Verder een foto van mijn Tesla-screen waaruit blijkt dat ik met de laatste 10.000 kWh exact 72.289 km heb afgelegd :-D
Als milieu-overwegingen (of de behoefte aan een dynamisch racemonster) dus écht een rol spelen bij jouw aankoopkeuze van een BEV, dan zou een Tesla toch echt op je short-list moeten staan ;-)
verbruik, bandenslijtage en onderhoudskosten
- 163.475 km
Goedemorgen, een nieuwe update van een kersverse vader :-) In mijn nieuwe rol als vader overweeg ik toch om een Tesla Model Y te kopen (meer plek voor dochtertje Coco en Golden Retriever Bello), maar eerst wil ik de 250.000 km nog aantikken, om de afschrijving binnen de perken te houden ;-)
Verbruik en Bereik:
Intussen heeft de Tesla er in 3,5 jaar 163.475 kilometers op zitten.
Allereerst: geen piepje of kraakje te horen en de Tesla rijdt nog steeds als een (bliksemsnel) zonnetje. Over zonnetjes gesproken.... het zomerverbruik is gemiddeld 126 Wh/km (gemeten vanaf 21 juni 2022, over de laatste 8.718 km). Volgens een test via Aviloo zou de accu nu nog 66,24 kWh groot zijn, als gevolg van accudegradatie. Dat betekent dat mijn bereik in de zomer nu dus 525 km is. Mocht dus iemand geïnteresseerd zijn in een tweedehands-Tesla (niet de mijne, want ik rij er nog mee door tot de lente van 2024): wees niet bang voor een hoge kilometerstand, want het bereik is onveranderd hoog in vergelijking met andere BEV's. Tesla's zijn ongelooflijk efficiënt en zuinig :-)
Het gemiddelde verbruik over het héle jaar (dus niet alleen de zomerkilometers, maar ook winter, vorst, regen, bergen, volle bepakking met dakkoffer, etcetera) is inmiddels 137 Wh/km (gemeten over de laatste 76.973 km). Dat betekent (rekening houdend met mijn accudegradatie) dat mijn gemiddelde bereik nog steeds een flinke (66,24 kWh x 7,3 km =) 483 km is. Dus geen paniek: accudegradatie speelt nauwelijks een rol van betekenis, ook voor veelrijders zoals ik (bijna 50.000 km per jaar).
Onderhoudskosten:
Over de onderhoudskosten kan ik heel kort zijn. Uitgezonderd banden en ruitensproeiervloeistof heb ik over de totale 163.475 gereden kilometers één keer onderhoudskosten bij Tesla gehad, namelijk op 12 april 2022 heb ik door Tesla een algemene check (general diagnosis) + remmen en remvloeistoffen laten uitvoeren. Kosten: € 83,50 (ex BTW). Daarnaast heb ik op 28 november 2021 een HEPA-interieurfilter bij Tesland besteld. Tesla noemt deze de bio hazard filter :-D Met 15% black friday korting kostte deze filter € 31,59 (ex BTW), maar goed, deze heb ik nog steeds niet geïnstalleerd :-/
That's it. Dus al die trollen die beweren dat Tesla's geen goede auto's zouden zijn, moet ik toch echt hevig teleurstellen :-)
bandenslijtage:
Sinds gisteren rij ik op de derde set voorbanden.
Met de eerste set voorbanden heb ik 76.000 km gereden en nu dus met mijn tweede set voorbanden zelfs ruim 87.000 km. Een ongelooflijke prestatie, zeker als je bedenkt dat de auto een vermogen heeft van 441 pk en een koppel van 493 Nm (bron: https://ev-database.nl/auto/1591/Tesla-Model-3-Long-Range-Dual-Motor). De krachten zijn echter extreem goed verdeeld waardoor je nooit of te nimmer wielspin hebt)
De voorbanden slijten minder snel dan de achterbanden want de tractie zit ietsje meer op de achterwielen dan op de voorwielen (awd). Met de derde set achterbanden rij ik al een poosje, namelijk vanaf 09-12-2021 (toen met een km stand van 126.572 km). Met de eerste set achterbanden heb ik 56.362 km gereden en met de tweede set achterbanden 70.210 km.
Kosten van de banden (met black Friday korting): € 162,75 per stuk. Het betreft overigens de 18 inch Michelin Pilot Sport 4 235/45 ZR18 98Y XL, MFS, Tesla-only, extra load, Acoustic. Vier stuks voor € 651,00, dus... Kosten montage: € 20,00 per band bij Bandencentrum Utrecht aan de Jutfaseweg. Hele leuke en vakkundige kerels en spotgoedkoop dus :-)
Oh ja, ik rij met een bandenspanning van 3.1 bar, dat scheel natuurlijk ook ;-)
Tot slot nog een opmerking over energiekosten: het zal niemand zijn ontgaan dat energie duurder is geworden evenals brandstof. De kosten per gereden kilometer zijn hierdoor natuurlijk ook substantieel toegenomen, simpelweg omdat elektriciteit duurder is geworden. Het verbruik van een BEV is hiermee nóg belangrijker geworden, mocht dat niet al belangrijk voor je zijn vanwege de geringere impact op het leefklimaat. Mócht je dus de aanschaf van een (tweedehands) BEV overwegen: kijk dan ook echt naar het verbruik! Op ev-database zie je een overzicht van álle in Nederland verkrijgbare BEV's op volgorde van verbruik. De Tesla staat op plek 2. Op plek 1 staat de Lightyear, maar die kost dan wel weer een ongelooflijke € 302.500,00.....
bron: https://ev-database.nl/#sort:path~type~order=.efficiency~number~asc|range-slider-range:prev~next=10~1000|range-slider-towweight:prev~next=0~2500|range-slider-acceleration:prev~next=2~23|range-slider-fastcharge:prev~next=0~1500|range-slider-lease:prev~next=200~4000|range-slider-topspeed:prev~next=110~450|paging:currentPage=0|paging:number=9
grrrrrrrr
- 179.850 km
Irritatie:
Een hele poos terug heb ik Tesla dakdragers gekocht, terwijl deze echt schreeeeeeuwend duur zijn, namelijk € 480,00 (incl BTW). Vanwege garantie op het glazen panoramadak en ter voorkoming van schade, heb ik dus de originele Tesla dakdragers gekocht. Je moet echt heel voorzichtig zijn bij de montage en dat ben ik dus ook. Nu is er opnieuw (al eerder een keer gebeurd) een scheur ontstaan in het glazen panoramadak bij de montage van de dakdragers, terwijl ik de schroef voorzichtig, notabene met de hand (dus nog niet eens met de bijgeleverde inbussleutel) aandraaide. Gevolg: ik durf die dakdragers echt niet meer te gebruiken. Het is natuurlijk wel fijn dat Tesla de kosten van het dak "coulancehalve" (opnieuw) voor haar rekening heeft genomen, (waarvoor mijn dank), maar dan is het nog steeds spijtig, want ik zit nu immers opgescheept met dure dakdragers die ik niet opnieuw durf te gebruiken... Zo, tot dusver mijn kleine ergernisje.
verbruik:
Ik heb het verbruik vanaf 6 december 2022 gemeten, toen het echt koud begon te worden: 17,4 kWh / 100 km.
Niettemin is mijn gemiddelde verbruik nog steeds exceptioneel goed: 13,8 kWh / 100 km (gemeten over de laatste 90.000 km, dus ook inclusief voornoemde winterkilometers))
totale kosten:
Buiten de banden (zie eerdere bijdragen) en ruitensproeiervloeistof heb ik nog steeds geen andere kosten gemaakt met de Tesla, behalve
1 een HEPA-interieurfilter van € 30,19 (exclusief BTW) en
2 daarnaast heb ik Tesla een algemene check (general diagnosis) + remmen en remvloeistoffen laten uitvoeren. Kosten: € 83,50 (ex BTW)
3 en tot slot was ik mijn Tesla-kaartje kwijt en heb ik een nieuwe gekocht, kosten: € 13,00 (weet niet meer of dit inclusief of exclusief BTW was)
Inruil?:
Aangezien ik overweeg om een Tesla Model Y aan te schaffen, heb ik twee proefritten gemaakt met de Tesla Model Y van € 50.000,00 (dus niet de long range of de performance).
Tesla Arnhem (Duiven) gaf aan een indicatief voorstel te kunnen doen. Hun geschatte inruilwaarde (incl. BTW) bedraagt: € 27.600,00.
Dat kan uiteraard ook nog hoger of lager worden, maar veel zal het niet schelen. Hoe dan ook, hierover hoef ik niet lang te denken. Weliswaar is mijn kilometerstand relatief hoog (179.850 km), maar dat zegt bijzonder weinig bij een elektrische auto, met name omdat de prestaties en het bereik nog steeds ongeëvenaard goed zijn.
Bovendien heeft mijn Tesla nog een bijtelling van 4% en zie ik op autosites prijzen die de € 35.000 ver overstijgen.
Kortom: ik ga óf zelf de auto aanbieden aan een autobedrijf, óf de auto particulier verkopen óf ik rij gewoon lekker door. Er is immers geen enkele noodzaak om de Model 3 long range te verkopen: ik ben supertevreden, de Tesla heeft vrijwel geen kosten, het gebruik en bereik is nog steeds geweldig, etcetera.... ik zou alleen de zee van ruimte in de Model Y wel verwelkomen met onze gezinsuitbreiding ;-)
Mocht iemand weten hoe ik nou precies bereken of het wel of niet verstandig is om de Model 3 in te ruilen, dan hoor ik t graag. Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe ik dit moet berekenen. De nieuwprijs van de Model 3 long range was in 2019 een kleine € 60.000,00. Ik rij er bijna vier jaar mee met 4% bijtelling. Een Model Y zou zo'n € 50.000,00 kosten. De verkoopprijs van mijn model 3 long range zal vermoedelijk tussen de € 30.000 en 35.000 liggen. Wat is wijsheid, want als ik de Model 3 pas na vijf jaren verkoop (2024) is het bijtellingstarief van 4% verdwenen (en dus niet langer een prijsverhogend verkoopargument) en bovendien zal ik in 2024 waarschijnlijk zo'n 250.000 km hebben gereden... Ben benieuwd of een van jullie weet hoe of waar ik achter een goede rekenmethode kom.
dank alvast :-)
Notabene: Ik kom nu uit op iets meer dan 18 cent afschrijving per kilometer (€ 60.000 - €27.600 gedeeld door 179.850 km). Daarbij het ik de (verwaarloosbare) kosten (zie hierboven) niet meegenomen en evenmin de banden (gelukkig heel weinig bandenslijtage).
18 cent afschrijving per kilometer: Is dat veel of is dat weinig?
By the way: de proefritten in de Model Y en de Model Y performance waren heeeeel fijn. Vooral de stuurverwarming, de zee aan ruimte, de comfortabele vering (bij de Model Y, niet de performance) en de betere camera's, koplampen en de algehele verbetering in materialen, maken wel dat ik een overstap aan mezelf zou kunnen verkopen ;-)
Model 3 eruit, Model Y erin
- 183.733 km
Zo, de kogel is door de kerk: de Model 3 gaat eruit, en de Model Y komt erin :-) Joehoeeeeeeeeeee ;-D
Nu moet ik eerst maar eens factuurtjes gaan declareren zodat ik de aanbetaling kan voldoen ;-) , en de rest wordt betaald met financial lease.
Door de enorme prijsverlaging met maar liefst € 12.000 is mijn nieuwe Tesla Model Y long range notabene goedkoper dan mijn huidige Tesla Model 3 long range die ik vier jaar geleden kocht...
Nu is het dus zaak om alles in orde te maken met mijn Model 3: wrap verwijderen, wassen, stofzuigen, poetsen en velgen netjes maken en vervolgens te koop aanbieden: ik ben benieuwd :-D
Ik heb er in elk geval uitstekend voor gezorgd, hetgeen ook wel blijkt uit mijn extreem lage gemiddelde verbruik, de lage accudegradatie en het onverminderde imposante bereik.
Heeft iemand nog tips over het verkopen? Aan een autobedrijf? Zelf via marktplaats? Eerst van mijn zaal op privé zetten en dán verkopen of vanuit mijn zaak verkopen zodat de volgende eigenaar nog een jaar kan rijden met 4% bijtelling?
Alle tips zijn heeeeel welkom.
Dank voor het meedenken :-)
APK / Kosten
- 185.460 km
De Tesla is bijna vier jaar oud, dus de eerste APK is dan toch een mooi moment om te toetsen of mijn eigen positieve ervaringen bevestigd worden door een externe deskundige.
En ja hoor, veertig minuten later en € 49,00 armer, is de Tesla met vlag en wimpel door de APK gekomen. Geen opmerkingen, geen aanbevelingen, geen tips, nee, gewoon goed.
Voor de Tesla -twijfelaars onder jullie bevestigt dit dus nogmaals dat de bouwkwaliteit ongelooflijk degelijk is. De nieuwe eigenaar gaat dus een uitstekende auto krijgen, met bovendien een laag verbruik en een groot bereik.
Gisteren ook het interieur schoon gemaakt en het valt me op dat dit na vier jaar en 185.000 km er eigenlijk nog als nieuw uitziet. Dus ook dat pleit voor het product :-)
Nu nog de buitenkant..... hopelijk gaat deze week de wrap er af (als ik een bedrijf vind dat dit op korte termijn kan doen) en ik ben benieuwd hoe de lak eruit ziet onder de wrap. Daarover kan ik nu nog niets zeggen, maar ik kom erop terug ;-)
Ik heb de Tesla inmiddels aangeboden bij https://leasebijtellingvriendelijk.nl
Ik ben heel benieuwd naar hun bod... met name voor degenen onder jullie die net als ik, jullie huidige Model 3 willen inruilen tegen een Model Y. Jullie horen snel van me :-)
nieuwe achterbanden ivm verkoop
- 185.525 km
Ivm de verkoop van de Tesla Model 3 via https://leasebijtellingvriendelijk.nl waar de toekomstige koper 12 maanden BOVAG-garantie bij de Tesla krijgt, moet de auto voldoen aan een aantal voorwaarden. Een van deze voorwaarden is dat het minimale profiel van de banden 4 mm bedraagt. Ook al hadden mijn achterbanden nog (ruim) meer profiel (2,6 mm) dan wettelijk vereist (1,6 mm), heb ik ze dus toch maar vervangen bij bandencentrum Utrecht (€ 20,00 per band, dus € 40,00 totaal).
Niettemin had ik inmiddels toch al weer (vorige set vervangen bij 126.572 km) 58.953 km ermee gereden, maar ik had er uiteraard nog maanden mee vooruit gekund. Hoe dan ook, de nieuwe banden zijn fijn voor de nieuwe eigenaar.
Verdere vereisten voor de verkoop via https://leasebijtellingvriendelijk.nl zijn onder meer dat de auto nog eens helemaal wordt gecheckt. Gisteren is de auto natuurlijk al APK (goed)gekeurd, maar voor volgende week heb ik een afspraak ingeboekt bij Tesla om de auto nog te laten checken. Tesla kent geen reguliere onderhoudsbeurten, bovendien heb ik geen enkele klacht in de Tesla, maar een check kan nooit kwaad ;-) Bovendien kan ik dan gelijk een setje nieuwe ruitenwissers (nooit eerder vervangen en ook nooit een reden tot vervanging gehad) en een nieuwe HEPA-interieurfilter (reeds eerder aangeschaft en nog steeds in de doos) laten plaatsen.
Tot slot kan de Tesla alleen worden verkocht indien deze 100% in orde is en geen herstelwerkzaamheden hoeven te worden uitgevoerd. In dat licht komt nu dan toch die linkerbuitenspiegel aan de beurt, waar mijn vrouw een scheur in heeft gereden (achteruitrijdend in parkeergarage een betonnen paal meegepakt... )
Helaas moet de gehele unit worden vervangen (noodzaak gecheckt bij herstelbedrijf in Arnhem, bij Tesla Arnhem en bij Tesland in Almere). Ik kom er dus echt niet onder uit, vrees ik. Dure grap....
te koop
- 188.204 km
Zo, alle klusjes afgehandeld (nieuwe interieurfilter, nieuwe ruitenwissers, nieuwe APK, nieuwe General check bij Tesla, achterbanden vervangen, wrap verwijderd, nieuwe buitenspiegel, gezogen, gewassen en gepoetst) en sinds gisteren te koop aangeboden bij https://leasebijtellingvriendelijk.nl
Een hele betrouwbare en fijne club. De recensies zijn uitsluitend positief en ze staan erg goed bekend. NAP en een jaar BOVAG-garantie en uiteraard nog de doorlopende Tesla-garantie.
Nu maar afwachten wie de volgende eigenaar wordt ;-)
De advertentie:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/tesla-model-3-long-range-autopilot-4-bijtelling-incl-btw-elektrisch/fb8aa35a-6bbb-40ae-82ac-1d6dbfeb5432/?from=zoeken&index=9&vatded=true&sort=price&desc=0&safemake=tesla&safemodel=model-3&version=long%20range
verkocht
- 196.423 km
Na nog een half jaar de luxe te hebben mogen proeven, om 's ochtends te kunnen kiezen voor de Model 3 of de Model Y is de smurfmobiel dan toch verkocht aan een hele enthousiaste en sympathieke nieuwe eigenaar.
Het is natuurlijk maar een auto, maar ik vond het toch best een dingetje om afscheid te nemen van dat heerlijk dynamische en probleemloze racemonster.
De nieuwe eigenaar is een echte petrolhead, sterker nog, een echte Porsche-man, dus des te leuker dat hij -naast de 911- in de Tesla gaat rijden.
Hij heeft een auto gekocht waarvan de lak nog perfect is, er geen zichtbare of voelbare slijtage is, noch aan de aandrijflijn, noch aan het interieur, die superzuinig is en ook nog eens een enorm bereik heeft, waarin geen kraakje te horen is.
Dus mensen die een tweedehands Tesla Model 3 of Model Y willen kopen: laat je niet voor de gek houden. Een hoog kilometrage maakt geen fluit uit in een EV en de kwaliteit van een Tesla is werkelijk uitmuntend gebleken.
Mocht je mijn review met plezier hebben gelezen (of ben je blij dat ik er eindelijk mee ophoud) en wil je zelf een (nieuwe) Tesla aanschaffen, gebruik dan mijn referral-code: https://ts.la/julien12834. Daarmee krijgen zowel jij als ik een hoop gratis kilometers :-) Daarnaast is het goed voor je karma of libido......of zoiets ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.