Suzuki S-Cross (2023)

autoreview

Suzuki S-Cross (2023)

Signalement

Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indruk na de periode van inrijden

  • 1.800 km

Het was voor ons een totaal nieuwe ervaring. Wij komen van een Fiat Panda en hebben een behoorlijke upgrade gedaan naar een Suzuki S-Cross 1.5 hybride met panorama dak. We hebben deze auto nu 4 weken in ons bezit en er ruim 1800 km mee gereden. Dat betekent dat wij nu een aardige ervaring hebben in deze periode van inrijden. Dit willen wij jullie graag laten weten.

Veiligheid:
We stonden versteld wat voor veiligheidsaspecten op deze auto zaten. Na alles uitgeprobeerd te hebben, zijn wij er van overtuigd dat dit geen overbodige luxe is. Wat bij andere auto's vaak een aanvulling is op de basisversie is dit bij de Suzuki S-cross hybride een totaalpakket.

Comfort:
We hebben veel reviews en testen gelezen en gezien. Er is altijd wel iets, maar onze ervaring is dat comfort behoorlijk hoog ligt. Misschien komt dit wel omdat wij een Fiat Panda gewend waren, maar toch. Wat wij wel herkennen is de hoogte voor de achterzitters. Normaal is dit geen probleem bij deze versie, maar door het panorama dak is het planfond iets lager, maar wel voldoende om voor een volwassen.
De stoelen zijn goed, maar zelf vinden wij dat de linker en rechter opstaande rand van de stoel te hoog is, waardoor wij een soort van kramp in de bilspieren ondervinden, dat hadden we in de Panda niet. We hebben dit opgelost door een ondersteunende autostoelkussen (van laag naar hoog) in de voorstoel te plaatsen.
Het dashboard is goed overzichtelijk, alles is goed bereikbaar en overzichtelijk.
Het panorama dak vinden wij helemaal het einde. Tijdens warme periodes moet de airco aan. Maar als je de airco aanzet werkt de hybride niet meer en rij je dus minder zuinig. Dit is mooi opgelost door het panorama dak (gedeeltelijk) open te zetten.

Geluid:
De auto levert weinig geluid op. We kunnen elkaar zeer goed verstaan, ook bij hoge snelheden. Zodra de elektro motor aan gaat hoor je alleen nog het bandgeluid. Dus voor ons een prima score.

Verbruik:
Na het rijden van 1800 km hebben wij een gemiddeld verbruik van 4,7. Dat is ruim 21 km op een liter. In deze periode hebben we ook veel kleine ritjes gemaakt en veel dingen uitgeprobeerd. Als je je voorruitverwarming, achteruitverwarming, stoelverwarming of airco aanzet, dan werkt de hybride niet meer. Juist deze hybride accu zorgt ervoor dat je delen op de elektro motor rijdt en dus geen brandstof nodig hebt. Ik heb eens 30km uitgeprobeerd op 80km wegen. zonder verwarming of airco. De accu doet dan prima zijn werk en ik had een verbruik van 3,9, dus ruim 25 km op een liter. Volgende week gaan we 500 km rijden naar Duitsland en dus snelwegen. Deze ervaring hebben we nog niet, dus ons benieuwen. Ik zal na 5000 km opnieuw een review hierover schrijven.

Samengevat:
De Suzuki S-cross is een auto die je niet veel ziet. Dat ligt absoluut niet aan de auto. Mijn ervaring tot nu toe is een fijne dealer, een groot service netwerk in Nederland en de rijder van een Suzuki wordt goed op de hoogte gehouden.
Wij zijn tevreden over deze eerste 1800 km en willen graag een review schrijven na 5000 km.

Mijn indruk na bijna 10,000 km

  • 9.400 km

Daar ben ik weer. Mijn eerste indruk was een zeer goede, maar ook mijn 2e indruk na ruim een half jaar mag er zijn. Sterker nog, ik vind de auto beter en stiller lopen, maar dat zal wel aan mij liggen.

Het is ongelofelijk, maar sinds vorige week ben ik er pas achter gekomen dat je het benzineverbruik via een grafiekje op het scherm achter het stuur kan monitoren. Hij geeft dan met een pijl het gemiddelde verbruik aan van alle kilometers die je hebt gereden en daaronder zie je het verbruik van dat moment en je totale rit. Was voor mij een eye opener.

Wat mij opvalt dat ik deze type auto nog maar 4x op de weg heb gezien, er rijden er niet zoveel en helemaal niet met een panorama dak zoals wij hebben. Dat maakt het toch wel een beetje leuk.

De belangrijkste kenmerken die ik nu wil noemen zijn:
1. De styling van de auto. Mijn partner zegt altijd, wij hebben geen boze auto als je aan de voorkant kijk. Daar zit wat in, als je naar de verlichting kijkt, zijn het net ogen en de stand van de verlichtingskappen bepaalt dat. Voor de Suzuki S-cross liefhebben: ga maar eens naar je eigen auto kijken en kijk dan eens naar naar andere auto's.
2. De ruimte in de auto. Nu is dit afhankelijk wat je zelf altijd aan type auto's gereden hebt, maar wij zijn trots op de ruimte die deze auto heeft
3. Het benzine verbruik is behoorlijk aan de lage kant, dat komt natuurlijk mede door de hybride motor. Ons tellertje geeft nu een gemiddeld verbruik van de afgelopen 6000 km aan van 4,7, dat is toch zo'n 21 km op een litertje. We merken nu in de winter dat het verbruik toch gemiddeld 0,2 hoger ligt dan in de zomer. Een ritje snelweg met gemiddeld 95 km per uur levert een verbruik op van 4,5 en een ritje stad gemiddeld 5,0.

Al met al geen verkeerde keuze en zeker aan te bevelen.

Mijn ervaring na 30,000 km

  • 30.000 km

Hallo, de eerste 30.000 km zit er op in 1 jaar en 9 maanden. Tot op heden geen slechte auto. Je gaat aan een auto wennen en eigenlijk wil ik geen ander merk meer rijden. Het is prima zo. Ik ben altijd een "OPEL-fan" geweest, daarna een uitstapje naar Fiat en nu de Suzuki.

VERBRUIK
Het verbruik over alle 30.000 kilometers is 4,9. De zomers haal ik een gemiddeld verbruik van 4,5 en de winters 5,2. Dit zijn nette gegevens waar ik zeker trots op ben. Dat heeft natuurlijk allemaal te maken met de full hybride variant.

OVERIGE SUZUKI RIJDERS
Ik kijk en lees graag wat andere Suzuki rijders van hun auto vinden, maar let ook op de weg. Ik blijf maar weinig S-cross auto's zien en ik ben er nog nooit 1 tegen gekomen met een panorama dak. Wat ben ik blij dat ik die heb. Tijdens warme dagen hoeft de airco niet aan, maar doe je lekker je dakje open als een soort cabriolet.

DEALER
Ik ben vroeger altijd de Opel dealer gewend, en bij de laatste auto de Fiat dealer (Janssen Verkouwen). Nu heb ik bijna 2 jaar ervaring met de Suzuki dealer (Kreijne Almere). Ik herken nu zeker het verschil. Kreijne is een middelgrote speler, maar nog steeds een familiebedrijf. Dat stralen ze ook uit, maar nog belangrijker, ze handelen er ook naar. Ik blijf mij verbazen hoe goed ze dit doen. Ik heb het gevoel dat ik daar graag kom en dat is voor mij en mijn partner veel waard (Jacqueline verdiend een pluim).

VERZEKERING
Mijn partner heeft nu ook een overstap naar Suzuki gemaakt en wel de Ignis. Daar hoort natuurlijk een verzekering bij. Mijn partner en ik zijn beiden bij de ANWB verzekert en zij gaat nu over op de Suzuki verzekering. Voor haar bleef de premie gelijk, maar wel het gemak op 1 plek en een verlengde garantie naar 12 jaar.
Voor de S-cross ligt dit anders. De premie daarbij is fors duurder dan de ANWB (30 euro per maand meer). Dus voor de S-cross gaat dit verhaal niet op.

EN NU VERDER
Nu is de vraag tot hoelang ik door blijf rijden met deze auto. Zoals het er nu naar uitziet zeker nog een tijdje (ik wil het panorama dak niet kwijt). We zien wel wat de toekomst biedt. Als ik bij de 50.000 km de auto nog heb, kom ik weer met de volgende review.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki S-Cross

Suzuki
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Comfort
€ 510
 

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.