Suzuki Alto GLX (1990) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Alto GLX |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Suzuki Alto: het alom bekende oude gebakje waar je er nog velen van ziet en waar je Jan en alleman in ziet rijden; jong of oud, het maakt niet uit! Dit autootje heeft zijn sporen verdiend en verdient wederom een review!
Een heerlijk autootje waar je niet zuinig op hoeft te zijn. Motorisch is het een prima skeltertje, maar qua uiterlijk ontgaat je de moed al gauw om hem netjes te houden: de dakbekleding laat los; bij de onderste hoeken van de voorruiten roest de carosserie weg; de lak wordt dof en slachtoffer van bladluizenpoepjes; de bekleding scheurt aan alle kanten; de veer van de asbak is verroest waardoor er regelmatig een volle asbak door de auto heenvliegt; de knopjes om de achterbank plat te gooien zijn afgebroken waardoor je continu in een verhuisauto rijdt (banken altijd plat) en de verwarming kan niet meer uit. Je moet hem dus ’pimpen’ en sinds ik dat heb gedaan lijkt het een ware hype te worden (Als je nieuwe schoenen hebt, zie je ineens iedereen op nieuwe schoenen lopen?)
Maar: ik lach iedereen uit! Dit ding kost niks, gaat zelden naar de garage en het is starten en lopen. Toegegeven: deze Japanner is niet echt dol op winters. Lang de choke gebruiken en goed gas geven is het recept. Desalniettemin heeft de ANWB afgelopen winter al twee keer bij mij voor de deur gestaan. Maar ook dit is geen straf; je ziet de ogen van de monteur glunderen bij een auto waarvan de motor nog bereikbaar en herstelbaar is!
Groot pluspunt: met platte achterbanken heb je een gigantische laadruimte. Er passen 25 steigerplanken in, een fiets gaat er met gemak in, ja: zelfs een 1 persoons boxspring!
Scheurt lekker, rij graag een BMW met bonkende bass eruit bij het stoplicht, zuipt wel behoorlijk benzine in de stad (automaat+rijstijl)
Kortom: een prima auto voor een dame en erg trouw!
PROBLEMEN
Bij 100.000 kilometer: lekker band, is gevuld en doet het nog steeds.
Bij de APK bij +_ 110000 bleek er roest bij de wielkast te zitten: gelast voor 40 euro en APK proof!
Bij 112.000 kilometer knapte het beugeltje om de temperatuur van de verwarming te regelen. Gelukkig staat ie nu altijd op warm, dus in de zomer ramen open, in de winter ramen dicht.
Bij APK bij 120.000 kilometer bleek de uitlaat lek, bij de aansluiting op het blok. Bouten waren erg verroest dus moeilijk te repareren: of branden of cilinder eraf. Het laatste was een dure optie, dus de gok op losbranden. Operatie geslaagd: weer een jaar APK.
Bij 123.000 km. brak de achterruiterwisser af, je moet niet wissen bij vorst! Gratis wisser bij de sloop.
Nu bij 126.000 gaan de remmen wat piepen, het stuur trekt al jaren naar links. Steekas linksvoor maakt ronkend geluid als je een scherpe bocht neemt, maar deert allemaal niks: starten en lopen maar wel altijd een handje aan het stuur houden, wat een groot nadeel is als je automaat rijdt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren