Suzuki Swift 1.3 Special (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.3 Special |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn vorige auto was een Suzuki Wagon R+ 1.3 in een celebration uitvoering. Hoewel de auto ook prettige kanten had zoals de interieurruimte, een goed overzicht door de hogere zitpositie en een prettige motor, had die auto voor mij een groot nadeel. Het betrof zijn wegligging. Door zijn starre achteras was de auto op de snelweg constant een klein beetje in beweging. Dit in combinatie met een iets te sterke elektrische stuurbekrachtiging leverde dit een onzeker weggedrag op. Voor mij was dit irritant, ik moest constant corrigeren op de snelweg. Uiteindelijk heb ik de auto ingeruild, ik had hem nieuw gekocht en er slechts 1 jaar mee gereden!! Wellicht zijn er mensen die met deze auto geen probleem hebben met zijn wegligging.
Sinds 12-6-2002 ben ik in het bezit van een nieuwe Suzuki Swift 1.3 special. Dit is een speciale uitvoering met o.a. LM velgen met “185” Dunlop banden, spoiler achter, mistlampen voor en metallic lak. Standaard is deze Swift al erg compleet: Sportstoelen, alles elektrisch, dubbele airbag etc..De wegligging van deze auto vind ik uitstekend, hij stuurt messcherp en is geen moment vaag. Zou dit door die extra brede banden met LM velgen komen?
Ik heb wel eens eerder een Swift gehad, namelijk in 1993. Die auto vond ik bij bochten tamelijk onderstuurd, in rechte lijn was hij echter stabiel. Mijn nieuwe Swift is een wereld van verschil met mijn vorige. Van onderstuur merk ik helemaal niets, integendeel hij nodigt zelfs uit om een bochtje te nemen. Motorisch zijn er ook wel verschillen. Mijn oude Swift had een 1.3 motor en single point inspuiting en 68 PK. De nieuwe Swift heeft een 1.3 16V multipoint inspuiting met 85 PK! Ik heb de oude specificaties van de 1.3 motor van de Suzuki Baleno erbij gehaald en vergeleken. En jawel, de boring / slag van de motor, het koppelverloop (106 NM bij 3000 t.p/m) en het aantal PK’s zijn exact gelijk aan die van de nieuwe Swift. Ze hebben dus de 1.3 motor van de Suzuki Baleno erin gelepeld. En rijdt dit een beetje? Jazeker, het is een krachtige en soepele motor.
Verder voelt de nieuwe Swift in het algemeen wat steviger aan dan mijn oude Swift. Het is opmerkelijk dat een model van 1989 heden ten dage nog steeds jeugdig en fris oogt. Tip: Op de Swift 1.3 zit een milieu-subsidie van 775 Euro. Hierdoor kun je nog eens extra boodschappen doen bij de accesoires. Heb ik dus gedaan, ik heb er Airco bij genomen. Hoe zit het met de afwerking? Nou, een Swift heeft geen last van rammeltjes in het interieur. Al met al is mijn nieuwe Swift weer een vertrouwde kennismaking met een goed gerijpt produkt.
PROBLEMEN
Geen problemen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Lezersreacties (0)
Reageren