Subaru XV 2.0i Luxury (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XV 2.0i Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 9.500 km |
Eerste ervaringen betreffende mijn XV
- 4.500 km
Op 25 Mei 2014 onze Subaru XV opgehaald bij de dealer in Bussum. Prachtig gepoetst stond ie op ons te wachten.
Vorige auto's waren Volvo S60 en C30, LandRover Discovery en BMW 520i en uiteindelijk de Fiat 500C, die, zoals iedereen zei, erg schattig was, maar waar je niets in kwijt kon en met rugklachten was het met de hand wassen niet langer een optie.
Dus....op zoek naar een andere auto. Criteria waren: hij moest door de wasstraat heen kunnen, een automaat, een iets hogere instap en hoog scoren m.b.t. betrouwbaarheid. Na heel veel proefritten met diverse merken uiteindelijk gekozen voor de Subaru XV. De auto voelt solide en stevig en ik was direct blij verrast door de wegligging. Zaken als acceleratie en topsnelheid zijn voor mij van ondergeschikt belang. Ik vind dat de XV voldoende snel accelereert en de top heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Wat betreft het interieur, daar kan ik kort over zijn. Weinig en grote knoppen, daar hou ik van. Geeft rust in het interieur. En goed te bedienen. Minpunt zijn de stoelen. Die zouden in mijn optiek meer zijdelingse steun moeten geven, zowel de zitting als het ruggedeelte. Tevens vind ik de zitting aan de korte kant. Hier hebben mee Japanse en Koreaanse auto's last van. Dat zou je op kunnen heffen door de zitting aan de voorkant kantelbaar te maken zoals ik dat gewend was bij Volvo en BMW. Bij Subaru kan dit alleen bij de elektrisch verstelbare stoel en die is alleen weer leverbaar op de executive modellen. Minpuntje voor Subaru. Ook de afdekking van de ruimte bij de stuurkolom is goedkoop en amateuristisch. Een dun, zwart stukje stof moet de stuurkolom bedekken als je het stuur naar beneden en naar je toe versteld. Dat zou toch beter moeten kunnen.
Het exterieur: mooie auto en daar heb ik alles mee gezegd. Hij is mooi door zijn eenvoud. Stoer door de velgen en exclusief omdat je hem maar zelden ziet.
Techniek: Ik heb absoluut geen verstand van techniek, maar vanuit mijn verleden, waar ik 80000 tot 90000 km per jaar reed, kan ik wel beoordelen of een auto goed rijdt. En deze XV rijd heel fijn. Puike wegligging, kleeft aan de weg. Motor is erg rustig en CVT rijd ook top. Iets wat ik niet verwacht had.
Verbruik 6,2 Ltr/100 km snelweg bij 120 km/u en 7,9 Ltr/100 km in de stad. Ook hier wel weer een paar minpuntjes: Vering achter had mijns inziens iets minder hard gemogen en is zelfs soms oncomfortabel op wat hobbelige wegen. Als de auto even stilgestaan heeft en hij wordt gestart loopt de motor altijd hoog stationair, ook al is hij niet echt koud. Toch blijft het een prima auto.
Een week voordat de auto geleverd werd was er een Subarudag op de politie academie in Lelystad. Daar was er gelegenheid om met alle Subarus te rijden. Zowel op de slipbaan, het circuit, door de modder en met caravan. Wat een leuke dag en wat een ervaring om te zien wat een Subaru allemaal kan. Zeker de moeite waard als je overweegt een Subaru aan te schaffen.
Tot slot nog één ding: Ik weet niet of andere Subaru rijders hier ook last van hebben. Als de auto 's ochtends koud is, loopt hij hoog stationair. Wanneer het toerental daalt naar normaal rijd de auto heel bokkig en schokkerig bij snelheden tussen 40 en 60 km/u. Ik ben hiermee naar de dealer gegaan. Zij hebben het onderkend en denken dat de auto een software update moet hebben. Dit was volgens de dealer ook zo met de XV Diesel. Dit was zo rond half juli. Het is nu half september, maar ik hoor niets meer van de dealer. Zijn er mensen met hetzelfde probleem?
Ik zal proberen iedere 10000 en update te schrijven.
Update 9500 km
- 9.500 km
Zoals ik reeds eerder heb gemeld schokte en bokte mijn auto als hij op temperatuur kwam. Na lang over en weer met de dealer te hebben gesteggeld is er uiteindelijk besloten dat Subaru een speciale software update zou schrijven voor mijn auto. Deze is ingelezen en..... het probleem was verholpen. Heel erg in mijn nopjes hiermee. Eindelijk een top auto die ook daadwerkelijk rijd als een top auto.
Verbruik nu iets hoger dan afgelopen zomer. Dat zal in het voorjaar wel weer goed komen. Verder heb ik geen klachten of opmerkingen. Auto rijd zoals ie moet rijden. Winterbanden heb ik nog niet aangeschaft. Vindt het een hele uitgave en ik denk dat de XV in ons vlakke landje zijn mannetje wel staat.
Ik houdt jullie op de hoogte bij 20.000 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.