Suzuki Ignis 1.3 GLS Diesel (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ignis 1.3 GLS Diesel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 171.000 km |
Voor mij geen Japanner meer.
- 171.000 km
Na twee en een half jaar Suzuki Ignis weet ik het zeker: dit is geen auto. Het is een veredelde step. En nog niet eens zo'n betrouwbare step. Bovendien zijn ze bij het ontwerpen ervan vergeten er achtervering onder te zetten. Hij gaat er wat mij betreft uit.
De dieselmotor functioneert op zich goed. Korte eerste versnelling. 1:18 is makkelijk te halen. Maar verder is hij in geen enkel opzicht te vergelijken met mijn goede oude Peugeot. De motor vraagt meer onderhoud dan ik ooit met een Peugeot of ander merk heb gehad. Dynamo kapot bij ongeveer 160.000. Turbo lek bij 171000. En dat is allemaal niet erg, maar ZES dagen bij de dealer voor een dynamo, APK en wiellager voor zo'n veredelde step is wel erg lang hoor.
Hij heeft een distributieketting. Het voordeel van deze distributieketting is niet zo groot als je denkt. De ketting hoeft er dan wel niet uit, maar de multiriem vervangen is bij Javé in Almere duurder dan de distributieriem vervangen bij een P. 306. Maar ja, Jave rekent dan ook prijzen...
Ook voel je je kwetsbaar in zo'n klein bakkie, dat bovendien sterk reageert op sporen in het asfalt. Stuurtje goed vasthouden dus.
Ik ga weer Europees rijden. Misschien een Ford Focus of zo.
Pluspunten: Trekkracht in bergen. Leuk model. Redelijke stoelen. Minpunten: helemaal geen comfort. Duurder in onderhoud dan je zou denken. Ongelijke laadvloer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.