Subaru XV 1.6i Premium (2017)

autoreview

Subaru XV 1.6i Premium (2017)

Signalement

UitvoeringXV 1.6i Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf4.600 km
KM-stand laatst122.000 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van 2013 XV naar 2017 XV

  • 4.500 km

Wij hebben onze vorige Subaru XV (mei 2013) ingeruild voor een nieuwe Subaru XV (november 2017).

De specs zijn in essentie hetzelfde: een 4-cilinder 1.6 liter ongeblazen boxer motor met 115 PK gekoppeld aan een automatische transmissie (CVT). Geen strepentrekker dus, maar daar hebben wij ook geen behoefte aan. 115 PK zou misschien wat krap worden als je ermee de bergen wil oprijden of een caravan wil trekken, maar dat doen wij niet, en in het Nederlandse verkeer komen wij er niets aan te kort.

De reden van de inruil is vooral dat, hoewel we een prima auto hadden, mijn vrouw achteraf gezien toch graag een wat aangekledere auto en meer moderne foefjes wilde hebben. Deze nieuwe XV heeft dat, met zaken als een achteruitrijcamera, navigatie, schuifdak, elektrisch verstelbare stoelen, elektrisch inklapbare buitenspiegels, leren bekleding, automatisch verlichting, regensensoren, dode hoek-melder, maar met name EyeSight (d.w.z. Subaru's versie van adaptive cruise control, lane assist, collision detection, etc). Schakelflippers heeft hij ook niet, maar daar had ik sowieso geen behoefte aan.

Van mij had de inruil helemaal niet gehoeven, maar ik moet bekennen dat met name de adaptive cruise control echt heel fijn is. Op de snelweg merk je zelfs bij een vrij scherpe bocht nog dat het systeem de voorganger blijft zien. Op binnenwegen (die veel scherpere bochten hebben, en rotondes natuurlijk) is dat natuurlijk niet zo, waarschijnlijk daarom dat de handleiding vermeldt dat je adaptive cruise control alleen op grotere wegen buiten de bebouwde kom moet gebruiken. Je merkt ook wel dat je soms vergeet dat de cruise control nog aanstaat en dat de auto dan binnen de bebouwde kom op onverwachte momenten gaat afremmen of versnellen, dus het lijkt inderdaad aan te raden in ieder geval bij bochtige trajecten binnen de bebouwde kom de cruise control maar uit te zetten.

Heel prettig vind ik ook de gewijzigde manier van aanpassen van de de cruise control snelheid: als je de ingestelde snelheid wat wil verhogen, ging dat in het oude model met stapjes van 1,4 km of zo, dus als je wilde wisselen van 100 naar 80, dan cancelde je in de praktijk gewoon de cruise control, liet je hem uitrollen tot 80 was bereikt, om daar de cruise control weer opnieuw in te stellen. In de nieuwe gaat het met stapjes naar de volgende 5-km eenheid. Rij je dus 96 - 100, dan stel je snelheid in op 80 door gewoon 4 keer op het knopje voor snelheid omlaag te drukken en de auto past zelf de snelheid aan. Ik vind dat erg prettig werken in de praktijk.

De auto lijkt net wat soepeler te rijden, waarschijnlijk heeft dat dat te maken met de betere afstelling van de CVT (en in het algemeen de doorontwikkeling van het model in ruim 4 jaar natuurlijk).

We kochten de auto van de dealer (met 4.500 km op de teller) en het verbaasde me dat ze de auto met onjuiste bandenspanning afleverden (2.1 bar waar 2.3 voorgeschreven was, 2.5 waar 2.2 voorgeschreven was, logica ontbrak). Hoewel, dat was met de vorige auto ook al zo, kennelijk wordt het niet zo nauw genomen met de bandenspanning van af te leveren auto's.

Het verbruik van het nieuwe model is tot dusver een stuk lager dan van het oude model. Waar we met de vorige auto 8,5 liter / 100 km haalden, geeft de boordcomputer van de nieuwe tot dusver 7,5 aan, dit terwijl mijn vrouw tot dusver de meeste kilometers heeft gemaakt en zij nou niet echt veel oog heeft voor zuinig rijden. Dat ziet er dus hoopvol uit, want het relatief hoge verbruik was eigenlijk het enige minpunt van onze vorige auto. Ik zal proberen weer de verbruiksmonitor bij te houden, dan zullen we zien hoe zich dit in de loop der tijd gaat ontwikkelen.

Hoewel het nog een beetje vroeg dag is om een oordeel te vellen (nog maar 2.500 km achter de rug) bevalt de auto tot dusver uitstekend.

ACC & Eye Sight update

  • 8.000 km

Even een update over de adaptive cruise control (ACC). Zoals gezegd: een keer op het 'omlaag'-knopje drukken verlaagt de ingestelde snelheid met 5 km/u. De auto rolt dan uit (of hij remt wellicht op de motor, in ieder geval de remlichten gaan niet aan). Prima, want je wil niet remmen als het niet hoeft. Echter, als je 4 keer op het 'omlaag'-knopje drukt (om de ingestelde snelheid van 100 naar 80 te krijgen bijvoorbeeld), dan gaat de auto wel remmen, zelfs als de ACC in de eco-stand staat. Dat is te voorkomen door een keer te drukken, en als de snelheid dan wat is verlaagd het nog een keer te doen, en dat dan nog 2 keer. Ik snap de logica achter deze standaard instelling wel, maar het doet een beetje afbreuk aan het gebruiksgemak. Nu is het eigenlijk eenvoudiger om de oude methode te gebruiken (even het rempedaal aantikken on de cruise control te cancellen, en de snelheid opnieuw in te stellen als de gewenste snelheid is bereikt). Dan ben je er dus wel veel langer mee bezig dan als je gewoon 4 keer achter elkaar het omlaag-knopje zou kunnen indrukken en verder je aandacht weer geheel op het verkeer zou kunnen richten.

Een ander puntje (over Eye Sight): ik heb een paar keer meegemaakt dat er voetgangers overstaken, en dat de auto dan ging remmen, hoewel de voetgangers de overkant al hadden bereikt en er geen enkele noodzaak meer was om te remmen. Misschien dacht de auto dat de voetgangers juist wilden gaan oversteken? Een vergelijkbaar geval (maar 1 keer gebeurd op een weg die ik vaker rij, dus dat kan een incident zijn geweest) was een 70-km weg met een bocht naar links met een muur (betonnen geluidswal) direct naast de weg: ook daar ging de auto onverwacht remmen (kennelijk denkend dat ik op de muur afging).

In beide gevallen vond ik dat gevaarlijk. De auto achter mij zal niet verwachten dat ik ga remmen (ik had het zelf ook niet verwacht), dus als de bestuurder van die auto niet helemaal scherp is (en zijn auto geen collission-detection heeft) zit hij zo op mijn bumper.

Eerste 15,000 kilometers

  • 15.850 km

We hadden deze week de eerste 15.000 kilometerbeurt. Geen bijzonderheden of onverwachte kosten.

Ook hebben we er voor het eerst eens wat stukken off-road mee gereden. Het was allemaal vrij mild (ik betwijfel of de gemiddelde voor- of achterwielaangedreven auto er moeite mee zou hebben gehad), maar in ieder geval kwam de auto er conform verwachtingen (met twee vingers in de spreekwoordelijke neus) doorheen.

Het verbruik is ietwat omhoog gegaan (gemiddeld net onder 1:14), vooral omdat de auto een paar maanden ook voor woon-werkverkeer is gebruikt (wat een relatief kort stuk is met relatief veel stadsverkeer), en dan ook nog door mijn vrouw (die niet eens probeert zuinig te rijden).

Verbruikstest

  • 21.656 km

Als je dan wel zuinig probeert te rijden, blijkt (zoals Azerpmi in de commentaren al eerder had aangegeven) dat je makkelijk onder de fabrieksopgave kunt komen (althans afgaand op de boordcomputer).

Ik heb een rit van 180 kilometer (waarvan ca 150 snelwegkilometers) gemaakt, toen getankt, de dagteller gereset, en vervolgens diezelfde route teruggereden. Ik heb geprobeerd zuinig te rijden, airco hoefde niet aan, ik zat alleen in de auto, zonder zware belading, en er zat ca 5-10 minuten tussen de heen- en terugrit (dus bij het begin van de terugrit was de auto al warmgereden), en geen files. De heenweg had ik niet meegenomen omdat ik de dagteller pas bij een tankbeurt reset (op de heenweg had ik trouwens wel wat files, en een passagier aan boord).

Na afloop gaf de boordcomputer een verbruik op van 5,0 liter per 100 km (dat geldt dus alleen voor de terugrit, aangezien ik de dagteller had gereset na het tanken). Daar stond ik wel even van te kijken, omdat de officiële verbruikscijfers 5,6 liter (buiten bebouwde kom) / 7,9 (binnen bebouwde kom) zijn. De ervaring leert dat het verbruik op de boordcomputer wel een paar tienden kan afwijken van het verbruik aan de pomp, maar toch vond ik het opmerkelijk dat ik zonder al te gek te doen zover onder de officiële verbruikscijfers kon duiken.

Ook opvallend was dat het verbruik ergens in de 6,5-regio begon en vervolgens constant daalde. Ik had verwacht dat het verbruik constanter zou zijn omdat de auto al warmgereden was.

Gemiddeld verbruik over het afgelopen jaar is trouwens 7,3 liter / 100 km. Ik vermoed dat als ik de enige berijder zou zijn, dat ik dan rond of net onder de fabrieksopgave (6,4) zou uitkomen.

Edit: de fabrieksopgave van 6,4 betreft de oude NEDC methode: inmiddels is de (WLTP) fabrieksopgave 6,9.

30 duizend kilometer beurt

  • 29.704 km

Vandaag hebben we de 30.000 kilometerbeurt laten doen (bij de merkdealer). Er waren geen bijzonderheden, kosten bijna 400 euro, dat leek mij overigens een fors bedrag.

De laatste twee tankbeurten kwam het verbruik (gemeten aan de pomp) onder de 6 liter / 100 km uit, dat is het laagste dat ik tot dusver heb gezien. De boordcomputer gaf daarbij 5,8 / 5,7 aan trouwens. Relatief veel snelwegkilometers en zomers weer (met airco grootste deel van de tijd aan) zal daar wel aan hebben bijgedragen, maar het is sowieso lager dan in de zomer van vorig jaar. Wellicht wordt de auto iets zuiniger als hij en beetje verder is ingelopen?

45 duizend kilometer beurt

  • 44.300 km

45.000 km beurt gehad, geen bijzonderheden, kosten onder de 300 euro.

Zomerbanden had ik een tijdje daarvoor er weer onder gelegd (achteraf gezien hadden ze er helemaal niet onderuit gehoeven, er is geen vlokje sneeuw gevallen en het heeft nauwelijks gevroren deze winter) en het verbruik lijkt gelijk aanzienlijk lager dan voorheen. Maar met 2 berijders (waarvan er 1 zuinig rijdt en de ander niet) is het lastig om daar conclusies uit te trekken.

We hebben de auto een keer op een modderrit meegenomen en dan merk je toch wel dat de CVT daar niet optimaal voor is (en reguliere zomer- en winterbanden daar ook niet echt ideaal voor zijn). Maar goed, je komt met deze auto natuurlijk in ieder geval een stuk verder in de modder dan met een 2WD-SUV. De XV is 'off-road capable', maar geen 'off-roader' dus, eigenlijk precies wat je zou verwachten. We vonden het trouwens een erg leuke ervaring met je auto eens goed door de modder te ploegen!

60 duizend kilometer beurt

  • 59.740 km

Vandaag heeft de auto zijn 60.000 km beurt gehad. Remblokken moesten vervangen worden, ruitenwisserbladen ook, en verder natuurlijk de reguliere grote beurt zaken. Ik had al begrepen dat deze beurt prijzig kon worden, en de ruim 750 euro die ik moest betalen viel in dat licht eigenlijk niet eens tegen.

De afgelopen 15.000 km heeft de auto geen problemen gegeven, alleen na het terugzetten van de zomerbanden verdween de TPMS-storingsmelding niet. De velgen met de winterbanden hebben geen TPMS-sensoren, dus in de winter rij je dan met een storingsmelding rond, maar vorig jaar verdween die melding direct na het terugzetten van de velgen met zomerbanden. Dit jaar dus niet. Maar dat is bij de grote beurt ook gelijk verholpen. [edit - later begreep ik dat de melding alleen terugkomt als je de wielen op dezelfde plek terugzet, dus niet vóór en achter omwisselt].

Het verbruik is verder omlaag gegaan, het lijkt nu wel duidelijk dat de motor bij verder inlopen wat zuiniger wordt. We zitten nu een fractie onder de fabrieksopgave, dat valt helemaal niet tegen.

75 duizend kilometer beurt

  • 75.438 km

De auto heeft zijn volgende beurt gehad, dus het is tijd voor een update. Eerst over die beurt: vorige keer waren de remblokken vóór vervangen, nu waren de remblokken achter aan de beurt. Verder waren er geen extra kosten bij deze beurt.

Ik vond dat de auto in de loop der tijd was onvaster koersgedrag leek te vertonen (ik moest op rechte stukken steeds bijsturen), dus ik heb de auto laten uitlijnen. Dat heeft het probleem inderdaad opgelost (en het verbruik lijkt ook weer omlaag te gaan, nadat het verbruik een paar tankbeurten iets hoger leek dan normaal).

Tot slot had ik in de afgelopen 15.000 km (tot mijn verbazing) een roestplekje op de auto ontdekt, in een van deursponningen. De dealer was het er gelukkig mee eens dat dat niet hoorde, en heeft het onder garantie gerepareerd.

120 duizend kilometer

  • 122.000 km

Inmiddels hebben we de 90, 105 en 120.000 km-beurten achter de rug. Behalve het vervangen van remblokjes en ruitenwisserbladen is er niets extra's gedaan bij die beurten.

Ik vond soms dat de auto niet heel stabiel rechtuit stuurde. Uitlijnen leek te helpen, maar soms leek het toch ook van niet, en de dealer zei dat het zou kunnen komen door modder die onder de auto op een verkeerde plek was blijven vastzitten. We rijden wat toertochten met de auto die soms over modderpaden gaan, en hoewel we de auto daarna, naar ons gevoel, grondig schoonmaken, vind ik bij de halfjaarlijkse bandenwissel toch vaak nog behoorlijk wat troep achter de wielen, en vond de dealer bij de jaarlijkse beurt nog behoorlijk wat (uitgeharde) modder onder de auto. Misschien moet ik eens oprijbokken kopen om na zo'n modderrit makkelijker onder de auto te komen om de spuit er beter op te kunnen zetten. Hoe dan ook, wellicht ben ik gewoon slecht in rechtuit rijden....... Of het zit tussen de oren, want ik ervaar het zeker niet altijd.

We hebben wel de (zomer)banden vervangen. De originele banden hadden ca 80.000 km ervaring. Ik had gehoopt ze tot het begin van deze winter te gebruiken, maar een stoeprandje geraakt halverwege het jaar betekende een hapje uit de band, en hoewel het canvas niet zichtbaar was, leek een voortijdige vervanging een veilige keuze.

Het verbruik staat op precies 1:15 over de totale 115.000 km die wij met de auto hebben gereden. Dat is m.i. een zeer nette waarde voor een auto als deze.

Nog iets over de navigatie: bij aankoop was 3 of 5 jaar (ik ben het even kwijt) gratis kaartupdates aangegeven, maar tot nu toe is dat recht steeds met een jaar verlengd; recentelijk hebben we nog een nieuwe update kunnen installeren.

Per saldo zijn wij nog heel tevreden over de auto. Dit soort auto's zijn nu nieuw gewoon onbetaalbaar geworden, en voor vervanging is eigenlijk nog helemaal geen reden, dus we rijden er maar lekker mee door. Tegen de tijd dat we aan een vervanging toe zijn heeft Subaru hopelijk een model ontwikkeld dat niet kapot wordt belast in het Nederlandse belastingsysteem.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.