Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2023) #3

autoreview

Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2023)

Signalement

UitvoeringS-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst4.465 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Veel voor (relatief) weinig

  • 4.057 km

Deze auto hebben wij in mei 2023 mogen ophalen. We maken gebruik van Private Lease van Suzuki en dat bevalt ons prima. De auto is in december 2022 besteld dus de levering van de auto ging eigenlijk best vlot. Er zijn wel wat problemen geweest met de levering, maar dat doet verder niets af van de auto.

Betrouwbaarheid
Het is misschien enigszins logisch, maar de auto heeft ons nog niet laten staan.
Tot nu toe hebben we wel 1x gehad dat er een storing was op de sensors aan de voorkant waardoor de adaptieve cruise controle niet meer werkte. Hiervan kregen wij tijdens het rijden dan ook ineens een melding met een hoorbaar waarschuwingssignaal op het dashboard. Het probleem loste zichzelf echter snel weer op en na 10 minuten was het probleem weer verholpen en werkte de adaptieve cruisecontrole weer. Het zou kunnen dat de omgeving wat problemen gaf op de sensors.

Prestaties
Het is een echte gezinsauto, hij is dus zeker niet de snelste auto en ook zeker niet in zijn eigen segment, maar het is genoeg om iemand met gemak in te halen bij het stoplicht of snel te versnellen op de snelweg. We hebben nog niet het probleem gehad dat we te kort kwamen in situaties waar we mee verwacht hadden.
De samenwerking tussen de motor, de elektromotor en de turbo is goed geregeld. De elektromotor stopt bij acceleraties vanaf stilstand wanneer de turbo inkomt en pakt het weer op wanneer de turbo klaar is met zijn krachtlevering (tenminste als ik de informatie op het dashboard moet geloven). Bij normaal rijgedrag merken we wel dat de elektromotor soms willekeurig wel of niet inschakelt (nogmaals, we gaan hier uit van de informatie op het dashboard). Bij normaal rijgedrag is de overgang tussen de verschillende systemen traploos en heel soepel. Zodra je vol gas gaat rijden merken we dat de auto een beetje schokt bij overgang van het ene systeem naar het andere.
Op dashboard zit een indicator wanneer je moet schakelen. Deze indicator geeft op 3 verschillende toerentallen aan wanneer je zou moeten schakelen. Bij rustig rijden is dit tussen de 1500 en 1700 rpm, bij normaal rijden is dit tussen de 2000 en 2500 rpm en bij vol gas schuift dit verder tussen de 3000 en 3500 rpm.
Het is overigens opgevallen dat bij het gebruik van de cruise control er gewoon geschakeld kan worden zonder dat de cruise control gedeactiveerd wordt.
Een ander onderdeel van de prestaties is de wegligging. Wij vinden de auto in hoge snelheidsbochten (met hobbels) op de snelweg wat onrustig. Dit wordt met name veroorzaakt door de hoogte van de auto, de hoogte van de ophanging en de hoogte van de banden. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat de auto wiebelt bij snelweg bochten. Binnen de bebouwde kom valt het op dat het even duurt voordat de auto reageert en daadwerkelijk de bocht om gaat.
Dan zijn er nog de veiligheidssystemen. De auto heeft er vele en werken wat ons betreft goed. Het komt wel eens voor dat de auto dingt dat we in een aanrijding komen wanneer we net even iets te snel richting een wegversmalling rijden. Dit is eigenlijk het enige vervelende van de veiligheidssystemen. De camera’s (voor, achter en onder de spiegels) geven een helder beeld waardoor je altijd goed kan zien hoe het gaat terwijl je aan het parkeren bent. Wij vinden het heel fijn dat je de stand van de wielen kan zien op het scherm zodat je beter kan zien of je nu wel of niet in een keer in het parkeervak terecht gaat komen.
Een ander onderdeel van de prestaties is natuurlijk het verbruik van de auto. Op de snelweg met cruise control of de limiter aan is het mogelijk om 4,9l/100km te halen. Veelal zit het verbruik op de snelweg tussen de 5,0l en 5,5l/100km. Binnen de bebouwde kom gaat het verbruik vaak richting de 6,5l tot 7,0l/km. Gemiddeld zitten wij nu op 6,5l/100km.

Comfort
De auto biedt veel comfort en laat eigenlijk maar weinig te wensen over. De auto heeft een dual temperatuur systeem voorin waardoor het voor de bestuurder en de bijrijder comfortabel gemaakt kan worden. De personen op de achterbank lijken wel een beetje vergeten als het gaat om de klimaatbeheersing. Met het warme weer krijgen we vaak te horen dat het achterin warm is terwijl het voorin al lekker aangenaam is.
De stoelverwarming hebben we ook getest en geeft een aangenaam gevoel wanneer deze aan staat. De stoelverwarming is wel alleen in het zitgedeelte, maar de warmte lijkt indirect ook in de rugleuning door te trekken.
De deuren zijn mooi afgewerkt met zachte stukken in de leuningen wat het aangenaam maakt om je armen te laten rusten in de portier.
De stoelen voorin zitten lekker zacht en bieden net genoeg zijwaartse steun. Dit had wel net iets meer mogen zijn voor iets veiliger/zekerder gevoel. De achterbank is ook erg comfortabel en doet zeker niet onder van de voorstoelen.
De hoofdruimte in de auto is ook voldoende. Een persoon van ongeveer 2 meter kan nog achterin zitten (tenzij je een panoramisch dak hebt, dan kom je net wat ruimte tekort). Voorin is er sowieso genoeg ruimte.
De bagageruimte is iets kleiner dan we gehoopt hadden. Dit heeft voornamelijk te maken met de schuif aflopende achterruit waardoor het net niet mogelijk is om grote dozen te vervoeren zonder de banken neer te klappen. Let dus op voordat je naar de IKEA gaat dat je even opmeet hoe groot de pakketten zijn. Zodat je weet of je passagiers mee kan nemen.

Kosten
Zoals eerder aangegeven hebben wij de auto als Private Lease en kunnen we dus niets zeggen over de vaste lasten van de auto wanneer je deze gekocht hebt. Kijkende naar de cataloguswaarde en de opties die je krijgt vinden wij dat je veel opties krijgt voor het geld dat je ervoor betaald.

Wat hadden we graag nog op de auto willen zien.
Graag hadden we een automatische achterklep willen hebben die je met je voeten zou kunnen openen.
De buitenspiegels klappen niet automatisch in wanneer je de auto op slot zet. Dit kan wel ingebouwd worden, maar wij vinden dat dit eigenlijk een standaard zou moeten zijn tegenwoordig.

Suzuki Connect App
Deze app is alleen verkrijgbaar voor de S-Cross (voorlopig) en geeft je een overzicht van de status van de auto, de gereden ritten met verbruik e.d. Ook maakt de app het mogelijk om de auto op afstand te vergrendelen mocht je dit vergeten zijn toen je wegliep. De app geeft ook aan waar de auto geparkeerd staat, wat weer handig is wanneer je de auto bijvoorbeeld bij de Efteling parkeert en vergeten bent waar hij nu eigenlijk staat.
De eerste 3 jaar is de app gratis en daarna kost de app een X aantal euro per maand/jaar. Wij hebben in het begin de app wel gebruikt om ritten e.d. bij te houden maar eigenlijk zakt het gebruik al wel terug. De app is nu alleen nog handig om te controleren of de deuren op slot zitten. Overigens geeft de app ook meldingen door zoals bijvoorbeeld aankomend onderhoud dat nodig is.

Rectificatie en bandenspanning

  • 4.465 km

Naar aanleiding van reacties over mijn eerste review hierbij een rectificatie. Ik had aangegeven dat de S-Cross niet de snelste acceleratie heeft. Ik heb even wat onderzoek gedaan naar andere auto's in het zelfde segment en daaruit blijkt dat de S-Cross zich staande weet te houden. De S-Cross bevind zich in zijn segment in te top van snelste acceleraties.

Daarnaast werd mij de tip gegeven om de bandenspanning te verhogen. Dit heb ik nu gedaan (2,4 bar voor en 2,6 bar achter) en dit is inderdaad een wereld van verschil. De rijervaring is veel fijner en er is meer controle over de auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Suzuki S-Cross

Suzuki
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select
€ 540
 

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.