Suzuki Ignis 1.5 Sport (2005)

autoreview

Suzuki Ignis 1.5 Sport (2005)

Signalement

UitvoeringIgnis 1.5 Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf233.000 km
KM-stand laatst236.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Suzuki Ignis Sport スポーツ 2005 - M15A 1,5L

  • 236.000 km

Ik heb deze zwarte Ignis Sport uit 2005 nu voor 3 maanden in mijn bezit, oftewel voor 3000km. Na zoveel glimlachen, de smiles per miles, is het nu de bedoeling om deze auto naar de 300000km te karren en hopelijk dan op Klokje rond te mogen verschijnen. Ja, met de Recaro stoelen en gele visnetjes, de blauwe verlichting op de witte klokken, de goede zitruimte voor iemand van 1.95m, 7.9kg/hp (915kg/115hp), de grote mistlampen en de sportieve bodykit hebben mij verliefd gemaakt. Wel is er wat liefde aan de Suzuki nodig om dit einddoel te kunnen bereiken.

Kwa rij ervaring is deze 915kg Ignis Sport fantastisch; eenmaal goed opgewarmt trekt ie goed op waarbij je constant de VVT motor richting de 4000+ rpm touren kan jagen zonder daar voor benzinekosten of boetegeld voor in te leveren. Sterker nog, met sportief rijgedrag haal ik er tot nu toe 14km/l uit (RON98 natuurlijk). De Ignis Sport stuurt fantastisch door de bochten, alhoewel de stuurbekrachting in het midden iets te verdoofd is. Ook is de motor lui onder de 2500rpm dus hij rijd pas soepel als je wat hoger in de toeren schakelt.

Er is nog veel werk aan de winkel met dit exemplaar; hij is echt toe aan een grote beurt omdat ie bij een koude motor de eerste 10 minuten best kan stotteren tijdens accelereren of bij de bult op gaan. Ik vermoed dat er een vacuum lek is, of oude bobines/bougies of de MAF sensor die vervuilt is. Na deze 10 minuten verdwijnt het gestotter in ieder geval, en heb dan vaker zwaardere auto's bij het stoplicht tot 70km/h het vrij lastig kunnen maken. Daarbovenop is de grote beurt alweer 25.000km geleden maar de olie ziet er nog goed uit en hij lekt geen druppel. Wel is er tussen 80000km tot en met 180000 geen officieel onderhoud in het boekje bij gehouden: ik vermoed dat hij in die tijd in Frankrijk heeft rondgekart omdat er franse bandjes achterop zitten. Blijft wel bizar dat hij zo lang geen officieel onderhoud heeft gehad want dat merk ik niet aan de Suzuki. Dit is dan ook wel kenmerkend hoe sterk die M15A motoren en Japanse Suzuki bakken zijn.

Naast een paar kleine cosmetische plekken zoals lakschade en kleine deukjes rondom is hij in top staat. Wel hebben de velgen behoorlijk wat stoepschade en zijn er nagelkrasjes bij de deuropeningen en op het stuur te vinden. Ook zijn de hondenhaartjes in de bank achterin nog moeilijk te verwijderen. Ik vermoed dus dat een dame met haar hondje op achterbank de vorige eigenaren waren. Deze Ignis Sport word in ieder geval volgende week maandag door Suzuki Luykx geinspecteerd waarbij er 4 nieuwe 195/50r15 Vredestein Quatrac All season bandjes onder gaan; lekker veel grip dus. Na deze analyze breng ik hem naar een bekend monteur van mijn broertje, wie voor autoonderdelen bedrijf de kleine Staarman werkt. Voor 300 euro ga ik daar een grote beurt laten uitvoeren (ipv de 900 euro opgave bij de Suzuki dealer), en hopelijk is hij dan klaar voor de 2000km zomertrip naar Zwitserland waar mijn oudste broer dan gaat trouwen.

Verder heb ik wat extra plannen om de lak bij te werken, de velgen zwart te spuiten, de ramen te blinderen, de remblokken geel te spuiten, mooie vloermatten met gele Japanse text スポーツ kopen, een gele carbon fiber schakelpook monteren en gele Suzuki Rim Stickers op de velgen laten zetten; ik ga dus voor het black&yellow thema. Maar voordat ik cosmetisch erin investeer moet ik eerst zien wat de monteuren erover verhalen, pas dan weet ik hoe ik verder de auto kan aanpakken. Tot de volgende update!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.