Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet Stijl (2020)

autoreview

Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet Stijl (2020)

Signalement

UitvoeringVitara 1.0 Boosterjet Stijl
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst29.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

vitara 1,0 style automaat

  • 1.800 km

Na 4.5 jaar en 82.000km met veel plezier gereden te hebben in de Suzuki Vitara High Executive Automaat heb ik hem ingeruild voor een Vitara 1.0 Style Automaat.De reden zijn de aktieprijzen en de goede inruilprijs,uiteraard is het erg leuk om in de nieuwste uitvoering te rijden.
De auto is uitgerust met een afneembare trekhaak en michelin cross climate banden.Ook zit er een glascoatbehandeling op.Kleur is two-tone Grayish Blue en Black.
Ik rij er nu 6 weken mee ,ongeveer 1850 km.Ik tank euro 95 maar voeg daarbij een beetje Wynn"s E10 Protector.
Ik blijf dat ethylverhaal maar vreemd vinden.Autoweek heeft hier ook al heel wat artikelen over geschreven.

Het benzineverbruik ligt nu op 1;14.5 was eerst 1;13.
Doordat de motor losser wordt,de toevoeging en we mogen overdag niet harder dan 100km,verwacht ik dat het verbruik naar 1 op 16 gaat.En dat is netjes.
Overigens is alles wat betreft benzineverbruik te zien op het middenscherm op het instrumentenpaneel.Zelfs kan je daar zien hoeveel benzine je overhoud bij gebruik van het Start Stop Systeem.

Dit middenschermpje geeft je ontzetten veel informatie o.a met graphics;vermogen,koppel,remmen.Klik je eenmaal verder in dit systeem dan krijg je diverse menus te zien en de instellingen die je kan veranderen.Te veel om op te noemen.
Om deze instellingen te veranderen,moet je een stengel die uit het instrumentenpaneel komt,indrukken.Dit vind ik echt een misser van de vorige en nieuwe vitara,omdat het erg onhandig werkt tijdens het rijden.Waarom niet een drukknopje op de rw schakelaar?Dagteller(2) is via een andere stengel te verzetten.

Het instrumentenpaneel met anologe klokken ziet er netjes uit.Het dashboard heeft ook een anoloog klokje in het midden(leuk) met daaronder het Bosch touchscreen audiosysteem met Dab,wat wij zeer prettig vinden i.v.m ontvangst Radio 5.
Media,navigatie,smartphoneaansluiting,usb,stemherkenning en achteruitrijcamera zitten erop.Vrij simpel te bedienen,redelijk geluid,stemherkenning gebruik ik alleen voor bellen.Radio en usb vielen steeds weg,ook na update(1880?) .Dealer Suzuki Jonker heeft de hele unit incl usb kabel vernieuwd,sindsdien geen storing meer gehad.Het opstarten van dit systeem duurt wel lang of ik ben ongeduldig.

De auto heeft een goed functionerende automatische AC.
Ventilatie en verwarming werken prima ,via draaiknop en
schakelaars gelukkig in te stellen.Het multifunctionele stuur voelt prettig aan en is prima af te stellen.
De carrosserie is aan de voorkant opgeknapt(stoere uitstraling) en andere achterlichten.Daar blijft het bij.
De stoelen zitten perfect en zijn goed instelbaar en mooi bekleed,achter hebt je 3 zitplaatsen maar boven de 1.85m zit je met je hoofd tegen het plafond(schuifdak).
Het electrisch schuifdak met hemel zit standaard op deze uitvoering .Het dak is goed afstelbaar en kan heel ver open.Je waait er dan wel uit.
De kofferbak heeft een behoorlijke bagageruimte met een dubbele bodemplaat.(heel handig).De achterbank is in delen neerklapbaar,maar is niet helemaal vlak.Onder de bodemplaat is nog ruimte voor een thuiskomer.
De auto in deze uitvoering(style) is heel erg compleet uitgerust,o.a adaptive cruise controll,keyless entry,electrische ramen rondom,stoelverwarming ,Suzuki safety support,enz,enz.Het Suzuki safety support is nieuw
en vooral waarschuwing dode hoek in spiegel is fijn.(Blind Spot Monitor).

Ik heb proefgereden met de 1.4 (4 cylinder) en de 1.0(3 cylinder) motor en beide motoren zijn prima bevallen en
waarbij ik echt verrast was door de 1.0 motor.Vooral zijn stille en rustige loop, net een vier cylinder, en acceleratie
vallen echt op.Ik had al goede testen over deze motor gelezen en ze hebben gelijk.Het scheelt ook 2000 euro in aanschafprijs.Zelf heb ik alleen een fietsendrager met 2 electrische fietsen mee te nemen.Motor trekt gewoon prima door tot ong.140 km.De motor en automatenbak zijn prima op elkaar afgestemd.Ik vind hem beter schakelen dan de vorige.Ondanks dat ik een fan van de schakelflippers ben,gebruik ik ze veel minder dan vroeger.
Het is ook logisch,omdat het koppel van de 1.0 turbo veel eerder vrijkomt dan bij de oude 1.6 turboloze motor(m16a).Was wel een ijzersterke motor.

Over de wegligging valt weinig te zeggen.Auto spoort goed .Vering hetzelfde verhaal,niet te zacht,niet te hard.

De afgelopen tijd hebben wij in N-H aardig wat storm gehad en omdat de auto relatief licht is en hoog,is hij wel zijwindgevoelig en wat dan ook opvalt is het windgeruis aan de bovenkant van het portier.Dit las ik ook in een ander review.Inderdaad,net of het raam een stukje openstaat.

Algemeen genomen is de Suzuki Vitara een fijne auto tegen een redelijke prijs.Zelfs mijn vrouw is er tevreden mee(geen rijbewijs),wat wil je nog meer.


Jaar later

  • 12.000 km

Ik rij nu een jaar in de Vitara,tijd voor de eerste servicebeurt(15.000km of 1 jaar).Afgelopen jaar geen verre vakantiereizen met de auto gemaakt.
Het benzineverbruik volgens autocomputer over deze periode ong.1op15.
Ik heb nu ook een paar keer E5 benzine getankt om te vergelijken met E10.
Het maakt niet veel uit alleen de aktieradius is ong.10% hoger.

Ook precies na 1 jaar kreeg je het signaal "change oil"in je informatiepaneel
voor een paar seconden te zien en er bleef een klein servicelampje branden.Dit kan je zelf resetten via het informatiepaneel.Ik denk ook dat de olie in een kleine motor met turbo veel zwaarder belast wordt.Daarom ook eerder verversen.
De servicebeurt omvat diverse controles met olieverversen en oliefilter vervangen,carosseriecontrole en indien nodig nieuwste updates.
Daarbij krijg je ook een servicecard die 1 jaar geldig is,voor o.a pech onderweg.Betaal je iets bij dan krijg je een uitgebreide servicecard.Zie suzuki.nl.

De servicebeurt is uitgevoerd door suzukidealer Klok en Thissen te Heemskerk.Prima uitgevoerd,geen bijzonderheden,kosten euro 201.
Toch wel fijn dat er nog kleine,vriendelijke maar professionele dealers zijn.

De klachten die ik in mijn eerste review heb,gelden eigenlijk nog steeds.
Wat ook onvoldoende werkt,is het spraakbedieningssysteem van de radio.
Werkt soms alleen als auto stilstaat.Rijdend heeft Eva,zo noemen we de stem,er geen zin in.Ik gebruik het niet.Mobiel ging eerst wel goed.
Voor de rest ben ik wel tevreden over het infotainmentsysteem.Het is natuurlijk geen top,maar bijv.het geluid is prima in te stellen.Jammer dat er maar 1 USBaansluiting is.Navigatiescherm mag ook wel wat groter.

De auto is uitgerust met het Suzuki Safety Support systeem.Een veiligheidssysteem dat werkt via camera,lasor en sensoren.Twee dingen die prima bevallen zijn;Blind Spot Monitor is een dode hoek waarschuwing via de buitenspiegels.Rear Cross Trafic Alert is een systeem waarbij je met achteruitrijden gewaarschuwd wordt als er verkeersdeelnemers passeren.

Ik ben nog steeds zeer tevreden over de motor en automatenbak en hoe ze samenwerken.Het startstopsysteem werkt goed en is zoals de meeste systemen uitzetbaar dmv schakelaar met controlelampje.
Remsysteem werkt goed,geen byzonderheden.De wegligging en vering,ook
zwaar beladen,is goed en de auto spoort goed.
De all weather banden van Michelin zijn wel hoorbaar,maar laatst met de sneeuw deden ze het goed.
Verlichting is prima,alleen jammer dat de achterlichten niet branden op de dagrijverlichting.De stoelen zitten goed en de bekleding blijft mooi.
De kofferbak met dubbele bodem,wat erg handig is,is voor ons ruim zat eventueel met opgeklapte achterbankleuning.Ventilatie en airco zijn prima.
De carosserie,lak en chroomdelen zien er nog als nieuw uit.
Het dashboard is wat conservatief maar erg functioneel. Blindelings vind je de diverse knoppen cq schakelaars.Ik vind het prima zo.
Conclusie;ondanks wat minpuntjes rij ik nog steeds ,elke dag,storingsvrij,
met veel plezier in de Vitara.
Tot de volgende beurt.

Weer een jaar verder(het gaat snel)

  • 29.000 km

Het is weer tijd voor de tweede servicebeurt(30.000 of 1 jaar).Bij deze standaardbeurt wordt ook het interieurfilter en de remvloeistof vervangen.
Voor de rest geen bijzonderheden.Totale kosten onderhoud euro 282,50.
Eindelijk weer eens wat lange ritten gemaakt o.a naar Oostenrijk.
Wat toch weer opviel in een lange rit zijn de prima stoelen in deze auto.
Je zit lekker achter het stuur en na een paar uur rijden geen rugklachten.
De stoelbekleding blijft ook mooi en is makkelijk schoon te maken.Laatst een hond gehad in de auto, die overgaf.
Ook het brandstofgebruik op een lange rit is gunstig;1 op14,5 bij 130 km/h.

Ik heb al eerder laten blijken dat ik bijzonder tevreden ben over deze motor-automatenbak combinatie.In Oostenrijk hebben we de Grossglockner
hochalpenstrasse gereden (prachtige bergrit in het Hohe Tauern natuurgebied) en de motor-bak combinatie hebben het perfect gedaan.

De auto is pas twee jaar oud maar ziet er ook nog steeds als nieuw uit.Er zijn gewoon goede materialen gebruikt (chroom,bekleding,wielen,etc) en het lakwerk is prima.
Waar ik me wel een beetje aan zit te ergeren is het multimediasysteem betreft de snelheid.Laatst met de nieuwe sx4/scross gereden waarbij het multimedia perfect werkt.Mooie auto trouwens,goed gebouwd en geprijsd.

Ik had wel verwacht dat er een update zou komen om hem sneller te laten
werken.Zelfs de nieuwste vitara heeft nog steeds dit systeem.

Wat betreft de veiligheidssystemen,ben ik al gewend dat de lane departure warning lampje en de radar brake support lampje regelmatig afgaan.Trouwens radar brake support heeft me wel een keer uit een aanrijding gehouden.
Eindconclusie;nog steeds zeer tevreden over de vitara,ondanks de kleine minpuntjes.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens