Tesla Model 3 Long Range (2019) #4

autoreview

Tesla Model 3 Long Range (2019)
Tesla Model 3 Long Range (2019)Tesla Model 3 Long Range (2019)Tesla Model 3 Long Range (2019)Tesla Model 3 Long Range (2019)Tesla Model 3 Long Range (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst6.500 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Tesla Model 3 LR RWD na 6500km

  • 6.500 km

Achtergrond en reden aanschaf:
Ben een zelfstandig business analist en daarnaast een behoorlijk grote auto- en gadgetliefhebber. Na mijn eerste periode als ondernemer te hebben gereden in een privé aangeschafte Audi A4 Avant S-Line uit 2011 met inmiddels bijna 300.000km op te teller, was ik al een tijdje aan het oriënteren op de zakelijke aanschaf van een auto.

Pas in februari 2019 ben ik serieus gaan nadenken over een Model 3. Daarvoor trok Tesla mij eerlijk gezegd niet echt, vooral vanwege de extreem hoge aanschafprijzen van de eerdere modellen.

De Model 3 bracht daar verandering in. Ook dit model is nog steeds duur. Als je echter een rekensom gaat maken, dan begint het er toch wel heel anders uit te zien. Daarbij speelt natuurlijk verrekening van de BTW, de nog bestaande MIA korting en de lage bijtelling ook een rol, net als de flink lagere gebruikskosten ten opzichte van een benzine of dieselauto.

Zodoende werd de Tesla Model 3 na de rekensom ineens een goede investering die zich na 5 jaar zelfs kan terugverdienen als je ook de afschrijving meeneemt.

Ik heb overigens nog steeds een zwak voor Audi. Met name de afwerking is op een heel hoog niveau. De A4 bleef gelukkig in het gezin en mijn vrouw rijdt er nu mee door. Het inruilen van haar XC90 was even pijnlijk voor haar, maar de A4 is gewoon een beetje mijn lievelingsauto. Voor deze review is het daarom ook handig om te beseffen dat de Audi en dus het afwerkingsniveau van Audi mijn referentie is.

Mijn filosofie is om in de basis alleen te lenen voor een huis. Na nog even te hebben doorgespaard, heb ik eind mei de knoop doorgehakt en de Tesla Model 3 RWD Long Range besteld (in overleg met Tesla Duiven kon dat nog ‘off the menu’). De LR RWD wilde ik graag omdat ik veel redelijk veel kilometers maak (>40.000km per jaar) en regelmatig meer dan 400km per dag rijd. Dan wil je geen gedoe met een te beperkte range. Daarnaast is het uitrustingspakket van de LR modellen een stuk beter door met name het betere audiosysteem en de verbeteringen in audiostreaming en navigatie. Bij elkaar had ik daar de extra prijs en wat extra bijtelling wel voor over.

Ervaring aankoopproces:
Kortweg: Gelukkig vergeet je het aankoopproces snel nadat je de auto in ontvangst hebt genomen. Het aankoopproces liep namelijk niet echt vlekkeloos.

De iets langere variant: Ik bestelde LR RWD op 26 mei. Op 15 juni kreeg ik een belletje dat mijn bestelling was geannuleerd en dat mijn geconfigureerde uitvoering niet meer geleverd zou worden. Ik kon gaan voor een AWD of een (ander) LR RWD model uit voorraad kiezen. Dit was op een zaterdag. Even flink balen, daarmee bekeken wat ik ging doen. De salesman stelde voor om op maandag weer even te bellen, maar ik zag het al wel gebeuren dat de voorraadmodellen LR RWD met deze bericht en de aankondiging dat Tesla ze niet meer ging leveren als sneeuw voor de zon zouden verdwijnen. Dus na 10 minuten nadenken gekozen voor een Model 3 LR RWD in zwart met 9km op de teller (in plaats van de Midnight Silver Metallic die ik had besteld).

Ter compensatie nog wel een gratis upgrade naar de 19” wielen kunnen regelen met sales. Mooi geregeld uiteindelijk, maar had deze aanpak en het gewoon annuleren van een voltooide bestelling niet verwacht. Nou ja, gezien de verhalen inmiddels ook weer wel een beetje. Daarom toch maar snel gehandeld op die dag. Als ik had gewacht tot maandag had ik achter het net gevist, want zaterdagavond waren inderdaad alle voorraad LR RWD wagens al van de site af.

Voordeel van het voorraadmodel was een snelle levering. Dat hij bijna kwartaaleinde was (Q2) zal ook wel mee hebben gespeeld. Ik kon de auto op 24 juni om 15:00 uur ophalen in Tilburg.

Aflevering:
De aflevering was kort en bondig. Na binnenkomst even wachten en toen naar de auto. Even kort geïnspecteerd en ik kon wegrijden.

Tip: Het is aan te raden om voor de levering alvast even goed naar de instructiefilmpjes van de Model 3 te kijken. Dat scheelt enorm, omdat de bediening toch afwijkt van een ‘normale’ auto.

Buiten nog even de auto geparkeerd om in meer detail naar de auto te kijken. Daar wat lakproblemen gezien en die werden genoteerd. Verder was de auto in prima conditie, al viel het mij wel op dat de auto niet helemaal schoon was. Wat zand aan de buitenkant en vieze vingers aan de binnenkant. De vergelijking met Audi wordt hier duidelijk. De twee Audi’s die ik nieuw heb opgehaald waren allebei echt in onberispelijke staat bij aflevering en dat is bij Tesla echt anders. Iets om rekening mee te houden en in de verwachting mee te nemen.

Eerste indruk:
De Model 3 is een bijzondere auto. Het is een aparte verschijning en de binnenkant is anders dan elke auto die ik ooit heb gezien.

Als je in de auto gaat zitten, merk je dat het ontwerpteam met een frisse blik naar het interieur heeft gekeken. Heel veel functionaliteit zit op een logische plaats. Bediening via het touchscreen is even een paar minuten wennen, maar daarna is het perfect. Het scherm is geweldig. Helder, goede kleuren, prima resolutie en zeer snel in gebruik. Er zit geen enkele hapering in en geeft echt een smartphone ervaring.

Buiten zette ik mijn Model 3 naast een andere zwarte. Dat bleek de wagen van Quang5 te zijn, die ook net zijn LW RWD ophaalde. We wisselden ervaringen uit. Zijn review staat ook hier op Autoweek, leuk om die ook te lezen voor een ander beeld.

Toen op weg naar huis voor de eerste rit. Dat was bijzonder. Ik probeerde als gadgetfan natuurlijk direct de Autopilot, maar was daar niet zo van onder de indruk om eerlijk te zijn. De auto hield zijn lijn uitstekend, maar reacties op andere voertuigen voor de auto in de eigen rijbaan voelden nogal abrupt. Niet subtiel, bijna lomp. De auto ziet objecten best ver vooruit en met name bij grote voertuigen voert Autopilot zijn taak defensief uit. De auto houdt dan erg in en zelfs bij inhalen (dus een baan naar links) terwijl je de cruise control aan laat staan schokte de auto een aantal keer en houdt merkbaar in, totdat de auto er voldoende vertrouwen in heeft om op de ingestelde snelheid het andere voertuig in te halen. Hoewel het begrijpelijk is, voelt het te defensief aan en leer je snel om het gaspedaal iets te drukken, zodat je de cruisecontrol even overneemt.

Die eerste rit miste ik eerlijk gezegd voor de ‘simpele’ cruise control van de Audi, waarbij je gewoon een snelheid instelt en de auto die vervolgens alleen maar vasthoudt. Ik dacht toen nog dat die vast ook wel ergens in de Model 3 zou zitten.

Verder rijdt de auto geweldig. Het elektrisch rijden is ontspannend door het gebrek van geluid afgezien van rolgeluid van de banden en rijwind. Daarnaast is de overbrenging van vermogen direct en zeer soepel. Een geweldige rijervaring, die wordt versterkt door het prima afgewerkte interieur en de extreem goede acceleratie. Het interieur is denk ik iets onder het niveau van Audi, maar echt wel zeer goed. De gebruikte materialen zijn goed en het dashboard, het interieur van de deuren en het leer is over het algemeen degelijk afgewerkt.

De audio installatie van de Long Range modellen verdient extra aandacht, want die is echt goed. Spotify integratie is geweldig, Bluetooth verbinding met telefoon verloopt betrouwbaar en met goede kwaliteit en ook de DAB radio is prima te noemen. Het geluid is kortom echt een genot en indrukwekkend zodra je instapt.

Ervaring na twee maanden:
Inmiddels is het begin september en ik heb ruim 2 maanden de Tesla Model 3 in gebruik. Ik heb inmiddels meer dan 6.500 km gereden en dat geeft een goede indruk van de wagen.

De auto rijdt heerlijk. De overstap van de diesel naar elektrisch vind ik verrassend klein. Zodra je weet hoe de auto werkt, rijd je er zo in weg en is het nog gemakkelijker dan een automaat.

Ik ben nog in afwachting van een Tesla Wallcharger voor thuisladen en ben dus vooral aangewezen op het Tesla Supercharger netwerk. Daardoor merk je ook hoe dat werkt. Hoewel dat superchargen erg snel gaat, wordt het wel snel irritant om vaak overdag te moeten opladen. Ik hoop dus snel thuis te kunnen laden, want dan kun je in elk geval elke dag met een volle(re) accu op pad en maakt de ervaring een stuk beter, omdat je veel minder overdag tussendoor hoeft bij te laden.

De Tesla houdt het gemiddelde verbruik over de gehele looptijd zelf bij. Ik zit nu op gemiddeld 147 Wh per kilometer verbruik. Vergelijkend op internet is dat verbruik best netjes. Ik rijd denk ik zo’n 75% van de tijd op de snelweg en houd dan meestal tussen de 95 en 100km/h aan. Dan is het verbruik naar mijn ervaring op de snelweg optimaal. Overigens reed ik ook in de diesel vaak zo efficiënt mogelijk (en dus rond de 100/100 km/h op de rechterbaan :)

Ga je harder rijden (bv 130km/h), dan neemt het verbruik snel toe (> 200 Wh/km) en neemt je range dus ook een stuk sneller af. Voor de indicatie van het resterende bereik lijkt Tesla afgaande van data van TeslaFi uit te gaan van een gemiddeld verbruik van 132 Wh/km. Dan loopt het teruglopen van de ‘rated kilometers’ gelijk aan het aantal afgelegde kilometers. Het is een leuke ervaring om zo efficiënt mogelijk te rijden en dus in een ritje minder ‘rated kilometers’ te verbruiken dan dat je hebt afgelegd. Racen op de snelweg is niet raadzaam als je dit leuk vindt.

Ik gebruik regelmatig naast de officiële Tesla app ook regelmatig Stats for Tesla. Die maakt het bijvoorbeeld mogelijk om via ‘opdrachten’ de auto te bedienen via Siri (auto op slot doen, auto openen, frunk openen et cetera(. Erg geinig en prima manier voor een ‘wow effect’ bij kinderen .

Ook gebruik ik TeslaFi. Dat geeft een mooi overzicht van waar je wanneer bent geweest. TeslaFi houdt ook het oplaadgedrag bij. Zo zie je precies hoeveel kWh je op welke locatie hebt bijgeladen. Daarmee is het ook een goede bron voor een zakelijke registratie van thuisgeladen kWh’s.

Een overzicht van de belangrijkste plus- en minpunten zoals ik die heb ervaren in de eerste twee maanden van gebruik:

Pluspunten:
- Techniek van de toekomst: je hebt echt het gevoel in een auto van nu te rijden. Elektrisch rijden went snel en is heel ontspannen. Als gadgetfreak is de Model 3 geweldig. De auto zit vol met leuke snufjes. Autopilot, adaptieve cruise control, achteruitrijcamera (ook tijdens rijden aan te zetten), spiegels die bij achteruitrijden naar beneden kantelen ter bescherming van de wielen, innovatieve en goed werkende ventilatie, zeer accurate Google navigatie met visuele file indicatie, verwarmde stoelen, de volledige bediening op afstand (koelen/verwarmen), parkeersensoren rondom, regensensor, bandendruksensoren, ingebouwde dashcam. Maar ook de game console die is ingebouwd is een slimme aanvulling in combinatie met het grote scherm. De holdfunctie is ook handig. Als je even de rem aantikt na het stoppen verschijnt de ‘H’ en staat de auto stil, ook op een helling. Hierdoor rolt de auto niet naar achteren als je weer weg wil rijden. Het is echt een complete auto. Daarnaast is het slim dat Tesla de mogelijkheid heeft om softwarematige updates ‘over the air’ te pushen.

- Geen uitstoot. Vooropgesteld: Ik heb de auto niet primair gekocht vanuit milieu/klimaat overwegingen. De Audi bleek zelfs een echte ‘sjoemeldiesel’ te zijn (2.0 TDI). Maar het totaal gebrek van uitstoot (na bouw van de auto) is ontegenzeggelijk een voordeel. Vanwege de stank wil je bijvoorbeeld niet te lang achter de Audi staan als de auto stationair loopt. De Tesla heeft 0 uitstoot in gebruik en dat blijft bijzonder.

- Prestaties en weggedrag. De auto is niet alleen zeer snel (287PK op de achterwielen), maar stuurt ook echt heel direct en goed. Het is een hele fijne auto om mee te rijden. De fijnproever voelt de aanwezigheid van de elektronische stuurbekrachtiging. Die is echter wel verfijnd uitgevoerd. Het kleine stuur draagt bij aan het directe en sportieve rijgevoel. Dat lekkere rijgevoel gecombineerd met het sterke acceleratievermogen maakt het echt leuk om in de auto te rijden.

De eerste keren is hard accelereren leuk, maar in de praktijk gebruik ik het niet meer zo vaak. Het is vooral handig op de momenten dat je het nodig hebt. Ik heb echter nog geen moment het gevoel gehad dat ik de Performance versie had moeten aanschaffen, of zelfs de LR AWD. De LR RWD is echter momenteel niet beschikbaar.

Overigens maakte ik mij eerst zorgen over mogelijk wielspin op de achterwielen. Daarvan is vooralsnog in de eerste maanden totaal geen sprake. Het is natuurlijk nog geen winter, maar ook in Canada kunnen ze prima uit de voeten met alleen achterwielaandrijving. Ik heb nog geen enkele wielspin gehad, dus dat heeft Tesla ook prima op orde.

De 19 inch wielen zullen hier misschien ook wel aan bijdragen. Ik ben trouwens zeer te spreken over deze wielen, ondanks dat ik in eerste instantie voor de 18" wielen had gekozen. Ze zien er vind ik prachtig uit en het comfort is nog steeds prima. Hoewel de auto strak is afgeveerd, tril je ook met de 19" wielen echt niet de stoel uit.

- Geluidsinstallatie is top. Ik ben geen audiofiel, maar wel een echte audioliefhebber. Het geluid van de LR RWD is echt heel goed. Goed gebalanceerd en ook prima aan te passen. Er zit veel bass in, als je dat graag wil. Ook de hoge en middentonen komen goed tot uiting.
Ook de connectiviteit is goed. De LR modellen beschikken over ingebouwde Spotify streaming. Je kunt gewoon inloggen met jouw eigen Spotify accounts (wel alleen voor Spotify premium gebruikers). Je kunt dan jouw eigen playlists afspelen via het Tesla scherm. Dat werkt erg prettig. Ook aanpassingen in de playlists worden automatisch gesynchroniseerd met de Tesla. Het werkt snel en goed. Wel is het afhankelijk van internet connectiviteit. Ik reed afgelopen weekend op en naar vanuit Valkenburg naar Spa-Francorchamps en dan valt de 4G verbinding op de grens even weg en valt dus ook Spotify uit.

Voor Spotify gebruik je dus de ingebouwde 4G sim verbinding. Je krijgt bij de LR modellen één jaar internet connectiviteit. Daarna kost het volgens mij €100,- per jaar, maar dat vind ik het wel waard.

Wat ik slim vind van de keuze van Tesla is dat Spotify een puur softwarematige keuze is. Mocht in de toekomst Spotify verdwijnen of er komt een ander platform op, dan houdt niets Tesla tegen om dat via een firmware update uit te rollen.

Daarnaast kun je ook gewoon via Bluetooth naar de wagen streamen. Ook dat werkt goed. Je hoort geen duidelijk kwaliteitsverlies. In dat geval heb je wel de telefoon nodig om het streamen te starten en besturen.

Telefoonontvangst en headset functionaliteit is ook prima. Je kunt via het scherm gesprekken aannemen, ook terwijl je al in gesprek bent. De microfoon en geluidskwaliteit is goed.

- Prijs/kwaliteit: Tesla’s zijn nog steeds niet goedkoop. Het zijn de duurdere opties op de elektrische markt. Je krijgt er echter ook veel voor terug. De rijervaring is echt prima, de uitrusting is zeer compleet, de range is uitstekend en de afwerking is op orde. Met name op het gebied van range en efficiency is Tesla nog steeds de onbetwiste koploper. De Duitse grootmachten hebben inmiddels hun eerste modellen op de markt gebracht, maar leggen het met name op dit voor elektrische auto’s zeer belangrijke aspect duidelijk af tegen Tesla.

Minpunten:
Ik vind het erg knap wat Tesla in een relatief extreem korte tijd in de lastige automarkt heeft bereikt. Tesla heeft de ‘grote jongens’ van de autoindustrie gedwongen om in beweging te kopen en ook elektrisch aanbod te maken. Het is knap dat Tesla op het gebied van range nog steeds echt de koploper is.

Ik ben echter geen Tesla fanboy. Natuurlijk zijn er ook minpunten aan de auto. Deze noem ik hieronder:

De auto voelt niet zo degelijk aan. Een paar voorbeelden: De bestuurdersdeur moet je echt hard dichtgooien, veel harder dan de anderen. Tesla stelt dat dit aan de rubbers ligt om de afsluiting van de ramen wind en luchtdicht te maken. Daarnaast kraakt er sinds kort iets flink bij het openen van de bestuurdersdeur. Tesla ervoor gekozen om de ramen frameless te maken. Hier zitten wel wat haken en ogen aan. De ramen zijn voorzien van een ‘short-drop’ functie, waarbij het raam iets naar beneden gaat als je de deur opent en weer iets naar boven gaat na het sluiten van de deur. Op een keer viel een achterdeur langzaam dicht en dit triggerde de ‘short-drop’ functie. Het raam ging open/dicht/open/dicht terwijl de deur niet helemaal dicht was met als gevolg een kras op de chromen strip… Sowieso is het dichtgooien van een deur (of achterklep) niet de meest premium ervaring van de auto. Het maakt een blikkerig geluid waar ze bij Hyundai en KIA niet trots op zouden zijn. Zeker in vergelijking met een Audi is dit matig.

Zoals ik in het begin al aangaf is over de bediening van de wagen goed nagedacht. Het is dan ook goed zoeken naar echt slechte ontwerpkeuzes. Twee kan ik er noemen. De achterklep is al veel besproken en dan met name het gegeven dat er bij regen gewoon regenwater in loopt als je de klep open hebt. Dat is onhandig, zeker in herfst- en wintertijd. Een echte vijfde deur was toch beter geweest.

Vervelender vind ik de plaatsing van de SOS eCall knop in het interieur. Een druk op deze knop belt automatisch de hulpdienst van het land waar je bent. Hier in Nederland is dat dus 112 en kom je bij de meldkamer. Ik had laatst een heel vervelend akkefietje. Ik zat thuis op de oprit net een nieuwe feature van een software update te testen, namelijk dat je met een Xbox One controller Tesla Beach Buggy Racing 2 kunt bedienen (ik had toch gezegd dat ik van de gadgets ben? :).

Het was avond en ik had even licht nodig. Inmiddels had ik de game al opgestart. In het donker probeer ik één van de lampjes aan te zetten. Ik druk echter per ongeluk op de SOS eCall knop. Dom natuurlijk ,maar ja, hoor: De auto belt direct 112. Ik kon dit proces niet annuleren omdat ik in het spel zat. Vervolgens neemt de meldkamer op en kon ik niet terugpraten omdat de microfoon niet werkt, waarschijnlijk omdat het spel de audio blokkeert.

Even later komt de politie voorrijden en maak ik uitgebreid excuses voor dit ongelukkige voorval waarvoor zij onnodig naar mij toe kwamen om polshoogte te nemen.

Positief is dat de SOS knop dus wel werkt, maar strekking van het verhaal is dat hij echt op een onhandige plek is geplaatst. Niet alleen vlak bij een lampknopje, maar ook nog eens direct naast de knop om de waarschuwingslichten aan te zetten. Ik heb er sinds het incident maar een stukje zwarte tape op geplakt.

Autopilot is een veelgeprezen functie van de Tesla en niet zonder reden. Zeker in combinatie met de ‘verkeersbewuste’ cruisecontrol rijdt het op de snelweg meestal geweldig, want de auto stuurt niet alleen zelf, maar houdt ook zelfstandig voldoende afstand tot de voorganger. De afstand die de auto moet houden is overigens in te stellen, zelfs tot slechts één auto. Overigens hanteert de auto hier nog steeds een veiligheidsmarge en is dit nog steeds ruim voldoende ruimte voor anderen om hun voertuig ertussen te proppen.

Je kunt de cruisecontrol ook activeren zonder de Autopilot aan te zetten (rechterhandel 1x omlaag drukken tijdens het rijden, dit 2x doen activeert dan ook de Autopilot functie).

Ik verwachte dat de cruisecontrol dan zou werken als een traditionele cruise control, dus dat de auto gewoon de snelheid houdt die je hebt ingesteld en dat je met het rechterscrollwieltje op het stuur de snelheid kunt aanpassen.

Niet dus: De Tesla Model 3 heeft helemaal geen traditionele cruise control functie, maar zet bij inschakelen van de cruise control altijd de ‘verkeersbewuste’ functie aan.

Dit klinkt prima, maar levert in de praktijk zeer vervelende problemen op. Bijvoorbeeld op een 50km weg in mijn woonplaats met tweerichtingsverkeer, maar zónder streep in het midden. Ten eerste begrijpt Autopilot helemaal niets van deze weg. De camera’s zien geen middenstreep, dus de auto neemt aan dat het om een éénrichtingsverkeer weg gaat. Gevolg: de auto gaat na inschakelen van de Autopilot pontificaal in het midden rijden. Zodra de auto dan een tegenligger detecteert, gaat ‘ie volledig in de stress en vol op de rem. Niet handig en bovendien onnodig. Via de Googlekaart zou de auto moeten kunnen weten dat het om een tweerichtingsverkeer weg gaat. In dat geval zou het bijvoorbeeld veel slimmer en veiliger zijn als de auto ervoor zou kiezen om de Autopilot functie voor dit wegdeel helemaal te deactiveren, zodat je de functie niet aan kunt zetten.

Op dezelfde weg met Autopilot wederom aan leverde ook het naderen van een vluchtheuvel een geinige situatie op. De auto dacht wederom dat hij op een éénrichtingsweg reed, ging middenin rijden, schrok van de opdoemende vluchtheuvel en wilde er links (!) langs. Ik heb dit uiteraard alleen getest toen er geen tegenliggers reden, maar het toont wel aan dat het systeem nog niet feilloos is. Opletten dus op welke momenten je de functie aanzet. Ik neem trouwens aan dat Tesla dit soort noodingrepen in hun data terugziet en dus verwerkt in hun Autopilot functionaliteit.

Erger is dat ook de cruisecontrol functie ervoor zorgt dat de auto volledig in paniek raakt op deze wegen. Met alleen cruisecontrol aan gaat de auto schijnbaar willekeurig bij detectie van een tegenligger deels of soms zelfs echt hard op de rem. Dit wordt ‘phantom braking’ genoemd. Het is zeer irritant, want hierdoor ben je gedwongen om altijd je voet vlakbij het gaspedaal te houden. Of om de functie niet te gebruiken. Op deze weg gebruikte ik met de Audi bijvoorbeeld altijd de traditionele cruise control en dat is dus echt een stap terug.

Ik begrijp niet waarom Tesla geen traditionele cruise control functie inbouwt. Zolang de auto niet in staat is om dreigingen zonder ‘false positives’ te detecteren, levert de functie in dit soort situaties namelijk juist méér gevaar op. Ik zeg dus: er moet ook een ‘verkeersonbewuste’ cruise control op de Tesla worden gezet.

Dit zou ook een uitkomst zijn voor het ‘phantom braking’ wat op de snelwegen gebeurt. Met name bij portalen en bruggen schrikt de auto soms enorm, terwijl er geen enkele auto voor je rijdt. De auto remt dan soms zeer abrupt af. Dit levert gevaarlijke situaties op, zeker als vlak achter jou ook een auto rijdt die op dat moment logischerwijs een forse remactie helemaal niet verwacht. Ook hier zou een traditionele cruise control (keep your speed and that’s it) prima zijn. Nu geldt ook weer: als je op de snelweg Autopilot of verkeersbewuste cruise control aanzet, ben je verplicht om altijd de rechtervoet vlakbij het gaspedaal te houden voor het geval de auto ineens schrikt en hard remt. Dat is niet echt relaxed rijden, terwijl Autopilot toch echt juist daarvoor is bedoeld.

Overigens beschikt de auto in het menu onder ‘Autopilot’ een aantal opties. Onder andere ‘Automatische Noodrem’ en ‘Obstakelbewuste acceleratie’. Ik heb natuurlijk getest of het uitzetten van deze opties verschil maakte, maar dat was niet zo. De Automatische Noodrem kun je wel uitzetten, maar maakt geen verschil in het ‘phantom braking’. Bovendien kun je deze optie niet structureel uitzetten, maar moet je het elke keer doen als je de auto start.

Tesla zou hier echt iets mee moeten doen, omdat het nu meer gevaar oplevert dan dat het gevaar voorkomt. Hetzelfde geldt voor het feit dat de Autopilot zichzelf in scherpe bochten uitschakelt. Dan schiet het systeem ineens uit en gaat de auto dus rechtdoor. Bij scherpe bochten kan dat gevaarlijke situaties opleveren. Uiteraard moet je altijd de handen aan het stuur houden, maar het is technisch gezien onnodig, aangezien eerdere software versies deze bochten wel prima aankonden. Het schijnt te maken te hebben met een verplichte aanpassing vanwege EU wetgeving. Hopelijk kan dit in de toekomst weer worden verbeterd.

Privacy & Security: In mijn werk heb ik veel met privacy en security te maken. Het is opvallend hoeveel data de auto standaard met Tesla deelt. Enerzijds is het heel mooi en handig, want daardoor kunnen ook third party applicaties zoals Stats for Tesla en TeslaFi hun functionaliteit bieden. Anderzijds is het ook creepy. Tesla weet precies waar de auto wanneer is (geweest). Dit kun je ook niet verwijderen of uitzetten. Dat biedt als keerzijde natuurlijk weer goede mogelijkheden bij diefstal, maar het geeft toch ook een apart gevoel dat een fabrikant zoveel van je weet. Duidelijk en gevalletje van een ‘blessing and a curse’. Je kunt wel zelf bepalen of je data van SentryMode of Autopilot met Tesla deelt, maar het delen van overige gegevens is dus niet optioneel en dat vind ik toch wel bijzonder.

Ook vanwege de privacy en het risico op diefstal heb ik de functie ‘Pin to drive’ aangezet. Dit verplicht je tot het invoeren van een 4-cijfere pincode voordat je met de auto kunt wegrijden. Dit is elke keer even wat gedoe, maar deze extra ‘layer of defense’ geeft een gerust gevoel wat voor mij zwaarder weegt. Het kunnen openen van de auto en wegrijden met alleen een smartphone is prachtig, maar geeft ook een dubbel gevoel. Iemand met jouw telefoon (of één van de kaarten) kan zonder ‘Pin to drive’ gewoon wegrijden. Ik adviseer deze extra beveiligingsmaatregel dus aan alle Model 3 rijders.

Conclusie:
Hoewel de lijst met minpunten langer is dan de lijst met pluspunten, is mijn algehele indruk van de auto onder de streep zeer positief.

De behoorlijke grote range (>500km voor de LR modellen bij normaal gebruik en redelijk wat snelwegkilometers), de efficiency, de snellaad mogelijkheden (supercharging, maar ook thuis met 11kW = vol in iets meer dan 6 uur) maken wat mij betreft de Tesla Model 3 dé auto als je in de markt bent voor een elektrisch voertuig.

Maak je veel kilometers net zoals ik, dan adviseer ik echt een 11kW oplaadpaal thuis, zodat je niet vaak overdag moet bijladen wat op een gegeven moment echt gaat vervelen.

De Tesla Model 3 is voor een autoliefhebber en met name mensen die houden van nieuwe techniek een erg interessante auto. Dit wordt verder versterkt door het comfort van elektrisch rijden, de vele technische snufjes op de auto, de milieuvoordelen en de actuele belastingvoordelen. Dit jaar is er nog een interessante MIA investeringskorting en natuurlijk de lagere bijtelling voor zakelijke rijders. Voor privé aanschaf is de Model 3 door de hoge aanschafprijs en dito afschrijving denk ik nog niet echt een interessante optie (tenzij je geld over hebt).

Mocht je net als ik een Tesla Model 3 willen gaan rijden en heeft deze review jouw geholpen, dan zou ik het top vinden als je ervoor kiest om mijn referral code te gebruiken tijdens het bestelproces. We krijgen dan allebei 1.500km gratis supercharger kilometers van Tesla. Bestel dan de auto via de volgende link: [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

Hopelijk heeft mijn review een goed en eerlijk beeld gegeven van mijn ervaring met de Tesla Model 3 Long Range RWD. Overigens schrijf ik deze laatste zinnen terwijl ik voor mijn service afspraak bij Tesla Duiven zit. Tesla pakt nu een aantal verbeterpunten vanuit de oplevering op en dat doen ze netjes. Ze nemen ook een aantal punten mee die ik nog niet eerder had gemeld, bijvoorbeeld de genoemde kraak bij het openen van de bestuurdersdeur. Ondanks de horrorverhalen over Tesla service is het dus ook goed om deze positieve ervaring te melden.

Mocht je vragen hebben, laat het gerust weten. Dan geef ik antwoord en verwerk het in de review.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.