Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #16
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 9.000 km |
Autorijden 2,0
- 4.940 km
Voor wie bekend is met Tesla weet dat zowel het merk als de auto's onder de aandacht staan van "fanboys" en "haters".
Vaak ligt de waarheid over verhalen rondom Tesla in het midden of zijn kleine zaken overbelicht.
Mijn ervaring met de model 3 zal ik hier beschrijven in reflectie tot alle positieve en negatieve aandacht die er is gepubliceerd om de "balans" beargumenteerd op te maken voor alle partijen die het merk de aandacht geven.
Om met de deur in huis te vallen en de titel van deze review toe te lichten. De afdronk van de balansopbouw is dat deze auto is zoals de eerste iPhone introductie van 2007. Je kunt er pas over oordelen wanneer je hem hebt beleefd. En het is een beleving.
Gaps & afwerking ; Van grote spleten tussen panelen is geen sprake; niet iets dat überhaupt opvalt in het algehele design dan wel in het functioneren. De auto heeft een ruime "rubbermarge" wat de hoeveelheid herrie (veelal afkomstig van andere auto's) en de aansluiting van deuren en ramen ten goede komt en lichte afbreuk doet aan wat met een mooi woord als "esthetiek" wordt beschreven.
Wegligging ; De lage accu, de brede wielbasis en het digitale differentieel geven deze auto een ongekende wegligging. Met ongekend bedoel ik dat ik deze vergelijk met een Mitsubishi Evo 9 qua 4 wiel wegcontrole. Iets dat "over spec" is voor een zakelijke auto. Al met al is de vering wat stugger en in combinatie met de hoge druk van de banden is het comfort op grover wegdek iets minder. Daarentegen krijg je er goede feeling met het wegdek mee. Een concessie die ik hier graag voor over heb.
Knopjes en lampjes ; Die missen dus, maar je mist ze niet. Het scherm is voldoende intuïtief om je eenvoudig te begeleiden door de "mogelijkheden" van de auto.
De deuren hebben een noodbediening en alles om goed te rijden is bereikbaar. Al het andere is zodanig ingeregeld dat het je op je wenken tot in de finesse bedient.
Het gevolg is dat het interieur een serene rust uitstraalt en het zicht naar buiten tijdens rijden en parkeren zeer goed is. Ik had een head-up-display gekocht maar deze is inmiddels bij een vriend beland. Het past gewoon niet bij de rijervaring.
0-100 km/u in 4,3 seconden ; Mjah dat tovert iedere keer een brede lach op ieders gezicht die het ervaart. Je merkt dat deze mate van controle je direct vertrouwen geeft. Erg prettig.
Stekkeren ; Dat lijkt een bijzonder grote drempel voor sommigen. Uit eigen ervaring is het zo dat oplaadpunten inmiddels royaal aanwezig zijn en het lijkt op de wissel van een PC naar een Tablet of Laptop. Het gebruik en het letten -voor zover nodig- op de acculading merk je eigenlijk niet omdat het laden in je patroon zit. 450 km haal je prima met de long range en geeft echt geen stekkervrees daarbij assisteert de auto je perfect voor de langere afstand.
De Superchargers hebben communicatie met de auto dus je hoeft nergens af te rekenen. Je plugt hem in, gaat koffie doen en gaat weer verder zonder een minuut naast de auto naar het weer te staren in dampende chemische luchten.
De Supercharger heb ik overigens in 4 maanden tijd maar 1 keer gebruikt en dat was direct na aflevering omdat ik nog geen laadpas had. (Tesla is zo vriendelijk om wat kilometers gratis te geven)
Net zo min als benzine tanken "vervelend" is, is laden een belemmering.
Kofferbak ruimte ; de vorige auto was een Volkswagen Jetta Hybrid, een andere klasse maar qua formaat ongeveer gelijk. Ondanks dit heeft de Tesla zeker twee keer zoveel opbergruimte. Onder de "vloer" van de achterbak kan gemakkelijk een -opengevouwen- Appie kratje, daar boven is een zee van ruimte en de frunk geeft je ruimte voor wat normaal losliggend materiaal.
Over The Air (updates) ; iets dat we kennen van onze tablet en telefoon; nieuwe updates iedere zoveel tijd. In 4 maanden tijd heb ik updates mogen ontvangen als:
5% vermogens verhoging,
25 Mijl extra accu capaciteit,
Laden van de accu is versneld van ca. 120 kW naar 250 kW (méér dan verdubbeld),
Lane departure Assistance (rijbaanoverschrijding),
Sentry mode,
Spelletjes,
Verbetering gebruikers interface (geliktere animaties)
Autorijden 2,0; de woon-werk Rijervaring ; Je loopt op de auto af, stapt naar binnen; palletje omlaag en je rijdt weg. Je hoeft hem niet van slot te halen, dat doet je mobiel. Je hoeft hem niet aan te zetten, dat staat hij al en hij past je stoelpositie netjes aan zodat je een ruime instap hebt.
Bij het werk aangekomen, druk je de park knop in, doe je je gordel, de deur open en weer dicht en je loopt weg. 10 seconden later toet de auto even dat hij op slot staat. (Of niet en dan weet je meteen dat je de telefoon weer bent vergeten; DOH!)
De auto is bijzonder stil; zo stil dat je vaak niet beseft dat je vergeten bent muziek aan te zetten en in alle rust over de weg suist, zeer ontspannend.
Waar een benzine auto mij altijd een beetje actief "motiveerde" hard te rijden lijkt er een soort serene rust over je te vallen bij het in de auto stappen. Overigens niet altijd want de eerste 40 km/u te hard bekeuring is al binnen. Iets om goed op te letten, hard rijden is namelijk niet meer de ervaring die het vroeger was, het gejaagde is er uit.
De toevoeging van de bekritiseerde "standard autopilot" maakt van de auto voorzichtig een juweeltje voor een ergernis als de file. en het rijden van lange rechte stukken op de snelweg. Google geeft de auto helaas op bepaalde plekken een verkeerde maximum snelheid aan met als gevolg dat buiten de bebouwde kom de snelheid nog wel eens naar 50 gaat in plaats van op 80 blijft.
De ervaring is heel eerlijk; Iedere ochtend met plezier naar het werk en iedere middag met plezier weer naar huis; een 45 minuten rit wordt gewoon veel aangenamer.
Dat er met de komst van deze auto een nieuwe trend is ingezet is mij duidelijk. Ik vraag mij enkel nog af hoe lang het duurt vooraleer de 50% EV grens behaald wordt maar verwacht dat over 5 jaar de tweedehands markt dankzij de zakelijke markt een stevige impuls krijgt dankzij het aantal "tweedehands model 3's" die er beschikbaar komen.
Ik zal er privé ook zeker één willen aanschaffen.
FW Update: 2019/20/*
- 5.004 km
In-a-nutshell de wijzigingen die met de 2019.20.* versie tot aan 2019.20.4.2 mee zijn gekomen.
Beach buggy racing:
Een erge leuke "Mario Kart" achtige racing game die je mogelijk wel je banden gaat kosten. (Je kan het namelijk met je stuur bedienen en je banden zullen buiten dus meebewegen)
Overigens zijn controllers van de bekende consoles gewoon in de USB aansluiting te pluggen en te gebruiken.
Vlogger Björn Nyland heeft een leuke video gemaakt met de buurtkinderen:
https://www.youtube.com/watch?v=w6DP4DX5t5g
Lane departure assitant:
Deze functie is aan te zetten en biedt hulp bij situaties waar je per ongeluk uit je baan dreigt te gaan.
Dit kan waarschuwen zijn maar óók bijsturen.
Voordeel:toch wat verhoging van de veiligheid bij onoplettendheid bestuurder
Nadeel:Voor mensen die -net als ik- soms wat laat richting aan geven en al aan het bewegen zijn kan hij soms ingrijpen bij een manoevre.
Verbeterde Autopilot:
De autopilot is duidelijk aangepast. Hij lijkt meer mee te maken van wat er op de weg gebeurd.
Wat vooral opvalt is dat hij neigt de linker kant van de belijning te volgen en die ook wat dichter op zit. Dit is bij 80 km wegen waar een dubbele belijning kan zijn af en toe wat krap omdat hij denk ik zich op de verkeerde lijn richt.
Visuele verbeteringen:
Wanneer de auto geparkeerd staat zie je de auto van bovenaf. Bij het wegrijden veranderd dit aanzicht naar een 3D afbeelding van je auto en zie je ook wanneer een bocht genomen wordt.
Wat details; Als het regent zie je druppeltjes op de ruiten verschijnen.
Voorwaardelijke snelheden:
Waar sprake is van bijzondere situaties zal de tesla hier zijn snelheid op aanpassen. Ik verwacht dat deze feed van google af komt en kijkt naar filevorming en/of werkzaamheden.
Dog modus berichten:
Je krijgt iedere 30 minuten een signaal wanneer dog mode actief is en je accu onder de 20% komt.
Verhoging laadcapaciteit:
Niet-Tesla laders kunnen de Tesla nu via CCS tot 200 kW aan vermogen voorzien. Dit versnelt het laden maar is geen continue waarde.
Met name als de accu warm is en tegen het lege aan zal deze snelheid (automatisch) geactiveerd worden.
Accu voorverwarmen:
Als je op de routeplanner een Supercharger activeert zal de batterij voorverwarmd worden zodat deze op hoger vermogen (en dus sneller) geladen kan worden.
Wat is te verwachten in toekomstige updates (Aangekondigd / speculatief):
- Het ingebouwde Tekenbord krijgt een update met meer kleuren en meer functies. Persoonlijk is het mijn minst gebruikte app maar mogelijk komt hier verandering in.
- Verbetering Autopilot en Full Self Drive functies; ik heb enkel Autopilot, niet de enhanced versie
- Full Self Drive krijgt "Rijdt mijn auto voor" optie
- Speculatie: Karaoke of een andere muziek tool?, er is nog weinig over bekend maar Elon hintte naar een verandering aankomend op dit vlak.
Ik ben benieuwd.
Model 3 Must Haves
- 5.005 km
Personalisatie en "tuning" is in de autowereld aan de orde van de dag.
Een auto is immers iets persoonlijks en anders is soms best bijzonder.
Buiten visuele tuning is er ook functionele tuning; waarvan ik er enkele heb aangeschaft en mijn ervaring wil delen.
Middenconsole:
Nog voor ik de Model 3 had besteld was deze al binnen; een houtkleurige fineerlaag voor de middenconsole.
Leverancier: https://www.rpmtesla.com/collections/model-3-interior-parts/products/model-3-vinyl-wood-console-wrap-gen-1-or-2-69-w-20-off
Redenen van aanschaf:
- Personalisatie
- Geen vingerafdrukken
- Bescherming middenconsole
- Lease proof
Oordeel: Absoluut de beste aanschaf bij de Tesla
Let op!: De douane rekent enorm hoge kosten voor inklaring van deze "stickers" waardoor je deze mogelijk dichter bij huis wil vinden.
Deurbediening binnen:
Omdat de standaard knopjes bijna niet zichtbaar zijn en veel Tesla onbekenden de nood-ontgrendeling neigen te gebruiken heb ik wat iconische knopjes stickers gekocht.
Leverancier: https://www.abstractocean.com/door-release-buttons/
Oordeel: Zwart vond ik mooier en minder opzichtig, men grijpt nog steeds wel eens mis. Een usability issue wat mij betreft.
Deur hendels: Het liefste zou ik ik "chrome remove" nemen op de auto en een mat zwarte of grijze wrap ter bescherming en voor de personalisatie.
Helaas voldoet de prijs niet aan de WAF (Wife Acceptance Factor) en zal de Lease maatschappij hier ook wat van vinden.
Om deze reden heb ik kunststof covers gekocht voor over de handgrepen van de deurhendels.
Leverancier: https://www.abstractocean.com/model-3-vinyl-door-handle-trims/
Oordeel: Ze hadden iets steviger kunnen zijn en misschien meer om de handgreep heen kunnen zitten.
Appie Krat: Onder de Trunk bevind zich een appie krat grote bergruimte.
Een appie krat past er uitgevouwen in en is perfect voor boodschappen of rommel die je er af en toe in zijn geheel uit wil halen.
Oordeel: Lekker goedkoop en verbazingwekkend handig.
Ik heb nog wat extra "gadgets" om het geheel op smaak te brengen welke in aantocht zijn (meer hierover dus later):
Model 3 USB hub; om Sentry mode in de kunnen zetten en meer USB uitgangen te krijgen. Leverancier: https://getjeda.com/tesla-model3-usb-hub/
Model 3 raamrubbers; het schijnt dat je Model 3 hier nog stiller mee wordt.
Op aangeven van mede Model 3 eigenaar "IWC1968" & reviewer.
Bekijk ook zijn review: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/tesla-model-3-long-range-awd-2019-15/
Leverancier: https://www.tesland.com/nl/model3-dakpaneel-afdichtrubber/
Automatisch knipperen?
- 9.000 km
Onlangs heb ik een bug geconstateerd in de software van de Tesla Model 3 (Dual Motor).
De bug heb ik na herhaald testen kunnen reproduceren alsmede de omstandigheden.
Na ruggespraak met andere Model 3 rijders lijken zij ditzelfde euvel te hebben maar dachten (net als ik in het begin) dat het een User Error was.
Om de bug te tonen heb ik een kort filmpje gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=sJGSFpFtJnI
Het scenario:
- Software versie 2019.24.x - 2019.32.2.2
- Autopilot ingeschakeld
- Rijd op de A15 richting A4 (BeNeLux tunnel)
- Bij het samengaan van de afslag vanaf de Vondelingenweg en de A4 zal het knipperlicht naar rechts aan gaan.
Normaal kun je het knipperlicht uit doen door nogmaals het hendeltje dezelfde kant uit te bewegen. Die vlieger gaat in dit geval niet op.
Enkel wanneer je hem de tegenovergestelde kant uit beweegt gaat het knipperlicht uit.
Op deze positie lijkt het "euvel" op te treden:
https://goo.gl/maps/svdEaoWe7USnkhas9
Let wel; ik heb geen Enhanced Autopilot of FSD optie, het automatische knipperlicht zou dus per definitie geen functie moeten zijn.
Ik hoor graag in de comments of meer model 3 rijders dit euvel consequent ervaren en op welke positie (Google coordinaten helpen)
Dit in de hoop aandacht te krijgen van de Tesla developers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.