Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #15
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 3.000 km |
Tesla Model 3
- 10 km
Donderdag 20 juni was het eindelijk zover.... Echter die dag kon ik onmogelijk de auto ophalen in Tilburg. Na wat heen en weer ge-sms werd ik gebeld door Tesla.
De auto kon ook geleverd worden in Groningen... een week later... ik vroeg.. en de 21e dan? Dat was ook mogelijk... om 13u.
De aflevering:
Klokslag 13u was ik in Tilburg waar ik door een vriendelijke man richting de parkeerplaats werd gedirigeerd. "volg de rode loper" was zijn advies.
na de controle (rijbewijs, etc) kon ik in de lounge zitten.. tal van onrustige mensen die glazig naar de rij tesla's keek... na amper een minuut, werd ik opgehaald en kon mijn tesla ophalen... door een engels sprekende dame die amper de 18 was gepasseerd. Korte uitleg en dat was het.. uitermate efficient.. op de vraag of ik ook een bos bloemen kreeg, lachte ze vrij zuinig.. welkom in Nederland.
De eerste Kilometers:
Er zat voor ongeveer 250km in de 'tank'.. Stuur, spiegels en stoel aanpassen ging in een zucht... op het lange rechte stuk toch even de acceleratie uitproberen... Deze Model 3 Long range deed er toch 4,6 sec naar de 100.. en dat was voelbaar.. Onderweg bij een fastned geladen en alles ging vlekkeloos... tijdens het laden kon ik deze gadget goed bekijken...
De auto zelf:
had een weekend een demo tesla mee en daar zaten de 2 oplaadkabeltjes bij voor een android en iphone. Alle modellen na april werden hier niet meer mee geleverd..helaas
het leer van de stoelen (vega leer) is vrij glad en voelt niet echt leer aan. hoogte, diepte, voorwaarts en achterwaarts te verstellen.. incl lendesteun... alleen wat de agr stoelen van peugeot heeft zit er niet op... voor mensen met lange benen nadeling.. geen uitschuifbare knie ondersteuning.. zijdelings support (de wangen) sluiten in mijn geval redelijk goed aan.
interieur vrij sober... 15" ipad doet t prima en is snel...
nav is goed en spraaksturing ook goed..
stuurgedrag is op sport gezet (gaat zwaarder) en het remmen op beperkt regeneratief gezet.. zoniet lijkt het zodra je je voet van het 'gas' haalt, alsof er een anker wordt uitgegooid.. geen fijn rem gedrag..
2 hendels... rechts PRND en helemaal naar beneden adaptief CC.. en via rechter scroll wieltje op stuur de afstand nr je voorligger te regelen (3,2 0f 1 auto lengte).
links de aanwijzers en een knopje voor ruitewissers.. als je deze wat langer indrukt doen de sproeiers het...
ik laat overigens wel de houten plank wrappen in carbon look folie... daarnaast heb ik bij tesland rubbers gekocht voor de deuren (-6db geluidreductie en spatwater dicht voor de dorpels en een afdichtingsrubber voor het schitterende panorama dak.
Eastereggs:
als je op de ipad het tesla logo aanraakt verschijnt er het tesla model... schuif iets naar beneden dan komt er een menu tevoorschijn... scheetkussen, openhaard,,etc.. erg leuk voor de kids..
tip: type voor de naam van tesla het getal 42.. en ziedaar...
genoeg spelletjes om je niet te vervelen...
Het Rijden:
Ik merk dat ik nu elektrisch rijd, ik ander rijd dan voorheen... ik rij rustiger, wetende dat ik ruim 350pk onder de rechtervoet heb met constante koppel.. feitelijk rij je niet van A naar B maar van F naar F.. (fastned).
de wegligging is fenomenaal.. (hiervoor 2x BMW gehad beide met M onderstel) maar deze is echt wat anders. mede door 4-wielaandrijving rijdt deze op rails. in de bocht zoek je de grens op en je moet jezelf dwingen om meer gas te geven... geen onderstuur en fenomenaal. niks schuiven of onrustig gedrag... zelfs met piepende banden door de bocht en het enige wat je voelt opkomen is een glimlach.
Auto rolt voortreffelijk (19" velgen) en accelereert als een malle... stuur is klein maar ligt erg fijn in de han, goed overzicht en je mist de meters voor niet... de ipad zit altijd in je gezichtsveld en is altid zichtbaar.
kofferruimte is meer dan voldoende voor de kabels en enig ander spul. Is er geen nadeel? jawel, het zicht naar achteren is vrij beperkt en de stoelen achterin zijn vrij kort. Je zit er met opgetrokken knieen en de ramen achter gaan slechts voor de helft naar beneden.
Helaas zit er ook geen head-up display... maar ik mis het niet echt... Overigens zou het ook fijn zijn om een telefoon aan te kunnen nemen via het stuur...
Auto heb ik gekoppeld aan mijn telefoon en die dient nu ook als sleutel. Wat ik wel heb gemerkt is dat stoelverwarming alleen voor de voorste 2 stoelen via de ipad te regelen zijn, echter in de tesla app is het ook mogelijk om de achterste 3 stoelen te verwarmen.
ik heb er nu ruim 2000 km mee gereden en een volle accu zou ik theoretisch 499km mee kunnen rijden.
ter vergelijking.. van huis naar werk (118km 95% snelweg) verbruikt ie bij normaal weggedrag 140/150km accu...
pluspunten:
- weggedrag
- opbergruimte in de auto
- hoog iphone gehalte
- acceleratie
- inzicht in verbruik via touchscreen
- navigatie (incl mogelijkheid om van laadpaal naar laadpaal te rijden --> tesla netwerk)
minpunten:
- zicht achteruit
- te weinig laadpalen in het noorden
- ruis van de wind en banden (deels verholpen door rubbers via tesland)
- karige uitrusting bij aflevering (wees blij dat je een tesla rijdt)
Ervaring na 2500km
- 2.800 km
Het laden:
uiteraard haalt de tesla de op papier gestelde range van 560km niet... accu vol geeft ie 499km aan. Indien je dit wil halen moet je werkelijk alles wat elektriciteit vergt uitzetten en zoveel mogelijk snelweg vermijden. onlangs een update gehad en nu is het mogelijk om op een 175kwh paal te laden..
hier de cijfers:
Tesla Supercharger haalt -/- 118kwh (iets van 775km/h)
Fastned 175kwh haalt -/-80kwh 455km/h)
Fastned 50kwh haalt -/-40kwh (325km/h)
3fase haalt ..geen idee
1fase haalt ongeveer 20-25km/uur 16A
naarmate de accu oplaadt neemt de snelheid van laden af ...
bovengenoemde cijfers is puur interpretatie van het laadvermogen van mijn tesla en kan verschillen.
kwaliteit afwerking..
het valt mij op dat de afwerking over het geheel acceptabel is. echter het scherm wordt bloedheet tijdens het rijden en zowel de trunk als de frunk (wie bedenkt zoiets) voelen niet echt 'massief' aan.. beetje blikkerig...
ik had hiervoor een BMW4 coupe en die is beduidend beter van kwaliteit.. het 'voelt' wat behaaglijker...
het automatisch ontgrendelen via de telefoon gaat ook niet altijd even goed... maar verder geen klachten hoor... word nog steeds duizelig bij de acceleratie... ow ja, en ik vind de knipperlichten achter idioot klein en een beetje aan de sneue kant....
De reden waarom ik een tesla koos
- 3.000 km
Een terechte vraag.. waarom een tesla...
Als ik eerlijk ben, wil ik eigenlijk altijd graag een model die je nog niet veel op de weg ziet... ik heb destijds 1 vd eerste BW1 serie gehad (BMW120dHE)... Jaren later 1 vd eerste (2e gen) BMW4 serie... niet even later gevolgd door de BMWX5... maar wat mij vooral tegenstond was de maandelijkse afrekening... de beroemde bijtelling... en ik hou eigenlijjk van sportief rijden (op de X5 na)..
- bijtelling
- sportief rijden...
en toen kwam de tesla in beeld... heel toevallig .. iets in verdiept en toen een goede deal... en ziedaar de tesla... het milieu is ergens toch een bijkomende voordeel... maar toch mis is zo nu en dan het gerommel van een benzine motor..
stilletjes zet ik dan maar het geluid van een F1 op in de auto op en waan mij in een benzine tesla...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.