Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2021)

autoreview

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2021)

Signalement

UitvoeringVitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst12.935 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Blij met aanschaf

  • 4.200 km

Gebruikerservaring Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select

Na 4 jaren met tevredenheid in een Nissan Note te hebben gereden wilden we een wat ruimere auto met een hogere zit. Keuze genoeg in het betreffende segment en uiteindelijk gekozen voor de Suzuki Vitara.
Een aantal redenen waarom het de Vitara is geworden is:
* dat het zicht rondom vanuit de Vitara beter is dan bij de meeste concurrenten
* dat het goedkoopste model van de Vitara (Comfort) al rijk is uitgerust met belangrijke veiligheidsvoorzieningen die bij andere merken veelal optioneel zijn
* dat vanaf 1 januari 2021 Suzuki 6 jaren garantie geeft op de Vitara en
* dat de Vitara t.a.v. design een no-nonsense auto is maar dit laatste is natuurlijk subjectief.

We hebben voor de versie Select gekozen omdat daar een achteruit rijcamera bij zit. Als optie nog parkeersensoren en analoog dashboardklokje genomen. Nu achteraf heb ik twijfel over de toegevoegde waarde van de parkeersensoren. Ze beginnen al vroeg moord en brand te schreeuwen waardoor je niet weet wat eigenlijk nog wel kan en wat niet, bij bijvoorbeeld inparkeren.

De Vitara heeft niet zo’n spannend interieur als zijn Franse concurrenten maar dat boeit me niet. Het is allemaal wel functioneel en standaard zijn er veel veiligheids- en hulpmiddelen aanwezig zoals dode hoek waarschuwing, rijbaanafwijking waarschuwing, automatisch remsysteem (voor wanneer je zit te suffen), adaptieve cruise control ( waarbij je de afstanden kunt instellen zodat die niet al een km van tevoren begint af te remmen).
Kortom heel veel in te stellen. Zonder dollen; het instructieboek van de Vitara heeft het formaat van een roman en is zeker 3,5 cm dik.
Handig is de bagageruimte met een dubbele bodem. Het onderste deel is zo’n 11 cm hoog en biedt genoeg ruimte voor het opbergen van losse spullen zoals paraplu’s, verbanddoos, gevarendriehoek, reparatieset, veiligheidshesjes voor bij pech, etc. die anders in de gewone bagageruimte heen en weer zouden slingeren. Je hebt nu in de gewone bagageruimte geen organiser nodig en daardoor in breedte en diepte effectief meer ruimte. De onderste bagageruimte is toegankelijk door een solide grondplaat omhoog te halen met de mogelijkheid om deze in omhoog geklapte positie te fixeren zodat beide handen vrij zijn.

Begin mei 2021 hebben we onze nieuw aangeschafte Vitara (uitrustingsmodel Select, kleur galactic grey) opgehaald en half juni zijn we op vakantie gegaan naar Zuid-Frankrijk. Zijn inmiddels weer terug en hebben nu 4200 km op de teller staan.
Hoe heeft de Vitara het tot nu toe gedaan? Prima!

Viel me al eerder op, tijdens een proefrit, dat de 1.4 Booster Smart Hybrid behoorlijk wat power heeft. Motor loopt soepel en reageert alert op gaspedaal.
Op weg naar Zuid-Frankrijk hebben we de route via Maastricht, Luik en Luxemburg genomen. Net voorbij Luik begint de snelweg naar de Ardennen met een lang en behoorlijk stijgend traject. De Vitara nam deze lange helling zonder problemen en had nog power over om te versnellen mocht dat nodig zijn geweest. In de spiegel zag ik een Captur en T-Cross qua snelheid terugvallen, die hadden er meer moeite mee.
Bij de Franse tolsnelweg vanaf Fréjus naar Nice zijn een aantal hellingen van 4% en 5% waar 130 km mag worden gereden. Ook hier kon de Vitara moeiteloos voortsnellen en met gemak snelheid handhaven.
Op provinciale wegen in Zuid-Frankrijk moeten veel auto’s afremmen op trajecten helling af. Met onze Vitara hoefde ik dan vaak alleen het gas los te laten omdat de mild hybrid aandrijving voldoende afremde.
Eerder, met de proefrit, was ik benieuwd hoe de afremming van mild hybrid aandrijving is en of dit niet te abrupt zou zijn. Dat bleek enorm mee te vallen, met het gas loslaten rolt hij nog wel uit zonder hinderlijke afremming.

Schakelen was wel even wennen. Ging in het begin even stroef maar dat was nieuwigheid. Na ongeveer 500 km ging het al een stuk soepeler en nu is het prima.
Omdat het een 6 bak is zijn de schakelmomenten anders dan bij een 5 bak. Je moet met de Vitara bij optrekken eerder opschakelen en 50 km/u kun je al in de 4e versnelling rijden. Vanaf 90 km/u kun je zelfs al zonder problemen in de 6e versnelling rijden. En omgekeerd, bij vaart verminderen, moet je laat terugschakelen (vergeleken bij een 5 bak)

In een aantal recensies is aangegeven dat de Vitara licht stuurt. Ik kan dat wel beamen. Het is echter niet zo dat het storend is of een onveilig gevoel geeft. Hij stuurt wel direct en dat is even wennen.
Bij hogere snelheden (100 km/u en hoger) is er relatief meer wind- en rijgeruis te horen.

Waar we zeker blij mee zijn is de adequaat werkende automatische airco. Iedere keer wanneer we in Zuid-Frankrijk in de geparkeerde Vitara stapten was na het starten van de motor, de warmte in de cabine met twee minuten verdwenen. Goed doordacht is dat bediening van de airco wordt geregeld door fysieke draaiknoppen en toetsen en niet via het digitale display.

Na 4200 km is volgens de boordcomputer het gemiddelde verbruik 5,8l/100km ofwel 1 op 17,2. Valt me een beetje tegen maar realiseer me dat ik in het begin veel in de stad heb gereden (niet altijd rustig) en op de Franse snelwegen vaak 120/130km. Komt bij dat we tijdens onze vakantie continu met airco aan hebben gereden. Met wat bewuster rijden zou het verbruik gunstiger moeten worden.

In de tweede week na aanschaf waren er wel problemen met koppelen en aan de praat houden van Android Auto. Garage claimde dat het aan mijn usb kabel lag of aan mijn mobiel, maar met andere (betere) usb kabels en Android mobiel lukte het eveneens niet. Ze hebben een software update van de boordcomputer geladen maar dat mocht niet baten. De iPhone van mijn vrouw werkte wel met Apple Car Play. Garage bood aan om nog een keer te gaan onderzoeken maar ik was ondertussen zelf op internet gaan kijken. Uiteindelijk bleek een update van Android Auto de boosdoener. Heb de update van Android Auto op mijn mobiel verwijderd en sindsdien gaat het goed.

Na ongeveer twee maanden in de Vitara te hebben gereden inclusief lange afstanden, kunnen we zeker zeggen dat we tot nu toe blij zijn met onze aanschaf.
De stoelen zitten prima (wat mij enigszins verwondert voor een Japanner), er is goed rondom zicht, er is voldoende motorvermogen om uit onveilige verkeersituaties weg te rijden en de 6 jaar garantietermijn van Suzuki geeft extra vertrouwen.
Het verbaast me dat er op de weg weinig Vitara’s te zien zijn. Ik denk dat de Suzuki Vitara een ondergewaardeerde auto is!

Ervaring na een jaar gebruik

  • 12.935 km

Nu we onze Vitara smart hybrid een jaar hebben en hij net zijn eerste onderhoudsbeurt heeft gehad is het, dacht ik, wel tijd voor een korte update.

De Vitara bevalt nog steeds goed. Het rijgedrag is net als bij het begin, trekt nog steeds zeer vlot op als het moet, tussentijds geen problemen gehad en ook na een jaar geen gerammel of geluiden van los zittende onderdelen. Ook over de stoelen ben ik tevreden, ze zitten op de lange rit goed en zijn voor mij prima in hoogte instelbaar (ben zelf 1,70 m).
Het lichte en directe sturen van de Vitara, wat in sommige recensies wordt benoemd, was ik al snel aan gewend. Vooral in de stad en bij inparkeren heeft dat voordeel en op de snelweg is het niet storend. Je kunt de Vitara gewoon strak een bocht in sturen met grote snelheid.

Bij de onderhoudsbeurt had ik aangegeven dat de achterklep bij koud weer niet helemaal vanzelf omhoog gaat en halverwege blijft hangen. Bleek dat een gasveerdemper niet meer naar behoren werkte en is onder garantie vervangen. Voor de eerste grote onderhoudsbeurt was ik € 282 kwijt, inclusief vervangend vervoer (€ 23).

Android Auto vertoonde een paar maanden geleden opnieuw kuren (na weer op mijn mobiel een paar updates te hebben gehad), maar nu bleek de kabel de boosdoener. Gebruikte tot nu toe een Ikea usb-kabel die het altijd goed had gedaan, maar na de laatste update (versie 7,5) niet meer. Vreemd.
Heb nu een duurdere (kwaliteits)kabel van Belkin aangeschaft en heb geen problemen meer met Android Auto. Op internet gelezen dat één van de volgende updates (versie 7,6 of 7,7) van Android Auto met een diagnosetool komt die controleert of je usb kabel geschikt is voor Android Auto.
Wat ik wel jammer vind is dat er slechts één usb aansluiting is en dat het opbergvakje bij de usb aansluiting te klein is om fatsoenlijk je smartphone er in te kunnen plaatsen.

In de laatste week november (2021) tot vlak voor de Kerst ben ik gevraagd om te helpen te examineren op mijn vroegere werk. Hiervoor reed ik vier dagen per week dagelijks afstanden van 130 km, waarvan 120 km op de snelweg. Terwijl ik me aan de max. snelheid heb gehouden (adaptive cruisecontrol) was mijn benzineverbruik aan het eind van die laatste week voor Kerst 1 op 19,3. Is zeer netjes vind ik. Nu rij ik meestal in de stad en heb daardoor een gemiddelde van 1 op 17,5. Ik tank vanaf augustus (2021) E5/98 benzine.

Wat niet helpt om het gemiddelde hoger te krijgen is dat heel af en toe de kleine jongen in mij naar boven komt en ik een dot gas geef. Vooral wanneer er naast mij bij het stoplicht een Polo of een Clio staat die wat zenuwachtig met zijn gaspedaal staat te spelen. Zittende in mijn (volgens de specificatie in 9,5 sec naar de 100 km/h accelerend) Vitara, schat ik dan mijn kansen in en bij groen spurt ik weg. De Vitara wordt soms meesmuilend een OPC (Old Peoples Carriage) genoemd, but not on my watch!
Maar eigenlijk is dat een beetje flauw van mij, ook omdat met name de meeste concurrenten in het compacte SUVsegment van de Vitara een 1 of 1,2 l driecilinder motor hebben waardoor hun accelaratie vaak rond of meer dan 10 sec ligt.
Ik ben blij dat de Vitara smart Hybrid een viercilinder is, niet om bovengenoemde reden, maar vooral omdat de motor veel soepeler loopt.

Al met al ben ik nog steeds tevreden over onze aanschaf. De Vitara smart hybrid blijft gewoon een no-nonsense auto, relatief ruim en toch compact, gelukkig geen hight-tech interieur (ik hoef geen rijdende tablet) en voorzien van veel functionele veiligheidsvoorzieningen. Ook de 6 jaar garantie geeft vertrouwen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Suzuki
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Comfort
€ 464
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.