Suzuki Swift 1.0 GLS (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Swift 1.0 GLS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 87.250 km |
KM-stand laatst | 96.900 km |
koekblik
- 87.900 km
Zaterdag 14 mei de knoop doorgehakt.
er moet een woon - werk auto komen.
Er bestond de kans dat ik in de wijk zou gaan werken maar er werd verteld dat de toekomst toch maasvlakte zou gaan worden.
Dat is 80 km per dag en dat is zo zonde van de RS en gaat hij door de steenslag er niet uit zien.
De keus was een swift of een charade ivm met het lage gewicht en goedkope verzekering.
Het is een oudje geworden omdat de kans groot is dat hij dalijk niet meer nodig is en de afschrijving laag blijft.
Deze is het geworden want die had electrice ramen en airco alleen de kleur is wat minder.
Bleef het maar daar bij.
Tijdens de proefrit van 5 minuten bleek dat hij niet terug van z'n 3 naar 2 wil maar toch gekocht.
bij het opsommen mankeerde wel veel aan de auto, oa:
banden achter uitgedroogd
ruitenwissers versleten
airco deed het niet.
en de versnellingsbak kapot
ondanks dat het een achteraf garage was wil hij toch te gemoet komen.
Daarom staat hij nu bij de garage voor de versnellingsbak, een 2e handsje word eronder gezet die via MP gekocht is.
Hopelijk doe die het wel.
Maar goed toch nog flink er voor mee gereden.
inmiddels dik 800 km met veel snel weg en
moet zeggen daar rijd hij best goed.
Alleen met harde wind heb je last van turbelentie.
Met 100 110 rijd hij ca 3000 toeren maar je merkt er niks van.
trekt vlot op.
gezien ik zelf met freon werk wilde ik hem repareren.
Bleek de leiding van de droger lek te zijn maar het is zo zeldzaam een 3 cilinder met airco.
Kan kloppen deze is ingevoerd, volgens zeggen een japanse wagen.
Dus Suzuki NL had hem niet maar die van de 1,3 kost 85 of 120 euro.
Hangt van de leiding af.
Toch maar even op de sloop wezen kijken en wat een mazzel bij de 3e sloperij stond een '97 met airco, alleen die stond ook al leeg.
toch maar mee genomen en als hij terug is van de garage ga ik hem inbouwen.
Qua verbruik valt hij zeer mee.
Heb dik 1 op 17 gereden ermee.
had gerekend op 1/14.
Het is zeker niet de mooiste maar doet zeker waar hij bedoeld voor is, rijden.
het blijft maar gaan
- 92.000 km
Het is inmiddels medio november en hij blijft het nog steeds doen.
Toen de auto terug kwam van de reparatie van de versnellingsbak wilde ik de airco repareren.
Leiding was goed maar nu was de condensor lek.
Ik vermoed dat het met het vervangen van de versnelingsbak gebeurt is maar dat word een welles nietes verhaal toch maar laten gaan.
Mede door dat de garage ook liet zien dat de lagers van de compressor kapot waren.
Eind augustus kreeg ie een nieuwe stevie wonder APK en kon er weer tegen voor een jaar.
na een paar weken na de apk vond ik dat de herie van de wiel lagers achter wel heel erg werd en toch besloten deze te vervangen.
voor 2 sets 32 euro betaalt en ze in een uurtje even eronder gezet.
Was vanplan hem een beurtje te geven en had dus olie en filter gehaald.
Vond dat nog best prijzig 45 euro voor imitatie olie 5W40 en filter.
Ik had hem ook gekocht om een beetje puin en bouw materiaal voor m'n huis te rijden.
En moet zeggen past makkelijk in het autotje.
Flink gewicht trekt ie ook aardig.
Onlangs moest ik naar het Gelderdome voor Rihanna en had besloten dat ik dat toch maar met de Swift ging doen.
Maar goed ook, moest ik in het gras parkeren en reed over een boomstronk.
Een harde klap maar natuurlijk in het donker niks kunnen zien.
Bij daglicht ook niet maar het olie peil was laag en wil toch binnenkort maar die beurt gaan doen.
Na bijna 7000 km mishandeling moet ik zeggen dat hij best behoorlijk betrouwbaar is.
Hij heeft flink op z'n donder gehad.
volg gas over drempels, ana de handrem trekken voor een U turn.
Hij heeft me toch een keer laten staan.
Ik had me lichten aan laten staan waardoor hij niet starte.
Aangeduwd met de bedrijfsbus en sinds dien rammeld constant de achterbumper.
Binnen kort even een halve dag investeren en kan ie er weer even tegenaan.
dure grap
- 96.900 km
Oh oh wat heeft het swiffie zwaar.
Na een nachtje stappen waren de inzittenden een beetje aan het in zakken.
Na een flinke rem actie waren ze allemaal weer bij de les.
Maar helaas wat later bleek is de remleiding rechts achter gesprongen.
Zoals iedereen doet, doe ik ook nooit olie controleren tot dat er een lampje brande op het dashboard.
Eerst wimpelde ik het af zal het abs wel zijn.
Maar toen het pendaal wel erg laag zat toch maar gaan kijken.
Maar helaas zat die leiding erg diep weg en konden we er zelf niet bij dus weggebracht.
Weer 150 euro.
Hoera winter in nederland!
Zelfs bij -12 nog steeds starte en lopen.
Met de sneeuw lekker driften.
Maar zoals het altijd gaat met die geintjes komt er weer een rekening aan.
Ja hoor een stuk van de remschoen afgebroken.
Ze waren al aardig versleten dus dat mag wel eens.
Maar wel weer 24,50 voor een set remblokken.
Maar kan ie er weer even tegen.
Ik had toen ik de escort erbij kocht in gedachte de swift na de verbouw van mn huis te verkopen.
Echter gezien de staat van de auto wil ik het niemand aandoen wat mij door die auto garage is aangedaan.
Gezien de kosten van 30 euro verzekering en wegenbelasing ga ik hem toch zolang houden
tot het echt te duur wordt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
