Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #33

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst4.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leven met een Tesla Model 3

  • 4.000 km

Er zijn hier al heel veel reviews over de Model 3 geschreven en daar ben ik het na ruim 4.000 km gereden te hebben grotendeels mee eens, daarom zal ik jullie niet vermoeien met de flitsende acceleratie en wegligging, de matige bouwkwaliteit en de vrijwel volledige afwezigheid van service. Ik ben geen Tesla adept, ik heb de aanschaf rationeel overwogen. Dit is een wat andere review over leven met zo’n auto in combinatie met een vehikel met verbrandingsmotor, het gaat ook over fiscaliteit en creatieve zakelijke oplossingen.

De aanleiding; fiscaliteit
Ik reed bijna drie jaar een hele fijne auto van de zaak, een Volvo V90 D4, hier kun je de review lezen;

https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/volvo-v90-d4-inscription-2017/

Fiscaal is zo’n auto best een aderlating, ik zal jullie niet vermoeien met de financiële consequenties, maar neem van mij aan dat het bedrag aan bijtelling veel is. 4% bijtelling op een elektrische auto klinkt daarbij als een soort Beloofd Land aan de horizon. We hadden thuis een 10 jaar oude Fiat Punto diesel die aan vervanging toe was en ook best duur was in belasting en onderhoud. Na allerlei elektrische auto’s te hebben getest merkte ik al snel dat Tesla weliswaar niet de goedkoopste is in de middenklasse, maar zijn techniek wel het beste voor elkaar heeft, in december 2019 nog auto’s kon leveren en beschikt over een enigszins acceptabele actieradius. Er moest snel beslist worden, want de overheid blijft geen cadeau’s uitdelen. En zo besloot ik de Volvo privé over te nemen en de Tesla als auto van de zaak te gaan rijden. Van het verschil in bijtelling kon ik de Volvo zo’n beetje privé wel rijden, in samenhang met gedeclareerde kilometers voor langere ritten. Het plan was om ongeveer de helft van mijn 45.000 kms per jaar met de Tesla te rijden en de helft met de Volvo. Langere buitenlandse ritten bijvoorbeeld of woon-werk als de Tesla door een ander gezinslid wordt gebruikt. De werkelijkheid is dat de Volvo meer stil staat dan ik dacht, na ruim 4.000 km blijk ik tweederde van mijn kilometers elektrisch af te leggen en de Volvo hoogstens een keer per week te gebruiken voor een langere rit. Dat had ik niet verwacht, maar heeft alles te maken met het rijplezier van de Tesla waarover later meer.

Fiscale oplossing nummer 1 is dus een diesel of benzine auto thuis voor lange ritten (te declareren a 19 cent per km) en als reserve voor de echtgenote en een elektrische auto voor de rest van de kilometers op een fiscale bijtelling van 4% of inmiddels 8%. Maar wat als je thuis geen twee auto hebt en je moderne Spykstaal je enige auto is? Daar had ik al snel fiscaal idee nummer 2 voor en dat zag ik toevallig bij een bedrijf afgelopen week al in de praktijk. Men neme een fijne lange afstandsverbrander als een BMW 530, een Volvo V70 of V90 of een kloeke Mercedes van enkele jaren oud (er rijdt er altijd wel eentje rond op een bedrijf en anders koop je ze voor niet te duur) en zet die op de zaak als reserve-auto. Iedereen gaat Tesla van de zaak rijden voor 8% bijtelling en voor langere ritten naar klanten of anderszins pak je de dieselaar die uiteraard van een sluitende kilometeradministratie moet worden voorzien. Een zeer aanzienlijk voordeel voor werknemers met een auto van de zaak en een aanzienlijke kostenbesparing voor de onderneming, want Tesla rijden is goedkoper dan Volvo's of BMW's op diesel of benzine rijden. Voor de wintersport in de Dolomieten moet je dan privé wel wat regelen, tenzij je het avontuur Tesla met sneeuw & ijs een leuke uitdaging vindt. Mijn overweging was fiscale oplossing nummer 1 en zo begon op 8 december 2019 het avontuur met mijn eerste elektrische auto, een zwarte Tesla Model 3 long range. Ik had ‘m fijn door iemand anders op laten halen en controleren, de service van Tesla of beter gezegd het ontbreken ervan was toen al gevoeglijk bekend.

Autorijden 2.0
Het belangrijkste dat je opvalt bij het rijden met een Tesla is dat alles anders is. De makers zijn met een blanco vel papier begonnen en dat merk je. De onhebbelijke plaatsing van de ruitenwisser bediening en de alarmlichtinstallatie (boven aan het plafond) wennen snel na een paar duizend kilometer en dan rest nog slechts 1 conclusie, dit is een heel fijne auto om je in te verplaatsen. En ik rij al meer dan veertig jaar dus mag van enige ervaring spreken. Wat heeft tesla goed gedaan? Een excellente rij-ervaring, snel, stuurt scherp, laag zwaartepunt, de basics van een fijne auto. Maar er is meer. One pedal driving vind ik formidabel geconcipieerd. Precies goed, je went er heel snel aan. Net als dat vermaledijde scherm, ik heb er geen probleem mee. De stoelen zijn niet als in de Volvo, maar alleszins redelijk en de afwerking is geen 10, maar piepjes en kraakjes ontbreken, behalve een kort gierend geluid van de ruiten bij forse zijwind, heel karakteristiek zullen we maar zeggen. De audio met Spotify is uitstekend, de communicatie met mijn Iphone probleemloos. Wat wil je nog meer? Nououwhhh…… een natte kofferbak als het een beetje regent en het water van de achterruit in de kofferbak loopt is wel een beetje slordig en ik moest 9 weken wachten voor een koppeling met de app. En die wielen met dichte schijven vond ik geen goed idee, twee sets anthraciet Monaco velgen besteld , want die LM’s van Tesla vind ik echt te duur.

Opladen doe ik op de zaak en dat gaat met 22kw en grootverbruik uitstekend, een volle accu kost nog geen 5 euro, onderweg iets van 15 euro, maar ik let nergens op, het is altijd veel goedkoper dan benzine of diesel rijden. De actieradius klopt niets van, naar het verbruik kijk ik niet meer. 494 km op de accumeter is beslist geen 494 km, eerder 350, maar dat geeft niet, overal laden en je komt nooit meer op een tankstation, zonder die zakken drop en chocoladerepen wordt het leven een stuk gezonder. Ben je een keer de Sjaak en moet je naar de Fastned dan is een half uur niks en chargers zijn er hier niet in de buurt. Niet doen dus, want ergernis. Met een volle accu kun je driekwart van je ritten maken en voor langere afstand val ik terug op de Volvo.

Die nu op slag ouderwets lijkt. De stoelen zijn beter en de lane-keeping en adaptieve cruise control zijn veel beter en geraffineerder dan in de Tesla. Maar die -overigens heel stille- rammelende diesel is niet meer van deze tijd, het voelt bijna als een klassieker als je hem naast de Tesla zet.

Ik rij nu nog op basis van de eerste 4.000 km ongeveer 15.000 km per jaar in de Volvo en 30.000 km in de Tesla, dat edele tweetal kan zo nog heel lang mee, want in de Tesla zitten weinig bewegende delen en zo'n Volvo kan wel wat kilometers hebben. Ik ben er zeer over te spreken zo, de maandelijkse kosten zijn overzienbaar door de lage bijtelling en ik pak de Volvo als ik voor de zaak weer een rondje Europa moet doen. Voor het overige stap ik altijd in de Tesla, sneller, agiler in de stad, vlot en heerlijk stil. Knap hoe Tesla hier de grote jongens te kijk zet. Nu nog fijnslijpen en hun service apparaat verbeteren en ze krijgen van mij het voordeel van de twijfel.

Of het onderhoud 0 blijft horen jullie later in deze kolommen, ik ben benieuwd hoe de kosten het komende jaar verlopen, door de fiscale voordelen zou dat best eens heel interessant kunnen zijn.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.