Subaru XV 2.0i Luxury (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | XV 2.0i Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
De eerste kilometers er op
- 800 km
Voor mij de eerste keer dat ik een review plaats, dus de kans zit er in dat ik her en der nog wel weer een en ander aan zal passen om alles een beetje leesbaar en begrijpelijk te houden.
Sinds een kleine twee weken rijd ik nu in deze blauwe XV, zag in een andere review dezelfde kleur ook al langskomen.
Vanwege de actie voor een gratis CVT was de keuze om een automaat te nemen niet moeilijk. Enige nadeel is dat daarmee net een klasse hoger voor de wegenbelasting wordt bereikt. Helaas niets aan te doen.
Voor mij is dit de eerste automaat die ik als eigen auto rijd en ik zal de komende tijd mijn linker voet goed in de gaten blijven houden om neusafdrukken op de voorruit te voorkomen.
Eerste kilometers.
Er is ondertussen al een stop aan de pomp geweest en het verbruik over die eerste vulling van de tank daar hecht ik niet zoveel waarde aan, de meeste autobedrijven vullen de tank net voldoende om de tankaanwijzing op maximaal te krijgen. Dus de komende tijd maar eens zien wat het daadwerkelijk verbruik op gaat leveren.
Rij eigenschappen.
Rijdend in de XV heb je niet het gevoel in een crossover model te rijden, en zeker niet het gevoel van veel overhellen in bochten. Zich rondom is goed en je zit duidelijk hoger dan in de voorganger.
Respons op het gas is vlot en het start stop systeem doet zijn werk naar behoren. Voor de dagelijkse rit naar het werk over 18 km is het amper in gebruik.
Wat valt op.
Rijdend op een 80 km/u weg merk ik dat met een koude(re) motor er bewust meer toeren gedraaid worden om te voorkomen dat de motor als het ware wordt afgesmoord. 80 km/u op de navigatie dus 86 km/u op de teller is bij koude motor 2000 rpm en bij warme motor een kleine 1500 rpm. Ook blijkt dat je met de hand dan niet op kunt schakelen naar 6 als de motor blijkbaar nog te koud is..
De wapperende wijzers bij aanzetten van het contact heb ik vlot uit weten te zetten, ik hoef dat showeffect niet zo :)
Eerst maar eens op naar de 1600 km wat volgens het boekje nodig is voor inrijden.
Bijna een jaar nu
- 15.000 km
Ondertussen al bijna een jaar verder, is er in de tussentijd niet echt van gekomen om de nieuwe ervaringen er bij te plaatsen.
Maar nu met 15000 kilometer op de teller en dus bijna een heel jaar kan ik zeggen dat mijn linkervoet zich niet heeft misdragen en er dus geen neusafdrukken op het dashboard of tegen de voorruit zitten. De CVT doet zijn werk prima ook al is er wel het wennen aan de ingebouwde stappen die blijkbaar door een deel van de mensen wordt gevraagd bij zo’n continu variabele transmissie  .
De XV rijdt prima en is behoorlijk koers en bochtvast, maar met de natte weersomstandigheden valt het wel op dat de Geolanders die er onderzitten snel hun contact met de weg verliezen. Al ze op termijn aan vervanging toe zijn zal ik waarschijnlijk toch wel weer uitkomen bij mijn voorkeursmerken Goodyear of Pirelli. Die werkten indertijd onder de WRX ook uitstekend.
En het is nu niet zo dat de Geolanders slecht zijn, maar ik merk dat de grens op een gegeven moment is bereikt en de auto in een lichte vierwieldrift de buitenkant van de bocht op begint te zoeken zonder dat het glijden zo erg is dat de electronica in begint te grijpen.
Verbruik over dit eerste jaar met deels woon werk verkeer op 80 km/u wegen met enkele dorpen in de route en daarnaast met regelmaat snelwegritten van meer dan 100 km met snelheden rond of net boven de toegestane 120/130 zit rond de 1 op 13. Voor een auto van dit formaat een heel acceptabel verbruik en een stuk zuiniger dan de Mitsubishi Outlander die ik afgelopen winter 4 weken mocht rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.