Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Allgrip Select (2023)

autoreview

Suzuki S-Cross
Suzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-Cross

Signalement

UitvoeringS-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Allgrip Select
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Suzuki S Cross 1,4 Select

  • 3.500 km

Sinds oktober 2023 rij ik in een nieuwe Suzuki S Cross 1.4 Select handgeschakeld.
Het is mijn 4e Suzuki en ik hoop dat deze weer net zo betrouwbaar is als de vorige 3. Er zit wel steeds meer op dus de kans dat er wat kapot gaat wordt ook groter.
Van beurt naar beurt rijden en geen tussentijdse bezoeken aan de garage zeg maar.
Mijn vorige Suzuki was een Vitara 1.0 automaat.
Ik heb bewust niet meer voor een automaat gekozen omdat je dan vastzit aan de full hybrid 1.5 en die vind ik ronduit sloom in vergelijking met de 1.4 turbo.
De eerste indrukken zijn positief. Ik ben zelf 1.94 lang en ik kan prima een fijne rijpositie vinden. Geen panoramadak genomen want dat schuurt qua hoofdruimte.
En je hebt een prima rondom zicht en ik stap zonder rugpijn uit na een lange rit.
Dashboard is vrij traditioneel of ouderwets zoals je wilt van opzet maar daar hou ik wel van.

De 1.4 is een mild hybrid. Dit houdt in dat er wat assistentie is bij het wegrijden ivm turbogat. En dat de start/stop functie nu eens een keer wel supersnel reageert is ook een pluspunt.
De auto heeft geen gebrek aan trekkracht en ik rij meestal tussen de 2000 en 3000 toeren waarbij je de motor amper hoort.
Bij 100 km op de teller zit je rond de 2000 toeren in zijn 6e versnelling. Ik moet nog wennen aan de 6e versnelling en rij vaak te lang door in de 5e.
Verbruik ligt nu rond de 1 op 17,5 maar zal in de zomer schat ik in makkelijk rond de 1 op 18 of beter worden. Niet slecht.
Comfort vind ik goed. De auto is niet keihard geveerd.
Met wat wind ben je wel constant lichtjes aan het corrigeren bij het rechtuit sturen. Bij windstil weer heb ik daar geen last van.

Ik ben geen fan van de af fabriek gemonteerde banden. Zijn Conti Ecocontact 6. Ik vind het banden met slappe wangen en ik heb ze nu op 2.7 bar staan rondom. Verder hebben ze voor nieuwe banden weinig profiel ongeveer 6mm.
Volgens reviews doen ze het ook slecht in de regen. Kan ik nog niet onderschrijven.
Ik denk eraan ze snel te vervangen voor Good Year EfficientGrip 2 of Michelin Primacy 4+

Multimedia systeem werkt voor mijn wensen prima. Ik zit er niet veel mee te spelen en staat altijd op het beginscherm en op dezelfde DAB zender. Ik weet niet eens wat er allemaal mee mogelijk is.

Het was voor mij wel wennen aan de vele veiligheidssystemen en hun vele piepjes. Voor mij hoeft het allemaal niet. De wwarschuwing in de buitenspiegels wanneer er een auto naast je zit vind ik wel handig.
De adaptieve cruisecontrol werkt goed maar gebruik ik eigenlijk alleen maar als het niet te druk op de weg is.

Ik zal updaten mocht er wat nieuws te melden zijn.

Update

  • 6.000 km

Het benzineverbruik is nu ongeveer 1:18 met een gelijke mix van stad/buitenweg/snelweg. Geen olie- of koelwaterverbruik.
De sierstrip rechtsbinnen aan de deur zit wat los en klappert op slecht wegdek. Vastdrukken helpt maar even. Laat ik bij de onderhoudsbeurt wel oplossen.
En ik had laatst bij een achterpassagier dat ik de melding kreeg dat iemand zijn gordel niet droeg. Gek want daar zat niemand. Had ik bij mijn Vitara ook.
Ik vermoed gevoelige sensoren. Laat ik ook nog nakijken.
En de banden ContiEcocontact zijn vervangen voor Bridgestone Turanza 6.
De Bridgestones zijn XL banden dus wat stijver. Voor mijn gevoel ligt de auto wat strakker op de weg. De tijd zal het leren of het een goede keus was.
Ik krijg de batterijstatus niet verder dan 3 streepjes van de 5.
Die 5 is denk ik alleen haalbaar in heuvelachtig gebied waar je veel gas los heuvel af kunt rijden en de batterij zo kan opladen.

Update

  • 12.000 km

De eerste beurt gehad. Strip vastgezet, was een los klemmetje. En de tankklep bijgesteld. Die ging vaak slechts op een kiertje open en viel weer in het slot.
Verder niets bijzonders.
Verbruik nog steeds rond 1: 18. Op boordcomputer 5,4.
€ 239,00 armer. Best veel voor een veredelde oliebeurt.
En de olie kwam er niet zwart uit. Misschien komt dat omdat ik nu altijd E5 tank. Bij mijn Vitara was de motorolie veel zwarter maar dat was met E10 benzine.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki S-Cross

Suzuki
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Comfort
€ 510
 

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.