Suzuki Swift 1.3 GS (2000)

autoreview

Suzuki Swift 1.3 GS (2000)

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 GS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf141.400 km
KM-stand laatst155.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf Crisisbakkie

  • 141.400 km

Doordat ik m'n Nissan verkocht had en een goedkoop autotje zocht om 5km. heen en terug naar het station te rijden kwam ik al snel uit bij een Suzuki Swift. Vrienden van me hebben er diverse gehad, en eigenlijk hadden ze er wel goeie ervaringen mee. Nadat ik m'n Nissan verkocht had, had ik in de buurt een Swift gezien, maar die was net een uur eerder verkocht, balen, want die had airco en een trekhaak, iets wat ik zocht. Verder waren er in zeeland niet zoveel modellen meer of vrij prijzig, 1500 euro of meer en ik had zelf max 1250 euro in gedachten.

Uiteindelijk ben ik maar op marktplaats.nl gaan surfen en vond ik deze Swift in Weesp bij een handelaar met airco, trekhaak en zelfs licht metalen velgen. Het loont als Zeeuw behoorlijk om buiten Zeeland te gaan shoppen voor een auto, in dit geval scheelde het zeker zo'n 300 a 400 euro in aanschaf.

De auto stond te koop voor 1250 euro, maar er zat een lichte deuk in het spatbord. Eerst maar eens gaan kijken dacht ik. Bij aankomst kwam ik in een grote hal met allemaal goedkope, maar ook wat duurdere auto's als laguna's en 407's. Er zat inderdaad een lichte deuk in het voorscherm, maar eerst maar even een proefritje maken. De Swift had denk ik al enige tijd stil gestaan, want hij kwam wat moeilijk op gang en tijdens het rijden stotterde hij behoorlijk.

Omdat ik toch een wat langer stuk wilde proefrijden, ook op de snelweg had de garagehouder er wat benzine bij gegooid. Uiteindelijk hield het stotteren op en toen ik het onderhoudsboekje bekeek, zag ik dat de auto al 20.000 km en 2 jaar geen onderhoud had gehad. De temperatuurmeter liep ook niet heel erg op, maar de kachel werd wel warm, liever dat als andersom dat de motor gaat koken.

Ook had ik de airco nog even getest en die werkte gelukkig perfect en werd ijskoud, zou ook duur grapje zijn als je dat weer moet laten maken. Verder had de auto ook nog elektrische ramen, centrale vergrendeling, 2 airbags, ABS, originele Suzuki lichtmetalen velgen, soort van sportstoelen en het meest grappige, stuurbekrachtiging, voor een auto die rond de 750 kg. weegt, maar wel lekker met parkeren. De kleur is groen, niet m'n favoriet, maar wel enigszins mannelijk (icm de velgen), niet al te fout in ieder geval, sommige Swifts zijn roze, paars of aquablauw, in de meest afzichtelijke kleuren zijn ze geleverd. Ik wilde toch maar geen zwart of donkerblauw vanwege de reputatie met Koninginnedag 2009.

Er zat geen hoedenplank bij de auto, maar dat is ook niet echt een noodzaak, die kan ik wel op de sloop vinden. Verder was hij vrij stoffig van binnen. Uiteindelijk heb ik er nog 100 euro vanaf gepraat en was hij voor slechts 1150 euro van mij. De auto heb ik een week later opgehaald, omdat ik eerst het geld van de Nissan binnen wilde hebben. De garagahouder noemt dit soort kleine autotjes crisisbakjes, ik moest er wel om lachen, maar hij had wel gelijk.

Bij het ophalen stond de auto al klaar en nadat hij overgeschreven was, kon ik zo'n 180 km. huiswaards gaan rijden. Ik had in m'n tas al een fles water en klein flesje motorolie meegenomen, voor het geval dit nodig mocht zijn. De koelvloeistof stond wel wat laag, dus deze heb ik bijgevuld. Verder was de tank bijna leeg, althans de meter stond erg laag (ging overigens geen lampje branden, geen idee of dit er wel in zit), ik kreeg er met moeite 30 liter in.

Nadat de tank vol zat ben ik aan 1 stuk naar huis gereden, voornamelijk 100-110, omdat hij dan lekker zuinig is, hoop ik.
Airco nog even uitgebreidt getest, werkt echt super (aircoradiator is 2x zo groot als koelradiator, apart zicht). Hij rijdt ook echt heerlijk en trekt ook wat sneller op als m'n Nissan. Deze auto is tenslotte zo'n 400 kg lichter. De verwarming wordt niet superheet, maar werkt wel, de temperatuurmeter liep helaas niet echt op.

Nadat ik thuis was (gelukkig zonder problemen) had ik hem gelijk afgetankt en kwam ik op een verbruik van slecht 1 op 18, wow, nu al lekker zuinig, ben benieuwd hoe dat is in de zomer. De auto gaat volgende week voor een beurt, wat wel eens nodig is. Ik vermoedt dat de thermostaat kapot is, maar las al verhalen op problemcar dat ook de kachelradiator kapot kan zijn, of verstopt, ben benieuwd, ga er niet teveel geld meer insteken.

Intussen heb ik er m'n radio ingebouwd (zie foto), helaas heeft de auto alleen voorin 2 wat goedkopere boxen erin zitten, dus echt supergeluid komt er niet uit. De afneembare trekhaak is een leuke gadget, alleen pas tot nu toe m'n twinny fietsendrager nog niet, wellicht is hier nog een ander hulpstuk voor verkrijgbaar.

Hieronder even wat plus en minpunten die ik tot nu toe hebben kunnen ontdekken:

Pluspunten:
- Lekker fel en zuinig
- Goede airco (zelfs met ecostand)
- Goedkoop in aanschaf, onderhoud (moet nog deels gaan blijken)
- Onderdelen makkelijk verkrijgbaar via sloop etc.
- Raampjes achter kunnen ook open, handig voor planken met klussen etc.
- Heerlijk stoelen, bekleding is wel afzichtelijk paars/roze
- 2 bekerhouders voorin, m'n eerste auto die dat heeft.


Minpunten:
- Imago, suffe bejaardenbak, gelukkig doen de lichtmetalen velgen wonderen
- Knopjes achteruitverwarming, mistlicht, slecht te vinden, onder het stuur verstopt
- Weinig veiligheid bij zijbotsing, deuren voelen erg licht aan ivm m'n nissan Almera
- Tankklepje gaat met slot, niet van binnenuit helaas
- Enorm hoge tildrempel, met als gevolg kleine achterklep
- Veel geluid en piepjes, kraakjes bij hard rijden
- Verwarming werkt tot nu toe matig, maar zal waarschijnlijk te verhelpen zijn.
- Stand van ventilatie/verwarming is in het donker slecht verlicht, moet op gevoel

Binnenkort meer review......

De eerste km's, kapotte thermostaat

  • 142.000 km

Ik had een vermoeden dat de thermostaat kapot was en het vermoeden klopte. Ik heb er een week elke dag 5 km. heen en later op de dag weer terug vanaf het station mee gereden, maar de kachel werd niet echt warm, het verbruik zat toen ook op zo'n 1 op 12. Ik had bij een onderdelen handel een nieuwe thermostaat gekocht voor 7,50 euro en deze bleek erg makkelijk zelf te vervangen, half uurtje werk. Ik had geen eens een handboek, maar op de gok had ik wat los gedraait waar inderdaad de thermostaat achter zat, deze stond helemaal open en ging niet meer dicht. Na deze vervangen te hebben en een nieuwe pakking erop, een stukje gereden en de temp. meter stond weer halverwege en de kachel werd weer lekker warm, hoe simpel kan het zijn.

Vandaag was de auto voor een beurt naar de garage geweest. De voorbanden zijn vervangen, want daar zat niet meer zoveel profiel op en in 1 zat een bobbel, volgens de garage nog best gevaarlijk, want die zou onderweg kapot kunnen klappen, heb er maar de goedkoopste bandjes van 60 euro incl. montage eronder laten zetten. Verder een kleine beurt en nieuwe verdelerkap, bij mekaar rond de 300 euro, maar dan kan ie weer even vooruit.

Verder heeft m'n garagehouder de hele auto technisch even nagekeken, hij vond hem er technisch netjes uit zien (behalve dan die deukjes en krassen) en aan de onderkant bijna geen roest. We vermoeden ook dat het een binnenslaper geweest is. Bij m'n corsa uit 2000 was dat in 2007 wel anders, overal begon dat ding al te roesten.

Deze week ga ik de voorstoelen eruit halen en helemaal uitgebreidt schoonmaken, de auto is waarschijnlijk door "stoffige" mensen (het is maar hoe je het ziet) gebruikt, want hij is erg stoffig. Ik ga ook eens kijken of ik m'n head-up display kan inbouwen wat ik uit m'n Nissan gehaald heb. Hierover ben ik nog niet helemaal uit, omdat hij dagelijks op het station staat en ze het er misschien wel uit willen jatten, raampje is tenslotte zo ingetikt.

Meer volgt, ik ben benieuwd hoe het verbruik nu is, nu de motor weer lekker warm wordt en hij een beurt heeft gehad. Zuinig rijden gaat wel, want met 50 kan je al in z'n 5 rijden.

Kleine update

  • 144.500 km

Ik heb de auto nu zo'n 2 maanden in bezit en ik moet zegge hij bevalt me erg goed. Ik krijg wel wat opmerkingen van collega's over de deuk of ja je koopt toch geen auto met schade, maar goed het is maar een "stationsauto" en net als een stationsfiets ga je geen al te dure en mooie kopen.

De afneembare trekhaak leek even niet te werken. Ik had via marktplaats een "nieuwe" gekocht voor 30 euro, maar uiteindelijk bleek deze net niet te passen, maar om helemaal naar Groningen te rijden om hem te proberen ging me wat te ver (300 km!), dan maar op laten sturen, maar ik zet hem wederom op marktplaats. Uiteindelijk zat er bij de originele trekhaak een schroefje los en is deze weer gefixd.

Ik heb de passagiersstoel er ook uitgehaald, gaat erg gemakkelijk 4 bouten los, geen kabel voor de airbag o.i.d.., zo kan ik lekker veel spullen meenemen en ik rij meestal alleen in de Swift. Een "normale" fiets kan nu ook mee achterin met klep dicht, vraag niet hoe, maar het kan net.

Het verbruik gaat inmiddels wat omlaag, gelukkig zullen we maar zeggen met de huidige benzineprijzen. Op korte stukjes zit ik zo'n 1 op 14,5, op lange stukken (100 km heen en weer terug) bijna 1 op 18, dat is netjes, m'n Nissan Almera 2.0 diesel verbruikte soms nog meer. Ik moet er dan wel bij zeggen dat ik niet harder dan 110 heb gereden. Ik ben benieuwd hoe het van de zomer is als het wat warmer weer is.

Op lange stukken van zo'n 100 km. is het uitstekend uit te houden in de auto, de (kuip)stoelen zitten echt heerlijk en de airco werkt perfect. Ik bouw het headup display voorlopig nog niet in. Ik heb intussen een smartfone met 4x een app voor headup display, die prima werken. Je start de app op en i.c.m. GPS heb je een fijn headupdisplay.

Deuk eruit

  • 145.500 km

Ik vond via marktplaats.nl een identieke Swift met dezelfde kleurcode die voor onderdelen werd verkocht. Gelukkig was het voorscherm nog goed, en heb ik voor een prikkie dit scherm op laten sturen. Samen met m'n vader heb ik het vervangen. Dit was beduidend goedkoper dan het scherm uit te laten deuken en opnieuw laten spuiten. Na 2 uur werk (zie ook fototje) was het scherm vervangen en heb ik tevens de hele auto gepolijst en was deze weer mooi glimmend.

Ik heb wel iets lomps gehad met het tanken. Bij m'n vorige auto kon je het tankklepje van binnenuit bedienen en zat er een dophouder aan het klepje, zodoende kon je je dop nooit kwijt raken. Aangezien ik maar gemiddeld zo'n 100 km. per week rij, hoef ik ook niet zo vaak te tanken. Maar van de week bij warm weer rook ik toch een benzinelucht in de auto waar ik van schrok, dacht aan een lekke tank of leiding, maar niks kunnen vinden.

Toen ik van de week ging tanken, kwam ik er dus achter dat ik de dop van de tank bij de pomp had laten liggen, maar goed die zal toch al wel weg zijn. Het was wel net noodweer geweest maar gelukkig was het rond het tankgat niet heel erg vochtig. Gelukkig is m'n garage tot 21:00 's avond open en hadden ze nog een "nooddop" die ik gratis meekreeg, fijn, dan was ie in ieder geval afgesloten en kan er geen regen in komen. Via de sloop kan ik denk ik wel aan een originele komen, het heeft geen haast, want de nooddop pas verder goed en er zit toch een slot op het tankklepje.

Het weggedrag viel me tot nu toe erg mee, op een goede vlakke snelweg kun je makkelijk 120/130 rijden zonder dat je de auto uit stuitert. Ik zag ook wel dat de schokbrekers door de vorige eigenaar vervangen waren, dus misschien is dat het. Het is wel zo, zodra je in belgie met deze auto rijdt, hij niet meer zo lekker rijdt, maar goed, die wegen zijn daar zeer slecht, vooral antwerpen met z'n keien straten van voor d'n oorlog.

Wegens een kapotte NS-abbonnement kaart heb ik noodgedwongen een week met de Suzuki op en neer naar Rotterdam gereden. Elke dag 200 km (1000 km in de hele week) Ik was er een beetje huiverig voor, maar het was eigenlijk prima te doen en gelukkig al zomervakantie. Met een gangetje van zo'n 100/110 km/h was ik prima op tijd op m'n werk. De kuipstoelen en airco boden het nodige comfort op deze lange rit. Wat ik nu dus wel heb ontdekt is dat de zonnekleppen helemaal vast zitten (wanneer ze naar opzij wilt klappen). Ik vond het tijdens het rijden een beetje gevaarlijk om al m'n krachten hierop in te zetten, dus dat wordt nog gefixd. Het gemiddeld verbruik van deze 1000 km naar Rotterdam was zo'n 1 op 17,5 met airco op ecostand, niet boven de 3000 toeren rijden. Best netjes dus.

Verkocht

  • 148.000 km

De Swift heb ik aan m'n broertje doorverkocht, die rijdt er maar kleine stukjes mee in de stad, daarvoor is het een ideale auto.

Ik zat laatst eens te rekenen en tank gemiddeld 1x per maand, zelfs dan is het al goedkoper om op LPG G3 te gaan rijden. Na lang zoeken heb ik een Seat Ibiza 1.4 16v op LPG G3 gevonden (zie review). Ik had meerdere redenen om voor een andere auto te gaan kijken.

De Swift biedt eigenlijk geen tot weinig veiligheid bij een (zij)botsing. Vorig jaar was er een meisje bij ons uit de buurt met haar Swift tegen een boom gereden vanaf een dijkje, ze was opslag dood, van de Swift was niks over. Tevens zag ik enkele weken geleden een ongeluk voor m'n neus gebeuren, waarbij je ziet hoe belangrijk een veilige auto is. De inzittenden konden gelukkig lichtgewond uitstappen, mede dankzij de airbags en kooiconstructie.

Tevens zocht ik al langer een 5 deurs auto, gewoon handiger, bij de Swift kan een volwassene eigenlijk niet achterin zitten. M'n nieuwe auto heeft 5 deuren, een trekhaak, maar ook bijv. CV met afstandsbediening, 8 airbags en climate control. Ok het is misschien niet de meest betrouwbare auto zo'n Ibiza, maar hij ziet er wel gelikt uit.

M'n broertje rijdt nu dus in de Swift. Voorlopig zal hij dat ook nog wel even blijven doen denk ik. Ik heb hem aan hem voor 950 euro doorverkocht, "vriendenprijsje". Even uitgaande van de extreem hoge occaissonprijzen in Zeeland op zuinige kleine autotjes.

APK en pech

  • 155.000 km

Inmiddels is de auto niet meer in m'n bezit, maar zo af en toe rij ik er nog wel eens in.
Hij heeft laatst een nieuwe APK gehad, waarbij alleen de remmen achter vernieuwd zijn, remleidingen zijn getectyleerd, viel achteraf allemaal erg mee.

Wel had m'n broertje vorige week pech dat de auto niet meer wilde schakelen, het leek er een beetje op dat de versnellingsbak kapot was of koppeling, duur grapje dachten we. Auto naar de garage gesleept, maar het bleek alleen de homokineet te zijn, viel mee en auto rijdt gelukkig weer. Kunnen we weer eventjes vooruit.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 374
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.