Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #13
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 7.950 km |
Van een Mercedes naar een Tesla
- 508 km
Veel is al geschreven over de Duitse degelijkheid vs de Amerikaanse afwerking. Sinds een paar dagen is die overgang bij mij werkelijkheid geworden.
De afgelopen 3 jaar heb ik ruim 2 ton mogen rijden met de Mercedes E-Klasse (E220), destijds één van de laatsten van het oude model en daarom werd hij voor dezelfde prijs iets luxer aangekleed met een AMG-pakket (zie foto). Maakt hem mi fraaier qua aankleding interieur en ook exterieur. Afwerking uitstekend, rijgedrag heerlijk. Een fraaie auto die ons overal heeft gebracht, met of zonder aanhanger probleemloos rijden. Geen enkel mankement, buiten dan enkele eigen schades. Tevens zeer zuinig, nu had ik met de extra grote tank ook wel meer dan voldoende brandstof om pas na 1.100 kilometer een keer na te denken over tanken. Ook voor mijn zoons van bijna 2 meter lengte, een heerlijke auto, prima op de voorstoelen of op de achterbank.
En dan de overstap naar de Tesla. Het lastige is, hij is weinig vergelijkbaar. Je krijgt een volledige nieuwe autobeleving. Langzaam optrekken is jezelf afremmen. Je moet namelijk afleren om niet frequent de kracht te ervaren van de elektromotor, onvergelijkbaar met diesel/benzine motoren. Overnight krijg je de updates en ben je benieuwd wat er nu weer toegevoegd / veranderd is, ook dat is bij traditionele auto’s niet aan de orde.
Zaken als van te voren de airco regelen (zeker handig in warme dagen en met een zwarte uitvoering), stoelen die automatisch aangepast worden zodra je instapt, geen enkele sleutel meer hebben (anders dan je telefoon die je toch altijd bij je hebt) en een navigatiesysteem wat ongeëvenaard is, zijn zaken die onvergelijkbaar zijn. Hoewel slechts één scherm en geen losse knoppen is het aantal functies en maatwerk veel groter dan bij de Mercedes, die vol zat met knoppen.
Echter ... de deuren dicht doen, de achterklep sluiten, dan merk je het verschil. Sommige rubbers, de naden tussen de onderdelen en daarmee de totale afwerking ... tja, daar kan de Amerikaanse Tesla simpelweg niet tegen een Duitse degelijkheid op. Is het schokkend? Na alle berichten gelezen te hebben maakte ik me zorgen, maar alles overziend valt het eigenlijk wel mee. Zelfs als je Mercedes gewend bent moet je eerlijk gezegd wel heel goed kijken om echt het verschil te kunnen zien.
En dan de zitruimte, dat valt erg mee. Zelfs met mijn lengte kan mijn jongste zoon (die is gelukkig nog geen 2 meter) netjes achter mij zitten. En voorin zou ik zelfs beweren dat ik ruimer zit dan in de Mercedes. Daarbij ook nog eens versterkt door het glazen dak en de minimalistische aankleding, geeft een ruimte beleving waar zelfs de E-Klasse moeite mee heeft.
Ps. ook de aflevering bij Tesla was, zelfs op een dag met 160 afleveringen, zeer plezierig en verliep uitstekend en soepel. De belangrijkste zaken werden gecontroleerd voordat je wegrijdt in de nieuwe autobeleving.
Met de Tesla naar Portugal
- 7.950 km
Korte Tesla update, inmiddels ruim 3.000km afgelegd voor een vakantie naar Portugal (in circa 1 1/2 maand een kleine 8.000km gereden). Diverse omwegen gemaakt met tussenstops in oa Parijs, Andorra en Barcelona.
Je gaat van SuperCharger naar SuperCharger en feit is dat je die echt nodig hebt om er te kunnen komen. Gelukkig zijn er meer dan voldoende als je slim rekent (hoewel de auto dat veelal keurig voor ons deed).
Rit is erg goed bevallen, enerzijds leuk om te doen, anderzijds gelukkig altijd plek en vaak op prachtige locaties (de Tesla Supercharger provider is blijkbaar fan van sjieke hotels ?).
In de grote steden zijn er veelal speciale parkeerplekken voor elektrisch laden (Centrum Parijs, of naast de Sagrada Familia in Barcelona), parkeerkosten zijn dan blijkbaar verrekend in het stroomtarief. Weliswaar geen supercharger, maar best handig als je terugkomt bij de auto na een wandeling en hij staat weer opgeladen klaar.
Voordeel is dat je rustiger rijdt en relaxter aankomt op je bestemming. Bergje op naar Andorra is best spannend (dan loopt hij hard leeg), omlaag rijdt je dan “gratis” en laad hij weer op.
Bakkie heerlijke koffie tijdens het “laden” is geen straf en veelal is hij sneller vol dan we dachten (circa 25-30 minuten).
Waar we voorheen met de dieselauto op zulke afstanden vaak een gemiddelde snelheid hadden van circa 100/110km/u is dat nu gedaald naar 90km/u. Oftewel, je doet er iets langer over, maar met het nieuwe rijden is het bovenal genieten!
Ook op de (hele) lange afstanden kan hij gelukkig prima het rijcomfort verdedigen met de Benz.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 SR RANGE PLUS TREKHAAK+AUTOPILOT+PANO MARGE
- 2019
- 135.538 km

Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh 462PK+ Aut. | Yoke Stuurwiel | Panorama | Cruise Adaptief | Full Led | Sportpakket | NAP |
- 2019
- 124.725 km

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh | ACCU 85% | 1e eigenaar | Navigatie | Panoramadak | Camera | Leder |
- 2019
- 150.364 km