Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #24

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Autorijden 2,0

  • 1.000 km

Bestel hier je Tesla Model 3 voor gratis laden bij de Tesla Super Charger:
https://ts.la/gm84646

Veel is er al geschreven over de Tesla Model 3. In deze review zal ik proberen mijn ervaringen te delen die ik elders nog niet gelezen heb, zodat jij als lezer er wat aan hebt.

Vorige auto
Hiervoor heb ik 4 jaar in een (lease) Volvo V40 D4 gereden, waar ik veel plezier aan heb gehad. Helaas is deze totall loss gereden, door jawel, een Tesla Model S.. Je zult begrijpen dat ik hierdoor niet meteen hoteldebotel ben van het merk Tesla ;)

Auto uitzoeken
Ten opzichte van de V40 wilde ik graag:
- automaat
- adaptive cruisecontrol
- file assistent
- iets meer bagageruimte
- fatsoenlijk aantal PK's (V40 had 190pk en 400nm, zeer fijne aandrijflijn)
Heb een tijdje in een Golf 7 gereden als tussenoplossing. Fijne auto ook. Zelfs nog bijna nieuw besteld, maar uiteindelijk vond ik het belachelijk duur worden met de bijtelling vooral als je wat opties selecteert.

Waarom Tesla Model 3
- ik werd enthousiast van de proefrit
- high tech
- performance
- autopilot
- ik rij 45.000 per jaar, kan thuis laden. Range is voor mij geen issue.
- bijtelling is dit jaar nog aantrekkelijk, veel waar voor je geld
- milieuvriendelijk, is mooi meegenomen maar geen must

Levering
20-08 besteld, 26-09 geleverd. Lekker snel dus, hier kunnen andere merken een voorbeeld aan nemen.
Ik kon de auto ophalen in de haven van Amsterdam waar er duizenden klaarstonden. Verwacht geen levering met taart of een doek over de auto. Er stond een grote tent waar je je kon melden. Rijbewijs laten zien, app gekoppeld, 'hij staat in rij 3 meneer, veel plezier'. Middels de app de auto laten claxonneren en ik had 'm zo gevonden. Alsof je een kroket uit de muur trekt. Auto goed gecontroleerd, geen gebreken gevonden.
Op het terrein was veel engelssprekend personeel aanwezig. Een echte Tesla dude/hippie kwam naar mij toe met "wow such an amazing car you have, congratulations! And with the dual motor, wow great performance! Welcome to the Tesla family" Hmm.. joh je meent het.. alsof mijn auto zo uniek is tussen al die andere Model 3's. Gauw wegwezen hier dacht ik. Ik ben hier te nuchter voor.

Eerste rit
De eerste rit na ophalen ging direct naar de Tesla Super Charger in Hoofddorp. Accu was voor 40% geladen, maar wilde dit graag uitproberen. Onderweg hier naartoe kreeg ik meteen meldingen over lage bandenspanning, alle vier waren 2.7 bar. Tja.. Tesla zal wel te weinig tijd hebben om alle banden goed op te pompen om aan de grote vraag te voldoen.
Ook was er een storingsmelding over het SOS-systeem wat niet zou werken. Bij de Super Charger heb ik de software geüpdate, daarna heb ik deze melding niet meer gezien. Overigens kun je niet laden en software update tegelijk uitvoeren.

Elektrisch rijden
Het is een bijzondere ervaring. Je merkt dat je met een zware auto onderweg bent, maar wat een power zit erin. Door het lage zwaartepunt en het goede onderstel krijg je een strak rijdende auto. Fijn klein, goed instelbaar stuur wat een sportief gevoel geeft. Motorgeluid mis ik totaal niet. Heerlijk die rust. In het begin is het zoeken naar comfortabel rijden met het 'gaspedaal', vanwege de regeneratieve remmen. Dit went heel snel en het rempedaal gebruik je vaak pas in de laatste meters om tot stilstand te komen. De remblokken/schijven zullen hierdoor lang meegaan verwacht ik. Tussenacceleraties zijn ook geweldig, niets om over te klagen. Heerlijk om snel die ene vrachtwagen nog in te halen.

Range
Ik ben niet het type die gaat 'hypermilen' achter een vrachtwagen om het maximale uit de accu te halen. Wel merk ik dat ik bewuster nadenk over de ritten die ik voor de boeg heb en of ik dan vooraf moet laden.
Voorbeeld:
er zit nog 100km range in de accu. Morgen moet ik 80km rijden. Dat zou te doen moeten zijn, aangezien ik op de eindbestemming kan laden. Ik plan alvast de route in navigatie. De Tesla geeft aan dat ik halverwege de rit 15min moet superchargen. Vreemd. Als ik de tussenbestemming weghaal, krijg ik de melding 'blijf onder 105km/h rijden om de bestemming te bereiken'. Tja.. daar heb ik geen zin in. Dan toch maar van te voren laden.
Met korte ritjes verbruik je de meeste stroom.
Voorbeeld:
Range vooraf: 379km
Rit: 20km
Omstandigheden: 15 graden, regen, vooral 80km/h
Range achteraf: 338km

Trekhaak
Het koppelen van de afneembare trekhaak gaat niet heel eenvoudig. Andere merken lossen dit handiger op. Maar ik kan ermee leven.

Autopilot
Het klinkt mooi, maar in feite is het een veredelde lanekeeping assistent. Het werkt fijn op provinciale wegen en als je op de snelweg op dezelfde rijstrook blijft. Met grotere snelheidsverschillen remt de Tesla al vroeg af. Bijvoorbeeld bij 130km/h en er komt een vrachtwagen in beeld.
Bij wisselen van rijstrook moet je autopilot eerst uitschakelen. Werkt niet heel prettig. In de praktijk gebruik ik hierdoor meer de adaptieve cruisecontrol.
Filerijden is zeer comfortabel geworden. Enige opmerking hierbij is dat ik graag zou zien dat de Tesla meer links aanhoud, zodat inhalende motoren meer ruimte hebben.
De 'phantombreaks' komen af en toe voor, vooral bij viaducten. Dat blijft schrikken..
Toch heb ik goede hoop dat de software hiervoor zal verbeteren in de toekomst. Ondertussen is V10 van de software beschikbaar, benieuwd of er merkbaar verschil is.

Trivia
- Je kunt het display zo instellen dat deze de range van de accu weergeeft in KM's i.p.v. een percentage. Hier heb je in de praktijk meer aan. Na het instellen van de bestemming in de navigatie zie je met hoeveel accu percentage je zult arriveren. Maar ja, dan weet ik niet hoeveel km's ik daarna nog kan rijden als er bijvoorbeeld 30% staat. Hetzelfde zie je bij de gedetailleerde energie kaart.
- Het display wisselt automatisch tussen de lichte modus voor overdag en donkere modus van 's avonds. In de praktijk merk ik dat de wisseling van donker naar licht abrupt gebeurt en is naar mijn idee te vroeg. Je hebt opeens een enorme bak licht in de auto.
- Afwerking van het interieur is gewoon netjes en zit stevig in elkaar. Geen piepjes of kraakjes tot nu toe. Wel merk je op hoge snelheden meer windgeruis, maar is niet storend. Middenconsole is vooral praktisch en mooi, maar ontzettend krasgevoelig.
- bediening touchscreen werkt erg soepel
- Panelgaps zijn bedroevend slecht. Bij mij is vooral de voorbumper slecht gemonteerd. Voor een auto van 60k zou dit niet mogen.
- Stoelen zijn ok. Fijn dat er een lendensteun inzit die je in alle richtingen kan instellen.
- In de 'frunk' mis ik een vloermat, Tesla levert dit niet meer.
- Voor mij genoeg bagageruimte achterin en meer dan in de V40
- autopilot werkt tot 150km/h
- de meegeleverde laadkabel is vrij kort. Met parkeren moet je daar rekening mee houden
- navigatie via Google Maps is echt een verademing. Hiervoor keek ik bij knooppunten snel op de telefoon wat de snelste route is. Nu hoeft dat niet meer. Super.
- ik mist het toevoegen van tussenbestemmingen.
- er zit een goede stereo installatie in met Spotify. Wat wil je nog meer.
- auto een heeft grote draaicirkel, met parkeren moet je wat vaker steken. Dit was ik echter ook gewend met de V40. Een Golf heeft dit beter voor elkaar.
- zicht naar achteren is beperkt. Je kunt eventueel tijdens het rijden de camera aanzetten.
- doordat de vloer bij de achterbank vlak is, schuift mijn laptoptas van de ene naar de andere kant bij bochten/rotondes. Misschien toch maar de frunk hiervoor gebruiken.

Voorlopige conclusie
Fijn rijdende auto met geweldige techniek. Dit is de toekomst. Het voelt als autorijden 2.0. Erg benieuwd wat andere merken op de markt gaan brengen.
Voor mij betreft het een zakelijke leaseauto met een lage bijtelling om er privé in te scheuren. Na de proefrit was het voor mij een no brainer en heb 'm meteen besteld. Zou ik er zelf 60k voor willen betalen? Ik denk het niet. Ik hoop oprecht dat er over 4/5 jaar regelingen zijn getroffen om deze bijtellingsknaller in Nederland te houden, zodat de particulier er ook van kan profiteren.

Fietsendrager en software update

  • 2.000 km

Afgelopen weekend voor het eerst de fietsendrager achterop gehad. Ik heb een Thule Euroway met een 7 polige stekker. Hier zit vervolgens een adapter op naar een 13 polige aansluiting. Zover ik weet hebben de meeste moderne auto's tegenwoordig allemaal 13 polige aansluitingen, zo ook de Tesla Model 3. De stekkerdoos van de Tesla wijst recht naar beneden naar de grond toe. Hierdoor komt de stekker i.c.m. de adapter nogal dicht op de grond. Bij mij ging het meteen bij de eerste de beste drempel al mis. De stekker schuurde over het asfalt en brak doormidden. Gelukkig werkt de aansluiting nog en moet ik alleen de stekker van de fietsendrager vervangen. Hier zal ik nu een 13 polige op monteren, zodat de adapter niet meer nodig is en de aansluiting niet meer de grond raakt. Over het rijden met een fietsendrager: de Tesla herkent dat de trekhaak in gebruik is en zet automatisch 'tow-mode' aan. Hierdoor werkt alleen de adaptive-cruise en is auto-pilot niet mogelijk. Je kunt zelf op het scherm tow-mode weer uitzetten, zodat je auto pilot wel kunt gebruiken. Met een fietsendrager durf ik dat wel aan, maar met een aanhanger zou ik dit denk ik niet snel doen.
Inmiddels heb ik ook de software ge-update naar V10. Ik merk dat auto-pilot wat vloeiender werkt en minder abrupt remt. Bij het inhalen van vrachtwagens gaat hij wat naar links, om vervolgens na het inhalen terug naar midden van rijbaan te gaan. Verder kun je nu ook Netflixen en YouTuben in de auto.. het moet niet gekker worden. Ik had liever gezien dat ze tijd en energie hadden gestoken in het finetunen van de automatische ruitenwisser.

Het nieuwe is eraf

  • 15.000 km

De Tesla nu een paar maanden in bezit en er staan 15.000km's staat op de klok. Het eerste krasje op de velg is helaas een feit en ik denk dat ik de auto inmiddels aardig heb leren kennen. Het nieuwe is eraf en daarom ook tijd voor weer een review.

Opsomming van de plussen en minnen:
+ Meer pk's gekregen via software update. Onnodig en je merkt er weinig van maar stiekem best leuk
+ aandrijflijn is geweldig. AWD grijpt goed in als je de grenzen opzoekt.
+ One-pedal-drive (nu ook tot stilstand) is comfortabel rijden
+ Voorverwarmen via de app. Nooit meer krabben, bovendien werkt het erg snel: binnen 10min van 0 naar 21 graden.
+ geluidsinstallatie is erg goed naar mijn mening. Ik kan er volop van genieten.
+ Ik ben blij dat ik de long-range versie gekozen heb.
+ De Vredestein winterbanden die er nu onderliggen maken minder rolgeluid dan de af-fabriek Michelin Pilot Sport 4.

- automatische ruitenwisser is via een software update verbeterd, maar werkt met name in het donker niet fijn. Te vaak gaat hij op de maximale paniekstand.
- Spiegels blijven gedimd als je gaat parkeren in het donker. Hierdoor kun je soms slecht de stoeprand zien.
- Af en toe willen de spiegels niet automatisch uitklappen.
- Camera’s voor dodehoekdetectie werken vaak niet door vocht. Daarnaast werkt een lampje in de buitenspiegel handiger i.p.v. op het centrale scherm.
- Binnenverlichting gaat niet automatisch aan als er een passagier instapt.
- Passagiers die voor het eerst meerijden begrijpen de deurhendels niet.
- Laadkabel unlocked niet bij eindigen van de laadsessie met de laadpas, alleen als je eerst de auto zelf ontgrendelt. Erg irritant.
- sinds een paar software updates geleden werkt de stembediening niet meer. "navigeer naar adres x" => commando niet herkent. Dit zullen vast nog oplossen.

+/- Ik mis een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. In een menu kun je 3 standen kiezen (comfort/normaal/sport). Ik zou het fijn vinden als dit automatisch met je snelheid meegaat. Bijvoorbeeld: parkeren = comfort, boven 130km/h = sport.
+/- het geluid van een 5 of 6 cilinder zou de beleving compleet maken

Autopilot
Tot nu toe gebruik ik het volop en is het tijdens de spits waarbij je weinig van baan wisselt erg fijn. Als het wat rustiger op de weg is en vaker van rijbaan wisselt, vind ik het minder fijn werken. Ik hou er namelijk van als ik 1 tempo kan blijven rijden. Met autopilot/adaptive cruisecontrol weet je niet precies wanneer hij gaat remmen voor de auto voor je. Besluit je om die auto voor je in te halen, wacht de Tesla totdat je met alle 4 de wielen op de nieuwe rijstrook zit voordat hij gaat accelereren. Andersom is het net zo: je zit op de linkerbaan, auto voor je gaat aan de kant, de Tesla wacht dan totdat die auto volledig van rijstrook is gewisseld.
Het zou handig zijn als de Tesla een visuele indicatie geeft wanneer hij gaat remmen, zodat je op tijd kunt gaan inhalen zonder vaart te minderen.

Verbruik
Ik let er niet meer zo op eerlijk gezegd. Weer, wind, temperatuur, climate control, snelheid en winterbanden zijn enorm van invloed. Gemiddeld zit ik nu op 200wh/km. Met 80% opgeladen haal ik 250km. Waarbij ik elke rit 5min vooraf de verwarming op 20 graden zet en stoelverwarming op standje 2. Heerlijk.

Elektrisch rijden
Ik vind het fantastisch. Power, wegligging, sturen en comfort, ik geniet er elke dag van. Natuurlijk ik ken ook de nadelen met het laden en bereik, maar in mijn situatie kan ik daar prima mee leven. Als je elke dag meer dan 350km rijdt dan moet je hier nog niet voor kiezen. Ik vind het grappig om te zien hoe veel reacties er staan onder een bericht op Autoweek over Tesla of bijvoorbeeld laadpalen. Het brengt heel wat te weeg onder de autorijders.

Gezien het aantal reviews van de Model 3 hier op Autoweek laat ik het voorlopig hierbij.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.