Suzuki Swift 1.2 Exclusive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.2 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 304.600 km |
KM-stand laatst | 362.000 km |
Mijn grote leerschool
- 362.000 km
Ik ben inmiddels alweer 2.5 jaar trotse eigenaar van mijn Suzuki Swift.
In de tussentijd best een avontuur beleefd met deze auto, veel geleerd en handiger geworden in het zelf sleutelen. Eindstand is dat ik zeer tevreden ben met deze auto! Deze review is leesvoer voor de Swift eigenaren met een hoge kilometerstand.
Het begon allemaal in 2023, nadat ik mijn 25e verjaardag gevierd had werd het toch echt tijd voor een eigen bolide.
Nadat ik veel gelezen had over de betrouwbaarheid van de Suzuki Swift en tegelijkertijd het ook een leuk en goedkoop autotje is koos ik voor een Suzuki Swift.
Een probleem, het budget was zeer beperkt op dat moment (maximaal 3000 euro).
Tegelijkertijd wou ik wel de generatie IV ivm de veel zuinigere 1.2 en de cruise control mogelijkheid. Uiteindelijk kocht ik in februari 2023 deze auto via marktplaats van een eigenaar die er altijd zuinig op geweest is. Proefritje gemaakt en de auto zat technisch nog prima in elkaar. Wel met een enkele mankement: versnellingsbak was einde levensduur, veel lager geluiden. Km stand was maarliefst 304.000km, dus een avontuur gaat het zeker worden om deze auto goed rijdend te houden.
Nadat ik de auto gekocht had ben ik vrijwel direct naar het revisiebedrijf EuroTransmissie Rotterdam gereden. Ik had eerder veel positieve geluiden gehoord over de kwalitatief goede versnellingsbakken die zij leveren, en de prijs was ook aan de gunstige kant.
Gelijk de koppeling meegepakt en voor nog geen duizend euro was het binnen twee dagen gepiept.
Een maand later, in maart 2023 werd het tijd voor een setje zomerbanden. Gekozen voor een setje Hankook Ventus Prime 2, tot op heden zeer tevreden mee.
Ook de achterlichten heb ik vervangen door stoerdere donkere led achterlichten. De combinatie rode achterlichten en de rode lak vond ik op deze auto niet chique staan.
Dit is veel beter zo (tip: Concept-S, hebben leuke spulletjes voor de Swift)
In mei 2023 stond de km teller op 310.000 en was het tijd voor de eerste onderhoudsbeurt.
- Olie wisselen (ik wissel de olie elke 10.000km, dus deze ga je nog vaker tegenkomen)
- Brandstofadditief
- Roestplekjes onder bijwerken
- Achterremschijven en remblokken vervangen.
Remzuigers achterzijde kwamen zeer moeilijk in beweging bij het terugdraaien, dus hier zit mogelijk wat aan te komen..
In augustus 2023 begon de rem linksachter te piepen en heet te worden, en vrij kort daarna zat de remklauw goed vast. Gezien geen ervaring met ontluchten van remsysteem gekozen om dit werk uit te besteden bij een garage. Remklauw linksachter vervangen en door.
In september 2023 stond de km teller op 320.000.
Nadat ik in de zomer op vakantie geweest was in België begon ik steeds meer te merken hoe erg de auto loopt te klappen op zijn eindaanslag als deze beladen is.
Het was tijd voor een setje nieuwe schokdempers.
- 4x schokdempers vervangen door Bilstein B4
- Oliewissel
- Brandstofadditief
- Roestplekjes onder bijwerken
In oktober 2023 heb ik in de nacht schade gereden in een parkeergarage.
Balen, balen, balen. Dikke deuk en schaafplekken aan de auto rechtsachter.
Herstel zal meer gaan kosten dan de dagwaarde van de Swift, dus ik dacht laat maar.
De plekjes waar de carrosserie kaal was heb ik bijgewerkt met de lakstift om roest te weren.
In december 2023 mijn eerste keer APK met de Swift.
Ik kreeg een compliment van de keurmeester hoe goed de auto erbij stond.
Geen gebreken, geen adviespunten. Airco is ook nog even bijgevuld, systeem heeft een klein lekje (1/3 van de vloeistof was weg na een jaar)
Langzaam groeide het besef dat deze auto nog wel wat jaartjes meekan, ik raakte er ook steeds meer aan gehecht.
In februari 2024 heb ik het besluit genomen om de schade te laten herstellen.
Niet bij een officieel schadebedrijf, maar een kennis die al heel wat jaren ervaring heeft in schadeherstel kon deze klus wel voor mij klaren. Het hoefde immers ook geen 10 te zijn, een 7 was voor mij voldoende. Eindresultaat is desalniettemin netjes geworden, verschil in vorm zie je wel als je heel goed gaat kijken (vooral de bodyline). Maar daar kan ik prima mee leven.
Nadat ik de auto in maart 2024 weer terug had, met een glimmende nieuwe laklaag stond de teller alweer op 330.000, dus je raad het al.. Tijd voor een beurt.
- Olie wissel
- Versnellingsbak olie wisselen. Gelijk een tip: altijd doen het eerste jaar na een bakrevisie, oud op nieuw slijt op elkaar in dus je vangt er een hoop gruis mee op.
- Koelvloeistof wissel
- Brandstofadditief
- Roestplekjes onder bijwerken
En toen was het juni 2024, flink wat kilometers gemaakt dus de teller stond op 340.000 en ik zal een week later op reis gaan naar Denemarken. Tijd voor een goede check
- Multiriemen vervangen
- Olie wissel
- Brandstofadditief
- Roestplekjes onder bijwerken
Na een probleemloze trip van een kleine 3000 kilometer begon de multiriem te piepen.
Wat bleek, ik was er nog niet helemaal achter hoe ik deze goed moest spannen.
Na wat Youtube video's gekeken te hebben kreeg ik de riem weer goed op spanning en sindsdien geen problemen meer. ( Gaande weg leert men :P )
In november 2024 stond de teller op 350.000, tijd voor een beurt.
Bij de vorige beurt geconstateerd dat eigenlijk alle ophangingsrubbers uitgedroogd zijn, achteraf gezien had ik deze beter kunnen vervangen toen ik de schokdempers deed, scheelde weer een keer uitlijnen. Achja, gaande weg leert men.
- Oliewissel
- Draagarmen vervangen
- Spoorstangen vervangen
- Stabilisatorstangen vervangen
- Gleufje in de fusee geslepen na bruut geweld (leuk extra cadeautje)
- Brandstofadditief
- Roestplekjes onder bijwerken
Gleuf was niet groot, maar uit voorzorg toch maar een ander fuseestuk met een goed wiellager van de sloop gehaald en deze uitgewisseld. Je weet nooit hoelang deze auto nog meegaat en in hoeverre de gleuf kan doorgroeien.
In februari 2025 heb ik alle remblokken vervangen bij het wisselen naar zomerbanden.
De remklauw rechtsachter, die ik destijds niet vervangen heb ging wederom moeilijk terug in zijn positie. Ook waren de remblokken rechtsachter iets verder versleten dan linksachter. Oftewel, tijd voor een nieuwe remklauw dit jaar. Ergens heb ik de behoefte om dit zelf te doen, ook om meer te leren over het remsysteem. Echter ontbreekt de kennis... wordt vervolgd.
In mei 2025 was het tijd voor de 360.000 beurt.
- Airco bijgevuld. Systeem moet in de toekomst een nieuwe condensor, en het lekje zit ergens bij de afdichting van de pomp. Maar voorlopig kom ik nog weg met elke 1.5 jaar bijvullen. Dus ik rijd er lekker mee door tot die een keer stopt. (moet immers toch een nieuwe condensor en pomp in dan)
- Oliewissel
- Brandstofadditief
- Roestplekjes onder bijwerken
Augustus 2025 (nu 362.000) Kennis van me heeft ervaring met het wisselen van remklauw en het remsysteem. Over drie weken gaan we samen alle resterende remklauwen vervangen. Dus rechtsachter, maar ook de twee aan de voorzijde.
Dan ben ik in een keer van al het gezeik af en kan ik zonder problemen en brute kracht in de toekomst remblokken wisselen.
Ook heb ik laatst nog ergens de voorruit laten vervangen, puur uit irritatie vanwege de hoeveelheid steenslag.
Dus ja eindconclusie: 2800 euro armer aan onderhoud in 2.5 jaar tijd. (Schadeherstel niet meegerekend)
Klinkt veel, echter afschrijven doet ie niet meer.
Pak je een Swift met een lage km stand (zeg 100.000km) dan heb je elk jaar 700-800 euro afschrijving en 500 euro onderhoud met mijn hoeveelheid kms. Dus achteraan de streep is dit goedkoper en ook nog eens leuker als je zelf sleutelt. Het is echt m'n kindje geworden en ik hoop de half miljoen nog te mogen halen.
Heb je twee linkerhanden, dan kan ik de Swift ook zeker aanraden, maar dan wel eentje met een lagere kilometerstand. Op een gegeven moment komt elke auto op een punt dat er regelmatig geïnvesteerd moet worden. Als ik dit allemaal bij de garage had moeten doen had ik een hele leuke Swift kunnen kopen met veel minder kilometers :).
Een ding gaat in ieder geval nooit stuk, het blokkie. Mits je m verse olie blijft geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Lezersreacties (0)
Reageren