Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2023) #2

autoreview

Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2023)
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2023)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2023)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2023)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2023)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2023)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2023)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2023)Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2023)

Signalement

UitvoeringS-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst30.800 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indrukken van de nieuwe S-Cross

  • 200 km

Na de Baleno 1.2, de S-Cross 1.0 High Executive, de Vitara 1.4 Style SH, nu de nieuwste S-Cross 1.4 Style SH. Omdat ik inmiddels ruime ervaring heb opgedaan met de voorgaande modellen, durf ik het aan om nu al op alle punten 5 sterren waardering te geven. Mijn vorige Suzuki Vitara was en is een zeer goede auto. Inmiddels heb ik deze ingeruild voor de Suzuki S-Cross 1.4 Smart Hybrid met handgeschakelde 6 versnellingsbak. Bij het wegrijden vanaf de dealer merkte ik direct verschil met de Vitara. De S-Cross stuurt beter en is stiller in het interieur. Er is duidelijk meer aandacht besteed aan het toepassen van geluiddempende materialen. De deuren en achterklep voelen bij het sluiten meer solide aan. Het kleine stevig aanvoelende stuurwiel is zowel in hoogte, als in diepte instelbaar. De bestuurdersstoel is ook in hoogte verstelbaar, dus iedereen groot en klein kan zijn of haar ideale zitpositie instellen. Uiteraard is de S-Cross ook voorzien van verwarmbare voorstoelen. Nu in de zomer niet nodig, maar vorig jaar in de herfst en winter was het bij de Vitara een absoluut comfort verhogende accessoire. Als je ingehaald wordt op de snelweg en de inhalende auto zit (bijna) in jouw dode hoek, dan licht in de linker- en rechter buitenspiegel een oranje led op, ter waarschuwing dat er een auto in de blinde hoek rijdt. Als je richting aangeeft en er zit een auto naast, of vlak achter je, hoor je ook ter attentie een klein waarschuwingssignaal. Allemaal veiligheid verhogende opties, die op de S-Cross aanwezig zijn. Uiteraard ontbreekt een brandstofbesparende start-stop systeem niet. Traploos instelbaar dual-zone climate control. Voor de lange afstanden op de snelweg kan je gebruik maken van de uitschakelbare lane-assist. De schokdemping tijdens het rijden is (iets) beter dan zijn voorganger. Het interieur is grotendeels hetzelfde. Het infotainment systeem is beter en moderner. Android-auto en Apple Carplay werkt zonder haperen. Ik heb een code ontvangen om de auto te kunnen verbinden met de Suzuki Connect app. De birdeyecamera (360 graden camera) is even wennen, maar je hebt tijdens het inparkeren rondom zicht in de auto. Wel zo veilig. Automatisch inschakelende ruitenwissers, automatisch in- en uitschakelende verlichting. Led verlichting voor en achter. Het zit er allemaal op. In de techniek heb ik het volste vertrouwen. De vorige 4 Suzuki's hebben mij nooit teleur gesteld. De zit achter het stuur is met mijn lengte van 1.89 cm meer dan prima. Ik heb bewust niet gekozen voor het panoramadak. Zonder open dak heb je -ook voor lange mensen- ruim voldoende hoofdruimte, ook achterin. De leuning van de achterbank is in 2 standen iets verstelbaar, waardoor je, of meer bagageruimte, of meer beenruimte krijgt.

6 maanden verder

  • 10.500 km

Inmiddels heb ik de S-Cross nu een half jaar in gebruik. Ik heb voldoende kilometers gemaakt om een update te kunnen geven over de auto. Ik ben ermee op vakantie naar Zwitserland geweest. De auto rijdt zeer comfortabel op de lange stukken. Ik vind de adaptive cruisecontrol een ware aanwinst. Je rijdt nl een stuk relaxter en comfortabeler. De cruise control werkt probleemloos en je hoeft niet altijd 100% gefocust te zijn op jouw voorganger. De auto remt automatisch af als de voorganger afremt. hierdoor blijf je veel langer fit achter het stuur. Zelfs de Zwiters gebruiken de S-Cross
In de bergen was het ronduit genieten van het vermogen van de boosterjet. Als je wilt en het gas intrapt, schiet de auto omhoog. Wat een vermogen heeft deze S-Cross. Bergaf remt de S-Cross, door het regenereren van de accu, iets meer af op de motor dan een conventionele auto. Hierdoor hoef je minder bij te remmen en worden de remmen meer ontzien. Zelfs de Zwitsers gebruiken de S-Cross voor hun werk hoog in de bergen. Zie de foto's.
Ik zit goed in de auto. Stoelverwarming in de winter is heerlijk. De climate control staat standaard op 20 graden. Hierdoor wordt het niet te warm in het interieur en blijf je langer fris.
Over de techniek kan ik kort zijn. Alles doet wat het moet doen. Ik heb geen enkele storing gehad. Instappen, starten en probleemloos zuinig rijden. Het verbruik bij mij ligt gemiddeld rond de 1:17 a 1:18. Ik trek er ook onze Kip Kompakt caravan mee. Uiteraard ligt het verbruik dan hoger, maar nog altijd 1:12 a 1:13.
Kortom, tot nu toe ben ik nog steeds zeer tevreden over mijn Suzuki S-Cross.
Zijn er dingen die ik mis? Als ik het mag zeggen, zou stuurverwarming lekker zijn. Als het 's morgens echt koud is, dan heb ik altijd het eerste half uur koude handen aan het stuur. En ja, bij pittige zijwind aan de rechterzijde, dan hoor je wat meer windgeruis bij de bestuurdersdeur. Door een soort vacuum wil het bovenste gedeelte van het raam iets naar buiten wijken. Hierdoor hoor je wat meer wind. Het komt niet vaak voor en storend vind ik het niet echt. Ik zal bij het volgende bezoek aan de dealer eens vragen, of ze daar iets aan kunnen doen. De deur iets meer naar binnen zetten/buigen, las ik ergens. Dat scheen te helpen. Op naar de eerste onderhoudsbeurt bij 15.000 km. Ik zal dan weer een update plaatsen.

15 maanden update

  • 23.500 km

Het bijhouden van een goede review is nog niet eens zo makkelijk met een Suzuki. Als je een review plaatst moet je natuurlijk wel iets te melden hebben en dat is net het probleem. Er valt weinig te melden over deze S-Cross. Hij doet namelijk probleemloos, waarvoor hij gemaakt is en dat is rijden.
De eerste servicebeurt is in mei uitgevoerd. De kosten bedroegen 250,- euro. Er waren geen bijzonderheden te verhelpen.
Inmiddels staat er nu ruim 23.000 km op de teller. Recent nog met deze S-Cross naar Zwitserland geweest en ook daar had de auto helemaal geen problemen mee. De S-Cross rijdt heerlijk. De stoelverwarming is erg comfortabel en de adaptive cruise-control is ook erg ontspannend rijden. Het verbruik op de autobahn met een snelheid van rond de 120 schommelde rond de 1:18 a 1:19.
Android auto werkt met een kabeltje wat omslachtig. Ik heb een dongel hiervoor gekocht en nu vindt "de auto" mijn smartphone draadloos en het werkt vele malen beter dan de storingsgevoelige kabeltjes.
Ik heb geen last van rammeltjes of kraakjes. Ik lees wel eeins dat Vitara e.o S-Cross eigenaren last hebben van aanlopende en piepende remmen. Ook dit euvel herken ik gelukkig niet.
Ook storingen in het dashboard van uitvallende systemen heb ik nooit last van gehad.
Valt er dan helemaal niet te zeggen over de auto? Nu jawel. Soms, heel soms, als ik de auto start en direct ga rijden, wil de radar voor in de bumper wel eens een storing aangeven. Dit is simpel te voorkomen door na het starten heel even te wachten met weg te rijden, totdat de elektronica zich volledig heeft opgestart.
Windgeruis tijdens het rijden, als het echt hard waait. De deuren voel je dan iets wijken, waardoor het windgeruis iets harder wordt. Is dit een probleem? Nee voor mij niet. Het stormt hooguit 1 of 2 dagen achter elkaar in Nederland.
Kortom een prima degelijke auto.

18 maanden update

  • 30.800 km

Ik was tijdens mijn werkzame jaren nooit zo'n veelrijder, maar sinds mijn vroegpensionering zijn wij toch vaker onderweg dan voorzien. We hebben een fijne stek in Zwitserland en zijn daar de afgelopen 3,5 maand 2x naartoe gereden. Reken daarbij dat dochterlief ook nog een keer met de S-Cross naar Oostenrijk is geweest. En ja dan loopt de teller snel op. Nooit problemen gehad natuurlijk. De S-Cross 1.4 handgeschakeld rijdt als de bekende trein en is een zeer trouwe reisgenoot gebleken de afgelopen maanden. Het is en blijft een heerlijke langeafstand auto. Maar ja als je veel rijdt, ben je ook sneller aan de onderhoudsbeurten toe. Vandaag heeft mijn S-Cross zijn 2e VOS onderhoudsbeurt gekregen. De beurt kostte 365,- euro en ik kreeg gratis een bijna nieuwe S-Cross mee als leenauto. (zie mijn foto's en je weet wie mijn dealer is) Ik had een paar puntjes en die zijn prima (ook weer gratis) opgelost. Te weten; de bestuurdersstoel kraakte. Bleek in het hoogteverstelmechanisme te zitten. De scharnierpunten zijn opnieuw gesmeerd. Het klepje van het handschoenenkastje rammelde iets. Klepje is iets strakker afgesteld en rammel is weg. Als de zon schijnt (lang geleden ;-) constateerde ik condensvorming is beide achterlichtunits. Dat blijkt een normaal verschijnsel te zijn. Door de led achterlichten, die bijna geen warmte afstralen kan er iets condens ontstaan. De lampunits hebben een ontluchtingsopening waardoor het vocht ook weer verdwijnt. Nu met de koudere weer merk je er niets van. De voorportieren zijn iets strakker afgesteld, omdat bij sterke wind de portieren aan de bovenkant iets naar buiten weken. Dit zorgde voor meer windgeruis. Even afwachten bij de volgende harde wind, of het beter is nu? En ik had een steenslag lakbeschadiging net boven de voorruit. Ook dit plekje is keurig gerepareerd.
Kortom, Suzuki Jonker in Zaandam heeft het weer prima gedaan voor mij. De techniek van mijn Suzuki S-Cross is gewoon feilloos. Perfecte auto, die doet, waarvoor die gemaakt is. Op naar de volgende beurt rond de 45.000 km.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki S-Cross

Suzuki
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select
€ 540
 

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.