AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Suzuki Swift 1.3 GLS (1998)

autoreview

Suzuki Swift 1.3 GLS (1998)

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 GLS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst137.339 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inmiddels twee jaar Swift :)

  • 137.339 km

Een jaar geleden gekocht voor 850,00 denkend dat ik een leuk autootje voor een paar jaar had.
De afgelopen APK bleek dat iets meer moeite te kosten. De vorige eigenaar heeft roestproblemen opgelost met kit en plaatjes ijzer. Dat helpt natuurlijk niet afdoende.
Verder waren er nog versleten remblokken en bleven de remcilinders voor hangen. Nieuwe keerringen en schoonmaken en remblokken bleken afdoende. Ook een fuseekogelhoes moest vervangen worden, en de achterlichten hadden een massa probleem.Verder de achterwiellagers vervangen en nieuwe remschoenen gemonteerd.
De bodem heb ik gelast en alle losse roest goed verwijderd en met owatrol behandeld. Daar overheen een lekker laagje tectyl. er lekte olie vanonder de verdelerkap, een (dure) o-ring later opgelost.Olie ververst en een nieuw oliefilter en luchtfilter geplaatst. De motor blijft nu mooi droog. Eerder het afgelopen jaar de thermostaat vervangen. Radiator een flush gegeven en anti-leak middel gebruikt, er lekte heel langzaam koelwater weg door de kachelradiator. Dat probleem lijkt nu opgelost en de airco lijkt ook beter te werken, hoe dat zit is me onbekend, maar in de winter is een werkende airco o zo prettig als de ramen beslagen zijn. Al met al door achterstallig onderhoud toch ongeveer vierhonderd euro en heel wat vrije uurtjes tegen de auto moeten gooien, maar ik rijd weer met een glimlach, het ziet er naar uit dat de tank ook wat minder snel leeg raakt nu de voorrem niet meer aanloopt, maar dat is beter te zien na een paar tankbeurten.
Ook opmerkelijk is het eerlijke en goede advies wat de locale Suzuki garage Amsterdam-Zuidoost geeft. Petje af!

21-09-'16 km stand 155.468
De auto heeft een jaar lang probleemloos dienst gedaan.
De uitlaat maakte wat lawaai, het voorste stuk met katalisator was gescheurd op de lassen. Die heb ik gedemonteerd en gelast en een nieuwe pakking gemonteerd. Voor de apk was het kentekenverlichtingslampje links stuk, derhalve beide lampjes maar vervangen. Verder was er een massaprobleem met het linkerachterlicht. Een maand geleden stond er twee centimeter water in mijn linkerachterlicht. Dat had ik droog gemaakt en de rubberen pakking tussen huis en lamphouder opnieuw omgedraaid gemonteerd, met de opening onder deze keer. Nu blijft het droog binnen. Dat na de aquariumervaring een massaprobleem ontstaat kan ik me voorstellen. Wordt het weer nat binnen, dan koop ik een andere. Verder moesten de achterremmen schoongemaakt worden en het linkerachterwiellager weer vervangen worden. Waarom dit weer stuk was is me onduidelijk, ik lees dat het vaker voorkomt, misschien is er vuil in de open zijde van het lager terecht geklomen bij het monteren? een snippertje staal van de dop waarmee ik het lager in de hub tikte? Hoe dan ook, deze keer geheel dichte skf lagers gemonteerd. Dat zou verdere ellende moeten voorkomen.
Verder blijkt dat wielremcilinders niet erg makkelijk te krijgen zijn, de huidige zijn gelukkig nog gaaf, los en niet lek. Mochten ze vervangen moeten worden, dan kan dat lastig worden. De auto ga ik komend weekend nog voorzien van verse olie en filter. Het lek in de kachelradiator is nog steeds dicht. Bijzonder dat stop-leak zo goed en permanent werkt. De olie had ik wel wat eerder kunnen verversen , 20.000 schijnt wat aan de late kant te zijn, in die tijd ongeveer een á anderhalve liter bijgevuld. Heerlijk karretje, geen spijt van dat ik vorig jaar de moeite heb gedaan de geroeste onderzijde te repareren en goed in de tectyl te zetten. Ik was onder de indruk dat ik de auto nog goed bestuurbaar vond tijdens de wat hogere snelheden op de Duitse autoweg, 145 is nog goed te doen, sneller dan dat en het wordt gespannen rijden. De top haalt íe nog wel, 160 op de Tomtom.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 364
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren