Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Stijl (2020)

autoreview

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Stijl (2020)

Signalement

UitvoeringVitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Stijl
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vitara 1,4 Hybrid Style

Na 3 hele fijne jaren in de S-Cross 1.0 boosterjet Style te hebben gereden, ben ik sind deze week de eigenaar vanr het nieuwe model van Vitara de 1.4 boosterjet Style Smart Hybrid.
De auto heb ik net een week in mijn bezit, dus veel ervaring kan ik nog niet toevoegen. De komende weken en maanden zal ik vooral ervaring met de auto gaan opdoen. Hoewel de 1.0 S-Cross een hele fijne auto was voor mij, bemerkte ik wel direct, dat deze Vitara net weer een segment beter is. De motor is een 4 cilinder 1.4 boosterjet (hetzelfde blok als in de Swift Sport) en heeft duidelijk meer vermogen en meer koppel onderin. Hierdoor rijdt de Vitara toch net even wat soepeler en rustiger in laag toerental.
Binnenkort zal ik een uitgebreide review toevoegen.

De uitgebreide proefrit

  • 500 km

Ik heb deze Vitara nu een week in bezit en kan wel stellen dat ik momenteel na 500 km een uitgebreide proefrit achter de rug heb. Voldoende om een vergelijking te kunnen trekken met mijn vorige Suzuki de S-Cross 1.0 Style. (voorheen aangeduid als High Executive)
Allereerst de verschillen in beide auto's die mij direct opvielen.
1) De S-Cross heeft boven de binnenspiegel een klepje waar je een zonnebril in op kan bergen. Dit heeft deze Vitara niet. Ergo er zit helemaal geen brillenvakje in de Vitara. hoe simpel ook, ik vond het en handige extra.
2) De S-Cross heeft de usb aansluiting voor Apple Carplay, of Android auto onder de middenarmsteun zitten. Hier kon ik onzichtbaar mijn smartphone in opbergen. De Vitara heeft zijn usb aansluiting in de middenconsole achter de schakelpook zitten. Een onhandige plek. de smartphone ligt altijd in zicht. Staat rommelig (vind ik)
3) De S-Cross heeft een automatisch dimbare binnenspiegel. De Vitara heeft dit niet. Fel licht moet je dimmen, door een ouderwets handeltje om te zetten.
4) De S-Cross Style heeft daarentegen volledig lederen stoelbekleding. De Vitara Style heeft half leer met stof beklede stoelen. Op zich is dit geen nadeel, want als het koud is buiten, dan zijn de eerste minuten op lederen stoelen, wel erg koud aan het zitvlak.
Dit zijn de punten, welke mij direct opvielen, waarvan ik zou hebben verwacht, dat zowel de S-Cross, als de Vitara in de meest uitgebreide uitvoering wel identiek zouden zijn.
Is de Vitara 1.4 SH Style dan toch de mindere van de 2 modellen? Dan zeg ik volmondig Nee!
De S-Cross heeft "ouderwetse" FM radio, terwijl de Vitara DAB+ radio aan boord heeft. DAB+ klinkt beter en helderder.
Verder is de Vitara veel beter uitgerust met veiligheidsopties, zoals lane assist, dode hoek warning, automatische stuurcorrectie, als je ongewild van rijbaan dreigt te veranderen, verkeersborden herkenning etc. Extra's die je bij de S-Cross weer niet hebt.
Daarnaast is het verschil tussen de 1.0 driecilinder en de 1.4 smart hybrid viercilinder motor aanzienlijk.
De 1,0 boosterjet uit de S-Cross voldoet meer dan voldoende. Ik heb nooit een tekort aan vermogen, of souplesse ervaren.
Maar nu ik een week heb gereden in de 1.4 boosterjet viercilinder, bemerk ik toch wel dat dit motorblok een stuk soepeler en fijner aanvoelt. Het verschil in koppel is groot. De viercilinder loopt veel geraffineerder. Er zit duidelijk meer vermogen in. De zesversnellingsbak maakt dat je vlot kunt doorschakelen en laag in toeren blijft de motor soepel draaien. Bij het intrappen van het gaspedaal hoef je niet terug te schakelen, om toch vlot te kunnen versnellen. Van de smart hybride techniek merk je weinig. Behalve bij het gas loslaten, dan remt de auto duidelijk sterker af op de motor, om stroom te regenereren.
Het dashboard en weergave van de meters is in de Vitara meer geavanceerd, dan in de S-Cross.
Het verbruik ligt met een rustige rijstijl tussen de 1:17 en 1:18
De Suzuki S-Cross 1.0 Boosterjet High Executive is een uitstekende auto en biedt veel waar voor je geld.
De Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Style Smart Hybrid, is iets duurder, maar duidelijk meer geavanceerd en voorzien van een betere sterkere en soepeler lopende motor, welke prima prestatie levert. Check maar eens de filmpjes op YouTube. Van 0-100 in 8,8 seconden.

5 maanden verder

  • 6.700 km

We zijn ruim 5 ervaringsmaanden verder.
Voor de jaarwisseling heb ik er zelf winterbanden onder gemonteerd met lichtmetalen velgen. 2 weken terug had ik er dus goed profijt van met die hevige sneeuwval. En ja, dan merk je echt wel verschil. Ik moest zondag 7 februari noodgedwongen de weg op en zag vele weggebruikers glijden en glibberen door de sneeuw. Uiteraard voorzichtig gereden, maar bij verkeerslichten stonden anderen te spinnen ne te tollen, maar ik reed gewoon weg. Ik zeg daarom: Winterbanden altijd doen, als je afhankelijk bent van jouw auto.
De stoelverwarming is zeer comfortabel evenals de adaptive cruisecontrol. In het begin even wennen, maar ik zweer er nu bij.
De auto presteert verder perfect. Niets geen klachten, of andere dingetjes ontdekt of gehoord. Climate control, heerlijk.
Vanaf 1 januari 2021 worden de Suzuki's nu met 6 jaar fabrieksgarantie geleverd. Mijn Vitara is van eind september 2020 en werd nog met 3 jaar garantie geleverd. Ik heb hierover navraag gedaan bij Suzuki, want ik zou er 3 maanden wachten voor over hebben gehad om 6 jaar garantie te kunnen krijgen. Maar ze waren onverbiddelijk. Auto's op kenteken gezet vanaf 2021 krijgen 6 jaar garantie. Niet dat ik problemen verwacht de komende jaren, maar het ruilt altijd prettiger in, na een jaar of 4, als er nog 2 jaar fabrieksgarantie op zit.
Verder gewoon een prima auto, met heel veel extra's, opties en accessoires voor een redelijke prijs.

De Vitara als caravantrekker

  • 17.000 km

Mijn Vitara 1.4 SH is inmiddels ruim 1 jaar en 2 maanden oud. Begin september heeft de auto zijn 1e servicebeurt gehad. Er waren geen bijzonderheden vooraf te melden en ook na de servicebeurt waren er geen opmerkingen. Kosten onderhoudsbeurt: € 200,-
De auto presteert meer dan voldoende. Hij rijdt zeer comfortabel en het verbruik is gemiddeld 1.18. Bij wat langere snelwegritten is het het verbruik 1:20. Voor zo'n hoge auto toch zeer acceptabel. Mocht het een keer nodig zijn, of je vindt het gewoon leuk, en je trapt het gaspedaal een keer goed in, dan is hij ook ontzettend snel. Je voelt echt de duw in je rug en de power van de turbo. Menig dure Duitse middenklasser laat je met gemak achter je.
Zowel de bestuurders- als bijrijdersstoel zijn in hoogte verstelbaar. Dit maakt dat ook de wat kleinere personen goed zicht hebben en ontspannen achter het stuur kunnen zitten.
De afgelopen zomer zijn wij vaker met de caravan op pad gegaan. Wij hebben een Kip Kompakt, welke beladen ruim 1000kg weegt. Het rijden met de caravan is even wennen, maar de Vitara heeft er totaal geen moeite mee. De nieuwe generatie Vitara en S-Cross mogen op kenteken tot 1500 kg trekken. Het is wel belangrijk, om de kogeldruk (max 70 a 75 kg) in de gaten te houden en de achterbanden van de auto flink harder op te pompen. (2,8 a 3,0 bar) Ik heb daarmee ervaren, dat de auto erg stabiel blijft en de caravan goed trekt. Ook het inhalen van vrachtverkeer met zijwind geeft dan geen problemen. Verbruik met caravan gemiddeld 1:15

Verder doet de auto waarvoor deze is gemaakt. Ik heb geen storingen gehad. Ik heb in het afgelopen jaar ook geen punten ontdekt aan de auto, waarvan ik nu denk dat ze mij zijn gaan tegenvallen.
Android auto werkt perfect en navigeren met Waze e/o Flitsmeister is zoveel aangenamer dan de standaardnavigatie.
De achteruitrijcamera en rear cross traffic alert zijn waardevolle veiligheidsissues op deze auto. Bij het uitparkeren zie je niet alles. In de Suzuki Vitara met Rear Cross Traffic Alert heb je een extra paar ogen. Het waarschuwt je als er achter je verkeer van links of rechts komt.
Mocht u vragen hebben over de Suzuki Vitara, welke ik niet heb benoemd, laat ze mij weten en ik zal u antwoorden.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens