Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2020)

autoreview

Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-CrossSuzuki SX4 S-Cross

Signalement

UitvoeringS-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf3.049 km
KM-stand laatst28.362 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 3.735 km

Deze Suzuki SX4 S-Cross heb ik begin december 2020 gekocht als ex- demonstratiewagen van ruim 4 maanden oud met net 3000 km op de teller. Hij rijdt prettig, zowel op korte afstanden als op de snelweg. Je hoort maar weinig motorgeluid tijdens het rijden. Besturing, wegligging en versnellingsbak zijn in orde. Kofferbak is niet al te ruim, maar voor alledaags gebruik meestal voldoende. Stoelen zijn redelijk; een lendensteun mis ik echter wel. Audio voldoet wat mij betreft ook. De koppeling moet je bijna geheel laten opkomen voordat hij aangrijpt; dat is vooralsnog erg wennen. Het duurt lang voordat de kachel op temperatuur komt, maar dat bevalt mij per saldo toch beter dan bij mijn eerdere Japanse auto's (Mitsubishi, Nissan) die wel sneller opwarmden maar dan wel eerst de temperatuur onwijs hoog lieten oplopen voordat ze op een normale waarde uitkwamen. De S-Cross geeft dan uiteindelijk toch een prettiger warmteverloop. Het verbruik, de onderhoudskosten en de betrouwbaarheid kan ik op dit moment nog niet beoordelen. Ik zal dat updaten zodra ik daar meer zicht op heb. Wel zal ik op deze site een verbruiksoverzicht gaan bijhouden.

Ik heb mij overigens wel verbaasd over de keuzes die Suzuki maakt qua uitrusting. Zo heeft deze Select-uitvoering wel stoelverwarming op de voorstoelen (ga ik waarschijnlijk niet of nauwelijks gebruiken), maar geen parkeersensoren (die mis ik vooral aan de voorkant) en geen hoogteverstelling voor de koplampen. Die laatste twee lijken mij toch een stuk essentiëler dan stoelverwarming.

Zijn er aan deze auto dan geen echte nadelen? Toch wel. De adaptieve cruisecontrol reageert veel te sterk. Ongeacht de ingestelde afstand gaat hij al afremmen als er een auto op nog flinke afstand voor je rijdt en hij remt meestal ook af als er iemand kort voor je invoegt. Zeker op drukke wegen waar veel wordt ingehaald en ingevoegd zorgt dat voor een (te) nerveus rijgedrag. En soms remt hij zelfs af zonder duidelijke reden (verkeersbord, paal in de berm, o.i.d??). Zolang Suzuki voor daar niets beters voor bedenkt gaat mijn voorkeur toch echt uit naar een gewone (niet-additieve) cruisecontrol; is misschien minder veilig maar rijdt wel veel rustiger en gelijkmatiger en is wellicht ook gunstiger voor het verbruik i.p.v. veelvuldig afremmen en weer optrekken tot de ingestelde snelheid wat nu gebeurt.

Irritant is dat d hoedenplank klappert op oneffen weggedeelten en klinkerwegen.

De vraag of ik weer een zelfde auto zou kopen kan ik nu nog niet beantwoorden. Dat zal afhangen van hoe de auto zich de komende jaren houdt en in hoeverre Suzuki op dat moment oplossingen heeft gevonden voor de twee bovengenoemde nadelen. Daarom voorlopig gekozen voor een "misschien". Dit zal ik in een volgend review aanpassen zodra ik er meer over kan zeggen.

Eerste jaarbeurt

  • 9.400 km

Vandaag heeft de auto zijn eerste jaarbeurt gehad bij de dealer. Kosten €201,01. Er zijn geen bijzonderheden geconstateerd.
Sinds mijn vorige review heeft de auto zich prima gehouden, op 1x een startprobleem na in de winter (lege accu).
Het rijden in deze auto bevalt op zich goed. Geluidsniveau blijft keurig binnen de perken, ook bij hogere snelheden. Wel wat rammeltjes op klinkerwegen. Acceleratie is goed. Ook is er voldoende binnenruimte en bagageruimte. De stoelen voldoen ook op langere ritten. Radio valt nog wel eens weg, maar die gebruik ik niet zo vaak, dus geen echt probleem. Spraakherkenning begrijpt mij vaak niet en reageert dan standaard dat de telefoon niet is aangesloten (terwijl ik het woord telefoon niet eens heb genoemd).
Het benzineverbruik is heel netjes; gemiddelde staat nu op 5,49 l / 100 km (ofwel 1:18,2) bij een doorgaans rustige rijstijl.

Het enige echte grote nadeel van deze auto blijft voor mij de adaptieve cruisecontrol; ondanks de tips die ik n.a.v. mijn vorige review heb gekregen blijf ik dat een ellendig ding vinden, want hij gaat te pas en te onpas in de remmen zodra er maar iemand (ver) voor je rijdt of voor je invoegt en bij tijden zelfs zonder reden. De afstandsinstelling verandert daar niet zo heel veel aan. Het zeer onrustige rijgedrag dat daar het gevolg van is, geeft mij inmiddels zoveel ergernis dat ik heb besloten dat ik louter om die reden niet weer eenzelfde auto zal kopen, tenzij Suzuki in de toekomst auto's gaat maken met een gewone cruisecontrol (of een mogelijkheid om te schakelen naar "niet-adaptief").
Maar voorlopig zal ik met deze auto nog wel een aantal jaren vooruit moeten en dat is op zich -zolang ik de adaptieve cruisecontrol niet gebruik- zeker geen straf. Maar ik zal dan wel weer moeten proberen te wennen aan rijden zonder cruisecontrol.

Jaarbeurt

  • 19.919 km

Jaarlijkse servicebeurt laten uitvoeren + airco + nieuwe remvloeistof en koplampen laten afstellen. Totaalprijs bij de dealer € 337,95.

Gemiddeld verbruik sinds de aanschaf is nu 1:18,25. Dus iets zuiniger dan de fabrieksopgave.

Verder zijn er t.o.v. mijn eerdere reviews geen nieuwe dingen te melden; de auto blijft doen wat hij doen moet met alle eerder gemelde plussen en minnen.

ingeruild

  • 28.362 km

Vanwege de vele ergernissen bij deze auto (irritante adaptieve cruisecontrol die veel te vroeg en veel te bruusk afremt, traag infotainmentsysteem dat bovendien regelmatig "bevriest" waardoor je niets meer kunt instellen/veranderen, rammelende hoedenplank, botswaarschuwing die te pas en te onpas alarm slaat, DAB die steeds uitvalt en de dealer kan aan al deze dingen niets doen, beweert hij....) heb ik de Suzuki nu vervroegd ingeruild voor een Opel Astra.

In een aparte review zal ik de ervaringen met de Astra bijhouden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Suzuki S-Cross

Suzuki
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Comfort
€ 510
 

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.