Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #18
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 4.500 km |
Tesla model 3 LR AWD
- 4.500 km
Na twijfel over de model 3 LR AWD of de model 3 SR+ is mijn keuze gemaakt mede op basis van de range.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de model 3 LR AWD in de kleur zwart met een wit interieur. Fiscaal nog steeds interessant , ondanks dat het de 4% bijtelling iets overstijgt.
De auto is 15 juni geleverd . Ik heb hem nu bijna 3 maanden in bezit
De auto rijdt geweldig en ontspannend. De snellle acceleratie is erg handig bij inhalen/invoegen . Kijk wel uit dat je mede pasagiers niet misselijk worden :)
De autopilot vindt ik niet optimaal, omdat de auto regelmatig onnodig remt als je bv een vrachtwagen inhaalt. Ik hoop op software updates in de nabije toekomst , waarbij dit verbeterd zal worden .
Daarentegen bij file rijden en rustige wegen doet de autopilot zijn werk naar wens .
Superchargen heeft meerdere keren niet gewerkt en tesla kon me niet vertellen waar dat aan lag, erg vervelend.
Snellladen gaat snel en met een half uurtje heb je de batterij weer tot zo'n 450 km geladen (dagelijks gebruik) . Als je hem helemaal vol laadt geeft hij om en nabij 498 km bereik aan. Laad je hem helemaal vol, dan duurt het laatste deel van het laden veel langer en is slechter voor levensduur van jaccu.
Thuisladen zonder aanpassingen (gewoon het stopcontact) laadt de auto met bijgeleverde extra kabel zo'n 17 km per uur .
Ook handig als je auto kan parkeren bij een vakantiehuisje . Dat heb ik in de zomer al gedaan, aangezien er geen laadpalen waren op het vakantiepark. Ik kreeg daarom ontheffing om hem te laden bij de accomodatie
Ik had wel een extra 20 meter verlengsnoer gekocht , en dat is perfect voor dit soort doeleinden.
toelichting snelheid supercharge laden:
( bij accu met bv zo'n 100 km range over is de laadsnelheid zo'n 700 km/u) en na opladen is de laadsnelheid bij 400 km range in de accu teruggelopen tot zo'n 200-300 km/u )
Het witte interieur vindt ik persoonlijk veel mooier dan het standaard zwarte interieur, waar de meeste model 3’s van rondrijden . Bovendien gemakkelijk schoon te houden met babydoekjes.
De zitting voor is prima en ik zit er toch vaak alleen in! Het eventuele mindere zit comfort achter heb ik geen last van . Het is geen directie auto en mijn kleine kids kunnen prima de komende 10 jaar achter vertoeven :-)
Waar je rekening mee moet houden is dat de batterij langzaam leegloopt als je de auto niet gebruikt, met name bij gebruik van het geavanceerde alarmsysteem. in de winter zal dit leeglopen van de accu wellicht nog verder toenemen .
Spotify is erg fijn, alhoewel de internetverbinding soms niet werkt , waardoor de muziek stopt, waaraan dat ligt weet ik niet.
De muziekkwaliteit is erg goed , en een goede subwoofer.
De bediening van het scherm is superhandig en werkt snel. De games en andere [teken) programma ‘ s zijn leuk voor de kids.
je kan een USB stick plaatsen die de camerabeelden opneemt tijdens rijden.
De app op je smartphone zorgt ervoor dat je de deur automatisch ontgrendelt bij het naderen van je auto, erg handig.
Ook kan je hiermee (snel) laden op afstand volgen en je kan de auto bedienen voor diverse functies ( claxon, kofferbak openen , lichten knipperen, alarm aanzetten) .
de extra bergruimte in de voorklep en achterbak (extra vak onder de reguliere ruimte) zorgen ervoor dat er voldoende ruimte om met een gezin op vakantie te gaan
ik ben erg tevreden met de auto , die naast de fiscale voordelen ( lage bijtelling), een MIA aftrekpost ( ruim 5000 euro netto) , ook zeer lage onderhoudskosten en lage laadkosten geeft.
Ik vind hem wel met name zakelijk interesant momenteel, particulier is ie nog wel (te ) duur. Met de voorgenomen kabinetsplannen (trapsgewijze verhoging bijtelling) is het , zakelijk rijden gezien , momenteel wel een juist moment om tot een eventuele aanschaf over te gaan.
Qua verzekering kan je lang niet overal terecht, dat is wel een nadeel , aangezien de kosten hierdoor mogelijk wat hoger liggen. Oorzaak is dat het alarmsysteem van Tesla geen officiele erkenning heeft bij verzekeraars.
Conclusie:
De auto bevalt me na 4500 km erg goed en is helemaal van deze tijd. Het moderne minimalistische interieur ligt ten opzichte van andere moderne (electrische ) auto’s op grote voorsprong ! Wellicht houdt niet iedereen ervan , maarja dat is toch een kwestie van smaak?
Hij is alleen qua lak wel wat krasgevoelig. Het afwerkniveau is verder voldoende, maar kan beter. Als je er eenmaal in rijdt vergeet je snel de minpunten.
Ik kan de model 3 zeker aanraden, maar zou wel voor de LR AWD gaan , aangezien een accu bij dagelijks gebruikt meestal 80% oplaadt (aanbevolen). Ik haal hiermee rond de 400 km.(de range zal wsl in de winter , met name bij vrieskou een stuk lager zal liggen).
De AWD geeft naar verwachting in de winter en bij regen een betere grip op de weg .
Tenslotte tesla heeft de prijzen weer aardig verhoogd afgelopen week in Nederland (ruim 1000 euro voor de SR+). waarschijnlijk verwachten ze een goede verkooprun in Q4.
Mocht je overwegen een tesla aan te schaffen, gebruik dan mijn referralcode [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.] en je krijgt 1500 km gratis superchargen !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 SR RANGE PLUS TREKHAAK+AUTOPILOT+PANO MARGE
- 2019
- 135.538 km

Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh 462PK+ Aut. | Yoke Stuurwiel | Panorama | Cruise Adaptief | Full Led | Sportpakket | NAP |
- 2019
- 124.725 km

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh | ACCU 85% | 1e eigenaar | Navigatie | Panoramadak | Camera | Leder |
- 2019
- 150.364 km