Suzuki Swift 1.6 Sport (2014)

autoreview

Suzuki Swift 1.6 Sport (2014)

Signalement

UitvoeringSwift 1.6 Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf52.000 km
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 68%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leuk autootje

  • 52.000 km

Na een jaar of 9 gestuurd te hebben in achtereenvolgens een Mitsubishi Colt CZT en daar na een Colt Ralliart werd het tijd voor een wat jongere auto. Helaas maakt Mitsubishi geen Colt meer of iets vergelijkbaars sportiefs.....
Mijn huidige Colt Ralliart met 180 trappelende paardjes was aan vervanging toe na er ruim 4 jaar met veel plezier in gereden te hebben.
Ik wilde een wat jongere en minder extreem sportieve auto ook gezien mijn leeftijd.
Na lang zoeken werd het uiteindelijk een Swift Sport uit 2014. Een donkergrijze met een carbon look dak en spiegels en nog meer leuke extra s duidelijk van een liefhebber geweest. Na een flinke proefrit de auto aangeschaft bij een goed bekend staande bovag garage.

De auto na ruim een week opgehaald en er inmiddels een paar honderd kilometers mee gestuurd. Rijdt zeker niet verkeerd. Je mist wat koppel onderin maar kan hem zeker schakellui rijden. Het motortje is best wel soepel. De Colt had 270nm en deze 160nm bij een veel hoger toerental dus da's een aardig verschil. Het zorgt er wel voor dat ik nu wat rustiger rijdt want de Colt daagde je altijd uit om flink te trappen... Toch is de Suzuki leuk want jaag je hem flink op toeren dan gaat ie ook best van zijn plek en heb je ondanks de 40 pk minder best wel lol! Hij stuurt strak en precies en waar de Colt rond de middenstand van het stuur altijd wat zoekerig was heeft de Soes dit absoluut niet. Ook zitten de Kuipstoeltjes verrassend goed. Het verbruik na een rondje IJsselmeer kwam uit op 1:14.8 en daarbij best wel even hier en daar stevig op het gas geweest. Het autootje is op de secundaire wegen in zijn element. Een rotonde is snel genomen en het bochtgedrag uitstekend. De 6 bak schakelt over het algemeen best goed met af en toe wat hakerig gedrag maar dat komt omdat de auto hoofdzakelijk rustig is bereden door de vorige eigenaar. De verbruiker meter stond toen ik hem ophaalde op 1:16!!!!!Dat vindt ik een prestatie om dat te halen...... De auto is standaard ook erg compleet uitgerust met prettige extras cruise control Climate control
Keyles entry stoelverwarming enz.... Ook is ie wat stiller dan de Colt vanwege de 6 bak. Cruisen rond de 120 km/u is prima te doen. Hou je het toerental laag wat kan dan heb je weinig geluid in het interieur.
De auto heeft dagrij verlichting die je niet uit kan zetten en rij je dus constant met je xenon pitjes aan. Was het led-verlichting geweest had ik er vrede mee gehad. Afijn ik schakel nu na de start over op stadslicht overdag. De tildrempel van de achterbak is aan de hoge kant en de achterbank had van mij in twee delen neerklapbaar mogen zijn. Voor de rest vindt ik het een leuke verschijning en mooier dan de nieuwe sport die alleen in 4 deurs leverbaar is. De nieuwe sport heb ik in mei dit jaar proefgereden en rijdt echt super door zijn 1.4 turbo motor. Die is echt heel sterk in het lage toeren gebied maar is wel erg stevig geprijsd.... Over de betrouwbaarheid kan ik nu nog niets melden maar dat zal net als bij Mitsubishi wel goed zitten.
Ik hou jullie op de hoogte over het wel en wee van de Soes en ben van plan om hem nadat de garantietermijn voorbij is te laten chiptunen.

Groeten
Peter

Handige snufjes?

  • 54.000 km

Even een update. De auto inmiddels een maand in bezit en ruim 2000km verder. Wat mij opvalt is dat de climatecontrol in de praktijk lastig te bedienen is. In mijn vorige autootje had ik drie grote draaiknoppen die ik zonder te kijken blindelings kon bedienen. In de Swift moet je de kleine knopjes zoeken dus de ogen even niet op de weg houden.... Het keyles entry systeem vraagt ook enige gewenning en hadden ze simpeler mogen houden dwz èèn druk op de knop is alles ontgrendelen en vice versa alles op slot..... Nu loop je te goochelen met de achterklep openen of passagiers deur ontgrendelen.
Wat mij ook opviel is dat de versnellingsbak in koude toestand wat stroef in de bediening is en eenmaal warmgereden doet ie wat ie moet doen. De bakolie is overigens wel onlangs ververst volgens het onderhoudsschema. Het verbruik ligt rond de 1:16,2 volgens de boordcomputer bij een rustige rijstijl en dat houdt in dat ik bij 2000 toeren overschakel wat de motor moeiteloos doet. De souplesse van de vvti motor is opvallend en erg prettig je kan hem zeer laag in toeren rijden zonder dat ie protesteert. De verwarming is echt Japans goed en zeer snel op temperatuur wat erg prettig is gezien de huidige weersomstandigheden...... Dat geldt ook voor de stoelverwarming. De auto heeft ook een uitstekende koude start na een aantal dagen stilstand in de vrieskou. Wat mij ook opviel was het vrij lage stationaire toerental waarbij de motor evengoed mooi rond loopt.
Voor de rest geen enkel mankement ontdekt echt zoals het een Japanse auto waardig is. Bij aflevering van de auto bleek een lampje van de kentekenplaat verlichting stuk te zijn en die zijn toen allebei vervangen maar branden ook zodra de auto wordt gestart dus hadden al aardig wat uurtjes erop zitten aangezien ze met de dagrij verlichting tegelijk branden.

Voor de rest geen bijzonderheden!

Evaluatie

  • 61.000 km

De auto inmiddels 8maanden in bezit en 9000km verder. Autootje houdt zich prima en we zitten buiten de garantieperiode. Tijdens de tropische dagen de automatische klimaatregeling veel gebruikt en die werkt uitstekend. Ook wat lange ritten gemaakt waarbij de 6 bak zorgt voor een stille rit en de goede stoelen prima ondersteunen en zitten. Het verbruik ligt volgens de boordcomputer ronde 1:18. Olieverbruik is er niet. Heb wel de optionele instaplijsten vervangen door carbon look exemplaren omdat er èèntje los zat. Passen goed bij het gewrapte dak en spiegels. Ben nog steeds erg blij met het autootje. Prima aanschaf geweest!

Onderhoudsbeurt

  • 66.200 km

De Swift vandaag weggebracht voor Suzuki VOS onderhoudsbeurt en APK. Daarbij zijn de motorolie olie en diverse filters en bougies ververst/vernieuwd, en zowel de koelvloeistof remvloeistof en versnellingsbak olie ook ververst. Remmen schoongemaakt en beide multiriemen vervangen. Ook is de airco gecheckt en bijgevuld.
Verder is er een kenteken plaatverlichtingslampje vervangen en het gordelmechaniek gesmeerd omdat deze wat moeizaam oprolde. Ook zijn alle wisserbladen vernieuwd en die had ik nog in de auto liggen! Was een flinke rekening maar de garage heeft mij wel van te voren e.a gemeld en kostenopgave gedaan. Alles was ook nodig volgens het onderhoudsschema van Suzuki.

Voor de rest geen rare dingen of defecten gevonden en ik kon merken dat de auto duidelijk fijner rijdt na de servicebeurt. Vooral de remmen voelen beter aan en motor loopt ook beter en bak schakelt wat soepeler!!! Afijn hij kan er weer even tegen.... Als extra service was de auto gratis gewassen en de stofzuiger door het interieur gehaald.
Dit was mijn eerste kennismaking met Suzuki dealer Luykx in Heemstede en ik vindt het een prima garage. Het is een kleine garage en ze zijn zeer service en klantvriendelijk moet ik zeggen! Ik heb de dagrijverlichting inmiddels ook uit de computer geprogrammeerd kwam het op een internetforum tegen.

.

Verslag 72000km

  • 72.000 km

Inmiddels bijna 72000km op de klok. De auto bevalt nog steeds prima en is probleemloos. Heb er bijna 20.000km mee gereden. De volautomatische airco doet het prima met de tropische dagen van afgelopen week. De versnellingsbak is ook soepeler geworden viel mij op. Het verbruik volgens de boordcomputer is 1:17.4 bij veel Buitenweg gebruik. Zal in het echt misschien een liter meer zijn...... maar toch netjes. Ik gebruik Putoline Fuel fighter om de motor en het brandstofsysteem te beschermen tegen de nadelige effecten van de E10 brandstof preventief! Motor loopt er prima mee. Gebruik het ook in mijn andere voertuigen en bevalt prima.

Update 76000km

  • 76.000 km

Inmiddels de 76000km gepasseerd In oktober een andere set lichtmetalen velgen gemonteerd. De originele velgen laten opknappen en laten poeder coaten . Die gaan er weer onder als deze banden versleten zijn.
De auto is nog steeds probleemloos en heeft zich onder de winterse omstandigheden prima gedragen. De stoelverwarming is daarbij erg prettig en warmt snel op. Ook de verwarming en ventilatie werken goed. Gedurende de winterse week wel met een schep in de kofferbak gereden en die kwam goed van pas....... Ik rijdt namelijk op zomerbanden omdat ik weinig kilometers maak. Een paar keer vast gestaan en dan kom je altijd weer weg na een paar minuten sneeuw scheppen. Van het najaar gaat de auto weer voor onderhoud naar de dealer. Suzuki hanteert om de 15000km service of jaarlijks wat wel vrij kort is.
Olieverbruik is nihil.

Service beurt

  • 80.000 km

De auto weggebracht voor servicebeurt bij 80.000km. Ik kon er op wachten en geen mankementen of bijzonderheden. De banden worden wel wat minder maar dat had ikzelf ook al geconstateerd. Voor de winter gaan er 4 nieuwe banden op bij mijn vaste banden firma in IJmuiden.
De Swift moet om de 15000 km voor service naar de garage waar de meeste merken 30.000km hanteren! Wat mij opviel tijdens het oliepeil checken is dat de olie er best nog schoon uitzag komt waarschijnlijk doordat de auto alleen voor lange ritten wordt gebruikt.
Ik rij er nog steeds met erg veel plezier in en heb de lampjes van interieur verlichting leeslampjes kofferbak verlichting en kentekenplaatverlichting voorzien van LED lampjes. Geeft veel meer licht en was eenvoudig te doen via YouTube filmpje.

Wordt vervolgd!

Nieuwe banden

  • 83.000 km

Tijdens de laatste servicebeurt bleken de banden aan het eind van hun !evensduur te zijn. Gemiddeld zat er nog 3 mm profiel op en èèn band had nog slechts 2,5 mm. Bij mijn vaste banden adres 4 nieuwe Continental Sport contact 5 banden laten monteren op de opgeknapte originele Suzuki sportvelgen. De uitlijning ook laten checken en wat een verschil de auto stuurt een stuk lichter en fijner.

Update 90.000km

  • 90.000 km

Inmiddels de 90000km gepasseerd en geen bijzonderheden De auto bevalt nog steeds uitstekend. Heb wel de aftermarket ledachterlichten vervangen door de originele vanwege vocht in de units bij langdurig vochtige weersomstandigheden. Er kwam via de beluchtingscpijpjes toch af en toe vocht in wat dan ook wel weer verdween maar was er niet blij mee! Kon een paar knappe gebruikte originele units kopen en die zitten er nu in en vindt ik persoonlijk ook mooier staan.. Dat was het weer......

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens