Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #2

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)
Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst174.945 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Model 3 versus Model S

  • 750 km

Sinds in 2013 de eerste Tesla’s in het straatbeeld verschenen, heeft dit merk mij enorm aangesproken. De fraaie belijning, de nieuwe techniek en een topman die buiten de gebaande paden durfde te denken. De Model S leek onbereikbaar, vanwege de hoge prijs en het feit dat mijn werkgever alleen diesels als leaseauto toestond.
In 2017 ben ik als zelfstandig ondernemer een bedrijfje gestart, waarbij ik aanvankelijk in een privé aangeschafte oude Jaguar XJ 2.7D heb rondgezoefd. Mooie klassieke auto die ook nog heerlijk reed. Waar ik van baalde waren de gepeperde garagerekeningen en het feit dat er altijd wel iets aan mankeerde.
De Model 3 werd inmiddels aangekondigd als het betaalbare broertje/zusje van de Model S. In oktober 2017 besloot ik om via de leasemaatschappij MisterGreen, een reservering te plaatsen en de verplichte €1.000 over te maken. Al snel bleek dat levering in Europa niet zo snel zou plaatsvinden. Via MisterGreen kreeg ik het aanbod om een gebruikte Model S te rijden, zolang de Model 3 nog niet was geleverd. Ik koos voor een mooie titanium bruine Model S 90D met donkere 21 turbine velgen met autopilot. Mijn eerste kennismaking met elektrisch rijden was een feit. Wat een verschil met de auto’s daarvoor! De techniek is zo wezenlijk anders dat brandstofauto’s ineens hopeloos ouderwets lijken.
In december 2018 (14 maanden na de eerste reservering!) kreeg ik een bericht van de leasemaatschappij of ik de auto opnieuw wilde configureren. De long-range die ik besteld had was alleen als dual motor versie leverbaar en een beperkt aantal opties. Midnight Grey met een zwart/wit interieur en 19 inch velgen. Autopilot mocht niet ontbreken omdat ik inmiddels gewend was geraakt aan deze veredelde lane-keeping functie.
Eind februari 2019 kreeg ik het bericht dat de mijn Model 3 afgeleverd zou gaan worden. Niet in Tilburg, omdat de capaciteit door de vele afleveringen te klein was geworden, maar thuis. Een werkstudent kwam de Model 3 afleveren, heeft de auto uitgelegd en nam de Model S mee terug.

Eerste ervaring
Ik had er eerlijk gezegd wat tegenop gezien om over te stappen naar de Model 3 omdat de Model S zo heerlijk reed en ik vreesde de ruimte te missen. Wat een verrassing blijkt de Model 3! De 3 lijkt veel dynamischer dan de S, niet vreemd omdat hij een paar honderd kilo lichter is. Het interieur is super-minimalistisch, wat mij persoonlijk enorm aanspreekt, maar dat is een kwestie van smaak. En dan de stoelen; die van de S waren vrij plat en hard. De Model 3 heeft wat zachtere, maar toch stevige stoelen met voldoende steun; voelt beter. Hoewel de beste autostoelen naar mijn mening in de Volvo’s worden geleverd, die ik jaren heb gereden.
De volgende dag meteen een rit gemaakt van 460 km nadat ik de auto ’s nachts naar 100% had opgeladen. Honderd procent staat gelijk aan 490km volgens Tesla. Mijn ervaring was dat je dan als een slak moet rijden om dat waar te maken. Daarom voor de terugweg toch maar opladen. Ik was benieuwd hoe de snellader van FastNed het zou doen. Voorheen laadde ik altijd gratis op bij de Superchargers van Tesla. Bij de 3 is dat niet meer gratis, maar betaal je 25-30 cent per KWh. Daarom een stop bij de snellader van FastNed bij Best die een vermogen kan leveren van 175KWh. Er stond zowaar een rij auto’s te wachten om opgeladen te worden! Als de laadcapaciteit niet flink wordt uitgebreid de komende jaren, dan is dit het beeld dat we vaker gaan zien. Het opladen bleek minder snel te gaan dan ik gewend was; maximaal 75KWh. Hier had ik meer van verwacht. Misschien was het vermogen lager omdat er meerdere auto’s stonden, maar toch. De volgende keer ga ik naar een Tesla Supercharger, als ik mijn creditcard heb gekoppeld.

En hoe rijdt de Model 3 vergeleken met de Model S? Vooral anders. Bochten nemen in de 3 gaat veel dynamischer dan de S die toch wat lomper op de weg ligt. De vering is stevig, maar toch comfortabel genoeg, wat dat betreft mis ik de luchtvering van de S niet. Wat ik vooral niet mis, zijn de 21 velgen met platte banden. Man, wat waren die hard en maakten die van de S soms een stuiterbak. Daarnaast waren ze supergevoelig voor velgschade. Ik heb mijn best gedaan om het te voorkomen, maar toch alle vier de velgen beschadigd. De velgen van de Model 3 in combinatie met de minder platte banden maken de auto comfortabeler dan de S.
Op de snelweg rijdt de auto prima, de kortere oneffenheden lijken wel wat beter door te komen, misschien door de kortere wielbasis? De auto pilot werkt prima, hoewel het verwisselen van rijstroken iets sneller had gemogen; alsof de 3 langer kijkt of de kust veilig is dan de S. Qua rijgeluid is de auto vergelijkbaar met de S, hoewel het afrolgeluid van de banden duidelijker te horen is dan bij de S. Er zijn Hankook zomerbanden gemonteerd. Ik associeer Hankook niet met een premium bandenmerk als Michelin of Pirelli; vind het vreemd dat dit soort banden standaard onder een auto in deze prijsklasse worden gemonteerd.
De bediening van de auto is even wennen. Alles vanaf het centrale scherm en geen klokje meer voor je neus. Moet zeggen dat het snel gaat, dat wennen. De gebruikersinterface is ongeveer hetzelfde als in de S, maar dan gekanteld met wat extra functies. Door de lange voorruit heb ik meer uitzicht op de weg.

Mijn eerste indrukken zijn positief, zeker de rij-eigenschappen. Ik blijf de Model S qua uiterlijk net wat mooier vinden dan de Model 3. Maar heb zeker geen spijt van mijn keuze. Al was het alleen al vanwege de veel lager prijs en maandelijkse (zakelijke) kosten. Qua bijtelling betaal ik netto ongeveer even veel als voorheen vanwege de hoge bijtelling boven de 50K.

Navigeren met Autopilot

  • 3.700 km

Tot mijn verassing kreeg de Model 3 tijdens de laatste software-update de beschikking over "Navigeren met Autopilot". Ik had op Youtube al wel filmpjes gezien over deze functionaliteit, maar die bleek toen alleen nog in de VS beschikbaar te zijn. Meteen uitgeprobeerd. Tijdens het gebruik van het navigatiescherm, verschijnt een knop waarmee het navigeren met autopilot kan worden aan- of uitgezet. Met de versnellingshendel schakel je vervolgens de autopilot in. De auto geeft zelf aan of een auto ingehaald kan worden. Dit bevestig je met een tikje tegen de richtingaanwijzer-hendel; en het inhalen gebeurt automatisch. Wanneer je weer terug wilt naar de rechterbaan, moet je dat wel zelf aangeven. Een andere nieuwigheid is dat de auto zelf de afrit neemt op de snelweg, waarna je wordt gewaarschuwd dat je zelf het stuur moet overnemen.
Is Navigeren met Autopilot een aanwinst? Ja, vooral als de drukte meevalt, er niet teveel vrachtwagens op de weg rijden, dan is dit een comfortabele uitbreiding van de standaard autopilot. Ik betrap me er wel op toch graag zelf te sturen.

Een maand verder
Heb nu 3700 Km gereden, de afgelopen weken en begin steeds meer te genieten van de kwaliteiten van de model 3. Vooral het dynamische stuurgevoel in combinatie met het stevige, maar toch comfortabele onderstel bevallen me uitstekend.
Ik heb nu één keer meegemaakt dat de auto ingreep. Op een snelweg met drie rijbanen, dreigde een auto op de rechterrijstrook van rijstrook te willen wisselen, terwijl ik in de dode hoek zat. De model 3 greep in door onmiddellijk naar de meest linker rijstrook te sturen. Dat is een rare gewaarwording; het stuur wordt als het ware uit je handen gerukt. Ik was onder de indruk van de reactie, maar vroeg me wel af wat de auto zou doen als de meest linkerbaan bezet was of wanneer deze snelweg maar twee rijstroken had gehad. Had de auto dan geremd?

3,5 jaar verder

  • 174.945 km

Na 3,5 jaar rijervaring en bijna 175.000 op de teller met de model 3 heb ik inmiddels voldoende ervaring met de auto om een goed oordeel te kunnen geven.

Pluspunten
In de ruim drie jaar dat ik in de Tesla rij, is er op de banden na, nooit preventief onderhoud nodig geweest. Voor de zekerheid heb ik dit gecheckt bij Tesla. 'Niet nodig mijnheer, alleen als er een melding verschijnt, moet u een afspraak maken'. Dat maakt deze auto relatief goedkoper dan een auto met brandstofmotor. Mijn andere auto is een oude Saab 9-3 cabrio en daarop kun je behoorlijk leeglopen qua onderhoudskosten.

Wel heb ik onder garantie, een draagarm moeten laten vervangen. Die begon hevig te kraken bij het nemen van drempel. Bleek een bekend probleem te zijn, dat het onderstel op dat punt niet goed met de krachten van de aandrijving overweg kan.

Op de afwerking van de auto viel niets aan te merken bij aflevering. Alles zat keurig in elkaar, geen gekraak en dergelijke. Deze model 3 is één van de eerste die afgeleverd zijn in Nederland. Later eexemplaren hadden wel afwerkingsproblemen, lees ik in andere reviews.

Ik vind de model 3 een fijne rijdersauto. Stevig maar ook comfortabel, direct sturend. De acceleratie is fenomenaal, al raak je daar snel aan gewend.

Als je thuis een oplaadpunt hebt, dan heb je 's ochtends altijd een volle accu. Groot voordeel van een elektrische auto, vind ik. Tot vorig jaar waren de laadkosten natuurlijk heel laag ten opzichte van een volle tank benzine.

Minpunten
Er zijn ook zeker minpunten aan deze auto. Ondanks het fijne rijgedrag vind ik de matige geluidsisolatie storend voor een auto in deze prijsklasse. Het bandengeruis is goed hoorbaar en dat kan gewoon beter. Zeker als ik dit vergelijk met Franse of Duitse middenklasser, dan is dit een verbeterpunt voor Tesla. Volgens mij hoeft wat extra isolatiemateriaal niet zoveel te kosten.

Opladen kost gewoon tijd, ondanks het goede supercharger-netwerk, sta je toch ongeveer elke 300 km, minstens 10-20 minuten te laden. Je rijdt de batterij nooit helemaal leeg en laadt m ook nooit helemaal vol (beter voor de batterij). Daarom is de praktische range tussen de 10 en 90% van de capaciteit. Dit is natuurlijk niet alleen het probleem van de model 3, maar een algemeen probleem met elektrische auto's. Hopelijk innoveert de industrie snel met hogere capaciteit accu's en nog hogere laadsnelheden.

Het minimalistische interieur is wel heel erg kaal. Dat valt vooral op als je weer eens in een auto rijdt met een gezelliger interieur. Het oog wil ook wat.

Ik heb de auto voor de aflevering laten uitrusten met de Full Self Driving optie. Dat is een grote teleurstelling gebleken. Ondanks de jarenlange beloftes, is deze functionaliteit in Europa nooit geleverd. Ja, de auto kan in Autopilot prima tussen de lijntjes rijden en op commando ook inhalen op de snelweg. Dat kunnen veel meer nieuwere auto's. Elon Musk en Tesla wekken hoge verwachtingen die niet zijn ingelost. Ruim €6000 uitgegeven voor een luchtbel.

Hoe nu verder?
Begin volgend jaar neem ik afscheid van deze model 3. Ik twijfel of ik weer een elektrische auto neem. Technisch superieure techniek, lage onderhoudskosten, maar hoge aanschafprijs. De voordelen van lage energiekosten zijn met de huidige energiecrisis verdampt. Daarbij is ook nog het bijtellingsvoordeel weg.

Onlangs heb ik in Frankrijk bio-ethanol getankt in mijn oude Saab. Goedkoop (€0,70 per liter), milieuvriendelijk (gemaakt van landbouw-afval) en reed uitstekend. Als die brandstof in Nederland ook zo goedkoop zou zijn, dan wist ik wel wat mijn volgende auto zou zijn. Een mooie young-timer met een flexi-fuel installatie.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (58)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.