Suzuki Celerio 1.0 Comfort (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Celerio 1.0 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 18.070 km |
keuze en aankoop
- 9 km
Wij zochten een goedkoop, prettig rijdend en vooral zuinig klein 5 deurs autootje met toch zoveel mogelijk ruimte. Vooraf was besloten alleen ons verstand te gebruiken bij onze keuze.
In aanmerking kwamen niet de kleine Peugeot/Citroen/Toyota drieling en de Suzuki Alto (wat ons betreft echt te klein achterin en qua bagageruimte) en ook niet de Volkswagen/Seat/Skoda drieling (ik heb een hekel aan VW met zijn hoge prijzen en matige kwaliteit).
De Mitsubishi Space Star, Kia Picanto, Hyundai I10, Fiat Panda en Suzuki Celerio en eventueel Suzuki Splash (het uitloopmodel) kwamen wel in aanmerking.. De andere merken kleine autootjes vielen allemaal af omdat ze met airco een stuk duurder zijn.
We hebben met deze 6 auto's een proefrit gemaakt en vonden de Suzuki Celerio het prettigst rijden:
handzaam, makkelijk, rustig, overzichtelijk en behoorlijk comfortabel. Bij 120km draait de motor, die je alleen opvalt bij stevig accelereren, slechts 3000 toeren. Op slecht wegdek en over verkeersdrempels reed de Celerio het soepelste.
Omdat de Celerio binnenin en qua bagageruimte de meeste ruimte biedt en omdat de nieuwe gewijzigde Suzuki motor die erin zit verreweg het zuinigst is moest de keuze haast wel hierop vallen.
Wat betreft prijs in een uitvoering met airco en automatische vergrendeling was de Celerio ook een heel gunstige keuze (€ 10.995,=) en doordat het gewicht erg laag is zijn de totale gebruikskosten het laagste.
Per saldo: meeste ruimte, rijdt het prettigst en laagste kosten!
Verdere positieve punten waren voor ons dat er tenminste nog een trekvermogen was van 400kg, niet veel maar het gaf wel de mogelijkheid om met een aanhangwagentje wat grotere spullen te kunnen vervoeren en om zonder problemen de fietsen mee te kunnen nemen op een fietsendrager.
Bij de meeste kleine autootjes kan dat zelfs niet eens.
De bouw van de auto en de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel geeft je een perfect overzicht van het verkeer.
Last but not least is Suzuki een merk waar je nooit problemen mee hebt, dat hoor en lees je overal en is ook onze ervaring met twee eerdere Suzuki's.
Het werd dus een verstandige keuze: de Suzuki Celerio.
Bekijk je het niet met je verstand maar met je gevoel dan merk je op dat de Celerio een nogal nietszeggend ontwerp is... Tja dat is nu eenmaal zo, maar gelukkig hebben wij een autootje niet nodig om ons gevoel van eigenwaarde op te poetsen of om waardering te krijgen van andere mensen.
Voor ons is het gewoon een vervoermiddel net als een fiets. Waar het om gaat is dat hij weinig kost, prettig rijdt en nooit problemen geeft. Een onopvallend model is helemaal ok.
Wij zijn erg blij met onze keuze.
Wij hebben de auto uiteindelijk via internet (foto's gemaild voor inruilwaarde) gekocht bij de Suzuki dealer in Eindhoven (heel goede ervaring). Prijsverschil met dealer in onze woonplaats bleef ook na 2e “kans” € 1.000,= .
Als extra's hebben wij er stootstrips, achterruitspoiler en een trekhaak op laten monteren.
eerste ervaringen
- 3.500 km
Nadat de auto ongeveer 3 weken later afgeleverd was leek het ons of deze stugger geveerd was als de demo van vorig jaar waarin we hadden proefgereden. Zouden de fabrieksinstellingen intussen zijn aangepast...??? Volgens de dealer was dat niet zo. Intussen zijn we eraan gewend. Hij gaat als op rails door de bochten wanneer je wat harder gaat en bij normaal gebruik merk je niets van onderstuur. Maar over verkeersdrempels heen is 40km wel het maximum.
Wij hebben er nu bijna 3500 km mee gereden.
Het benzineverbruik houd ik goed bij (elke keer gereden km's delen door getankte liters) en het is een verrassende 1:24,2 !!!!!
Ik had dit nooit verwacht. Het is een waarde voor een zuinige diesel. Ongelooflijk dat dit voor een benzineautootje ook kan! Een pluim voor Suzuki.
Hierbij zal ik vertellen hoe wij rijden met de Celerio want met 1:24 zou je denken dat we zuinigheidsfreaks zijn die niet harder rijden dan 80km op de snelweg of zo iets.
We rijden normaal met het verkeer mee en proberen wel enigszins de schakeladviezen te volgen op de boordcomputer. We rijden 50,80,100 en 120km( niet harder) waar het toegestaan is (ook met de fietsendrager en 2 fietsen achterop, wat regelmatig voorkomt).
Heel snel optrekken en lang met hoge toerentallen rijden doen we niet. Met de Celerio hoef je bij normaal gebruik haast niet boven de 3000 toeren te komen!
Met onze vorige auto een Renault Kangoo 1,6 van 2007 hadden we meestal een verbruik van 1:13,5 met dezelfde rijstijl.
De boordcomputer kan je zo instellen dat je op elk moment, boven de 30 km rijdend, het werkelijke verbruik ziet (1:18 of 1:30 etc.). Dit is erg handig want daardoor zie je precies wanneer het verbruik toeneemt: (snel) optrekken, hellingen, tegenwind etc.
Om niet alleen maar positieve dingen te melden het volgende:
De standaard luidsprekers zijn maar matig.
Zoals alle lichte hogere autootjes is de Celerio wat windgevoelig maar dat hebben we wel erger meegemaakt.
Vooraf had ik in een autotest gelezen dat de zelf centrerende werking van de besturing niet goed zou zijn en had daar nogal mijn bedenkingen over, maar tijdens het rijden bleek dat heel erg mee te vallen en was je er snel aan gewend. Je merkt het niet eens meer.
Het enige echte nadeel vonden we het gebrek aan een reservewiel, maar ja dat hebben de meeste andere nieuwe autootjes ook. Voorlopig hebben we in ieder geval jarenlang gratis pechhulp in binnen- en buitenland.
Een nadeeltje is ook het onderhoudsschema. Dat zou wel wat ruimer kunnen.
Aanvulling
- 4.400 km
Ik rijd 18.000 km per jaar. Het is stadsgebruik en stukjes snelweg van ca. 10km en af en toe een langere rit op de snelweg. Met 3000 toeren rijd je ongeveer 120 km/u. Ik kom weinig boven de 3000 toeren, een enkele keer als het echt nodig is met invoegen of inhalen.
Verder houd ik vaak het verbruik op het boordcomputertje in de gaten en probeer dit waar dat zinnig is boven de 1:20 te houden. Maar ik ben daar niet krampachtig in, het moet ook nog plezierig rijden blijven.
Wanneer je heel snel wil optrekken, bij het stoplicht het eerste weg zijn en "lekker scheuren met die bak...", zoals de meeste autojournalisten, dan haal je natuurlijk geen 1:24.
Maar vergeleken met dit soort rijgedrag in andere auto's schijnt hij dan toch in verhouding nog erg zuinig te zijn.
Alleen met echt hard rijden schijnt het verbruik (#) wel op te lopen: klein motortje, vrij hoog autootje en de versnellingsverhoudingen zijn er niet op ingericht.
Die versnellingsverhoudingen zijn wel gericht op makkelijk in zijn 3e en 4e versnelling in de stad rijden. De 1e en 2e heb je alleen nodig om weg te rijden (en “kruipen” in de file).
(#) Binnenkort gaan we naar Berlijn met de Celerio en dan wil ik het snelweggebruik wel eens uitproberen: de ene kant op normaal relaxed rijden en de andere kant op flink doorrijden. Na elke rit gelijk aftanken. Benieuwd wat het in tijd en verbruik scheelt.
verbruik rit naar Berlijn
- 12.923 km
Ik had eerder vermeld dat ik "binnenkort" het verbruik wilde testen tijdens een rit naar Berlijn. Het is door omstandigheden later geworden maar nu toch gebeurd.
De heenrit ging van Nijmegen naar Berlijn met een snelheid van 130 -140 km. Ik reed ook een uurtje 150 km. Er zijn onderweg echter ook lange stukken waar je maar 100 of 120 km mag rijden. Het verbruik was 1:18,6.
De terugweg was van Berlijn naar Schiedam met een snelheid van 120 km. Het verbruik was nu 1:22,6.
Met deze snelheid (120) kan je met de Celerio dus voor 90 euro heen en weer naar Berlijn (of voor 57 euro heen en weer naar Parijs)!
Dat gaat ook heel rustig want de motor draait maar 3000 toeren en je hoort hem niet.
Verder valt er weinig te melden over de auto. Het rijdt nog steeds lekker en er zijn geen mankementen of klachten.
afsluiting
- 18.070 km
We hebben de Celerio nu ruim een jaar en er intussen 18000 km mee afgelegd tot volle tevredenheid. De eerste grote beurt is ook uitgevoerd (kosten € 165,=) Over de auto zijn verder geen negatieve bijzonderheden te melden. Wat ons betreft is het een echte aanrader!
We komen na een jaar uit op een gemiddeld benzineverbruik van precies 1:23. (In de zomer 1:24 en naar de winter teruglopend tot 1:22.)
Ik stop nu voorlopig met het exact bijhouden van het verbruik. De Celerio heeft zich wel bewezen.
We zijn net terug van een weekje naar Normandie met de fietsen op een fietsdrager achterop en hebben waar mogelijk en toegestaan 120 km gereden. Bij diezelfde snelheid zonder fietsen achterop terugkomend uit Berlijn hadden we een verbruik van 1:22,6 gemeten. Die fietsen zorgen dus voor een flinke luchtweerstand want nu maten we een verbruik van net 1:20.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Suzuki Celerio 1.0 Comfort * 2019 * AIRCO * 5 DEURS * NAP * NL AUTO *
- 2019
- 79.502 km

Suzuki Celerio 1.0 Comfort, Automaat, 5 deurs, Airco, Electrisch pakket, Volledig dealer onderhouden, Zeer zuinig, All season banden
- 2015
- 121.261 km

Suzuki Celerio 1.0 Comfort, Dealer onderhouden, Airco, Bluetooth, Elektr. ramen voor
- 2019
- 109.110 km