Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2021) #2

autoreview

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2021)

Signalement

UitvoeringVitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf2.145 km
KM-stand laatst20.700 km
Lezerswaardering: 51%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opnieuw een Vitaraautomaat

  • 2.145 km

Na bijna 4 jaar het vorige model Vitara, naar volle tevredenheid, te hebben gereden gezocht naar een (bijna) nieuwe automaat. Bij mijn eigen dealer was een automaat niet te leveren en daarom maar via internet op zoek en gevonden (parallel import). Keurige inruilprijs voor de witte Vitara van 2017 en de koop telefonisch rond gemaakt voor de grijze Vitara style automaat, voorzien van een zwart dak.
Twee dagen later een korte proefrit, maar dat kon niet tegenvallen. De 1.4 turbo is veel sterker dan de 1.6. Het mild hybride systeem helpt een handje en dat voel je af en toe. Dit is dus niet vlekkeloos, maar ook niet storend. Het start-stopsysteem werkt daarentegen wel perfect. Een week later de auto opgehaald en inmiddels 1,5 tank benzine (E5/98) verreden. Verbruik is ongeveer 5,7 liter per 100 km, met wisselend stads- en buitenwegen. Iets beter dan de 1.6, maar dat ontloopt elkaar weinig. De rijhulpsystemen werken netjes, maar is wel wennen. Zeker het zelfstandig afremmen van de adaptieve cruisecontrole. Interieur is nagenoeg hetzelfde als het 2017 model, m.u.v. de bekleding bovenop het dashboard. Het exterieur is opgefrist t.o.v. het vorige model. De automaat beschikt gelukkig wel over de startknop, zodat de ouderwetse vaste sleutel "verleden tijd" is. Nog geen tegenvallende zaken bemerkt en hij voldoet geheel aan de verwachtingen.

Nog steeds probleemloze Vitara

  • 20.700 km

Inmiddels een kleine 20.000 km met de Vitara gereden. Onderhoudsbeurten zijn jaarlijks bij de Suzuki dealer uitgevoerd en er werd niets bijzonders geconstateerd. Auto voldoet aan de verwachtingen, maar een aantal zaken vind ik irritant. Adaptieve cruise control werkt niet perfect. Snelheid verlagen bij een voorganger gaat goed, maar vervolgens een knipperlichtje naar links om in te halen gebeurt snelheid verhogen abrupt. Dat werkt dus niet vloeiend en voelt niet fijn. De waarschuwing "botsgevaar" leidt een eigen leven. Ziet blijkbaar geregeld overstekende spoken. Verder geen problemen ondervonden. Brandstof gebruik gemiddeld 6,2 ltr/100 km met vrij veel korte ritjes. Lange afstand minder dan 6 ltr.
Toch gaat de Suzuki ingeruild worden voor een auto met wat premium gehalte, nml een jong-gebruikte Mazda CX-5.
Geen spijt van de 2 Suzuki's Vitara, die als occassion bij een dealer veel geld moeten kosten, in vergelijking met hun oorspronkelijk nieuwprijs.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Suzuki
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Comfort
€ 464
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.