Suzuki Swift 1.3 GLS (2005)

autoreview

Suzuki Swift 1.3 GLS (2005)
Suzuki Swift 1.3 GLS (2005)Suzuki Swift 1.3 GLS (2005)Suzuki Swift 1.3 GLS (2005)Suzuki Swift 1.3 GLS (2005)Suzuki Swift 1.3 GLS (2005)

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 GLS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen ik begon met mij speurtocht naar een opvolger voor mijn oudere Swift ben ik begonnen met een proefrit in de 1.5 VVT versie.

De 1.5 was zo vlot dat ik maar heel kort overwogen heb die te nemen, de 1.3 met slechts 10 pk minder leek mij ook voldoende krachtig.
En gelukkig valt de 1.3 me niets tegen, slechts op de snelweg mist ie wat pit.
Vergeleken met mijn vorige auto, een Suzuki Swift GTi, is het natuurlijk wel een wereld van verschil.
De standaardsprint doet de 1.3 als het goed is in elf seconden rond, zelf heb ik dit nog niet geprobeerd.

Ondanks de lichte motor is de auto wel goed geschikt voor de snelweg, de trage acceleratie daar gelaten.
Het duurt even voordat je op kruissnelheid bent maar hij voelt dan lekker solide aan en je krijgt het gevoel met een veel grotere, luxere auto onderweg te zijn.
Ook het op de achtergrond blijven van de rijgeluiden versterkt dat gevoel, dit veranderd wel wat wannneer je gas geeft en de motor flink laat werken, maar bij stationair draaien is ie heerlijk stil.
Bovendien is een verbruik van 1:15 a 1:16 redelijk makkelijk te realiseren.
Als ik echt mijn best doen haal ik bijna 1:18.
De versnellingsbak verhoogt het rijplezier nog meer doordat deze lekker precies schakelt en met veel gevoel.


Het onderstel van de auto voelt lekker stevig aan, ondanks dat mijn vorige auto een GTi was voelt deze nog lekker strak en stevig aan.
Het rijgedrag is vooral erg safe en met een lading onderstuur word je er al gauw op geattendeerd dat je de bocht iets langzamer mocht nemen.


Het interieur geeft een luxe indruk, het is net geen Volkswagen Polo-niveau, naar mijn mening doet het er niet zoveel voor onder.
De optionele airconditioning werkt goed en weet het interieur in vlot tempo op een lekkere temperatur te krijgen.
De stoelen zijn redelijk hard maar bieden goede steun, door de in hoogte verstelbare stoel en stuur kun je gemakkelijk een goede zit vinden.
Soms zou ik alleen wel willen dat ik het stuur iets meer naar me toe kon halen (heb vrij lange benen).
Door de ver weg staande voorruit geeft het interieur een ruimtelijk gevoel.
De ruimte die de kofferbak biedt is echt heel bescheiden, slechts 213 liter, de achterbank is echter in ongelijke delen neerklapbaar wat dus meer ruimte biedt.
Dit is overigens niet leverbaar voor de GA-versie.
Die GA-versie is verder nogal sober uitgevoerd, het gaat dan om de kleine dingetjes die een auto duurder maken zoals, een boordcomputer, bekleding op de portieren, elektrisch bedienbare ramen en dergelijke. Misschien het beste voorbeeld, verlichting in de kofferbak ontbreekt op de GA-versie.


+ Het comfort binnen (stilte)
+ Ruime uitrusting
+ Prijs/kwaliteit verhouding

- Kleine kofferbak
-

PROBLEMEN

2000 km. --> Het onderstel maakt bij het nemen van een verkeersdrempel behoorlijk.
Ik heb echter van andere Swift-rijders begrepen dat dit gratis te verhelpen is bij de dealer.

6600 km. --> Als het lekker koud is wil de auto heel slecht starten, soms wil de motor pas na enkele keren proberen aanslaan.
Ook is het krakende geluid in het onderstel niet verholpen, de dealer zegt niet te weten waar het probleem zit.
De raamrubber op het linkerportier zitten te ruim waardoor regenwater de binnenkant van het portier in loopt.

Het sluitingsmechanisme van de achterklep zorgt dat deze soms niet sluit.

34000 km. --> Op een klein rammeltje in de linker B-stijl en de bij koud weer krakende vering na zijn de 27400 kilometer sinds de laatste update probleemloos verlopen.
De achteruit-versnelling laat zich alleen wat hakerig inleggen, even in de 1 vooruit en vervolgens weer proberen zorgt wel voor de juiste aangrijping.

46000 km. --> Weer een kleine beurt achter de rug.
Alle vier de banden zijn aan vervanging toe, de achterbanden zijn versleten door een fout in de achterwielophanging en worden (zeer waarschijnlijk) door NIMAG bv vergoed. Ook wordt er een wijziging in de ophanging doorgevoerd.
Bovendien komen er nu meteen lichtmetalen 15’ Exclusive-velgen onder voor slechts €50,- per velg.
De achteruit-versnelling laat zich nu lekker inleggen alleen nu is het de 1 die zich in verhouding hakerig laat inleggen.
Eigenaardigheidje: toen ik de auto kocht kon er volgens mij dealer op de GLS geen af-fabriek radiosysteem worden geleverd, ik heb nu echter al GLS-en gezien die er wel mee zijn uitgerust.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Arval
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Select (5D/5H)
€ 328
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens