Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #22
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 100 km |
KM-stand laatst | 700 km |
Model 3 - AWD - Long Range
- 250 km
Waarom een Tesla Model 3
Heel simpel, ik rij weinig kilometers per jaar en het is een leuke auto (subjectief) met genoeg ruimte voor het gezin en de bijtelling maakt het extreem aantrekkelijk. Mijn vorige auto was een Golf GTE welke ik met exact dezelfde reden had gekozen, de kofferbak ruimte was het enige waar ik tegen aanliep met die auto. Het elektrisch rijden beviel mij namelijk echt prima. Het was dat de range erg tegen viel (zeker in de winter) waardoor ik doordeweeks net niet uitkwam om alles elektrisch te doen, het weekend was sowieso onmogelijk.
Had dit mijn keuze geweest zonder het bijtelling voordeel? Nee, dan had ik voor een goedkopere benzine auto gekozen om de bijtelling laag te houden. Ik vind elektrisch rijden echt ideaal, lekker soepel en veel koppel maar de laadtijden + locaties maakt het gewoon nog niet aantrekkelijk genoeg voor vakantie auto. Als ik dan ook nog eens net zoveel bijtelling als een benzine auto moet betalen dan ga ik toch echt voor gebruikersgemak.
Ik heb ook nog proef gereden in de andere elektrische opties zoals de e-Niro (beste alternatief), Kona (te klein), Leaf (weinig range), etc maar deze vielen tegen en met de levertijden is het gewoon geen alternatief voor mij
Wanneer zou ik zelf een elektrische auto kopen/kiezen zonder bijtelling voordeel? Heel simpel, als je over een paar jaar echt overal binnen 10/15 mins kan laden en er veel meer locaties zijn door heel Europa. De huidige range van 450/500km is prima, meer mag maar dat is zeker te overzien als het laden maar snel gebeurd, op de langere reizen moeten de kinderen toch even hun benen strekken dus stoppen is geen probleem.
Mijn ervaring met Tesla
Daar kan ik erg kort over zijn, super slechte communicatie! De auto werd weken later geleverd, telefonisch niet doorheen te komen (meerdere uren in de wacht gestaan, waarna opgehangen) en toen ik eindelijk bericht kreeg bleek dat door een communicatie fout de auto al veel eerder afgeleverd kunnen worden… neem dan ook gewoon de telefoon op! Bij het ophalen werd ik naar de verkeerde locatie gestuurd waarna gelukkig de auto de volgende dag thuis werd afgeleverd om het goed te maken.
Het lijkt mij duidelijk, Tesla kan duidelijk de bestellingen en afleveringen niet aan….na dit jaar zal dit door de bijtelling vast veranderen.
Ik houd wel mijn hart vast voor het onderhoud……
De Model 3 zelf
Ik heb gekozen voor de Long Range - AWD in Deep Blue Metallic met de 19" sportvelgen en volledig zelfrijdende besturing optie. De standaard range was nog niet beschikbaar toen ik bestelde en ik wilde sowieso een elektrische auto met zoveel mogelijk range.
Ik heb de auto pas zeer kort maar hij bevalt goed, er zijn wel een aantal verbeter punten die ik zal toelichten hieronder. Ik had tijdelijk een Nissan Leaf (2019) en als je dan overstapt in een Model 3 is het echt een wereld van verschil. De Model 3 is stiller en je zit beter, je hoort geen hoge frequentie piep van de motor(en) en in de auto straalt het rust uit…. de navigatie en de bediening is ook echt stukken beter en logischer. Daarnaast is de wegligging ook echt stukken beter, de handling van de hele auto is gewoon zoveel beter dan de andere elektrische opties in mijn budget.
Uiteraard is de snelheid van het optrekken erg leuk, maar dit zal vast snel wennen en ik minder doen zodra de lol eraf is.
Wat bevalt mij niet zo goed?
- De automatische stand van de ruitenwisser, deze reageert veel te laat… zeker 's nachts ligt er al zoveel water op dat je amper wat ziet.
- De bediening van de kachel, het zou erg handig zijn als ik zelf een aantal standen kon opslaan (zoals zacht aan op het voorraam met airco tijdens regen)
- Ondanks dat ik niet heel veel kan afdingen op de afwerken (panel gaps enzo heb ik niet) zag ik wel dat de blauwe lak bij de voordeur scharnieren (wielkast paneel) erg dun gespoten is en paar stukken wit zijn. Dit is alleen te zien als de deur helemaal open is.
- De volledig zelfrijdende besturing heeft nog wel wat te leren, in de regen (ja heb je de regen weer) werkt het niet goed op de 70/80/100 autowegen… snelweg wellicht wel maar nog niet geprobeerd. Hierdoor krijg ik ook meteen minder vertrouwen in het systeem, we wachten op de updates en ik hoop dat het zijn geld waard wordt.
Wat bevalt mij goed?
- De handling van de auto, de rust die het interieur uitstraalt
- De telefoon als auto sleutel (is ook even wennen dat alles aan blijft staan tijdens het uitstappen)
- De ruimte in de auto zelf en de bagage ruimte
- De kids vinden het scheetkussen en spelletjes echt fantastisch (duh!)
Volgende review(s)
Dit zal wel weer even duren omdat ik niet zoveel kilometers rij en gezien de andere Model 3 reviews komt er vast een regen van negatieve reacties op mijn review. Anyway, op de planning staat;
- Wintersport in December, onze eerste lange rit door Europa (als ik toch niet bezwijk onder de range/laad stress en onze benzine auto pak)
Helaas, een foutmelding
- 700 km
Bij deze even een korte update, we hebben helaas een probleem met de motor voor.
In het begin kwam de volgende melding na ongeveer een kwartiertje rijden maar staat nu continue in beeld: Vermogen beperkt : Motor voor tijdelijk uitgeschakeld
Contact proberen te maken met Tesla, eerst via het telefoon systeem maar daar ze zeggen ze vrolijk dat je via de app een afspraak moet maken. Dit had ik uiteraard al geprobeerd maar kon alleen opties in Amerika kiezen (beetje ver!) en sinds vanochtend is de service afspraak optie verdwenen uit de app. De enige andere optie is via een formulier op de website, voelt alsof we terug gaan in de tijd aangezien je niet kan bellen of chatten wat tegenwoordig toch wel de standaard is.
Ik ben benieuwd wanneer ik wat hoor, gelukkig heb ik 2 motoren in de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 Long Range AWD 75 kWh AUTOPILOT/ LEER / LAGE KM! / INCL. BTW
- 2019
- 37.397 km

Tesla Model 3 60 kWh Standard Plus RWD | 1e-Eigenaar | Panoramadak | Leder | 18'' Velgen | Led Koplampen | Camera |
- 2020
- 91.379 km
![Tesla Model 3 Standard RWD Plus [ LFP ACCU+AUTOPILOT+60 kWh+PREMIUM AUDIO ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57773644/0-ebb1977667bcf9b31d3a3e61d9531028.jpg)
Tesla Model 3 Standard RWD Plus [ LFP ACCU+AUTOPILOT+60 kWh+PREMIUM AUDIO ]
- 2020
- 118.777 km