Suzuki S-Cross 1.0 Boosterjet Exclusive (2016)

autoreview

Suzuki S-Cross 1.0 Boosterjet Exclusive (2016)

Signalement

UitvoeringS-Cross 1.0 Boosterjet Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf88 km
KM-stand laatst52.886 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ondergewaardeerd maar is een super auto !

  • 8.800 km

Ik rijd nu precies een half jaar in deze Suzuki en vind het tijd om een review te maken , bewust niet al voor de aflevering een "Hosanna verhaal" maar een realistisch verslag met zeker ook wat mindere punten.
Dik 15 jaar tevreden diverse Fiats gereden . Helaas vond Fiat het nodig om de gemotiveerde kleine dealers eruit te gooien tgv grote megadealers en modellen uit te brengen die mij niet meer zo aanspraken . Wel nog serieus naar de leuke 500 X gekeken maar loeizwaar en erg dorstig . Andere kandidaten waren de Renault Captur ( pracht model maar te lichte motor) en Mazda CX3 (binnenruimte onvoldoende) en Ford Ecosport .
Keuze was eigenlijk al gemaakt voor de Ford maar mijn dochter vond de uitgekozen versie Titanium-S geel met zwart dak vreselijk ....en die achterdeur was toch wel onhandig met de kantelbare fietsendrager....ondanks het prima voorstel van Ford van Putten Goes dus afgevallen .
De S-Cross kende ik al van het vorige type : in 2013 bij de importeur in Vianen de voorintroductie mee mogen maken en ik was er van het begin af aan al helemaal weg van . Later in Vlissingen een proefrit gemaakt die overtuigde maar kreeg daar de schrootprijs voor mijn nog geen 3 jaar oude Roomster . Er was toen een scherpe aanbieding van Ford met de Focus Edition , station voor de prijs van een hatchback en een compleet actiemodel . Toen ook nog bij Suzuki dealer Toonder in Kapelle geweest voor de S-Cross maar konden niet aan de Ford condities tippen......de Soes was mijn favoriet maar ik koos voor de Focus .
Na een kleine 3 jaar werd de S-Cross aangepakt met een facelift en een downsize Turbo blok waarmee ik in de Focus verwend was dus interessant ! Aanbieding minder scherp dan bij Ford maar ik wilde deze auto , ervaringen bij dealer Toonder in Kapelle met onze Alto waren al erg goed dus bestel maar.... Net als de Roomster geen eenheidsworst , lekker eigenwijs en passend bij mij !
Met de Focus heb ik 3 jaar met veel plezier gereden , nooit wat mee gehad . Helaas waren de buitenmaten zo groot dat mijn vrouw er niet mee durfde te rijden , zeer onoverzichtelijk naar achter en de binnenruimte maakte niet waar wat de buitenkant beloofde .

Het Comfort van de auto is van hoog niveau , stoelen voorin uitgebreid verstelbaar zodat je altijd een goede rijpositie vind , achterin is de leuning verstelbaar wat ook een groot pluspunt is . Ruimte zowel voor als achterin heel goed . In sommige tests word aangegeven dat de besturing vaag zou zijn....ik kom uit een Focus , de maat van de klasse en kan vertellen dat deze Suzuki super strak stuurt en overhellen in snel genomen bochten is ook minimaal . Vaak wordt ook gezegd dat de vering heel soepel zou zijn waardoor dit "wazige" rijgedrag veroorzaakt zou worden ....mijn ervaring is juist dat de vering soms te "sportief"/ hard is bijvoorbeeld op de verbindingsstukken van de Zeelandbrug waar ik dagelijks rijd . Ander minpunt is de zijwindgevoeligheid maar dat krijg je met een hoge auto met een lage massa . De binnenruimte is qua zitten duidelijk beter dan de Focus , qua kofferruimte is de Soes bijna net zo groot . Achterbank is heel simpel op te klappen , zittingen blijven op zijn plaats dus niet helemaal vlak - dubbele bodem kofferbak is heel handig voor kleine spullen onderin en verkleint hoogteverschil bij opgeklapte bank . Kan heel veel in !!!
Audiosysteem is goed maar iets minder dan in de Focus , modern ingebouwd mediasysteem werkt uitstekend maar leidt enorm af van het verkeer .....gevaarlijk ! De uitrusting van deze versie laat niets te wensen over , automatische verlichting , ruitenwissers , dimmende binnenspiegel , achteruitrijcamera en nog veel meer waarvan ik ook heel veel nooit zal gebruiken.... Had graag ook het mooie open dak gehad maar dit gaat duidelijk ten kostte van de hoofdruimte . Nadeel , nog eentje dan : de auto is heel stil tijdens het rijden behalve linkse zijraam : altijd wat windruis - net of het raam iets onderuit zakt ?

De Prestaties zijn ronduit top voor een 1,0 driecilindertje . Ik was de Ford Ecoboost met 100 pk gewend maar dit blok met 112 pk is merkbaar veel vlotter . Auto is natuurlijk ook wel 150 kilo lichter !

Betrouwbaarheid : tsja , het is een Japanner - een Suzuki dus spreekwoordelijk ......

Gebruikskosten : Aanschafprijs t.o.v. concurrentie scherp , verbruik volgens boordcomputer 5,4 l / 100 km wat in de praktijk 5,9 L is maar 1: 17 lijkt mij keurig . Bij regionaal verkeer met 86 op de CC waarden rond de 5 L , autoweg naar buitenland ( in Engeland geweest) met flink doorrijden < 7L op 100 km . Later dit jaar lange rit naar midden-Polen , ben benieuwd !

Kortom een hele fijne auto die in mijn ogen enorm wordt ondergewaardeerd . Bijkomend voordeel is dat Suzuki als een van de weinigen nog beschikt over kleinschalige dealers waar je nog geen nummer bent ( maar een ambassadeur van het merk . Ben ik dan ook met overtuiging) , wordt vervolgd !

Ruim een jaar verder

  • 30.600 km

Inmiddels anderhalf jaar in bezit en 30.000 km gepasseerd.
Twee onderhoudsbeurten gehad bij resp. 15.000 km en 30.000 km , kosten € 185,00 en € 224,00. Onderhoudsinterval 15.000 km is trouwens wel ouderwets kort , met deze moderne perfecte techniek moet dat toch gemakkelijk naar 20.000 km kunnen ? Buiten deze beurten om kom ik alleen bij de werkplaats voor wissel van de banden van zomer naar winter en andersom . Problemen helemaal niets , twee kleine dingetjes : passagiersraam zakte soms wat onderuit waardoor er windgeruis ontstond , strakker afgesteld en opgelost. Achteruitrijcamera liet steeds meer nummerplaat zien : ook bijgesteld en OK . Olieverbruik = 0,0 .
Ik rijd regelmatig lange afstanden zoals naar Engeland of Polen , nooit heb ik het gevoel dat ik met deze motor iets te kort kom qua vermogen , (de 1,4 is misschien handig als je een flinke caravan hebt) - je kunt er vlot mee doorrijden en het verbruik blijft altijd gunstig zeker voor deze klasse dus prestaties blijft gewoon staan op 5 volle sterren - als ik sneller wil pak ik het vliegtuig !
Betrouwbaarheid en kosten ook de volle 5 sterren , gewoon prima in orde .
Het comfort is prima zoals ik eerder schreef , ook na een rit van 12 uur naar Polen stap ik fris uit . Toch haal ik 1 ster af van "comfort" omdat in het koude jaargetijde heel veel gekraak uit het dashboard komt wat niet is op te lossen , is enorm irritant maar gaat bij stijging van temperatuur weer over . Kwaliteit van gebruikte kunststoffen kan dan ook beter , misschien kunnen ze van Suzuki eens in de leer bij Peugeot hiervoor dat ziet er stukken beter uit .
Voor mij is dit de ideale auto , was gewoon om iedere 3 jaar een nieuwe te bestellen maar dit is een blijvertje....op naar de volgende 30.000 km !

En nog een jaar verder,,.

  • 52.886 km

Gaat best hard met de kilometers....maar helaas ook een Suzuki blijkt dan wel eens een (heel klein) steekje te laten vallen .
In Februari was het tijd voor de 45.000 km beurt , ik had aangegeven dat ik bij het achteruitrijden een vervelende piepende toon hoorde.... Dit was een bekend probleem voor de S-Cross : de achterremblokken zat een fabrieksmodificatie op , met nieuwe zou het probleem verholpen zijn....
Dit probleem was ook opgelost maar hiermee kreeg ik een veel erger probleem terug....bij vochtig of koel weer liepen de achterremmen aan na de koude start wat een enorm storend schurend geluid gaf . Het middel was vele malen erger dan de verholpen kwaal !!
Dan maar terug naar de dealer : eerste keer "rempalletjes" ingevet die te langzaam terug zouden gaan ...resultaat nul maar weer enkele weken droog weer dus geen probleem... tweede keer iets van de remblokken afgeslepen voor een korte vakantie naar Engeland dus even geen last meer tot t ging regenen.. Derde keer de auto laten overnachten bij de dealer zodat ze t zelf konden horen want de beide andere keren was hij al warm gereden en hoorde je niets... Gelukkig hoorde de monteur het dit keer met eigen oren , dood irritant en dat hoort niet ! Het bleek te gaan om een remklauw die niet goed functioneerde , vervangen en probleem opgelost . Superservice van dealer Toonder weer ! Kosten van de 45.000 km beurt € 248,00 , lijkt me redelijk .
Het gekraak van het dashboard is vanzelf overgegaan , slechts met heel koud weer is er af en toe wat gekraak te horen , het heeft zich gezet - hopelijk wordt er voor de opvolger van dit model betere kunststof gebruikt , gerecyclede yoghurtbekers zijn andere bestemmingen voor .
Het was nog maar de vraag of ik mijn S-Cross mocht houden...een totaal onverwachte echtscheiding zorgde ervoor dat dit een probleem werd . Ik wilde hem zonder meer houden want is de beste auto die ik had tot nu toe in 36 jaar en dat is met inlevering van andere zaken gelukt.... Ben dan ook superblij met deze auto en hoop er nog heel lang in door te mogen rijden .
Mensen die de auto niet kennen en met me meerijden zijn zonder uitzondering verrast door de ruimte en comfort van de S-Cross , de meesten denken dat Suzuki alleen stadsautootjes maakt .
Door het verbruik word ik iedere keer weer blij...zie mijn verbruiksmonitor dat is toch gewoon superzuinig voor zo'n model als dit ? Vandaag vanuit midden-Zeeland op en neer naar Maastricht met respecteren van de maxima 1:19 gereden - welke klasse genoot doet 'm dit na ?
Ik rijd tevreden door met mijn S-Cross , aan de waardering hoef ik verder niets te veranderen - die sterren staan als een huis !

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki S-Cross

Suzuki
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select
€ 540
 

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.