Suzuki Swift 1.3 GTi (1991)

autoreview

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 GTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf162.760 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik vond het 3 jaar geleden tijd voor een eigen auto aan te schaffen.
Het moest sowieso een Japanner worden, iets anders hoefde ik niet en het liefste 1 van het merk van de 3 diamanten.
Echter de Colt GTI waar ik naar op zoek was, was voor het budget dat ik beschikbaar had niet te vinden en als hij al te vinden was, dan was hij gaar gereden.

Een vriend van me destijds had ook een Swift GTI en ik vond het wel een kek bakkie, dus ben toen gaan zoeken naar een leuke.
Al snel vond ik een leuke zwarte GTI voor weinig geld, eentje uit 1991 met 162000 op de klok. Na een korte testrit was ik al helemaal verkocht, wat rijdt dat autotje toch lekker.

Er zitten een stel heerlijke stoelen in, waar je elke keer weer met veel plezier in stapt. De ruimte voorin de auto is meer dan ruim genoeg voor mijn 1.85 m. Achterin is het natuurlijk allemaal minder, maar als ik mijn stoel een paar tandjes naar voren zet dan kun je achterin toch nog behoorlijk goed zitten.
De bagageruimte is niet erg groot, maar wel makkelijk bij te komen en met de achterbanken plat ontstaat er een gigantische laadruimte. Zoveel zelfs dat als er iets groots vervoerd moest worden, mijn auto gepakt werd i.p.v. de van mijn ouders, omdat (ondanks de gigantische kofferbak die zij hadden) het er gewoon niet inpasten.

De wegligging van de auto is mede door zijn onafhankelijke wielophanging dik voor elkaar, het is niet te vergelijken met onderstellen van huidige auto’s maar toentertijd had (en heeft hij nog steeds) hij een erg goede wegligging.
Schijfremmen voor en achter zorgen voor een sterke vertraging, ook op hoge snelheid!
En dan dat motortje, oh dat motortje, ik kan me bijna geen motor indenken dat zo graag, zoveel toeren wil draaien ( op de VTEC’s van Honda na). Voor een 1300cc heeft hij ’beestachtig’ veel vermogen, hij trekt echt als een waanzinnige aan het lichte ( 785 kg) koetswerk. Waar veel auto’s bij 6500 tpm. in het rood verdwijnen en dan niet meer willen, begint hij het net lekker naar zijn zin te krijgen. Je kunt hem doorhalen tot ruim 8000 tpm. en wat schreeuwt hij het dan uit van plezier. Zelfs nu de auto ruim 2 ton erop heeft zitten ( volgens de compressietest is het blokje nog in top conditie!), blijft hij trekken en blijft zonder ook maar enige tegenzin die hoge toeren verdragen.
Maar de auto is ook zeer zuinig te rijden op de autobaan, lekker zo met een gangetje van 105-110 km/u. een verbruik van 1 op 18, geweldig toch!
Heb de auto sowieso nooit onzuiniger gekregen dan 1 op 10,5 en toen heeft het gaspedaal echt alleen maar tegen het schutbord gezeten.

Verder heb ik er de nodige dingen aan vertimmerd, vooral motorisch, zodat hij nu echt gaat als de brandweer. Het lijstje wat ik eraan veranderd heb is eigenlijk te lang om op te noemen en ik ben nog niet klaar :)

Echter niet alles is rozengeur en maneschijn bij deze auto, ook deze auto heeft zijn tekortkomingen.

Het interieur rammelt verschrikkelijk ( ik vind het wel wat hebben), maar als je er op gaat letten kan het irriteren.
Het chassis is zeer roest gevoelig, zonder goed onderhoud ( lees goed schoonhouden en flink de tectyl erin) roest hij echt onder je kont vandaan. Ik heb ook al de nodige gaten ( kan het gelukkig zelf) dicht moeten lassen en stukken voor de zekerheid eruit moeten slijpen en dichtlassen om erger te voorkomen.
De homokineten en versnellingsbak zijn ook niet de sterkste punten van deze auto, waar ik gelukkig alleen de homokineten van heb moeten vervangen.

Maar als deze punten goed in de gaten gehouden worden, dan heb je zeer veel plezier van deze auto, het is echt waar starten en lopen.

PROBLEMEN

Gedurende de 3 jaren dat ik de auto in mijn bezit heb, zijn deze dingen ( vaak ook preventief) vervangen, buiten het normale onderhoud om:

Draagarm rechtsvoor i.v.m. fuseekogel
Links en rechts homokineten
Lassen van de carroserie op verschillende plaatsen

Dat waren eigenlijk de problemen, motorisch nooit iets aan de hand gehad.
Vind het dus voor een auto van 16 jaar oud ( waarvan al 3 jaar in mijn bezit) dus zeker meevallen.
Ook helpt het dat ikzelf monteur ben, scheelt toch aanzienlijk in de kosten.

Ofwel, zoek je een auto die weinig kost, betrouwbaar is en ook nog snel ( en vind je bovenstaande tekortkomingen geen probleem) dan kan ik je de Suzuki Swift GTI zeker aanraden!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 349
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.