Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #11
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 8.000 km |
Vakantie
- 8.000 km
Er is al zo veel over een Model 3 geschreven en er staan uren aan (youtube) reviews op het web dat ik besloten heb slechts een onderdeel te reviewen. Ook een onderdeel waar gemiddeld veel discussie over ontstaat en dat is vakantie. Kan je met een Tesla probleemloos een vakantierit van zeg 1200 km afleggen. Bij deze het antwoord:
Afgelopen week ben ik naar de Franse Provence gereden met de Tesla model 3. Voor mij een bekende weg die ik afgelopen jaren tientallen keren heb gereden en een mooie referentie heb met brandstofauto's. De rit is zo'n 1200 km.
Mijn refertiereistijd is tussen de 10 en 11 uur afhankelijk van de drukte onderweg. Hierbij rij ik gemiddeld zo'n 10 tot 20 km/u boven de geldende maximale snelheid.
Je kan zo'n rit blanco ingaan en gewoon je eindbestemming intoetsen en je Tesla laten bepalen waar en hoe lang je moet laden maar dit kan ook slimmer. De meeste superchargerbezoekers herkennen het fenomeen dat de eerste ca 60-65% acculading veel sneller gaat dan de laatste 20-30%. De kW's lopen terug van 110 kW naar onder de 60 kW. Bovendien wil je op bepaalde tijden (lunch / avondeten) ook best wat langer wachten dan op andere saaie plekken. Dus een beetje voorbereiden dan maar. Een goed hulpmiddel is https://abetterrouteplanner.com/ hier kan je de route slim berekenen en ook aangeven waar je kort en waar je lang wil stoppen.
Mijn reis verliep zeer voorspoedig, om 6 uur vertrokken (Brabant) en ik heb het eerste stuk redelijk rustig (max 130 km/u) gereden om de supercharger bij Arlon, bij de Luxemburgse grens, te halen. Dit bleek geen probleem en het laatste stukje zelfs nog wat harder kunnen rijden. Daarna 30 minuten geladen en ik had ondertussen ook wel trek in een kop koffie die bij het vdValk restaurant prima smaakte.
Mijn volgende stop was een korte. Slechts 10 minuten bij Val-de-Meuse. Hier is echt niets te beleven dus alleen genoeg laden om Beaune te halen. in Beaune zijn we ca. 50 minuten gestopt, maar ondertussen van een prima lunch genoten in het nabij gelegen restaurant.
Na Beaune kon ik kiezen voor een nog een lange tussenstop in Valence of juist twee kortere in Vienne (net onder Lyon) en Orange. Ik heb gekozen voor het laatste. Vienne was ongeveer 12 minuten en Orange ongeveer 18.
Al met al een reistijd van 12:15 minuten, dus ongeveer 1:30 uur langer als met mijn vroegere brandstofauto want ook daarmee stop je om te tanken of om om sanitaire redenen. Hierbij heb ik met de Tesla min of meer dezelfde snelheden gereden als ik gewend ben met op de Franse péage zo'n 145-150 km/u.
Naarmate zo'n reis vordert heb je wel steeds minder zin om te laden want de eindbestemming lonkt. De laatste laadbeurt voelde echt als een moetje en het liefst waren we doorgereden. Echter al met al een prima ervaring. Die 1,5 uur extra reistijd neem ik graag voor lief want de besparing aan kosten is enorm. Zeker nu ik nog gratis mag superchargen. Overigens hadden alle superchargers ruim voldoende capaciteit en heb ik nergens hoeven wachten.
Leuk is ook de reacties van anderen die tot hun verbazing een Nederlandse Tesla in Zuid-Frankrijk tegenkomen. Altijd weer de vraag: "hoe doe je dat?" Nou, zoals hierboven beschreven dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 SR RANGE PLUS TREKHAAK+AUTOPILOT+PANO MARGE
- 2019
- 135.538 km

Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh 462PK+ Aut. | Yoke Stuurwiel | Panorama | Cruise Adaptief | Full Led | Sportpakket | NAP |
- 2019
- 124.725 km

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh | ACCU 85% | 1e eigenaar | Navigatie | Panoramadak | Camera | Leder |
- 2019
- 150.364 km