Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Luxury (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legacy Touring Wagon 2.0R Luxury |
---|---|
Versnellingen | 4, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 53.000 km |
ERVARINGEN
- 53.000 km
Na zeven onbezorgde jaren in het sympathieke rijdende bushokje uit Frankrijk, de Citroen Berlingo was het tijd voor iets serieuzers. Het moest strakker rijden, veiliger zijn, de verzetten automatisch regelen en vooral ook geen sores geven.
Gezien de hoge tevredenheidsscores voor Subaru kwam ik daar terecht. Na een proefrit in een Outback was ik overtuigd, maar vond die nog wat te duur en besloot tot aanschaf van een Legacy Touring Wagon automaat met navigatie en ingebouwde LPG.
Vooral het gegeven dat er drie jaar fabrieksgarantie op zat, ook op de LPG, was niet onbelangrijk. Een minpuntje was dat er geen Subaru garage in mijn woonplaats Haarlem zat, maar ach, met die pechstatistieken kun je je wel een wat verder weggelegen dealer veroorloven. Dan maar een eindje verder rijden iedere 15000 km.
De eerste ervaringen waren geweldig. De Subaru rijdt lekker strak en comfortabel tegelijkertijd, in de bochten kun je nog lekker een beetje gas erbij geven en je voelt de All Wheel Drive zich in het asfalt vastbijten.
De automaat doet zijn werk verdienstelijk. Er zitten slechts vier verzetten op, wat misschien wat ouderwets aandoet maar als voordeel heeft dat er weer een schakelmoment minder is voor de auto op snelheid is. De motor geeft een mooie grom als hij zich echt moet bekennen maar kan ook lekker rustig voortkabbelen. Met 3000 tpm zit je al op 120 km, dus verbruik en geluidshinder worden beperkt.
Alles wat je kunt bedenken zit er ongeveer op, tot en met stoelverwarming en ruitenwisserontdooier.
De auto zelf bevalt dus heel goed, maar dat geldt niet voor het rijden op gas (zie verder). Het leuke is natuurlijk dat je stilletjes geniet bij het afrekenen aan de pomp, maar verder zijn er toch wat problemen aan het rijden op gas naar boven komen drijven die tot nu nog niet door Subaru konden worden opgelost.
PROBLEMEN
- 53.000 km
Aan de auto zelf niets bijzonders, drie maal een grote beurt zonder iets bijzonders.
Maar de auto liep vanaf het begin niet helemaal lekker op LPG. Was de motor eenmaal warmgelopen, dan leidde een stop bij het stoplicht soms tot een wild heen en weer zwiepen van het toerental met als uiteindelijk gevolg afslaan van de motor. Onderzoek bij een LPG specialist na een half jaar leverde niets op dus ik moest het euvel maar voor lief nemen.
Na twee jaar kregen we op onze vakantie in Italie een algehele storingsmelding van de motor waarbij het onderhoudsboekje ons aanraadde zsm een dealer te bezoeken. Wel vervelend want we wilden net naar Nederland terugrijden. Maar wanhoop was niet nodig: de mobiliteitsgarantie van Subaru zou ons redden, dachten wij. Blijkbaar was het nogal druk bij het call center want het duurde een hele dag voordat we duidelijke instructies kregen. Het euvel was toen vanzelf overgegaan, zodat we zonder steun naar huis konden rijden. Maar wel met een knagend gevoel dat er blijkbaar ook met een Subaru pech mogelijk was en dat het dan even kan duren voor je kontakt hebt met de mobiliteitsgarantie.
Thuis was het inmiddels weer tijd voor de derde beurt en meldden we het gebeurde bij dealer Niestcar in Beverwijk. Daarnaast was het kort voor de afspraak ook helemaal onmogelijk geworden om op LPG te rijden. Het lukte niet helemaal om dit tijdens de beurt op te lossen en ze hebben de auto bij een tweede bezoek nog eens helemaal gereset. In eerste instantie kreeg ik daarvoor een rekening van 119 euro (naast de normale rekening voor het onderhoud), maar na mijn bezwaar dat dit toch onder garantie zou moeten vallen, werd deze kwijtgescholden. Nog steeds liep de auto niet mooi rond en stond stationair vaak te schudden. Volgens de dealer zou het probleem met het stellen van de kleppen moeten worden opgelost, maar dit zou men niet onder garantie kunnen laten vallen. Omdat het eigenlijk om onderhoud ging zou ik een bedrag van ca. 330 euro zelf moeten betalen. Omdat de auto nog onder fabrieksgarantie valt, ben ik nog niet echt tevreden over dit voorstel.
De problemen waren ook nog niet over. De auto gaf opnieuw weer de algehele motorstoring. Deze werd weer gereset, en de dealer constateerde dat een injectorpomp voor de LPG installatie kaduuk was. Dit zou wel onder garantie vervangen kunnen worden. Op de terugrit naar huis ging het lampje alweer branden, en inmiddels rijd ik helemaal niet meer op LPG totdat de auto echt goed wordt nagekeken.
Over een week ga ik voor de vierde keer in een maand op bezoek bij de dealer en wordt een nieuwe LPG injector geplaatst (wel onder garantie) en zullen we eens verder zien of de auto dan weer mooi loopt. Langzamerhand begint er el wat aan mijn vertrouwen in de auto te knagen, maar op benzine loopt hij nog wel steeds als een zonnetje. Ik ga er van uit dat ze nu bij Subaru de zaak weten te fiksen. Wordt vervolgd.
November 2008: Inmiddels is de auto weer terug na zeven dagen health check bij de dealer. De motor is helemaal uitgebouwd om de kleppen te kunnen stellen, en dat was blijkbaar hard nodig. Het blijft me niet meevallen dat dit al na 50.000 km op LPG nodig is, maar goed, deze keer is het onder garantie gerekend. Een volgende keer zal ik het zelf moeten betalen, en dat is toch wel een flinke rib uit het lijf, die nota zal wel met vier cijfers worden geschreven. Desondanks blijft rijden op LPG natuurlijk goedkoop, maar met dit type 2.0 R motor is kleppen stellen alleen mogelijk met uitgebouwde motor. Dat had ik best wel voor de aankoop willen weten.
Nadat ik de auto heb opgehaald, viel het me op dat de auto sterk naar LPG rook. Een vijfde bezoekje aan de dealer maakte duidelijk dat een nippel aan de LPG aanvoerslag niet goed was aangedraaid. Een klein slordigheidje.
Intussen rijd ik weer met veel plezier in deze auto rond. Ik vind uiteindelijk dat dealer Niestcar mij goed geholpen heeft. De kosten voor klepstelling om deze storing te verhelpen zijn mij uiteindelijk niet in rekening gebracht. De auto was bovendien keurig gewassen en schoongemaakt.
Ik hoop nu minstens tot de volgende beurt geen garagebezoek meer af te hoeven leggen. Wat dat betreft was dit wel genoeg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Subaru Legacy 3.0R Executive YOUNGTIMER leer/navi/cruise/schuifdak
- 2006
- 223.748 km

Subaru Legacy 2.5i Outback I Automaat I Trekhaak I Panoramadak I Cruise control
- 2006
- 151.195 km

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R climate control stoelverwarming trekhaak 4x4 allroad carbagerun barrelrace
- 2006
- 272.862 km