Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2021)

autoreview

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2021)

Signalement

UitvoeringVitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

500kg lichter?

  • 2.792 km

Onze 5 jaar oude opel zafira ging eruit omdat vrouwlief kleiner wilde gaan rijden.
De opel was gekocht vanwege zijn ruimte. Die was gigantisch. Ook het wagengewicht en volume was dat dus op zoek naar kleiner en dan geleasd. Onderzoek gedaan naar skoda kamiq en vw t roc. Kamiq beviel ons uitstekend maar net als in de vw kregen we last van onze ruggen. Achteraf blijkt dat de hellingshoek van de stoelen de boosdoener. T roc viel ons qua afwerking aan de binnenzijde ernstig tegen. We zochten hogere zit en kwamen uit bij Opel crossland en Suzuki Vitara. De crossland beviel prima en de prijs was goed, maar vond het model wat vrouwelijk ( boodschappenauto’tje) en de auto bij 150 + op snelweg erg instabiel aanvoelen. De vitara presteerde daar veel beter, iets leuker model en de ruimte achterin (hond) iets praktischer) Het werd de vitara in de meest luxe uitvoering in metaal witte kleur. Waarom de meest luxe? We wilden sensoren rondom en dat was alleen op deze leverbaar.
Hoe bevalt de auto na een kleine 3000k?

Prestaties zijn prima.
Hij is snel genoeg. (Bovengemiddeld)
Verbruik bij gemengd gebruik 1:16,7
Ik vindt dat een prima score.
+/+ vlot en zuinig
-/- door zijn mild hybrid aandrijving remt de auto snel na loslaten gas. Voor mijn vrouw prima want die houdt van “gassen”. Ik vindt het iets minder comfortabel.

Comfort.
De auto staat hoog op zijn wielen en. Heeft daardoor een erg hoge prettige instap.
Comfort in de stoelen uitstekend. Zithouding ook.
Korte draaicirkel en stuurt behoorlijk licht. Fijn in de stad daarbuiten niet storend. Rechtuitstabiliteit is goed, maar iets gevoelig door de lichte besturing.
Geen aandrijfinvloeden in besturing.
Ongecontroleerd bruusk sturen vinden achterpassagiers niet fijn.
Ruimte en gebruik van interieur prima.
+/+ comfort over verkeersdrempel. Raakt die nooiten veert stevig maar comfortabel. ( dat is in mijn fabia wel anders)
-/- wel gecontroleerd sturen. Auto reageert direct op stuur.

Veiligheid.
Heeft alle moderne systemen.
Zij werken ook allemaal goed.
Vooral auto cruisecontrole bevalt ons goed op de senlweg
+/+ alles zit erop
-/- bediening is niet intuitief

Samengevat.
Wij vinden het een bijzondere auto.
Hij is snel, behendig, grappig, zuinig en compleet.
Frivool is misschien wel een goede typering.
Niet als je er naar kijkt, is toch een stoer bakkie, maar als je er in rijdt.
We hebben er tot nu toe veel plezier van.
Zouden we nog eentje kopen?
Ja denk het wel. Maar dan met 4 wd en automaat.
Gewoon omdat het kan….

7000 km

  • 7.000 km

We hebben de vitara nu bijna 6 maanden.
Ik heb mijn eerste indrukken nog eens nagelezen en die kloppen nog steeds.
Het verbruik is, bij doorsnee gebruik1:16,8. Zuiniger kan, maar niet met onze rijstijl. Ik vindt dat prima. Mijn skoda 1.0tsi doet 1:18,5 maar is lichter en minder krachtig.( en heeft meer storinkjes)

Wat valt nu op? Probleemloze auto.
Het verbruik is heel stabiel. Zie monitor. Ook bij diverse omstandigheden.
Geen enkele storing of bijgeluid gehad.
Ik vindt de auto voor zijn prijsklasse er leuk bij staan. Oogt ook groter dan de gemiddelde concurrent.
Hij rijdt prima. Het sturen is aan de lichte kant, maar hij zoekt niet op de snelweg.( moet wel zeggen dat ik altijd groter en duurder heb gereden dus is niet helmaal eerlijk)
Rijondersteuningssytemen werken goed. Vooral adaptieve cruisecontrol, maar heb ze meestal uit staan.
Kritiek?
Scherm van de navi oogt klein maar werkt prima.
Kwaliteit geluid audio had beter gekunt, of ik begrijp het niet goed hoe in te stellen.
Schakelt goed, maar de 4 haakt wat bij koude motor.
Motor houdt niet van hele lage toeren. (Rond 1000tpm)
Eigen fout: uit kostenbesparing rubberen matten besteld via internet. Met vanille geur. Zou ik nooooooit meer doen. Dan liever rubbergeur.

Tips voor suzuki?
Maak de auto 30 cm langer.
Dat zal wegligging, veercomfort en ruimte verbeteren en hebt je mogelijk ineens een topauto als je hem niet veel duurder maakt.

Nog positiever?

  • 8.500 km

Toch nog een vakantie update.
Onlangs een paar dagen naar duitsland geweest voor een korte vakantie.
Hierbij veel in heuvelachtig gebied getoerd en natuurlijk autobahn gereden.
De auto rijdt in de heuvels verrassend goed. Wendbaar, krachtig en prettig weggedrag. In de drukke binnenstad doet ie het ook goed.
Toen nog ff gegast op de vrije autobahn. Tegen de verwachting in doet de auto ook hogere snelheden prima. Hij voelt ondanks de hoge koets stabiel tot 160 kmh. Top lag net boven 200. Oppakken van de motor na afremmen beviel ook goed. Het is natuurlijk maar 140pk maar pakt heel gelijkmatig op en versneld lineair.
Uiteindelijk stapten we na 4 dagen heel blij verrast uit de auto.
Vitara lijkt een blijvertje.

15000 km update

  • 15.000 km

1 jaar volgemaakt.
vandaag beurt laten uitvoeren, geen bijzonderheden.
opvallend: de auto heeft in het hele jaar geen enkele storing gehad.
(dat heb ik alleen met een Toyota eerder gehad)

bijzonderheden:
het verbruik op binnenwegen (tot 80km/u) is tot op 1 op 19/20 te krijgen.
moet je er wel een beetje op letten.
gemengde ritten nog steeds 1:17,5
apple CarPlay is gevoelig voor het gebruik van de juiste kabel.
de vierde versnelling is bij koude motor wat hakerig. (hoort bij Vitara zegt dealer)

voor de rest probleemloos....

ik ben onder de indruk.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Suzuki
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Comfort
€ 464
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.