Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #36
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 42.000 km |
Verbruik
- 4.000 km
Er werd gevraagd naar het huidige verbruik. Dit zit op zo'n 200 tot 220 wh/km. Maar we hebben al eens een dag gehad met 15 graden. Dan zou het optimaal moeten zijn lijkt me. Boven de 16 graden en zon zal de airco al snel bijschakelen. Ook bij 15 graden kom je met 100km/h niet rond de beloofde 170 wh/km. Realistische actieradius (je rijdt nooit tot 0%) is dus een goede 300km. Dat is, als je de hele dag op de weg zit, niet ideaal.
Weinig bijtelling is ook niet alles
Deze auto rijdt mijn vrouw zakelijk. Haar werkgever heeft voor alle collega's een witte Tesla 3 besteld in Long Range uitvoering met trekhaak. De auto opgehaald eind december 2019 op een koud haventerrein in Amsterdam.
Eerst de positieve punten:
- Voor een Amerikaans merk rammelt er bijzonder weinig. Goed het is niet de degelijkheid van een Audi of BMW interieur, maar zeker niet slecht.
- De prestaties zijn bizar gewoon. Wat een kracht en bijzonder hoe dit op de weg komt en dit alles zonder doorslippen.
- Audio is best heel aardig moet ik zeggen. T is soms niet helemaal zuiver, maar voor basis audio zeker heel fatsoenlijk.
- Fijn om auto te kunnen voorverwarmen en te koelen
- Je kan lekker stil de oprit op sluipen
Kritische punten:
Ik begrijp dat alle positieve reviews wat vertroebeld zijn door de waas van 4% bijtelling. Het is natuurlijk helemaal debiel dat deze auto's zo enorm worden gesubsidieerd. Ik heb plaatsvervangende schaamte wanneer ik Jan Modaal met zijn Ford Focus zie staan bij de supermarkt. Deze mensen hebben die 4% bijtelling betaald. Ik vind dit oprecht een misser van de overheid. Daarbij zou het voordeel van een elektrische auto moeten toekomen aan de werkgever en niet aan de berijder. Een auto met 22% is niet meer "loon in natura" dan een elektrische auto. Met wat minder subsidie had het ook gelukt. Men heeft nog altijd niet geleerd van de Outlander Phev met ongebruikt laadsnoer.
Over de auto:
- Actieradius van 550 is absoluut niet haalbaar bij normaal rijden. Misschien bij 80km/h. Dat is niet realistisch.
- Het laden op piekmomenten duurt langer dan beloofd
- Vaak werkt de cruisecontrol niet of niet volledig. Daarnaast volslagen idioot dat deze altijd optrekt naar de maximum geldende snelheid.
- Auto Pilot enkel bruikbaar op snelweg. Auto wordt heel onrustig en remt bij het minste of geringste
- Af en toe, zonder dat het ingesteld staat, gaat het grootlicht aan.
- De kofferbak moet erg hard worden dichtgesmeten wil deze sluiten
- De frunk sluit ook niet fijn
- Afwerking kofferklep onder de maat
- Naden en aansluiting van bv bumper niet netjes
- Windgeruis vanaf 100km/h
- Zittingen zijn voor mij 1,85m echt te kort. In de BMW heb ik uitschuifbare zittingen en dit zit een stuk beter. De stoelen en de bekleding voelen wel prettig aan.
- Achterbank zit als volwassen persoon niet fijn. Een beetje in elkaar gedrukt in een rare hoek.
- Een head-up display zou een hele welkome aanvulling zijn in verband met het gemis van een teller op de plek waar deze hoort.
- Trekhaak: Aan alles merk je dat Elon niet had verwacht dat mensen deze optie belangrijk zouden vinden. Het is een afneembaar ding welke je kan monteren na het wegnemen van een paneel. Als de trekhaak erop zit, moet je heel erg oppassen bij het afrijden van stoepjes of opritten, drempels etc. We hebben al meerdere malen de straat gekust met de trekhaak. De aansluiting voor de aanhangerverlichting zit echt op een bizar slechte plek. Verticaal onder de bumper! Je moet dus quasi onder de auto liggen om de stekker erop te krijgen. Heb je de pech dat je aanhangertje nog een 7 polige stekker heeft, dan heb je een verloop nodig en daardoor schuurt het snoer bijna over de straat. Dat is wel een misser moet ik zeggen.
We zullen zeggen dat het kinderziektes zijn en eerlijk is eerlijk. Het is wel een van de betere elektrische auto's op de markt. Denk ook dat door updates meerdere zaken opgelost raken. Ik ben nog niet razend enthousiast, maar ik ben wel positief verrast. Ik had een duidelijke mening vooraf en moet die toch positief bijstellen.
Ik begrijp dat 4% bijtelling veel goed maakt, maar ik ben blij dat ik in een Duitse Euro 6 diesel (uit Munchen) mag rijden met een actieradius van 1.100 km.
ervaring positief bijgesteld
- 25.000 km
De reacties dat een elektrische wagen een andere manier van denken vergt kan ik onderschrijven. De voorbije lente en zomer heeft de actieradius me positief verrast. Een retourtje van Gorinchem naar Haarlem en terug via Utrecht heeft me slechts 30% actieradius gekost. Dan heb je het toch over ruim 200km dat je rijdt. Uiteraard speelt mee dat we nog maar 100km/h mogen rijden enorm mee in het verbruik. De Tesla is ook voorzien van een trekhaak en het trekgewicht is door de fabrikant op 1.000kg gezet. Die 1.000kg trekt is alsof er niks achter hangt. Wel zie je dat het verbruik zomaar een factor 4 is. Op dit moment is een elektrische auto niet geschikt om met een caravan naar het zuiden te trekken. Denk ook mede dat hierop het max. gewicht is afgestemd. Een Hobby van 1.500kg zal technisch geen enkel probleem zijn voor deze auto.
De praktijkactieradius op een volle batterij is op dit moment zeker 500km. Erg netjes. En dat zijn korte en langere ritten door elkaar. Sinds we een eigen laadpaal hebben, letten we wat minder op het verbruik en blijft de acceleratie fenomenaal.
In het begin sceptisch, maar auto heeft me positief verrast.
Over de subsidie op deze auto's; wat mij betreft gaat de bijtelling van dit soort auto's gewoon naar een normaal niveau. De auto is goed genoeg om het op te nemen tegen brandstofauto's. De incentive zou dan vanuit werkgever moeten komen of een eenmalige korting op de aanschafprijs. Alle andere subsidies zijn op langere termijn niet houdbaar en zorgt enkel voor verdeeldheid. Het is steeds zuur dat zakelijke rijders de voordeeltjes hebben en de particulieren, wanneer de auto's occasions worden, de voordeeltjes weg zijn.
Auto is weg
- 42.000 km
Door verandering van baan is de Tesla weg. Onderaan de streep kan ik het volgende concluderen:
4%, 8% of 12% bijtelling is ridicuul. Ook met een 'eerlijke' bijtelling zouden deze wagens verkocht worden. Rijden is dikke prima en over all is de auto echt praktisch genoeg. Zeker als je een trekhaak hebt. Besteed dit subsidiegeld aub aan particulieren die in de markt zijn voor een gebruikte elektrische auto. Nu is het na 4 jaar lease vaak uitzwaaien naar het buitenland.
Negatieve punten: afwerking en ghostbraking. Het eerste is bekend. Tesla is een prima IT bedrijf, maar hoe een auto deugdelijk in elkaar moet zitten, hebben ze nog niet onder de knie. Het ghostbraking is, zeker met laagstaande zon, erg irritant. Soms gaat de auto door een schaduw ineens vol op de rem.
Verder uiteindelijk dus positief!
Nu geen leaseauto meer. De nieuwe gezinsauto is een V60 D6 plugin hybride. Voor ons ideaal: We hebben een 4x4 nodig voor de paardentrailer, CHECK (de Vitara kan eruit), Rijplezier (dat zit wel goed met 285pk), veilig (Een Volvo.. wat wil je nog meer). Deze auto zal ik nog beschrijven in een een andere review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.